Gå til innhold

- Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s

Anbefalte innlegg

Riktig pris er rund 200-250 kr , men det blir subjektivt

Når man ser hva man betaler for å leie dekoder så er det lit underlig at intetnettlinja koster så mye som den gjør

Er jo enig at prisene er litt stive i forhåndtil f.eks bayonette, men nå må man tenke på om man bor et stykke unna byer, og da blir jo utbyggingskostnadene en del høyere, men kan jo håpe prisene vil falle etterhvert altibox får flere kunder, det vil de nok etterhvert.

Har noen erfaringer om man må ha TV for å få internett til prisene Prisoversikt

Hvis det ikke er noe krav, så er det ikke så veldig stiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...så har du NGT sin basispakke til TV, som koster 199/mnd. Akkurat der syns jeg det går an å "ta" enkelte litt, for via CD/Altibox osv kan man ikke få et reelt minimumstilbud. Skulle gjerne sett noe lignende fra disse fiberleverandørene (f.eks. get). Finnes det egentlig noen gode TV+Internettpakker der ute, som ikke bare gjelder i byområder?

Lenke til kommentar

Prisene blir lit stive når det ikke er reel konkurranse.

Det er et kjernepunkt her

At jeg mener at 35 mbit burde koste 200-250 pr måned kommer dels av at jeg føler at det vill være en fornuftig pris , dels når man sammenligner med andre priser / tjenester altibox har

Men nå er det nå slik at alle i eneboliger Bodø ( ihvertfall ) må betale samme pris

hvordan der det er i rekkehus / boligblokker vet jeg ikke

Altibox lar en få en bonus hvis man har Internett ,tV og fasttelefon over fiberkabelen.

enten får man ekstra hastighet eller så får man laverer pris

Dette ser man i prisoversikten

Lenke til kommentar

Borettslag har nok noen rabattordninger, men er usikker på hvor gode det er, siden det ikke er opplyst på sidene dems, men siden Get og Canaldigital har vertfall det, så ville vært rart om altibox ikke har det.

Rekkehus vil jeg nok tro må betale samme som enebolig, siden de antakelig har samme fibersentral koblet utenfor boliglaget, borettslag har ofte det i kjelleren et sted.

Personlig vil jeg si tilbudene ikke blir særlig rimlig om man har Phonzo iptelefoni og TV2 sumo og andre nettv tilbud tilgjengelig på internett, man må også betale NRK lisens som fort blir penger av.

Men vet ikke hvordan det funger, om iptelefoni og TV ikke belastet pc-linjen siden det er forskjellig porter til hver av de, men med kun pcporten til routeren i bruk vil alt dele på den linjen man betaler enten om det er 150\150 mbit eller mere.

Lenke til kommentar

hæ? :hmm::confused::nei::rofl:

Det er NRK som ikke krever at man logger på sidene dems for å bruke tjenesten, så det er like tåplig man må betale NRK lisens for bruk av mobil\nettbrett og PC, så jeg kommer å nekte å betale hvis NRK ringer på døren, nå bruker jeg svært lite NRK annet til nyheter.

Kanskje vi skal starte med Youtube avgift og leie av vei avgift fordi signalene går gjennom veinettet for å gi internett eller gjennom luften? Syns det hele blir tåplig, man betaler stive priser for å få internett, i utgangspunktet bør alt som ikke er krav med betaling og innlogging på sidene være gratis. Sist gang det gikk i media ble det veldig mange så er imot en slik ordning, er vel stort sett om man har TV mottaker (Coax nett) altså digital mottaker med antenne eller kobling til Coax analognett som NRK gjelder for.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tv-lisens skal du i utgangspunktet betale selv om du bare bruker nett-tv.

Det er feil ( selv om noe synes det er lit merkelig ) .

Det er fysisk mottaker ( dekoder ) som gjelder

Hadde det være en del av kravet så burde det også være en slags kontroll når man skulle spille av videoer

for NRK kan ikke vite hvem og når det sees på netttv

Lenke til kommentar

Borettslag har nok noen rabattordninger, men er usikker på hvor gode det er, siden det ikke er opplyst på sidene dems, men siden Get og Canaldigital har vertfall det, så ville vært rart om altibox ikke har det.

Rekkehus vil jeg nok tro må betale samme som enebolig, siden de antakelig har samme fibersentral koblet utenfor boliglaget, borettslag har ofte det i kjelleren et sted.

Personlig vil jeg si tilbudene ikke blir særlig rimlig om man har Phonzo iptelefoni og TV2 sumo og andre nettv tilbud tilgjengelig på internett, man må også betale NRK lisens som fort blir penger av.

Men vet ikke hvordan det funger, om iptelefoni og TV ikke belastet pc-linjen siden det er forskjellig porter til hver av de, men med kun pcporten til routeren i bruk vil alt dele på den linjen man betaler enten om det er 150\150 mbit eller mere.

Altibox i blokker er et helt annet system en i eneboliger , slik jeg har forstått det

Hvis man har ip telefonen fra altibox så kobler man til hussentralen.

men det finnes andre løsninger der man deler nettlinjen mellom IP telefonen og pcen

Lenke til kommentar

I mitt borettslag så får vi tv-inkludert i leien, og 25/25 koster 299,- 50/50 koster 349,- dette er da fra altibox/lyse. Forøvrig er det både blokkleilighet og rekkehus, og alle får det samme tilbudet i vårt borettslag.
Lenke til kommentar

Å ønske å ta penger for nett-TV også hørtes ganske idiotisk ut. Hvorfor ikke bare ta det fra statskassa når 99,9 % av norges befolkning må betale uansett? Da vil innkrevningskostnadene og det å overholde kravet til å koste laaaangt mer enn det koster å bare ta det samme fra alle.

Eller bare drite i alt. Gjør som alle andre. Ta betalt for å levere innhold. Og NRK kommer nok ikke til å stoppe med det første før staten tar kvelertak. Moderniser, eller dø.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Hadde det være en del av kravet så burde det også være en slags kontroll når man skulle spille av videoer

for NRK kan ikke vite hvem og når det sees på netttv

Vel det er vel ikke helt riktig, med mindre NRK har elendige systemer, det er som regel mulig å spore hvem personen er, hvis man tar kontakt med internetlevrandøren, de fleste internetlevrandørene har leid hvis antall statiske IP adresser enten det er ipv4 eller ipv6. Nå vil jeg tro det er lett å se om folk f.eks fra lynet.no eller bayonette.no som besøker siden, men praksis tror jeg det er litt mere tidskrevende og finne personen eller leietakeren for internett levrandøren.

NRK har vel også et system som gjør at sidene ikke kan spilles av med VPN fra usa eller andre deler av verden mener jeg å ha lest et sted. Men det blir jo litt uten for tema.

Vet noen hvilken byer, som er verst når det gjelder konkuranse på bredbånd?

Nå tenker jeg ikke bare på nettnøynatrilitet, men også fiberbygging først, siden vertfall mitt inntrykk virker det som bærum kommune ligger ganske ned på den listen:

http://www.digi.no/927990/naa-skal-utkant-norge-faa-bredere-baand

Men det burde også gjelde for de med få tilbud på bredbånd, for det er kjedelig om man kun kan velge mellom Coax\VDSL.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skal nevne nå et scenario som faktisk skjedde nå nylig.

Satte inn 2 stykk 2TB disker i racket 16 fra før, startet opp så kom det røyk fra kabinettet.

Resultatet var 5TB med data som hadde blitt svidd (svidd printplate).

Feilen er nok min ettersom strømforsyningen muligens ikke var stor nok.

Men så har jeg da tatt backup til jotta, og ihvertfall ene disken (3TB) hadde jeg tatt backup av.

Skulle en nå ha sittet på ADSL eller lignende hastigheter hadde jeg nok måttet bruke en del uker med å få ned innholdet.

Strømutgiftene av 14 dager nedlastinger og sparing av miljøet gjør att vi behøver Gigabit hastigheter :)

Lenke til kommentar

Det høres lit rat ut ,- at du fikk brente komponenter fordi du fikk for lite strøm inn på enheten.

Du sier at de går med mye strøm på grunn av trege nettlinjer.

jeg tror ikke det blir så mye mindre om dataflyten går kjapt .

Rask elektronikk krever jo lit mere strøm sammenlignet med tregere elektronikk ( produser på samme tid ) .

Lenke til kommentar

Det høres lit rat ut ,- at du fikk brente komponenter fordi du fikk for lite strøm inn på enheten.

Du sier at de går med mye strøm på grunn av trege nettlinjer.

jeg tror ikke det blir så mye mindre om dataflyten går kjapt .

Rask elektronikk krever jo lit mere strøm sammenlignet med tregere elektronikk ( produser på samme tid ) .

1. Det er ikke det han sier. Han skrev at han muligens hadde for liten PSU, og en slik PSU kan ikke bare "gi mindre strøm", så du vil på et visst punkt overlaste den og den vil enten kutte strømmen for å redde seg selv og maskinvaren, eller så vil noe til slutt ryke.

2. Jo, du kan bruke veldig mye mindre strøm. Om en maskin som si, trekker 200W må stå på i f.eks 4 uker, så er det 134 kWh. Om man hadde hatt 10 ganger raskere internet, så må maskinen stå på 10 ganger kortere tidsperiode. Det blir ikke helt 10 ganger mindre pga litt høyere last på nettverksutstyr og harddisk/PC, men helt minimalt i forhold til hvor mye det koster å ha på maskinen 10 ganger så lenge.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

1:

Han skrev :

Resultatet var 5TB med data som hadde blitt svidd (svidd printplate).

Det tolket jeg at disken hadde blir brent , da må den ha fått for mye strøm

Logisk sett ja, men det er ikke alltid tilfelle.

2: Nå tenkte jeg også på utstyret uten for huset .Ikke bare pcen

Dette må trekke mere strøm jo raskere datastrømmen er

Det er *virkelig* marginalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...