Gå til innhold

British Airways nektet å la meg sjekke inn pga sperret kort


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en flybillett til Sao Paulo for 2-3 uker siden med et kredittkort. Tydeligvis er det noen i utlandet (antagelig USA) som har kopiert det ved en eller annen anledning, og i helga prøvde noen å ta ut penger i en minibank med det kopierte kortet.

Det førte til at det ble sperra, og da jeg i dag skulle sjekke inn på Gardermoen, ville ikke BA la meg sjekke inn, fordi kortet var sperra. De sa at jeg allerede hadde betalt for billetten, og kortet mitt var for lengst belastet. Men alikevel nektet de meg å la meg fly, angivelig fordi de fryktet at jeg skulle kreve pengene tilbake seinere.....

 

Det eneste alternativet de ga meg, var å kjøpe en ny billett, som selvfølgelig var mye dyrere (15 000 for vanlig økonomiklasse, mot de 10 000 jeg hadde betalt for den originale billetten + oppgradering til noe traveller plus-greier)

 

Det var håpløst å prøve å diskutere med de, det eneste de sa var at jeg måtte kjøpe ny billett, prøve å få igjen pengene fra kredittkortselskapet, og evt ta det opp med BAs kundeservice hvis jeg ikke var fornøyd.....

 

Jeg syns det var det fjerneste jeg har vært borti noen gang, det sto jeg med kredittkortet jeg hadde brukt, passet mitt og mer enn nok annen dokumentasjon på at jeg virkelig var meg, BA hadde fått pengene sine, og alikevel fikk jeg ikke fly??? Det var ikke engang mulig å betale den originale billettprisen på et annet kort, jeg var nødt til å kjøpe en ny og mye dyrere billett.

 

Er det noen som har lignende erfaringer? Hvem kan jeg få igjen pengene av? Har jeg krav på noe slags kompensasjon fra BA for dette?

 

Skal ringe kundeservice så fort de åpner i mårra og det hadde vært greit å høre om noen andre har noen lignende erfaringer, enten med BA eller andre selskaper før jeg ringer.

 

Veldig takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved mistanke om at noen har klonet kortet ditt så har kredittkortselskapet fryst det. Selv om pengene er betalt ifra kortselskapet til BA, så har de mulighet for å fryse eller tilbakekalle en transaksjon, noe de sansyneligvis har gjort. Og BA er også pålagt av kortselskapet og egne rutiner ikke å bruke suspekte kort. For da er det de som sitter med skjegget i postkassa om de lar noen fly på det, og de som mister pengene.

 

Men jeg synes det er litt rart ingen kontaktet deg om dette? Verken kortselskap eller BA?

Lenke til kommentar

Nei, de sa at kortet var sperret og så forklarte jeg hva som hadde skjedd. Fikk tlf fra kredittkortselskapet på søndag om at noen hadde prøvd å ta ut penger med det i usa. Men de hadde ikke lykkes, og kortet ble sperra.

 

Har måttet vise kredittkortet mitt et par ganger før, men som regel har jeg ikke trengt det.

 

Men kan kredittkortselskapet kreve betalinger tilbake selv med betalinger som har skjedd flere uker i forveien?

 

Jeg tenkte aldri på at det at kortet var sperret kom til å bli noe problem ifm flyet, siden det var for lengst betalt.

Endret av audunk
Lenke til kommentar

Av og til så er flyselskapenes regler på dette helt håpløse. Qatar Airways feks forlanger at du stiller med en garantisum om du ikke viser kortet du betalte med til dem, tydeligvis så skjønner de ikke at folk blir frastjelt kortet eller at det rett og slett går ut. I en del tilfeller så utgjør flybilletten en stor del av reisebudsjettet og det er ikke alle som kan hoste opp de pengene flybilletten kostet der og da og tenker særlig på om man har tatt seg råd til businessklasse eller lignende. Synes du burde kontakte Forbrukerrådet om du ikke får noe ut i fra BA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...