Gå til innhold

Hva skal man si istede for neger?

Anbefalte innlegg

Folk reagerer kraftig når jeg kaller en neger for en neger. hva er det man skal kalle en neger for da? Jeg kjenner mange negrer men jeg kaller de ikke neger. Hjemme bruker vi å si neger, sotrør, kamelrytter osv men de ordene passer ikke utenfor husets fire vegger.

Så hva skal man kalle en neger siden alle reagerer på dette?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du kan jo for eksempel prøve å kalle dem Per eller Kåre eller Ali eller Nkosi eller hva de nå heter.

2. Eller om dere ikke er på fornavn, Hansen, Mbeke eller lignende.

3. Dersom du ikke vet navnet kan du jo si "han fra Ghana" eller "hun fra Somalia" . Sleng gjerne på et "hva er det nå han/hun heter?" så kanskje noen forteller deg det, og så kan du gå tilbake til punkt 1.

Ikke noen heksekunst dette.

Geir :)

Godt sagt! Skal man ikke være rasistisk så skal man ikke karakterisere dem etter hudfarge.

Nå vil ikke jeg si at det er rasistisk å påpeke hudfargen, men bare det ikke blir en del av identiteten eller karakteristikken.

En neger er en neger, enten dem liker det eller ikkje.. eg kaller dem det ofte..

Du er tøff du!

Endret av Gavekort
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man kan selvsagt kalle folk for akkurat hva man vil, så lenge man kan leve med konsekvensen. Den du kaller sotrør skjer det ikke noe verre med enn at han blir fornærmet. Og det er som kjent ikke dødelig. Men spørsmålet er om TS er tjent med å fornærme noen. Om han skal tøffe seg i skolegården er det kanskej greit, men om han skal i jobbintervju er det neppe noe sjakktrekk, dersom han ønsker å få jobben da.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Godt sagt! Skal man ikke være rasistisk så skal man ikke karakterisere dem etter hudfarge.

Nå vil ikke jeg si at det er rasistisk å påpeke hudfargen, men bare det ikke blir en del av identiteten eller karakteristikken.

Dersom du lurer på hvem noen er ville jeg ikke se det som upassende å beskrive personen etter hudfargen. "Hva er det han heter, han som er mørk i huden?" for eksempel. Da blir det litt som å spørre "Hva er det han heter, han som har rødt hår?".

For min del er ikke det lille n-ordet et tabu som sådan, jeg er mer opptatt av å ikke såre. Har jeg en person i nærheten som er mørk i huden bruker jeg for sikkerhets skyld ikke det lille n-ordet. Har jeg noen ved siden av meg som er anorektiker prøver jeg ikke å bruke det ordet så ofte som mulig heller.

Det er mer et spørsmål om folkeskikk.

Men folkeskikk er helt uvesentlig for den moderne generasjonen med ungdommer som er så krampaktige anti-PK at de ville syns alle pakistanere var kjempesnille og lovlydige så lenge Jens Stoltenberg var uenig med dem.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er en neger? er det bare folk med spesielt mørk hud? I så fall ville jo australske aborginere være negere, selv om de ikke er noe mer afrikansk enn RonaldN

Gjelder det bare afrikanere, i så fall hvorfor ikke kalle dem afrikanere?

Jeg går ikke rundt å kaller hvite folk for hvite, jeg sier ikke, hei ser du han hvite der borte, jeg sier ser du han med den blåe jakka, eller han med rødt hår.

Hvorfor skal bare visse svarte være dem som blir klassifert etter hudfargen din.

Å si at en mann er neger, er like spesifikt som å si at en mann er euroasiater,

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er sant. Men gitt at det er eneste forskjell mellom en gruppe mennesker har jeg ikke noe problem med å bruke hudfarge som beskrivelse. Eller hår. Eller ansiktshår. Eller en veldig stor nese. Det er et visuelt spørsmål.

Årsaken til at dette spørsmålet er så viktig er som sagt at det er veldig mange som er så krampeaktig opptatt av å være anti-PK at de gjerne kan finne på å la bilen stå på tomgang bare fordi det ikke er PK. Eller å kalle mørkhudede mennesker negre. For det er å sloss mot denne avksyelige politiske korrektheten.

Det er nok der det ligger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

1. Du kan jo for eksempel prøve å kalle dem Per eller Kåre eller Ali eller Nkosi eller hva de nå heter.

2. Eller om dere ikke er på fornavn, Hansen, Mbeke eller lignende.

3. Dersom du ikke vet navnet kan du jo si "han fra Ghana" eller "hun fra Somalia" . Sleng gjerne på et "hva er det nå han/hun heter?" så kanskje noen forteller deg det, og så kan du gå tilbake til punkt 1.

Ikke noen heksekunst dette.

Men nå er det vell ikke i hovedsak snakk om å si "hei neger" eller omtale en bekjent du kan navnet på som "han negern", men heller om du eller en annen ikke kjenner navnet. Eksempelvis på fotballbanen. Blir litt rart og komisk å unngå å nevne det mest åpenbare i frykt for at noen skal ta det ille opp.

• Liker 8
Lenke til kommentar

virker som pakkis og svarting er mer sosialt aksepterte ord å bruke en neger til dags dato, merkelig nok.

Det viktigste er dog hvordan du bruker ordet, og hvorfor du bruker det.

Det er ingenting galt i å bruke neger-ordet, enn så lenge det ikke brukes nedsettende, PS: Andre kan misstolke hva du mener, derfor kan andre annse det som rassistisk selv om det ikke var ment slik.

De fleste ser nok ikke noe galt i Neger ordet, da det opp igjennom årene har vert et alment brukt ord for å veskrive mørke personer i mange generasjoner her i Norge, derfor er nok mange vant med å bruke Neger, men så har vi jo de som ikke er like vant med Ordet, som nok fort tenker rassist.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Men nå er det vell ikke i hovedsak snakk om å si "hei neger" eller omtale en bekjent du kan navnet på som "han negern", men heller om du eller en annen ikke kjenner navnet. Eksempelvis på fotballbanen. Blir litt rart og komisk å unngå å nevne det mest åpenbare i frykt for at noen skal ta det ille opp.

At neger er det mest åpenbare den gjennomsnittlige fotballtilhenger (og ikke rent få fotballspillere) kan komme på er jeg ikke i tvil om. Særlig dersom negeren spiller på motstandernes lag. Nå er mitt inntrykk av den rasen (fotballtilhengere) at de kan spillernavn på rams, og godt vet hva negeren heter.

Nå hører jeg til dem som synes at afrikanere og andre mørhudede av den ene og andre herkomst burde slutte å betrakte seg selv som ofre. En god måte å gjøre det på er å ta ordet tilbake. "We are young, gifted and black" sang Aretha Franklin for 40 år siden. Det er bare ord, og kampen om ordene vinner man ikke ved å flykte fra dem.

Men inntil det skjer så skal man ikke være veldig begavet for komme på alternativer. Derfor er dette også et problem som primært lever i forumposter. Utenfor forumet klarer vi oss godt uten ordet.

Nigger.

Link. (Beklager gjentagelsen.)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...