Gå til innhold

Hva skal man si istede for neger?

Anbefalte innlegg

Og hvilket folkeslag sør for sahara er en neger? Du vet at det er en del hundre forskjellige folkeslag sør for sahara som ikke har noe serlig med hver andre å gjøre, Du kaller kanskje en zulu neger, du kaller kanskje en somalier neger, men faktum er at du er mer lik en indoneser enn en zulu og somalier er lik hverandre.

Men jeg tviler på at du ville godta at du og en indoneser bare ble kalt asiater.

Faktum er at neger er en en ektremt uspesifik merkelapp som i praktisk ikke betyr noen ting.

«neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds)»

Indonesia tilhører det jeg ville betegnet som sørøst-asia, Norge betegner jeg som en del av Europa og mer bestemt skandinavia. Jeg har ikke noe problem med at folk kaller meg skandinav - burde jeg det?

Tror ikke du skjønte hva jeg mente, skandivaner er ektremt mye mer spesifikt enn neger, skandinaver dekker for det meste en liten folke gruppe på 15 millioner mennesker, men relativ lite genetisk mangfold, det er ikke noe serlig forskjell på en svenske og nordmann genetisk.

Neger derimot skal liksom dekke 800 millioner mennesker, med ektremt genetisk mangfold.

Du og en svenske er så genetisk like at dere er teknisk sett nær familie i det hele og store,

En somalier og zulu er så genetisk forskjellige at å kalle begge neger viser ektremt uvitenhet.

Som jeg sa, du og en indoneser er nærmere beslektet hverandre enn en zulu og somalier, altså er det mer riktig å bare kalle deg en asiater siden du er så lik indosnerne, enn det er å kalle både en somalier og zulu neger.

Neger er et vidt begrep. Er det så vanskelig å skjønne?

Ja, det er så vidt at det er uburklig, er som å kalle en en nordman asiater. Det er så vidt begrep at det er feil og at begrepet ikke sier en dritt om persjonen.

Er dette en neger?

svart.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I grunn noe merkelig diskusjon. Who cares, white, black, yellow, green from Mars, osv.

Hvordan kan bare pigmentfargen i huden klassifisere oss i forskjellige grupper av mennesker som art homo sapiens?

Eller tar jeg kanskje feil? Homo sapiens = tenkende menneske.

:dontgetit:

Lenke til kommentar

Hvis man ikke kan navnet på en person, men vil prøve å forklare hvem det er til noen andre, er det jo ofte naturlig å prøve å forklare hvordan en person ser ut :)

I Norge vil en med mørk hudfarge ofte skille seg ut i mengden, og det er vel kanskje derfor vi sier "Du veit han negern(eller: rødhåra/høye/feite/osv.) som bor ved Krokstadelva?".

Det er i hvert fall slik jeg ser på det. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bruker å gi meg en god en i å prate om invandrere jeg ikke kjenner godt nok til å vite hvor de kommer fra. Når det er oppnådd så refererer jeg til hjemlandet når noen vil vite noe videre enn navnet til den personen. Jeg sier ikke "Åja, han er forresten neger", jeg sier "Ja, han kommer fra Eritrea".

Ellers bruker jeg som regel "Invandrer fra .....". Men ett og annet neger har jeg nok ytret gjennom årene, men det er sannelig ikke ofte. Det har uansett ikke vært ladd som en hatytring fra min side.

Lenke til kommentar

Fordi jeg ikke ønsker å la meg påvirke av andres evt. dritt. Jeg kan litt spansk, og dermed er det bare merkelig at jeg ikke kan bruke det samme ordet når jeg snakker norsk. Ingen ville tatt meg for å mene det negativt uansett, da jeg nesten bare hører på sort musikk, og sånn sett føler mer tilhørighet til afroamerikanere enn til nordmenn. Nesten alt er jo sjellsord idag, og da mister det uansett sin betydning mener jeg. En homse ER en homse, en neger ER en neger, ei fitte ER ei fitte, en kopp kaffe ER en kopp kaffe. Jeg er ikke tilhenger av at noens misbruk skal gå ut over alle andre. Forøvrig bruker jeg ordet ekstremt sjelden i praksis, da jeg ikke har noe behov for å skille mellom folk til vanlig, med mindre jeg skal beskrive noen.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Det er ikke en betegnelse i det hele tatt.

