Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BSOD (0x00000124) ved tung bruk av harddisk (WD10EARS)

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en WHS 2011 server med følgende spesifikasjoner:

- Asus E350M1-M Pro

- 8GB (2x4GB) Corsair Vengeance

- 4xSeagate green 2TB

- 1xWD10EARS (1TB)

- 2x Anysee E7 PTC (DVB-C TV-kort)

- 430W Corsair strømforsyning

RAID brukes til lagring, og WD10EARS brukes til OS og datadisk brukes til TV-opptak (altså jeg bruker IKKE raidet til TV-opptak).

Denne serveren er satt opp med ForTheRecord argus-server, og har flere maskiner som klienter.

Jeg brukte tidligere et Terratec Cinergy C PCI kort, noe som fungerte helt perfekt, men så fikk jeg plutselig BSOD i høst. Etter dette fungerte systemet ganske stabilt i ytterligere 2-3 måneder, også fikk jeg en ny BSOD. Jeg begynte å feilsøke. Fant ingenting, det eneste var at under resync av raidet (grunnet BSOD) var det umulig å bruke TV. Det var mye hakking, feil etc. Typisk sånn som når man har dårlig signal på parabol etc. Fjernet dermed TV-kortet for å hindre nye krasj.

Etter raidet var ferdig med resync, satte jeg tilbake TV-kortet, alt fungerte perfekt...helt til kvelden da jeg hadde satt på 2-3 opptak etter hverandre. Da krasjet den ganske snart.

Nå har jeg byttet TV-kortene til disse Anysee-kortene. De fungerer også perfekt, og er USB-baserte. Jeg satte opp disse to fysiske kortene, og lagde 4 virtuelle kort, deretter startet jeg 4 samtidige opptak. Alt så ut til å fungere helt fint, men plutselig krasjet maskinen til BSOD igjen.

Jeg skjønner ikke hva jeg kan gjøre videre?

Jeg tror feilmeldingen var "STOP: 0x00000124 (0x0000000000000000, 0xFFFFFA800FCAB1D8, 0x000000000F6000000, 0x0000000000010015"

Kan det være at harddisken har en feil, så når disse ekstremt krevende opptakene settes i gang, så streiker disken? Nå må jeg vel vente til RAIDET er resyncet før jeg kan bruke TV-kortene igjen (eller så hakker det bare, kan være for opptatt BUS?) noe som da vil ta ca. 4-5 dager. Kanskje jeg da skal prøve å lagre opptak til RAID istedet?

Forstår likevel ikke hvorfor det plutselig er problemer nå. Med Terratec-kortet hadde jeg kun mulighet til å ha et opptak om gangen, og det gikk bra i et halvt år, men nå er det bare problemer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser for meg at det kan være en av følgende som forårsaker problemer:

- PSU, ustabil levering av strøm

- BIOS-innstillinger for CPU, "Cool n' quiet" etc bør skrus av

- Harddisk for OS og opptak er koblet til S-ATA3 port, men er S-ATA2 disk

- RAM-brikkene er dårlige

- BUS på hovedkortet har en defekt

- Harddisk har en feil på kontroller som feiler ved mye bruk

Hva tenker dere? Jeg har aldri opplevd denne typen feil før.

Lenke til kommentar

Restartet, presset på 4 nye samtidige opptak - Det samme skjedde igjen - BSOD.... Noen andre filoperasjoner pågikk også, og CPU var noen ganger opptil 100 %.

Koblet fra RAID, restartet, lekte litt rundt med AI Suite II, plutselig krasjet den igjen. Nå var det ingen særlige operasjoner som pågikk.

Fjernet en smartkort-leser, restartet, og nå har den ennå ikke gått ned. Kjører atm. noen RAM-testere. CPU og RAM ligger på 100% bruk nå, ser relativt stabilt ut.

Kan ikke se at den smartkort-leseren står bak heller, da denne er byttet ut med en annen versjon enn jeg har brukt tidligere.

Det ser ut til at Hal.dll+12ab3 og ntoskrnl.exe+18d513 står bak krasjene, altså hardware-relatert...

Jeg klarer ikke å unngå å tenke at dette skyldes problemer med harddisken, da det krasjet med mye I/O mot den disken. Vurderer å klone disken min over til Samsung-disken jeg har liggende. En F3 på 1TB. Skal i utgangspunktet være raskere enn den jeg bruker nå uansett. Men samtidig så var det nesten ingen I/O når den krasjet gang nr. to.

Gah... dette blir min død...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...