Gå til innhold

Kostnad for en weekendtur til New York

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har lyst til å ta med min søster til New York (våre foreldre er ikke veldig interesserte i USA). Jeg tenkte en langhelg en gang, men så kommer spørsmålet om pris; hvor mye vil det koste for en weekendtur til New York?

Har sjekket litt rundt, men tenkte jeg også kunne spørre her. I tilfelle blir det som stereotypiske turister, hvor mange turistattraksjoner blir opplevd, samt litt shopping (shopping regner jeg utenfor budskjettet).

Sikkert mange som har vært i New York, så lurer på hvor mye jeg må regne per dag for hotell, transport og mat +++

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hoteller kan være ekstremt dyrt i NY, det kan derfor være lurt å se på hosteller også. Er en god del fine hosteller der du får eget rom, men man må som oftest dele bad. Det er dog noe billigere om du bor utenfor manhattan, type brooklyn. Jeg ville personlig bodd relativt sentralt på manhattan om du kun skal være der noen få dager.

Flybillettene ligger som regel på rundt 3500-4500 kr per person. Jeg anbefaler å ta minst 4 hele dager der om du vil oppleve mye av manhattan. Det blir litt stiv pris for kun 3 dager. Jeg var der med min samboer i november, da bodde vi på the Newyorker midt på manhattan. Vi betalte litt over 4000 for 5 netter, siden vi kom grytidlig om morgenen fikk vi en ekstra dag uten å betale for overnatting.

Ettersom vi bodde så sentralt hadde vi kun taxi til og fra flyplassen som nevneverdig trasportkostnader. Som var ca tre hundre kroner om jeg ikke tar helt feil.

Mat er relativt billig, 100-300 kr for en god middag ute avhengig av restauranten. Du må allikevel regne med at du skal spise frokost, lunsj og middag ute i tilegg til eventuell kveldsmat. Vil si du kommer langt med ca 500 kr per dag i matutgifter. Avhengig av hvor du spiser og hva du er ute etter av matopplevelser. Du klarer deg selvfølgelig med mindre om man spiser en billig frokost/lunsj fra kiosker eller lager rundstykker med pålegg og tar lunsjen på feks McDonalds(ligger på ca 40% av norsk pris) istedenfor på Diner.

Vi fikk ca 5 hele dager i byen, noe jeg syntes var veldig passende. Du har fått oppleve veldig mye av hva byen har å by på samtidig som du sitter igjen med et inntrykk av at det er veldig mye mer og oppleve også. Du trenger ikke flere uker der, men 4-6 hele dager er en veldig god start etter min mening. Da antar jeg at man kun skal utforske manhattan og ikke områdene rundt (queens/brooklyn osv).

Veldig mye gøy i NY er gratis. Gå i Central Park (anbefales!), Times square, besøke soho/little italy/chinatown, hyde park, selvfølgelig shoppingen og titting på 5th avenue, fergetur forbi frihetsgudinnen og generell byvandring for å se denne fantastiske byen. Besøk i Empire state og rockefeller bygningen lå på ca 100-200 kr per pers.

Håper dette ga deg en liten indikasjon på hva man kan forvente av kostnader. Er bare å spørre om det er noe mer jeg kan svare på på.

Endret av Christeven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...