Gå til innhold

Hva skal man si istede for neger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva de tenker vet jeg ikke, jeg vet eller ikke hva du eller alle andre tenker. Hva tenker du på når noen kaller deg for noe som ville såret\støtt deg :hmm:

Jeg kan ikke huske sist gang jeg ble såret av ord. Grunnen til at jeg spurte, var for å finne ut om du tror grunnen til at noen tar seg nær av ordet neger er på grunn av tilknytningen til slaveri.

Til spm nr 2: Afrikaner.

Hvorfor tror du afrikaner sårer mindre? Er det bedre om du antyder at en person ikke er «en av oss» enn å antyde at personen er en mindreverdig slave? Har du, og alle andre, tenkt over om ikke merkelapper som afrikaner også kan såre?

Lenke til kommentar

Jeg tenker på merkelapper generelt, ikke merkelapper på negre.

Ikke annet en hvilket verdenshjørnet de kommer fra, altså amerikaner, asiat, skandinavisk, araber osv. Vet man hvilken land de er fra, sier man selvsagt det.

Hva med deg selv?

Lenke til kommentar

Men hva er det offentlig godkjente man kan si om fargede?

Datteren min satt og så på tv og sa et eller annet om "han mørkebrune". Jeg tenkte jeg skulle snakke litt hva man skulle si om man skulle påpeke at en er farget, men det som faller seg naturlig for meg er jo neger. Mener jeg husker en diskusjon for noen år siden hvor det ble sagt at svart eller brun ikke var "tillatt" (altså "offentlig" godkjent som ikke-rasistisk eller fornærmende ord), men at man kunne si farget. Neger var heller ikke lov.

Så hva er lov, og oppfattes ikke stygt? (Spør fordi jeg ikke vil fornærme noen.)

En liten episode sånn apropos: Jeg spurte datteren min om de i klassen hadde snakket noe om hva man skal kalle farga mennesker, siden de har en gutt som er det (og siden jeg ikke visste det). Svaret kom fort: "Mamma da, vi kaller han jo bare Oliver vi, det er jo det han heter!" :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva de tenker vet jeg ikke, jeg vet eller ikke hva du eller alle andre tenker. Hva tenker du på når noen kaller deg for noe som ville såret\støtt deg :hmm:

Jeg kan ikke huske sist gang jeg ble såret av ord. Grunnen til at jeg spurte, var for å finne ut om du tror grunnen til at noen tar seg nær av ordet neger er på grunn av tilknytningen til slaveri.

Til spm nr 2: Afrikaner.

Hvorfor tror du afrikaner sårer mindre? Er det bedre om du antyder at en person ikke er «en av oss» enn å antyde at personen er en mindreverdig slave? Har du, og alle andre, tenkt over om ikke merkelapper som afrikaner også kan såre?

Fordi afrikaner ikke er en gammel nedlatende betegnelse på mørkhudete, men kun en ansvisning om hvilket kontinent vedkommende har sin opprinnelse fra.
Lenke til kommentar

Delvis slaveri, delvis hvordan de har blitt behandlet gjennom tidene av den vestlige verden. Har du problemer med å skjønne hvorfor noen kan ta seg nær av det?

Har sjeldent opplevd at noen blir såret av det iforhold til neger. Derimot kan det ha mer å si hvem det blir sagt av, og i hvilken sammenheng, som med de fleste andre ord her i verden.

De jeg kjenner kaller jeg ved navnet, lurer noen på hvor de kommer fra sier jeg hvilket land, på lik linje med hvilken som helst person jeg beskriver.

Såre kan det helt sikkert, alle ord kan såre en eller annen, bortsett fra deg da :tease:

Endret av trra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi afrikaner ikke er en gammel nedlatende betegnelse på mørkhudete, men kun en ansvisning om hvilket kontinent vedkommende har sin opprinnelse fra.

Jeg velger å bruke ditt eget argument mot deg selv: Neger er kun en anvisning om hvilken hudfarge vedkommende har.

Selv om ordet afrikaner ikke blir oppfattet som like nedlatende i seg selv, betyr ikke det at ordet ikke kan såre like mye eller mer.

Lenke til kommentar

Jeg velger å bruke ditt eget argument mot deg selv: Neger er kun en anvisning om hvilken hudfarge vedkommende har.

Selv om ordet afrikaner ikke blir oppfattet som like nedlatende i seg selv, betyr ikke det at ordet ikke kan såre like mye eller mer.

Det er mange flere som oppfatter "neger" negativt enn "afrikaner", så derfor er det egentlig etter mitt syn helt tullete å insistere på å bruke det ene ordet som oppfattes støtende når man har andre som ikke er det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slave?