Norske ordbøker og leksika er uenige med deg - hvordan tolker du det?

Norsk er et ektremt uvitenskaplig og unøyaktig spåk,(viss man i det hele tatt kan kalle det et språk og ikke en dialekt av dansk)

Viss du har lest litt vitenskap spesielt biologi og medisin, kommer det frem at norsk er så unøyaktig at at det er helt bortkasta å bruke på visse ting, Selv bruker jeg bare engelske ord på biologi og medisin, fordi de norske er så flaue og teite at det virker som de er skrevet av en 4 åring.

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg bare engelske ord på biologi og medisin, fordi de norske er så flaue og teite at det virker som de er skrevet av en 4 åring.

Må si meg helt enig med dette utsagnet, i tillegg har er det engelske språket mye rikere og etter å ha bodd i England i et år merker jeg at det er mange jeg savner som vi ikke har en fullgod erstatning for i det norske språk.

Sier rimelig ofte neger, bruker også mørkhudet og i sjeldne tilfeller "han fra ******" hvis jeg vet hvor personen kommer fra" (BARE hvis jeg vet at personen faktisk er derfra, altså ikke er født i Norge og synes det er viktig å presisere). Negere må ikke være så ømfintlige, det er ikke negativt ment med mindre tonen antyder det.

Ytringsfrihetens fall: Turboneger - Turbonegro

Lenke til kommentar

I grunn noe merkelig diskusjon. Who cares, white, black, yellow, green from Mars, osv.

Hvordan kan bare pigmentfargen i huden klassifisere oss i forskjellige grupper av mennesker som art homo sapiens?

Eller tar jeg kanskje feil? Homo sapiens = tenkende menneske.

:dontgetit:

For meg er det et ord som skiller folk fra hverandre: Hviting, neger, guling, osv. Det er bare en måte å skille en person/personer fra en gruppe med mennesker. For eksempel for å få andre til å fortstå hvem du snakker om.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er en tenåring/dagens generasjon og jeg mener at neger er ikke rasistisk. Ordet "N-E-G-E-R" stammer tilbake fra da spanjolene møtte disse menneskene i Afrika for første gang. ..... etter det misforstod afrikanerene og mente det var rasistisk fordi de fikk et eget navn som de egentlig ikke visste hva betydde. ....

Takk for meg. Siter meg og svar hvis jeg har noe feil i "historieboka" her.

Javel Mr, så hva gjorde Spanjolene med Afrikanerene?

A) Hilset høflig på, så seg om og dro

B) Tok de til slaver(kanskje de misforstod det også?????)

Ordet i seg selv er ikke farlig ,men all historien bak det. Kanskje du burde fokusere litt på det også når du "studerer" historien?

Det blir som med Hakekorset, i seg selv helt ufarlig , men det første man tenker på er Nazisme.

Nå var jo hakekorset egentlig solkorset til hinduene og buddhistene som symboliserte fred. Også kom nazi'ne og snudde det og brukte det til noe annet. Samme som afrikanerne snudde ordet og gjorde det til noe annet.

Lenke til kommentar

Hva med "mørkhudet" ? Er det et ord som får folk til å frynse? Jeg pleier å si "han mørke" når jeg ikke har noe bedre ordvalg tilgjengelig. Alternativt "han fra Sudan", men er ikke alltid slik informasjon er tilgjengelig.

Er dette galt? Spør fordi jeg lurer, ingenting retorisk ved disse spørsmålene...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hva med "mørkhudet" ? Er det et ord som får folk til å frynse? Jeg pleier å si "han mørke" når jeg ikke har noe bedre ordvalg tilgjengelig. Alternativt "han fra Sudan", men er ikke alltid slik informasjon er tilgjengelig.

Er dette galt? Spør fordi jeg lurer, ingenting retorisk ved disse spørsmålene...

For meg hører han mørkhudede eller han fargede like rasistik ut som neger...

Lenke til kommentar

SI hva du vil så lenge du ikke sier neger, svartskalle eller noen av de fornærmede ordene. Si mørkhudet om det passer deg.

Jeg har aldri opplevet noen svarte ha noe problem med at jeg kalte dem svarte. Hadde jeg kalt dem neger ville de ha reagert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...