Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sammenlignde fattigdom i USA og Norge, noen ta en titt?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har da som prosjekt å fremføre og sammenligne poverty i USA og Norge. Har skrevet litt foreløpig, skal ikke være lengre enn det jeg skrevet, men trenger litt tips her til forbedringer og om stoffet er greit nok..

Hvis dere kan se vedlegget så hadde det vært supert! Litt usikker på den første delen der, om det har noe som helst med sammenligning mellom fattigdom i USA og Norge.

Sammenlignet også USA med Norge under/etter finanskrisen i 07.

Takk!

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du,

Dette med fattigdom er et vanskelig tema. Tall fra staten blir ofte gjort hyggeligere enn de egentlig er. Googler du real poverty in america, eller real unemployment in america får ganske motstridende svar i forhold til offisielle tall.

Raskt eksempel om vridning av arbeidsledighetstall. Staten opererer med en arbeidsledighet på 8-9%, mens den egentlige arbeidsledigheten er på langt over 20%.

Kilde: http://www.shadowstats.com/alternate_data/unemployment-charts

Vi kan ta utgangspunkt i fattigdomstallene du opererer med.

Ifølge den amerikanske staten er tallene 15.1%~ i 2010, opp fra 14.3%~ i 2009. Dette utgjør ca 35 millioner amerikanere (dine tall).

Går man dypere i sømmene vil man se at definisjonen på fattigdom ikke har blitt endret fra den ble stadfestet i 1969, med ett unntak. Justert for inflasjon. Er inflasjon det eneste feltet vi har gjort fremskritt på over 40 år? Følger vi det amerikanske departementet for folketelling sin definisjon på fattigdom (årlig inntekt på $22 500 i en familie på fire), er svaret ja, og vi får tallene du opererer med i oppgaven.

Det som ikke taes i betraktning er forandringer i levestandard. I vesten har levestandarden økt jevnt og trutt de siste femti år. Dette reflekteres ikke i US Census Bureaus' rapport på fattigdomsproblemet i USA. Tallene i rapporten viser til hvor mange som ble betraktet fattige i 1969.

Justerer man tallene for økt lønnsnivå per innbygger fra 1969 frem til 2011 ser det anderledes ut. $22 500 har doblet seg, til $46 000. Bruker man dette som basis for å regne om i prosent hvor mange amerikanske familier som befinner under fattigdomsgrensen får vi 28%~.

Kilde: http://inequality.org/americas-real-poverty-rate/

Andre punker du kan reflektere over er lønnsforskjellen i USA.

- 5% av befolkningen kontrollerer 63% av rikdommen i USA. Utvider vi befolknings-andelen noe får vi at 20% av befolkningen kontrollerer 87% av rikdommen i USA. Kilde: http://inequality.org/wealth-inequality/

Her er en meget spennende video om lønnsforskjell og hvordan det skader et samfunn, selv de som sitter på toppen av kransekaka.

http://www.youtube.com/watch?v=cZ7LzE3u7Bw

Mye man kan supplere med, men viktigst av alt er å kryss-sjekk faktaopplysninger. Gjerne gjennom not for profit organisasjoner, og alternative kilder på nett.

Lenke til kommentar

Det viktigste å få med er hva definisjonen på fattigdom er. Det finnes mange forskjellige definisjoner og når man snakker om hvor mange prosent av befolkningen som er fattige må man vite hvordan det er definert for at tallene skal gi mening. De offisielle tallene fra USA bruker f.eks en helt annen definisjon på fattigdom enn det Norge og de fleste land i vest europa bruker. De fleste definisjoner på fattigdom ser også vanligvis kun på arbeidsinntekt og ikke andre forhold. Bruker du den europeiske definisjonen på fattigdom vil omtrent 25-30% av amerikanere regnes som fattige hvis jeg husker rett. Ingen av disse gir et godt bilde over hvor mange som er fattige og hvilken levestandard de som regnes som fattige har. Alternativt kan du bruke forskjellige levekårsundersøkelser som prøver å ta med andre faktorer som tilgang på medisink hjelp, skole osv. Disse vil kanskje si mer om hvordan de fattige har det.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar og innspill her altså, setter stor pris på det.

Med tanke på de tallene, burde jeg da endre dette til de tallene du hadde "MDCCLXXVI"? Men dette gjelder jo kun USA, hva med Norge? Er tallene annerledes her? Er Norge like flaue over å vise virkeligheten i tallene eller?

Lønnsforskjellen er det en annen på gruppen min som skal ta seg av. :)

Samme gjelder def. av fattigdom.

Levekårsundersøkelser og slikt ja.. kan ikke bli for langt. Kan IKKE bruke mer enn 3 minutter på dette, og er redd for at jeg allerede har overskrevet dette sånn som det er nå. Men jeg skal se på det :)

Men ellers, var teksten bra? Det i første avsnitt, det at luksusvarer har blitt "vanligere", og maten, er dette relevant? Burde jeg ta dette vekk?

Takk!

Lenke til kommentar

Ja, er ikke så værst tema dette her! :thumbup:

Skal ikke leveres inn skriftlig, skal kun framføres. Da er vel teksten grei?

Det teamet der var interessant, men jeg får dessverre ikke tid til å ha det med :(

Men hvis dere ser oppgaven min, så hadde jeg to poverty skjemaer der (merk at der det står average income, skal egentlig stå poverty level. Vet ikke hvorfor jeg har to, men hvilken skal jeg rette meg etter?

Her er de skjemaene for de som ikke gidd å laste ned:

Poverty level -

United States 28.1% (rettet til 28.1% etter tallene fra posten lengre oppe, må da de andre tallene rettes, bla Norge?)

Canada 12.6%

United Kingdom 9.7%

Switzerland 8.5%

Germany 5.6%

Sweden 5.3%

Norway 5.2%

Norway stands in poverty of 17 countries

Total Poverty

1. US, 17%

2. Australia, 14.3%

3. Italy, 12.7%...

16. Norway, 6.4%

17. Finland, 5.4%

Den øverste ser litt mer riktig ut? Kan ikke skjønne at Norge har mer fattigdom enn Finland når vi er trossalt et av verdens rikeste land (nederst skjemaet der).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...