aluxez Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 En betegnelse? Er "homse" også bare en betegnelse? Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Er de i fra Afrika må man da kunne si neger... Merker at når jeg holder på å si neger noen ganger at jeg tenker meg om... "Hmm, er det riktig og si"... Men er jo faktisk det, ikke noe galt i det hele tatt. Er forøvrig i negerland nå, kjempehyggelige folk Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 En betegnelse? Er "homse" også bare en betegnelse? Joda, på sett og vis er det bare en betegenelse på noen som foretrekker en av samme kjønn. Egentlig er vel "homofil" det mest korrekte, Kim Friele liker i alle fall ikke betegnelsen "homoseksuell", men jeg husker ikke årsaken til det. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Er de i fra Afrika må man da kunne si neger... Merker at når jeg holder på å si neger noen ganger at jeg tenker meg om... "Hmm, er det riktig og si"... Men er jo faktisk det, ikke noe galt i det hele tatt. Er forøvrig i negerland nå, kjempehyggelige folk hva mener du med at det er riktig å si? Er det riktig av meg å kalle en homofil for "homse" selv om han sier at han blir såret av det? Er det riktig av meg å kalle en mørkhudet for "neger" selv om han blir såret av det? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Spørsmålet er kanskje hvis det er høflig å referere til andre med ordbruk som mange mener er negative egenskaperig ikke er relevante. Er det relevant å si at en er en neger når en ikke ville si noe om hudfargen hvis vedkommende var hvite? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Bare for å uttype hvorfor det er et problem å refere til mennesker sin hudfarge i dagligdags sammenheng: Jeg har en kamerat, han er hvit, og heter Per. Har du hørt det før? Nei. Jeg har en kamerat, han er neger, og heter Per. Har du hørt det før? Ja, og så mange ganger at jeg gremmes. Lenke til kommentar
Romis Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 En betegnelse? Er "homse" også bare en betegnelse? Joda, på sett og vis er det bare en betegenelse på noen som foretrekker en av samme kjønn. Egentlig er vel "homofil" det mest korrekte, Kim Friele liker i alle fall ikke betegnelsen "homoseksuell", men jeg husker ikke årsaken til det. Det er vel min forståelse at ordet homofil brukes for å beskrive en person som liker sitt eget kjøtt, og det går for begge kjønn. Eller er det meg som fabler? 1 Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Nigger. Oj, nå var du tøff. Og til de andre som unnskylder seg med at de kaller hverandre neger osv. Ja, noen av de gjør det, men det betyr ikke at du kan si det når du vil, uten at de skal føle seg truffet. La oss ta for oss et homofilt ektepar. Når de har full rulle en kveld i sengen kan det hende at den ene kaller den andre en "skitten homse". Det betyr ikke at ha vil høre det slengt til seg neste dag i buss-køen på vei til jobb. Det har noe å si hva man legger bak et slikt ord. Husk på det neste gang du bruker det. Endret 24. februar 2012 av kmatis Lenke til kommentar
Romis Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Nigger. Oj, nå var du tøff. Og til de andre som unnskylder seg med at de kaller hverandre neger osv. Ja, noen av de gjør det, men det betyr ikke at du kan si det når du vil, uten at de skal føle seg truffet. La oss ta for oss et homofilt ektepar. Når de har full rulle en kveld i sengen kan det hende at den ene kaller den andre en "skitten homse". Det betyr ikke at ha vil høre det slengt til seg neste dag i buss-køen på vei til jobb. Det har noe å si hva man legger bak et slikt ord. Husk på det neste gang du bruker det. Husk at hva folk sier og gjør er helt subjektivt, og har mye med hvor du er oppvokst, osv. Jeg er oppvokst i et sted hvor det er få innvandrere, og min vennekrets sier neger uten problem, det samme gjør jeg. Hadde jeg vokst opp i Stockholm hvor det (grøss og gru) er 2 svenske i en klasse på 16 stk så hadde jeg kanskje ikke vært så fri i uttalelsene mine. (Tok et eksempel fra kjærestens klasse, det er 2 hele svenske og hun er halvt svensk, resten er innvandrere.) Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Nigger. Oj, nå var du tøff. Og til de andre som unnskylder seg med at de kaller hverandre neger osv. Ja, noen av de gjør det, men det betyr ikke at du kan si det når du vil, uten at de skal føle seg truffet. La oss ta for oss et homofilt ektepar. Når de har full rulle en kveld i sengen kan det hende at den ene kaller den andre en "skitten homse". Det betyr ikke at ha vil høre det slengt til seg neste dag i buss-køen på vei til jobb. Det har noe å si hva man legger bak et slikt ord. Husk på det neste gang du bruker det. Husk at hva folk sier og gjør er helt subjektivt, og har mye med hvor du er oppvokst, osv. Jeg er oppvokst i et sted hvor det er få innvandrere, og min vennekrets sier neger uten problem, det samme gjør jeg. Hadde jeg vokst opp i Stockholm hvor det (grøss og gru) er 2 svenske i en klasse på 16 stk så hadde jeg kanskje ikke vært så fri i uttalelsene mine. (Tok et eksempel fra kjærestens klasse, det er 2 hele svenske og hun er halvt svensk, resten er innvandrere.) Joda, dette er jo på grunn av at der du er vokst opp har dere en større distanse til andre kulturer. Da hender det ofte at det taes i bruk ord som neger. Derimot kjæresten din som har vokst opp i en multikulturell klasse har lært seg å se "gjennom" ordet neger. Men det du sier at om at hvis du hadde vokst opp i en multikulturell klasse hadde du ikke vært så fri i uttalelsene dine tror jeg er både rett og galt. Du hadde sannsynligvis brukt slike ord i en mindre grad, men du hadde vært like fri, om ikke mer fri til å bruke de. For du hadde hatt en annet forhold til de du brukte de om og vektlagt ordet på en annen måte. Edit: Det er nå det jeg tror. Og det er ikke sikkert du har samme mening om saken. Har selv vokst opp på en plass med lite innvandrere, og min "kompis gjeng" bruker stadig vekk ord som Neger, homse, retard. Og selv om de ikke mener så mye galt med det, så er det en uvane man burde kvitte seg med. For en dag når man er i byen, på ferien eller en helt tilfeldig plass så kan det ordet man bruker bli tolket feil. Selv om det brukes som et vanlig banneord, så kan folk som ikke kjenner deg tolke det veldig feil. Blir på en måte kulturkrasj. Endret 24. februar 2012 av kmatis Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Video related Så inn i helvete related... .http://www.youtube.com/watch?v=AC-7B52kANY Jeg er hjertens enig med Steve Hughes. Når videoen først kom ut for to år siden(?), hadde jeg den liggende på desktop og så den jevnlig for å minne meg på det før jeg modererte ting som jeg selv fant støtende. Geir Endret 24. februar 2012 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Det er vel min forståelse at ordet homofil brukes for å beskrive en person som liker sitt eget kjøtt, og det går for begge kjønn. Eller er det meg som fabler? En homofil er en person som har følelsesmessige eller seksuelle tilbøyeligheter til det samme kjønnet som en selv. Ellers kan en meget vel si at en lesbisk person er homofil. En homofil er ikke nødvendigvis lesbisk, siden lesbiske mennesker er kvinner. Man har også bifile mennesker som liker begge deler. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Bare for å uttype hvorfor det er et problem å refere til mennesker sin hudfarge i dagligdags sammenheng: Jeg har en kamerat, han er hvit, og heter Per. Har du hørt det før? Nei. Jeg har en kamerat, han er neger, og heter Per. Har du hørt det før? Ja, og så mange ganger at jeg gremmes. Akkurat Et persons hudfarge er bare et egenskap som bør være lite viktig i forhold til han/hennes andre egenskaper. Faktum at vi ofte definere de med mørkt hud og ikke de med lyst hud er bevis at rasisme eksistere. Jeg selv håper folk definere meg med andre egenskaper enn hvordan jeg ser ut. Det gjør vi med damer merenn menn og det kalles sexisme Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Foreldrene mine bruker fremdeles ordet neger, og ser ikke noe galt med det. Og når de vokste opp på femti og seksti- tallet så var det helt akseptabelt - fordi man ikke visste bedre. Hvis man på død og liv må beskrive en persons hudfarge og utseende, holder det ikke da med å beskrive fargen eller antatt etnisk opprinnelse eller nasjonalitet? Jeg hater også politisk korrekthet, men hvorfor gjørs på å gni inn rasistiske stereotyper? Det er bare barnslig. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Enig med deg runinho. Hvorfor er det så viktig å få lov til å kalle noen for neger, et ord som for mange har en åpenbar negativ klang? Virker for meg som en dum prinsippsak om at noen som ikke er så spesielt glad i andre typer mennesker har lyst å bevare det gamle systemet med at de svarte er hvites tjenere. Når jeg var liten var det slik at jeg likte å kalle folk for ting, brillerslange, bæsjemann etc, og jo sintere personen ble, jo gøyere var det. Det virker som det er det samme her. Folk synes det er gøy å kalle mørkhudete for neger fordi de vet at noen reagerer på det. Hva skal ellers være forklaringen? 1 Lenke til kommentar
trra Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Jeg er en tenåring/dagens generasjon og jeg mener at neger er ikke rasistisk. Ordet "N-E-G-E-R" stammer tilbake fra da spanjolene møtte disse menneskene i Afrika for første gang. ..... etter det misforstod afrikanerene og mente det var rasistisk fordi de fikk et eget navn som de egentlig ikke visste hva betydde. .... Takk for meg. Siter meg og svar hvis jeg har noe feil i "historieboka" her. Javel Mr, så hva gjorde Spanjolene med Afrikanerene? A) Hilset høflig på, så seg om og dro B) Tok de til slaver(kanskje de misforstod det også?????) Ordet i seg selv er ikke farlig ,men all historien bak det. Kanskje du burde fokusere litt på det også når du "studerer" historien? Det blir som med Hakekorset, i seg selv helt ufarlig , men det første man tenker på er Nazisme. Endret 24. februar 2012 av trra 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Bare for å uttype hvorfor det er et problem å refere til mennesker sin hudfarge i dagligdags sammenheng: Jeg har en kamerat, han er hvit, og heter Per. Har du hørt det før? Nei. Jeg har en kamerat, han er neger, og heter Per. Har du hørt det før? Ja, og så mange ganger at jeg gremmes. Akkurat Et persons hudfarge er bare et egenskap som bør være lite viktig i forhold til han/hennes andre egenskaper. Faktum at vi ofte definere de med mørkt hud og ikke de med lyst hud er bevis at rasisme eksistere. Jeg selv håper folk definere meg med andre egenskaper enn hvordan jeg ser ut. Det gjør vi med damer merenn menn og det kalles sexisme Exactly. Problemet er ikke at folk kaller dem neger, men at folk annonserer det som om det var den mest naturlige tingen i verden å fortelle om en person sin hudfarge sammen med navnet til bekjente. "En kar jeg kjenner, Per -- han er en neger -- sa at (...)" Det er greit å si neger. Problemet er når det blir en kunstig og påtvunget del av identiteten til en person som, dersom vedkommende var hvit, slettes ikke ville hatt "hvit" som en påtvunget del av identiteten sin med mindre vedkommende flyttet til et land hvor hvite blir diskriminert. Problemet er ikke at folk sier neger, men at de faktisk føler et behov for å påpeke at vedkommende ikke er en normal person som alle andre, men faktisk er "en neger". Jeg døper herved problemet: "God dag mann. Neger." Eller kanskje: "En neger kan ikke fly. Morlille kan ikke fly. Ergo er Morlille en neger". Det er igrunn tåpelig. Alt stort sett enhver person ønsker, er å være seg selv uten å bli forhåndsdømt. Neger er en merkelapp, og en stor del av befolkningen er negative til negre. Dermed er enhver anledning hvor hudfargen blir påpekt unødvendig en påminnelse om at de blir forhåndsdømt, at folk legger merke til og bryr seg om at de er annerledes og at deres hudfarge blir lagt merke og utspurt før deres egenskaper. [/rant] Endret 24. februar 2012 av Red Frostraven 1 Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Ordet i seg selv er ikke farlig ,men all historien bak det. Kanskje du burde fokusere litt på det også når du "studerer" historien? Tenker negre på historie når de hører ordet neger og blir såret/støtt? Til de som ikke bruker ordet neger fordi de ikke ønsker å såre eller støte andre: Bruker dere andre merkelapper? Lenke til kommentar
trra Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Tenker negre på historie når de hører ordet neger og blir såret/støtt? Til de som ikke bruker ordet neger fordi de ikke ønsker å såre eller støte andre: Bruker dere andre merkelapper? Hva de tenker vet jeg ikke, jeg vet eller ikke hva du eller alle andre tenker. Hva tenker du på når noen kaller deg for noe som ville såret\støtt deg Til spm nr 2: Afrikaner. Endret 24. februar 2012 av trra 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå