AnaXyd Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Heisann! Velger å dele en dårlig opplevelse med en norsk nettbutikk, som jeg samtidig ønsker litt råd om hva jeg kan gjøre med. For snaue to uker siden hadde Wasteland.no butikken som selger paintballutstyr osv et knalltilbud på et magasin. Jeg slo til, og fikk pakken ganske fort. Alt var bare fryd og gammen. Men gleden viste seg å være kortvarig. Jeg så at magasinet var annerledes, men tenkte at det var en annen produsent av magasiner, som fremdeles skulle passe i min pistol. Men nei, det ville ikke passe. Jeg sjekket ordren hos butikken for å sjekke om jeg hadde vært litt for kjapp i svingene mens jeg bestilte, men det var riktig magasin jeg hadde bestilt. Altså det som skulle passe min pistol, som jeg har handlet tidligere hos andre butikker og fått som passer. Så her var det åpenbart jeg som hadde fått feil vare. Jeg tenkte jo at dette kan skje den beste, og sendte en hyggelig mail til de samme dag med en beskrivelse av situasjonen og lurte på hva vi skulle gjøre med dette. Fikk svar ca en dag etterpå, hvor den ansatte lurte på ordrenummer. Jeg forstod jo at et ordrenummer kunne gjøre hans hverdag enklere med å søke frem bestillingen, men jeg er sikker på at han kunne ha spart meg tid ved å rett og slett søke på navnet mitt i systemet sitt. Jeg sendte en ny mail med ordrenummeret, og ventet i spenning. Men det viste seg at jeg ikke skulle få noe særlig med svar. Etter 4 dager purret jeg opp igjen til dem, og skrev at jeg ikke hadde fått noe svar enda. Etter enda 4 dager uten svar purret jeg enda en gang, men en litt streng mail hvor jeg ytret min misnøye med svartiden dems. Jeg hadde nå ventet i totalt 8 dager uten svar. Så fikk jeg svar idag, dvs 5 nye dager med venting etter forrige mail. Totalt 13 dager med venting tok det. Nå begynte det å koke litt inne i meg, for jeg skulle gjerne ha benyttet dette magasinet for lenge siden, og ønsker ikke å ha slike saker liggende og slenge. Så lang ventetid (altså nesten to uker) på svar på mail er uakseptabelt for meg når man driver en nettbutikk. Kundeservicen foregår jo over mail, men tydeligvis ikke hos Wasteland. Men uansett, svaret jeg fikk, var en litt frekk tilbakemelding. Henter ut mailen slik den så ut her: (Ja, han hadde caps-lock på ordet ALLE, det er ikke jeg som har modifisert det) Jeg ser gjennom ALLE mailene jeg har fått fra deg, og det er null og niks mail med odrenummer fra deg, dessverre Jeg trenger dette for å kunne hjelpe deg. Her merker jeg altså et snev av frekkhet, om at jeg er delvis håpløs som bare maser og ikke har klart å sende ordrenummer til han engang. Men jeg har sendt ordrenummeret for lenge siden, (2 uker siden her), så det er han som ikke har lett godt nok. Han valgte å vektlegge ALLE med capslock, siden jeg tydeligvis har mast så fælt. Smileyen er lagt til for å dempe frekkheten, tydeligvis. Jeg svarte med at han ikke hadde lett godt nok, og kommenterte ikke hans frekke tilbakemelding, og sendte ordrenummeret på nytt. La også til at hvis det tar like lang tid med venting en gang til, så ønsket jeg å gå videre med saken. (mest for å få han til å forte seg litt) Nå frykter jeg enda noen uker med venting, så jeg ønsker å vite hva jeg kan gjøre nå. Kan jeg kreve bytte av vare og erstating for tapt tid og bryderi? Skal jeg ta det med forbrukerombudet? Noen gode forslag? Skriver dette på et forum slik at flere kan se hvordan kundeservicen er hos Wasteland og tenke seg om en gang til før de ønsker å kjøpe noe derfra. Mail loggen ligger