Patriot Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Ja jeg er enig i at Compaq suger Men det har seg nå engang san at jeg har en Compaq i hus, så nok om det. Maskinen er en Compaq Presario 5000 1.2Ghz athlon 768MB ram (har putta i mer selv) Det operativsystemet som var ferdig innstalert var Win ME, jeg har lyst til å skifte til 2000, og har prøvd dette flere ganger, men jeg får samme problemet vær gang, maskinen finner ikke drivere til noen PCI kort, ei heller Geeforce 2 skjermkortet. Det kommer blant annet opp at en enkel PCI kontroller eller noe i den duren mangler. Jeg lurer på om dette kan være noe av årsaken. Det operativsystemet som fulgte med, var lagt inn på en slik Compaq restore CD, som bruker Symantec GHost. Dette begynner å irritere meg kraftig, da jeg ikke får inn andre operativsystemer enn det som ligger på den Symantec Ghost Cd'en. Jeg får heller ikke brukt all rammen min heller med ME. Noen som har vert borti dette før, eller vet om en løsning? Lenke til kommentar
covah Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Klart at Win2000 fungerer på Compaq PC-er. Det første du må gjøre, er å oppdatere BIOSen (dette er veldig viktig på litt eldre Compaq PC-er). Deretter må du downloade 2000 drivere for maskinvaren din fra enten Compaq's hjemmeside eller produsenten (feks. Nvidia til grafikk kortet ditt). Sjekk også om PC-en din trenger noen chipset drivere for å fungere skikkelig. Windows2000 har jo mange drivere til forskjellige kort innebygd, men langt ifra alle. Dessuten er mange av driverene som følger med veldig "basic" funksjonalitet, spesielt feks. grafikk kort drivere. Lenke til kommentar
Patriot Skrevet 8. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2002 Hvor finner jeg Bios update til Compaq Pc'er da? Men er det nødvendig, PC'en er ikke gammel da. Saken med driverene er at blant annet lydkort osv er innebyggd, og jeg har ikke peil på hvor jeg skal finne drivere. Og jeg har på følelsen at noe er galt med den PCI kontroller saken, fordi win2000 skal jo normalt finne vertfall et PCI kort da. Det er jo tross allt ganske bra Plug and Play i win2k. Lenke til kommentar
olebole Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Er man tett i pappen suger vel det meste tenker jeg.. Compaq driver kan du finne på her: http://www.compaq.com/support/files/ Greier du ikke det kan Compaq support ringes på 22072020 Lenke til kommentar
Patriot Skrevet 8. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2002 Tror du jeg er helt mongo eller? Velg Desktop og Presario 5000 og Win2000 så skal du se hvor jevlig mange drivere du finner. Jeg spør om noen har vert borti dette problemet før, og om noen vet om en løsning, og du kommer med spydige komentarer. Det er jo ganske opplakt at et eller annet er fucked up når win2000 ikke finner driver til en eneste PCI enhet da. Det skal være unødvendig og finne drivere til vær eneste PCi enhet da. Derfor lurer jeg på om det kan være noe med at den PCI kontroller saken ikke har driver. Jeg skal teste og innstalere på nytt nå, så kan jeg også ta screenshot. =) Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Har du sjekka hvilket type hovedkort du har? Kan evt sjekke de som har laga chipsetet. Skrompaq m.m. bruker ofte gamle hovedkort som de makser for å tømme lageret... Så en BIOS er sikkert ingen dum ide? Lenke til kommentar
Patriot Skrevet 8. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2002 Jeg innstalerte nettopp Win2k på nytt, jeg tror det er denne saken her som er roten til at ingen PCI enheter funker. "Enkel kommunikasjonskontroller for PCI" Jeg skal legge inn sisoft sandra og sjekke hvilket hovedkort det er. Jeg mener og huske at det er et Compaq hovedkort, hvor finner jeg Biosupdater til de da? Lenke til kommentar
Patriot Skrevet 8. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2002 System Bios: Compaq 786k1 System Chipset: Via Technologies Vt82c691 Lenke til kommentar
olebole Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Vel Bios oppgraderinga ligger der den mongo, datert 11/10/1999 så spørs om du ikke har den allerede. (SP12234) Installert VIA 4in1 Drivers? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå