nordemoniac Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Hei! Har en WHS 2011 server med følgende spesifikasjoner: - Asus E350M1-M Pro - 8GB (2x4GB) Corsair Vengeance - 4xSeagate green 2TB - 1xWD10EARS (1TB) - 2x Anysee E7 PTC (DVB-C TV-kort) - 430W Corsair strømforsyning RAID brukes til lagring, og WD10EARS brukes til OS og datadisk brukes til TV-opptak (altså jeg bruker IKKE raidet til TV-opptak). Denne serveren er satt opp med ForTheRecord argus-server, og har flere maskiner som klienter. Jeg brukte tidligere et Terratec Cinergy C PCI kort, noe som fungerte helt perfekt, men så fikk jeg plutselig BSOD i høst. Etter dette fungerte systemet ganske stabilt i ytterligere 2-3 måneder, også fikk jeg en ny BSOD. Jeg begynte å feilsøke. Fant ingenting, det eneste var at under resync av raidet (grunnet BSOD) var det umulig å bruke TV. Det var mye hakking, feil etc. Typisk sånn som når man har dårlig signal på parabol etc. Fjernet dermed TV-kortet for å hindre nye krasj. Etter raidet var ferdig med resync, satte jeg tilbake TV-kortet, alt fungerte perfekt...helt til kvelden da jeg hadde satt på 2-3 opptak etter hverandre. Da krasjet den ganske snart. Nå har jeg byttet TV-kortene til disse Anysee-kortene. De fungerer også perfekt, og er USB-baserte. Jeg satte opp disse to fysiske kortene, og lagde 4 virtuelle kort, deretter startet jeg 4 samtidige opptak. Alt så ut til å fungere helt fint, men plutselig krasjet maskinen til BSOD igjen. Jeg skjønner ikke hva jeg kan gjøre videre? Jeg tror feilmeldingen var "STOP: 0x00000124 (0x0000000000000000, 0xFFFFFA800FCAB1D8, 0x000000000F6000000, 0x0000000000010015" Kan det være at harddisken har en feil, så når disse ekstremt krevende opptakene settes i gang, så streiker disken? Nå må jeg vel vente til RAIDET er resyncet før jeg kan bruke TV-kortene igjen (eller så hakker det bare, kan være for opptatt BUS?) noe som da vil ta ca. 4-5 dager. Kanskje jeg da skal prøve å lagre opptak til RAID istedet? Forstår likevel ikke hvorfor det plutselig er problemer nå. Med Terratec-kortet hadde jeg kun mulighet til å ha et opptak om gangen, og det gikk bra i et halvt år, men nå er det bare problemer... Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 Ser for meg at det kan være en av følgende som forårsaker problemer: - PSU, ustabil levering av strøm - BIOS-innstillinger for CPU, "Cool n' quiet" etc bør skrus av - Harddisk for OS og opptak er koblet til S-ATA3 port, men er S-ATA2 disk - RAM-brikkene er dårlige - BUS på hovedkortet har en defekt - Harddisk har en feil på kontroller som feiler ved mye bruk Hva tenker dere? Jeg har aldri opplevd denne typen feil før. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 Restartet, presset på 4 nye samtidige opptak - Det samme skjedde igjen - BSOD.... Noen andre filoperasjoner pågikk også, og CPU var noen ganger opptil 100 %. Koblet fra RAID, restartet, lekte litt rundt med AI Suite II, plutselig krasjet den igjen. Nå var det ingen særlige operasjoner som pågikk. Fjernet en smartkort-leser, restartet, og nå har den ennå ikke gått ned. Kjører atm. noen RAM-testere. CPU og RAM ligger på 100% bruk nå, ser relativt stabilt ut. Kan ikke se at den smartkort-leseren står bak heller, da denne er byttet ut med en annen versjon enn jeg har brukt tidligere. Det ser ut til at Hal.dll+12ab3 og ntoskrnl.exe+18d513 står bak krasjene, altså hardware-relatert... Jeg klarer ikke å unngå å tenke at dette skyldes problemer med harddisken, da det krasjet med mye I/O mot den disken. Vurderer å klone disken min over til Samsung-disken jeg har liggende. En F3 på 1TB. Skal i utgangspunktet være raskere enn den jeg bruker nå uansett. Men samtidig så var det nesten ingen I/O når den krasjet gang nr. to. Gah... dette blir min død... Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 23. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2012 Vel, disken var det ikke. Jeg er nede i tre alternativer: -Ram -Hovedkort (innebygget cpu) -PSU Da dette har fungert perfekt tidligere, men nå plutselig lager krøll, gjetter jeg mest på hovedkort. Kjører memtest i natt for å sjekke ram. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2012 RAM-test ga ingen feil. Prøver med ny S-ATA kabel. Bruker også molex til S-ata på denne disken, men har jo fungert i et halvt år tidligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå