Z Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Vet ikke om dette bør postes i bilforumet, men: Vi skal kjøpe ny bil og de tar den gamle i innbytte. På mandag hadde vi takst på den, og takstmannen fant rust i begge kanaler under, i begge hjulbuer bak og på innsiden av begge fremdørene. Dette er ikke noe vi har oppdaget, og vi har bilen årlig inne til service på det samme verkstedet der den ble kjøpt. Vi fant i farta to serviceutskrifter, fra jan. i fjor og 30.01.2012. Der står det svart på hvitt at de har utført karosserikontroll - for rust altså, men i feltet for bemerkninger står det skrevet med store bokstaver 'OK'. Rusten kan forøvrig ikke unngås å legge merke til når du først vet hvor den er. De har innrømmet 'slurv' og vil først kjøre saken videre som reklamasjon til bilprodusenten, men med 12 års rustgaranti (bilen er fra nov. 2005), er det vanlig at dette gjelder gjennomrusting og ikke overflaterust, så jeg forventer nærmest avslag fra produsenten. Spørsmålet blir da, har verkstedet noe sak i det hele tatt, fordi da servicesjefen ringte meg og sa de hadde sendt over bilder og dokumentasjon til bilprodusenten lokalt, gikk han faktisk langt på vei for å fraskrive seg noe ansvar og skyld, selv om han ikke sa det rett ut... Lenke til kommentar
knut71 Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 De finner vel fatt i den lille skriften i rustgarantien. Leste blant annet i en avis/magasin her om dagen at mitsubishi sin rustgaranti i praskis er ubrukelig så fort du har kjørt med bilen. Er vel en liste med ansvars fraskrivelser i rust garantien på din bil også. På den andre siden har jeg en bekjent som hadde en bil med 5 års garanti. Når bilen var 4 år og 10 mnd tok han bilen og en liste med alt som var gale og fikk de faktisk til å rette opp i det uten noe mukking. Tror det var en passat. Lenke til kommentar
Z Skrevet 23. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2012 Takk for svar, det er ikke selve rustgarantien jeg går på. Jeg er fullstendig klar over at det finnes så mye med liten skrift i alle slike garantier, at for de som er på 12 år eller mer, står du fullstendig sjanseløs. Men det jeg ser på å gå på, er verkstedet som åpenbart ikke har gjort jobben de har krysset av for at de har gjort. Lenke til kommentar
knut71 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Takk for svar, det er ikke selve rustgarantien jeg går på. Jeg er fullstendig klar over at det finnes så mye med liten skrift i alle slike garantier, at for de som er på 12 år eller mer, står du fullstendig sjanseløs. Men det jeg ser på å gå på, er verkstedet som åpenbart ikke har gjort jobben de har krysset av for at de har gjort. Å klage direkte til bilverkstedet blir sikkert en provoserende affere. Hadde kjørt klagesaken skriftlig fra dag en, slik at korespondansen kan dokumenteres når saken er blitt godt varm og det er på tide å gå videre med forbrukerrådet, advokat, tv2 hjelper deg osv. Lenke til kommentar
Z Skrevet 23. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2012 Vel, nå ringte de (verkstedet) meg i dag og fortalte at de og Mazda vil dele hele regningen. Bilen får atpåtil nye fordører! Så jeg kan ikke gjøre annet enn å ta av meg hatten for de og innse at jeg tok rungende feil i mine antagelser 2 Lenke til kommentar
knut71 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Vakkert. Gratulerer med at du slapp drittrunden med de. Regner med du er lettet. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå