Gå til innhold

Norsk parti: - Yt etter evne, få etter behov!

23 stemmer

1. 1. Tror du kapitalismen er intellektuelt død?

• Ja
      3
    • Nei
      20

Anbefalte innlegg

Rendyrket kapitalisme eller sosialisme er i dag ekstreme synspunkter som er marginaliserte i norsk politikk, og modellene kan ikke brukes til stort annet enn å debattere teoretiske scenarioer. Det er et overveldende flertall som støtter seg til tanken om at verken kapitalisme eller sosialisme fungerer særlig godt uten en dose av den andre, debatten går heller på gradsspørsmål; hvor sterk skal privat sektor være, hvor stor skal velferdsstaten være, og ikke om vi skal ha privat sektor/velferdsstaten overhodet. Verken FRP eller SV er ekstreme kapitalister eller sosialister, respektivt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå blir jeg bare perpleks over at du oppfatter "ultraliberalist" som et skjellsord. Jeg kan ikke se at det ligger noen fornærmelse i det.

Bruken av prefikser som "ekstrem-", "ultra-", osv. i politisk sammenheng har ingen annen hensikt enn å hitle meningsmotstandere.

Endret av Purple Fox
Lenke til kommentar

Ahhh! Det norske folket. Evig blinde! Herlig!

La de lure seg selv i sin apatiske sølepytt, og fornekte virkeligheten de ser med sine egne øyne, helt frem til dommens time ankommer.

Heldigvis vil de aldri være ærlige nok mot seg selv til å stille de viktige og riktige spørsmålene. De vil aldri forstå hvem de selv er. De vil aldri forstå at deres gode hensikter er en trussel mot andres onde hensikter. De vil aldri forstå Sun Tzu og krigens kunster. Deres hovmod vil falle, og ut av asken vil deres "forfulgte" guder tre frem som evige og uendelige vesener. Om de ikke kan styre seg selv - la de bli styrt med jernhånd!

Dere får fortsette denne ubetydelige diskusjonen på egenhånd, nordmenn.

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket hadde vi fortsatt privat eiendom av produksjonsmiddlene og lønnsarbeid i dette landet, så jeg vil si at nei, kapitalismen er ikke død. Men jeg var ikke klar over at dette med at trengende ikke skal få hjelp var et sentralt prinsipp i kapitalismen.

Fair poeng. La meg presisere at jeg snakker om kapitalismen som intellektuell bevegelse. Et system kan overleve som samfunnsinstitusjon lenge etter dens intellektuelle død. For eksempel har vi jo fortsatt statsreligion i Norge, til tross for at selv KrF er forsiktige med å snakke åpent om å innføre religiøse lover.

Så: Er kapitalismen død, rent intellektuelt?

Endret av Purple Fox
Lenke til kommentar

Hva skal man i så fall kalle det? En liberalist kan være alt fra en som stemmer Venstre til en som stemmer DLF og en sosialist kan være alt fra en AP-tilhenger til et medlem av Rødt, så man må ha et begrepsapparat som kan skille dem. I norsk sammenheng vil jeg referere til en som ligger langt til høyre for FRP som en ultraliberalist, uten at det ligger noe negativt i det; jeg prøver ikke si at det er "galt" å være ultraliberalist, jeg ønsker bare å være presis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

FrP regnes av de fleste for å være Norges mest markedsvennlige parti. Er utspill som dette et tegn på at kapitalismen er død?

Det er vel ikke sikkert om markedet ødelegges av ultra liberalisme og egoisme. Se på boligboblen som sprakk i USA med etterfølgende finans og gjeldskrise som den vi nå opplever i Europa.

Opprinnelig post Skrevet i dag, 14:26

Dette innlegget har blitt redigert av Purple Fox: Ett minutt siden

Da jeg skrev min post var kl 15.44. Hva var opprinnelig post og er jeg den eneste som har stemt for at kapitalismen ikke er død?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Kapitalisme fungerer på samme måte som poker eller monopol.

Når spillet er slutt, eier haiene alt.

Jeg har forstått at du mener dette, men hvor er dokumentasjonen?

Husk at vi har et pengesystem som er basert på eksponensiell vekst.

Hva har dagens pengesystem med kapitalisme å gjøre? Staten har jo monopol på å utstede penger!

Det er et overveldende flertall som støtter seg til tanken om at verken kapitalisme eller sosialisme fungerer særlig godt uten en dose av den andre, debatten går heller på gradsspørsmål; hvor sterk skal privat sektor være, hvor stor skal velferdsstaten være, og ikke om vi skal ha privat sektor/velferdsstaten overhodet. Verken FRP eller SV er ekstreme kapitalister eller sosialister, respektivt.

Jeg er enig.

Endret av Purple Fox
Lenke til kommentar

En liberalist kan være alt fra en som stemmer Venstre til en som stemmer DLF

Venstre har liberalistiske elementer. Det har også SV. Men dette gjør verken SV eller Venstre til liberalistiske partier.

Se på boligboblen som sprakk i USA med etterfølgende finans og gjeldskrise som den vi nå opplever i Europa.

Ja, hva med den? Jeg trodde tema var kapitalismen som intellektuell bevegelse i Norge, og ikke USAs sentralstyring av boligmarkedet.

