Gå til innhold

Nøytrinoer ikke raskere enn lyset likevel?

Olum

Anbefalte innlegg

En løs fiberoptisk kabel som skal forbinde en GPS-mottager med en datamaskin har sittet løst. Etter at denne ble satt ordentlig inn, fikk man raskere målinger, og det mistenkes at dette er grunnen til at målingene viste at nøytrinoene kom frem noen nanosekunder før lyset.

Er det bare jeg som kjente en stor stein av skuffelse i magen nå?

Kilde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Typisk nok er situasjonen litt mer komplisert en det en liten avisnotis klarer å fange opp. OPERA-kollaborasjonen har funnet to problemer med tidtakingen sin. Det ene problemet kan ha virket i retning av å måle for kort tid, det andre i retning av å måle for lang tid. Les mer hos Nature.

Kilden Aftenposten refererer omtaler bare den ene feilen (den fiberoptiske koblingen), og hevder at denne har forårsaket 60 ns feil tid - tilfeldigvis akkurat det som skulle til for å få perfekt overensstemmelse med lysfarten. Men offisielt har OPERA sagt at de ikke vil komme med kvantitative utsagn for hvor stor feilen er foreløpig siden ytterligere tester skal gjennomføres. Det planlegges ny datataking i mai, så det blir neppe full klarhet i situasjonen før det.

Lenke til kommentar

Saken må selvsagt undersøkes nærmere, både ledningen og andre mulige feilkilder, og et nytt eksperiment, før man kan konkludere det ene eller det andre. For marginene her er så små og konsekvensene så grunnleggende at man må være helt sikker på hva som er korrekt før saken slippes. Spenningen er til å ta og føle på, så vi får smøre oss med tålmodighet litt til for å få det endelige svaret.

Lenke til kommentar

Hadde jo vært spennende hvis resultatet var at teorien ikke gjaldt, særlig siden jeg ble en smule irritert på den når jeg leste i fysikkboken ;)

Allikevel er det vel usannsynlig å ha store håp om noe sånt, når det bare er gjort ett forsøk som tyder på det, og en hel haug som ikke tyder på noe slikt.

Lenke til kommentar

De kommer nok til å kjøre testen en gang eller tusen til. Er det bare jeg som blir skikkelig skuffa om det viser seg at relativitetsteorien fremdeles står?

Tja.. relativitetsteorien ville nok ikke blitt forkastet uansett, selv om det bekreftes at nøytrinoer beveger seg raskere enn lyset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...