Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ustabil pc, mystisk problem

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har eit problem med den relativt nye pcen min.

Det er ein sjølvbygd pc, delane er kjøpt hjå komplett.no

Etter nokre månadar der den har fungert utmerket, har den plutseleg byrja å skru seg av utan forvarsel. Den prøvar deretter å starte på nytt igjen (viftene startar og lysa kjem på) men skrur seg av igjen etter 1-2sek og prøvar igjen.. slik held den på i det uendelege..

Eg tok å byta PSU'en.. Problemet vedvarar men har lettare for å starte opp og held seg lengre på. Har byta skjermkort utan noko forandring, prøvd ein og ein RAM-brikke utan forandring, testa RAM brikken og fekk OK.. Har kjørt ein Burn In Test utan feilmeldingar eller spesielle høge temperaturar i CPU'en (kom opp i 60 grader ved test på ein halvtime)eg skulle gjerne ha lagt ut skjermbilete av testrapportane men pcen slår seg som regel av når eg prøvar på noko..

Hovudkortet vart sendt tilbake til Komplett.no og testa der utan att dei fann noko feil..

Pcen består av desse delane :

1.00 602546 Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black

Vifte: 1x 120mm Front, Blue LEDs, mATX, ATX, 2x US

1.00 451773 Silver Power SP-SS400 400W PSU

ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 2x 6pin PCIe, 4x

1.00 626992 MSI P67A-C45 B3, Socket-1155

ATX, P67, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB3.0

1.00 619275 Intel® Core? i5-2500 Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed

1.00 352067 Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3

1.00 627480 Gainward GeForce GTX 550Ti 1GB PhysX

PCI-Express 2.0, GDDR5, DVI, native-HDMI 1.4a, VGA

1.00 627518 Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 32MB Cache, 7200RPM, 3,5"

1.00 635704 Corsair SSD Force Series? 3, 60GB

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/490MB/s read/write, S

1.00 586073 NETGEAR Wireless-N 150Mbps USB Adapter

150Mbps 802.11N, Supports WPA-PSK, WPA2-PSK, and W

No er eg heilt tom for idear og kva som kan være problemet.. Nokon her som kan hjelpe meg med forslag ?

All hjelp blir moteke med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som slår meg er at 400W er en alt for liten PSU til dette oppsettet. Greit nok at PC'en ikke bruker så mye watt når den ikke er under full load, men det handler også om hvor stabil ampere strømforsyningen klarer å levere.

Du sier du har byttet strømforsyning, har du prøvd med feks 600W eller noe i den duren?

Lenke til kommentar

Ja, det var det som slo meg også.. Eg lånte meg ei som leverte 600w og hadde forsatt problemer ? Kan kansje klare å skaffe ei som er enda større..

Maskina har fungert fint på denne PSU(400w)i ca. 1-2 mnd, (det var komplett.no som anbefalte denne faktisk)

Lenke til kommentar

Den slår seg av uten belastning og somme gongar med belastning.. spelar liksom ikkje noko rolle kva tid den finner på å kutte... den slår seg liksom ikkje av, den berre kuttar.. av å til i Bios, av å til i Windows, under oppstart og under gaming..

Lenke til kommentar

Det første som slår meg er at 400W er en alt for liten PSU til dette oppsettet. Greit nok at PC'en ikke bruker så mye watt når den ikke er under full load, men det handler også om hvor stabil ampere strømforsyningen klarer å levere.

Du sier du har byttet strømforsyning, har du prøvd med feks 600W eller noe i den duren?

400w holder i lange baner for det oppsettet der, og strømforsyningen skal levere akkuratt like stabil strøm så lenge pcen ikke prøver å dra mer enn strømforsyningen kan levere. Noe dette oppsettet ikke vil gjøre under noen omstendigheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

tatt i betraktning at du har prøvd en 600w psu så lurer jeg på hvor langt inn i oppstarten/ windows kommer du?

kommer du forbi post, bios load evt etter "logginscreen" hvor stopper det.. er det samme stedet hele tiden?

noe du har instalert "rett før" problemet oppstod?

etter hva jeg kan gjette på kan det være bios evt en kernel-fil som ikke er helt fornøyd. Nå har ikke jeg peiling på hvor mye innsikt du har i det området her bortsett fra det du har nevnt over, enlighten me :)