under, fra første mailen jeg sendte til siste: Dato: Tue, 7 Feb 2012 16:26:25 +0100 Heisann! Bestilte nylig en av deres demo produkter, et magasin til Beretta > Heavy Metal gas pistolen: *Demo vare Magasin, GBB, KJ Beretta, 25rd* > * > * > Men det magasinet jeg fikk var litt annerledes, (så faktisk bedre ut enn de > jeg har fra før, så jeg ble jo ganske glad), men det passet dessverre ikke > 100% i pistolen. Det føltes ut som det var litt trangt når jeg prøvde å > sette det i, og det så også ut til å butte i den ene pinnen som styrer > mekanismen som kan holde sleden oppe. (Den vippes ned etter at man har > "ladd", så står sleden oppe) Så jeg fikk rett og slett ikke brukt magasinet. > > Er det jeg som er på bærtur, eller er det feil magasin jeg har fått? > Bestilt i navnet mitt, så du finner sikkert ordren enkelt ved å søke på det. > > > > -- > Med Vennlig Hilsen > Ola Nordmann Den 9. feb. 2012 kl. 10:23 skrev [email protected]: > Heisann! > > Jeg finner ikke noe på navnet ditt, dessverre, men har du et ordrenummer? Da finner jeg deg med en gang. > > Stian > Wasteland Thu, Feb 9, 2012 at 11:44 AM Hei! Skal vi se, da fant jeg følgende nr: 100005612 Kan det stemme? Mvh Ola Nordmann Mon, Feb 13, 2012 at 9:17 PM Heisann! Har fremdeles ikke hørt noe fra dere etter jeg sendte forrige mail med ordrenummer. Mvh Ola Nordmann Fri, Feb 17, 2012 at 10:13 PM Heisann! Nå er det over 8 dager siden jeg har hørt noe fra dere. Jeg forventer som kunde at dere ordner opp i ting som har gått galt, og i denne sammenheng sitter jeg med et magasin som jeg ikke kan bruke, som jeg har betalt for, som er et magasin jeg ikke bestilte engang. Jeg bestilte et magasin som skal passe til min Beretta Heavy Metal. Greit å prøve å beholde eksisterende kunder, enn istedetfor å bruke tid på å lokke inn nye ved å pøse ut med demoprodukter, på Facebook. Så, om dere har tid til å svare meg, så hadde jeg satt veldig stor pris på det. Mvh Wed, Feb 22, 2012 at 11:35 AM Heisann! Jeg ser gjennom ALLE mailene jeg har fått fra deg, og det er null og niks mail med odrenummer fra deg, dessverre Jeg trenger dette for å kunne hjelpe deg. Stian Wasteland Wed, Feb 22, 2012 at 12:05 PM Hei! Da har du ikke lett godt nok dessverre, sendte den mailen for 13 dager siden, datert: Thu, Feb 9, 2012 at 11:44 AM Dette er nummeret: 100005612 Fremdeles går det an å svare meg litt kjappere enn det som er tilfellet her. Er helt håpløst for meg å vente i flere uker på svar på en enkel ting. Hvis det enda tar lang tid å få svar etter denne mailen her, må jeg se meg nødt til å ta saken videre. Mvh Ola Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Du kan selvfølgelig kreve å få den varen du har bestilt, til den prisen du betalte. Eller du kan heve kjøpet, dersom vilkårene for det er oppfylt. Jeg er usikker på om situasjoner hvor man får noe annet enn man har bestilt går som mangel eller forsinkelse etter forbrukerkjøpsloven, men jeg tror kanskje reglene om forsinkelse gjelder. Tingen som du bestilte er jo tross alt ikke blitt levert. Da kan du heve kjøpet dersom forsinkelsen er "vesentlig". Du kan også sende en mail og si at du vil heve kjøpet dersom de ikke leverer innen en rimelig tidsfrist (akkurat hva som er rimelig er en konkret vurdering som jeg ikke vil gå inn på nå, men du må angi en dato). Hvis reglene for mangler gjelder, så er jo dette på ingen måte en "uvesentlig" mangel, og det foreligger hevingsrett. De har dog da i så fall rett til å omlevere, dersom de vil dette. Det må i så fall svares "uten opphold" etter at de mottok din melding om heving. Dersom du ønsker å få varen, så må du egentlig bare vente på at de skal dra fingeren ut av ræva. Dersom du ønsker å heve, så har du sannsynligvis anledning til det (jeg er ikke helt sikker), men da må du nok begrunne dette i mailen til dem. Det kan du nok få hjelp til her på forumet (av meg eller andre). I så fall så får du pengene dine tilbake, og de må ordne frakt tilbake, enten ved å hente tingen (lite sannsynlig) eller ved å overføre penger til porto. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 23. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2012 (endret) Takk for svar! Jeg ønsker å få varen riktig levert, da den var ganske billig i forhold til konkurrentene. Men jeg reagerer veldig på den underliggende frekkheten denne kundebehandleren har. Det virker som de blir sure fordi jeg sier ifra at jeg får feil vare. Helt merkelig måte å behandle kunder på syntes jeg. De burde heller lagt seg flate og ordnet opp med en gang, istedet for å nesten beskylde meg for ting og tang når jeg sier ifra. Er ikke det mest riktig da? Er jo jeg som har fått feil vare. Uansett, sendt litt mailer frem og tilbake mellom de nå. Virket som det med å ta det videre gav litt mer fart i sakene. Jeg skulle dobbeltsjekke varenr på magasinet blant annet. Uansett fikk jeg denne mailen idag: Kan du ta et bilde av pistolen og magasinet ved siden av hverandre? Så slipper vi å sende frem å tilbake for å vite om det er riktig eller ikke (selvom du mener det er feil) Igjen, enda en underliggende frekkhet som han klarte å lire av seg der. Her ser det ut som han mener at jeg tar feil uansett her, og at de ikke har gjort noe galt. Hva skjer med det? Jeg veit jo at det er feil, da jeg har 2 riktige magasiner fra før av, og denne ikke passer. Utenom å bare la det gå sin gang med å ta bilder og bruke masse tid på dette, er det ikke noe jeg som kunde kan gjøre for å gi dem en lærepenge? Det er jo ikke sånn man behandler sine kunder. Endret 23. februar 2012 av AnaXyd Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Du kan la være å handle der i framtiden. Stort mer enn det kan du ikke gjøre nei. Dårlig service er sjeldent et lovbrudd. Lenke til kommentar
bertie Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Uten å dømme ene eller andre veien så kan skriftlig kommunikasjon være vanskelig enkelte ganger, da det alltid er opp til den som leser teksten hvordan personen tolker den. Det er ikke nødvendigvis slik at han mener å være frekk, men jeg forstår at du tolker det dit hen. For å la han komme tvilen tilgode, så kan man faktisk forstå det slik at han er litt "overtydelig". Rett og slett at han vil gjerne at du sender et bilde slik at du slipper å sende magasinet i retur. At han så skriver det i parentes tolker jeg heller slik at han forstår at du mener det er feil, men de trenger å SE det før de kan gjøre noe med det. Derfor skriver han det for å unngå at du skal spørre hvorfor du skal sende bilde... Dette løser seg nok :-) (selv om jeg skjønner frustrasjonen når det har gått så lang tid) Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Problemet med mange små bedrifter, er at de er for små til å ha et "skikkelig kundesenter", som de gir god opplæring i kundeservice, og hvordan prate og kommunisere med kunder. Dette skaper igjen ofte mye ping-pong og påstander om at noen er frekke. Det er nok det du ser litt av her Kan nok være lurt å ringe dem, denne typen uenigheter løses ofte raskest over telefon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå