Fredrik7le86 Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 skal kjøpe en ny "ren" windows som jeg skal installere på en ny ssd. jeg trenger installations cd:en så att jeg kan om installere windowsen i tilfelle noe går feil i fremtiden. windows 7 64-bit norsk er det jeg er ute etter men det er så mange forskjellige så jeg vet ikke vilken jeg skal velge? ser att de har noen for 700kr og noen for 1500. va er forskjellen? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 http://windows.microsoft.com/nb-NO/windows7/products/compare De fleste kjøper Home Premium til hjemmebruk. Hovedsaklig finnes det 2 "typer" av hver utgave for hjemmeversjonene. OEM - Blir låst til den PC'en du installerer den på først - kan ikke flyttes til en annen/ny PC (lisensmessig/lovlig) FPP - Full Packaged Product - Full "Retail-versjon" med DVD - kan flyttes til annen/ny PC For OEM velger du 64-eller 32-bit når du kjøper, FPP inneholder begge deler. Det finnes også salgspakker med og uten SP1 i markedet siden det ikke er så lenge siden de begynte å komme standard med SP1 - den eneste foskjellen på dette er at du slipper å laste ned SP1. Bedriftsutgaver som Professional kan også kjøpes som volumlisenser. - Det er antagelig ikke aktuellt for din del. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Her kan du sammenligne de forskjellige utgavene av Windows 7: http://windows.microsoft.com/nb-NO/windows7/products/compare Når det gjelder anbefaling, så blir det som nevnt her Home Premium og 64-bit utgaven. Jeg antar du er en vanlig hjemmebruker? Da er det til liten hensikt å betale mer for funksjoner du sansynligvis ikke får bruk for eller funksjoner som du kan få både enklere og bedre ved å laste ned et gratisprogram fra nett. Du har også fått kortversjonen på forskjellen mellom OEM og FPP versjonene. OEM versjonen følger teknisk sett ikke PCen men hovedkortet. Ja, en OEM-lisens er maskinbunden, så den kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter. Siden lisensen følger hovedkortet, så vil bytte til en annen type hovedkort, defineres som en ny maskin og en ny Windows OEM-lisens kreves. Om du derimot bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme merke og med tilsvarende spesifikasjoner som oppgitt av produsent, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows-lisens kreves. Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at det utløser behov for en ny OEM-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows. FPP versjonen har egentlig bare de to små fordelene at den ikke er bundet til "PC" så du kan fritt flytte den til en ny. (Du kan ikke bruke den samme på begge PCene.) Neste punkt er at man med fullversjonen som det også heter får support fra Microsoft, OEM er det selger som skal gi support. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå