Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bygge router/ADSLmodem Selv

Anbefalte innlegg

Saken er den at jeg sysler litt med tanken å bruke noen gamle pc deler til å bygge en pc med ADSLmodem samt router funksjon.

Har en eldre pc med AMD 2 kjerne. Denne vil jeg sette i ett ADSL PCI kort type http://sangoma.com/products/hardware_products/data_networking/s518.html eller noe liknende.

Samt sette inn ett eller flere nettverkskort.

Tanken var å ha en pc som fungerer som filserver samtidig som den også har router funksjon og ADSL modemfunksjon.

Grunnen er den at jeg er lei av å bytte ut routere og ADSL modem i hytt og pine.

Lar dette seg i det hele tatt gjøre? Trenger jeg eventuellt noe kraftigere hardware. PCen det gjelder brukes i dag til filserver/backup og fungerer greitt til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koker vel ned i bunn og grunn til om det er programvare i det hele tatt som støtter alle de funksjonene jeg er ute etter. DVS Routing ADSLmodem og Filserver funskjoner. Har for øvrig en liten mistanke om at jeg trenger en CPU med litt mer futt i enn den jeg har i filserveren min nå.

Det ADSL modemet du linker til vil ikke funke i Norge forresten, det er et ANNEX A modem som stort sett hele verden bruker - her i landet må du ha et ANNEX B modem ;-)

Ok Vel det var bare ett eksempel jeg fant fort og gæli med min gode hjelper Google. Kikka ikke så mye på speccsa må vite.

Lenke til kommentar

Tordenvær og overspenning tar som regel knekken på routeren og modemet. Ja ,jeg vet bør skaffe meg overspennings vern. På den annen side er jeg også interessert i å få redusert antallet "bokser" jeg har rundt om i huset.

Ja, da får du jo erstattet 2 bittesmå bokser med en kjempestor. :dribble:

Lenke til kommentar

Tordenvær og overspenning tar som regel knekken på routeren og modemet. Ja ,jeg vet bør skaffe meg overspennings vern. På den annen side er jeg også interessert i å få redusert antallet "bokser" jeg har rundt om i huset.

Ja, da får du jo erstattet 2 bittesmå bokser med en kjempestor. :dribble:

Nja, er jo en måte å se det på. Men jeg ser nå på det slik at nå har jeg en filserver + en crappy Dlink router + ett enda crappier ADSL modem stående. ( eller på godt norsk har 3 bokser nå i stedet for 1)

Om det bare hadde vært pcen så hadde det liksom vært greitt nok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det som nå blir å skje uten overspenningsvern, er at hele boksen din går til hel****e, men det er jo gøy å fikle litt.

Selv om jeg er Windows mann, så ville jeg anbefalt et Linux tjafs til dette. Prøvde en gang Clarkconnect og det passet til routing og sånn jobb, men dette kan sikkert Linux-gutta uttale seg bedre om.

http://www.clarkconnect.com/

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

2gb skulle holde helt fint, regner med du ikke skal serve et stort konsern eller noe sånt? ;-)

hehe neida, ikke planer om det enda. Pcen det er snakk om brukes nå som filserver med windows7. Brukes til å lagre litt forskjellig småtteri som er kjekt å ha for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Det som nå blir å skje uten overspenningsvern, er at hele boksen din går til hel****e, men det er jo gøy å fikle litt.

Selv om jeg er Windows mann, så ville jeg anbefalt et Linux tjafs til dette. Prøvde en gang Clarkconnect og det passet til routing og sånn jobb, men dette kan sikkert Linux-gutta uttale seg bedre om.

http://www.clarkconnect.com/

Vel takker for tipset, regnet med at det var snakk om å bruke noe linux greier til dette prosjektet. Men spørsmålet er vel helst om denne greia vil bli realisert i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Du kan helt sikkert bruke den maskinen du har nå. En moderne PC kjører i sirkler rundt hardwaren man finner i konsumerroutere. Vær obs på at du vil utsette maskinen for potensielle overspenninger ved å bruke internt modem. Telefonlinjer med luftstrekk er rimelig sårbare ved lynnedslag. FG-godkjent overspenningsvern på telefonlinje og 230V kan være en god investering..

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Vel takker for alle innspill :). Men prosjektet ser ut til å være døfødt med mindre jeg klarer hoste opp ett internt ADSL modem med Annex B. Ser ikke ut til å være så enkelt.

Men er jo forsåvidt ikke noe i veien for at jeg kan slenge inn en eller annen linux distro som er router orientert å bruke pcen som kombinert filserver/router. Men det er liksom bare en halvferdig løsning i mine øyne.

Update. Ebay.de der selges de i bøtter og spann ADSL modem med Annex B. Så det er fremdeles håp for prosjektet mitt hehe. (For se om bruktbil tysken min holder mål da.

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar

Morsomt prosjekt :) Jeg kan sikkert hjelpe deg med dette.

Du ønsker å kombinere mange oppgaver i en boks, det krever normalt skreddersøm av programvare. Dette betyr blant annet at du vil få problemer med å bruke ferdigløsninger som ClearOS eller pfsense. Du bør antagelig gå for en mainstream distribusjon. Da er ubuntu det letteste å gi seg i kast med.

Maskinvaren din er mer enn kraftig nok for formålet. Men jeg må advare deg, det er mange brikker som må på plass for skreddersøm. Sånn sett er det greiere å bare bruke en router med usb-port til ditt formål. Hvis du synes det er morsomt å få til ting, og ikke er redd for å lære mye nytt underveis, så er det bare å sparke i gang.

Sjekk at adsl-kort har linuxdriver før du kjøper, eventuelt post et forslag her så kan vi sjekke sammen. Er det annen hardware du trenger (eksempelvis trådløskort for aksesspunkt)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...