Lenke til kommentar

tatt i betraktning at du har prøvd en 600w psu så lurer jeg på hvor langt inn i oppstarten/ windows kommer du?

kommer du forbi post, bios load evt etter "logginscreen" hvor stopper det.. er det samme stedet hele tiden?

noe du har instalert "rett før" problemet oppstod?

etter hva jeg kan gjette på kan det være bios evt en kernel-fil som ikke er helt fornøyd. Nå har ikke jeg peiling på hvor mye innsikt du har i det området her bortsett fra det du har nevnt over, enlighten me :)

Den stopper på forskjellige tidspunkt kvar gong.. Har prøvd å kjøre på full belastning (kan kjøre en Burn In Test i ein halvtime utan problem, nokre gongar kuttar den.. Den kan kutte under oppstart dvs den står og prøvar å starte frå 2 gongar til 20 (viftene startar men stoppar igjen) og den prøvar igjen.. Har ikkje so veldi mykje innsikt: pcen er hos min far no, han har peiling men han finn ikkje problemet.. Han har akkurat oppdatert BIOS utan hell.

Somme gongar kuttar den i BIOS, somme gongar midt i innlogginga..

I korte trekk: Pcen kuttar på heilt forskjellige tidspunkt..

Ikkje nokre nye installeringar rett før probelemet oppsto, men sidan pcen ikkje vil starte opp ein gong somme gongar ? er det vell ikkje ei ny installering av eit program etc. ?

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at den SSD'en er årsaken til dette.

Det sitter nemlig en SF 2281 kontroller i den , som er beryktet for BSOD.

Eneste løsning er å oppdatere firmware på SSD'en.

Føles det logisk at ssd'en skulle forårsake heng i bios?

Dette er nesten garantert en feil i hw på hk, minne eller prosessoren.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at den SSD'en er årsaken til dette.

Det sitter nemlig en SF 2281 kontroller i den , som er beryktet for BSOD.

Eneste løsning er å oppdatere firmware på SSD'en.

Tenkte på dette sjølv, men den slit med same problemet uten nokon av HDD'ane tilkobla..

Lenke til kommentar

Etter nokre månadar der den har fungert utmerket, har den plutseleg byrja å skru seg av utan forvarsel.

Den slår seg av uten belastning og somme gongar med belastning.. spelar liksom ikkje noko rolle kva tid den finner på å kutte... den slår seg liksom ikkje av, den berre kuttar.. av å til i Bios, av å til i Windows, under oppstart og under gaming..

Nå tenkte jeg på dette.

Lenke til kommentar

Få kjørt en minnetest med memtest86 , den kan lastes ned og kjøres via en usb stick.

Minnetesten bør kjøre minst 2 timer pr GB ram du har, gjerne over natta. Du bør heller ikke ha noen feil.

Henger minnetesten seg uten å gi feil ligger sannsynligvis feilen en annen plass , lurt å sjekke med et annet skjermkort om mulig i såfall.

Lenke til kommentar

Få kjørt en minnetest med memtest86 , den kan lastes ned og kjøres via en usb stick.

Minnetesten bør kjøre minst 2 timer pr GB ram du har, gjerne over natta. Du bør heller ikke ha noen feil.

Henger minnetesten seg uten å gi feil ligger sannsynligvis feilen en annen plass , lurt å sjekke med et annet skjermkort om mulig i såfall.

Det skal eg prøve på :) Men tvilar på att den kjem til å holde seg på under heile testen :/

Lenke til kommentar

Bestilte ny RAM og har no prøvd denne ( det skadar jo ikkje med fleire uansett ) og pcen opplever samme problem.. Mistenker no att det kan være prosessoren.. har du ein metode for å teste denne ?

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på noe du skrev "

Somme gongar kuttar den i BIOS, somme gongar midt i innlogginga.."

Mener du at pcen "fryser" ?

Siden du nå tester med nye minnebrikker kan det være lurt å resette hovedkortet , du kan enten gjøre dette via bios eller via en "jumper" på hovedkortet som nullstiller biosen. Så må du inn i bios igjen og sjekke at alle innstillinger er ok der.

For å teste om cpu har problemer må den testes i et annet hovedkort.

Samme med skjermkortet nå for å utelukke det som synder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...