Si det til en fra afrika når du møter en. Eller tørr du å bare si det på nettet?

En latterlig tråd fortjener et latterlig svar. Neger, guling, hviting, hva er det som er så viktig med å skifte det, ingen jeg kjenner har noen imot å bli kalt det, det er som å kalle en spade for en spade.

Lenke til kommentar

Det er egentlig etter mitt syn helt tullete å insistere på å bruke det andre ordet som oppfattes støtende når man har andre som ikke er det.

Ja, kan man velge bør er det jo klart mest utilitaristisk å velge det minst støtende, neger er ikke blant de.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Neger er kun en anvisning om hvilken hudfarge vedkommende har.

Og det er akkurat denne inkompetansen blant folk, som fører til misforståelser. Neger henspeiler på et folkeslag som har sin opprinnelse fra områdene sør for Sahara. Til sammenlikning har vi samer her oppe i nord, vi har inkaindianere, mayaindianer osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Neger er kun en anvisning om hvilken hudfarge vedkommende har.

Og det er akkurat denne inkompetansen blant folk, som fører til misforståelser. Neger henspeiler på et folkeslag som har sin opprinnelse fra områdene sør for Sahara. Til sammenlikning har vi samer her oppe i nord, vi har inkaindianere, mayaindianer osv.

Og hvilket folkeslag sør for sahara er en neger? Du vet at det er en del hundre forskjellige folkeslag sør for sahara som ikke har noe serlig med hver andre å gjøre, Du kaller kanskje en zulu neger, du kaller kanskje en somalier neger, men faktum er at du er mer lik en indoneser enn en zulu og somalier er lik hverandre.

Men jeg tviler på at du ville godta at du og en indoneser bare ble kalt asiater.

Faktum er at neger er en en ektremt uspesifik merkelapp som i praktisk ikke betyr noen ting.

Lenke til kommentar

Og hvilket folkeslag sør for sahara er en neger? Du vet at det er en del hundre forskjellige folkeslag sør for sahara som ikke har noe serlig med hver andre å gjøre, Du kaller kanskje en zulu neger, du kaller kanskje en somalier neger, men faktum er at du er mer lik en indoneser enn en zulu og somalier er lik hverandre.

Men jeg tviler på at du ville godta at du og en indoneser bare ble kalt asiater.

Faktum er at neger er en en ektremt uspesifik merkelapp som i praktisk ikke betyr noen ting.

«neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds)»

Indonesia tilhører det jeg ville betegnet som sørøst-asia, Norge betegner jeg som en del av Europa og mer bestemt skandinavia. Jeg har ikke noe problem med at folk kaller meg skandinav - burde jeg det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

«neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds)»

Indonesia tilhører det jeg ville betegnet som sørøst-asia, Norge betegner jeg som en del av Europa og mer bestemt skandinavia. Jeg har ikke noe problem med at folk kaller meg skandinav - burde jeg det?

Tror ikke du skjønte hva jeg mente, skandivaner er ektremt mye mer spesifikt enn neger, skandinaver dekker for det meste en liten folke gruppe på 15 millioner mennesker, men relativ lite genetisk mangfold, det er ikke noe serlig forskjell på en svenske og nordmann genetisk.

Neger derimot skal liksom dekke 800 millioner mennesker, med ektremt genetisk mangfold.

Du og en svenske er så genetisk like at dere er teknisk sett nær familie i det hele og store,

En somalier og zulu er så genetisk forskjellige at å kalle begge neger viser ektremt uvitenhet.

Som jeg sa, du og en indoneser er nærmere beslektet hverandre enn en zulu og somalier, altså er det mer riktig å bare kalle deg en asiater siden du er så lik indosnerne, enn det er å kalle både en somalier og zulu neger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke du skjønte hva jeg mente, skandivaner er ektremt mye mer spesifikt enn neger, skandinaver dekker for det meste en liten folke gruppe på 15 millioner mennesker, men relativ lite genetisk mangfold, det er ikke noe serlig forskjell på en svenske og nordmann genetisk.

Neger derimot skal liksom dekke 800 millioner mennesker, med ektremt genetisk mangfold.

Du og en svenske er så genetisk like at dere er teknisk sett nær familie i det hele og store,

En somalier og zulu er så genetisk forskjellige at å kalle begge neger viser ektremt uvitenhet.

Som jeg sa, du og en indoneser er nærmere beslektet hverandre enn en zulu og somalier, altså er det mer riktig å bare kalle deg en asiater siden du er så lik indosnerne, enn det er å kalle både en somalier og zulu neger.

Neger er et vidt begrep. Er det så vanskelig å skjønne?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...