Endret av Purple Fox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja, hva med den? Jeg trodde tema var kapitalismen som intellektuell bevegelse i Norge, og ikke USAs sentralstyring av boligmarkedet.

Dette

____ vil ha et samfunn hvor alle yter etter evne og får hjelp etter behov.

1. Gjett hvilket norsk parti!

2. Google og finn ut!

3. Les spørsmålet i spoileren under, og delta i diskusjonen.

Var din opprinnelige post. Da spør jeg:

Hva er forskjellen på det du spør om og det spleiselaget arbeiderpartiet snakker om?

Du nevnte også noe om kapitalise i din opprinnelige post sitert i min første post.

Jeg gav bare et eksempel på hvor galt det kan gå om herr marked ikke temmes, dvs at de turbokapitalistiske markedskreftene får herje fritt.

Lenke til kommentar

Jeg gav bare et eksempel på hvor galt det kan gå om herr marked ikke temmes, dvs at de turbokapitalistiske markedskreftene får herje fritt.

Hva mener du med "temmes"? Hva mener du med "turbokapitalisme"? Hvor godt kjenner du egentlig til boligmarkedet i USA? Tror du det er et fritt marked uten politiske reguleringer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hva mener du med "temmes"? Hva mener du med "turbokapitalisme"? Hvor godt kjenner du egentlig til boligmarkedet i USA? Tror du det er et fritt marked uten politiske reguleringer?

Gjesp. Må jeg begynne på nytt igjen? Søk på

kgun site:www.diskusjon.no

og du får en side med 1-10 av 141 resultater som du kan bla raskt gjennom og skanne for temaer om politikk og økonomi.

IlluminateIT og du registrerte dere samme dag, 20. februar, så dere skulle ikke være en og samme ...

I denne tråden

Kan Frp styre Norge?

vil du få svar på det meste du spør meg om. Resten burde du finne svar på ved å skanne reslutat sidene som nevent ovenfor.

Lenke til kommentar

Kapitalismen er i live, men den den har blitt utvannet skikkelig. Det handler jo om individuell frihet (John Locke), og i alle land jeg kan forestille meg så har vi gitt fra oss en del av den for å få et bedre og tryggere samfunn. Jeg vet ikke om et eneste land som faktisk kjører beinhard kapitalisme (type laissez faire). Politi, rettsvesen og militæret er vel egentlig de eneste statlige sektorene rene kapitalister ønsker (for dette beskytter eidendomsretten deres), men selv "kapitalistiske" USA har statlige helsetjenester, skoler, sov. Ren kapitalisme er rett og slett ikke det beste for samfunnet, og derfor har den blitt utvannet.

Lenke til kommentar

Her var det også mange udefinerte begreper og udokumenterte påstander.

- Hva legger du i "instinkt", og nøyaktig hvordan kan et økonomisk system kan ha røtter i menneskelige instinkter?

- Hva er et "flokkdyr", og hvor er dokumentasjonen på at mennesket er av en slik art?

Rettferdighetsfølelse, hevntanker når noe er gjort mot andre enn deg selv, empati og sympati er dokumentasjon på at mennesket er et flokkdyr.

Forsøk å drepe det 2 år gamle avkommet til en elefant.

Hele flokken vil forsvaret det.

Når avkommet er drept, vil foreldrene sørge.

Dersom avkommet fjernes, vil moren og deler av flokken lete etter det, og sørge.

Dersom du kommer tilbake senere, vil du bli angrepet på flekken fordi de husker at du drepte avkommet.

Forsøk så å drepe det 2 år gamle avkommet til en krokodille.

Foreldrene bryr seg ikke.

De har ikke empati med sine barn utenom mors- og fars-instinktet.

De lever ikke i samarbeid med hverandre.

Så kan du spørre deg hva som vil skje om du angriper det 2 år gamle avkommet til en menneskestamme på 20 individer i jungelen.

Vil hele flokken forsvare det?

Vil hele flokken sørge over det når det er drept?

Vil de leter etter det i flokk når det har forsvunnet?

Stort sett ALLE intelligente vesener er flokkdyr.

Samfunnet er en flokk, og familien er en flokk.

Venner er en del av flokken din.

Psykopater er mennesker som ikke er flokkdyr.

Disse er de eneste ellers friske menneskene som kan trives som rene individualister.

Så, ja.

Mennesker er flokkdyr.

Samfunnene våre er bygget fordi vi lever i flokk og samarbeider.

Samfunnsproblemene med uenighet og vold mellom folkegrupper skyldes frykt, som også er et intsinkt, for andre grupper eller at det skal finnes flokker innad i samfunnsflokken som opererer i egen vinnings hensikt, på bekostning av din flokk.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Folk vil aldri yte "etter evne" om de ikke selv opplever fordelene av det. Sånn er det bare. Å betale progressiv skatt er èn ting, og noe jeg ser som en selvfølge i en verden der markedskapitalismen rår og folk utnyttes over en lav sko... men norske myndigheter kjenner ikke verdien av en krone. De pøser ut i øst og vest til kriminelle, til våre fiender, og for å skjule arbeidsledighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...