Gå til innhold

- Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Produktet er "opptil X MB", så man betaler for det produktet er ment å inneholde. Enkelt og greit :)

Markedsføringen er jo veldig misvisende på dette punktet .

Reklamen sier f.eks. 25 mbit , og ikke noe annet

Det var først når det begynte å komme diskusjoner rund dette med bredband at man kom inn på det med "opp til hastighet"

Når det gjelder mobilt bredband så har de ikke ikke oppgitt noe egentlig hastighet het

( man får 3G , eller 4G hvis telefonen støtter det ) .

mens i realitetene er at ikke alle steder har 3G en gang .

poenget er at hvis man betaler for et produkt så skal man ha et komplett produkt

produsenten eller tilbyderen bør heller ikke holde igjen opplysninger slik de gjør når det aldri ser at hastigheten gjelder opptil angitt hastighet

At de fleste aldri går over hastigheten sier mye om tilbyderne når enkelte likevel lever mere en de man betaler for

slike målinger er dog ikke helt nøyaktige så om man faktisk går over hastigheten er lit usikkert

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

I praksis får du uansett den hastigheten de spesifiserer. Det er kun unntaksvis at noe annet er tilfelle (og de gangene nedgraderes abonnementet eventuelt opphører kundeforholdet). Hvis du har et problem med at du kun har maksimal hastighet 99% av tiden, mens den resterende prosenten gir deg rundt 80% av kapasiteten du mener du betaler for, javel - du er sørgelig alene. Du kan også se det på dette viset: Med en hastighetsgaranti ville abonnementet kostet dobbelt så mye, så det du i realiteten får en en rabattert ordning hvor du gir avkall på 0,01% av båndbredden (gjennomsnittlig) og betaler halvparten. Bottom line: det er flisespikkeri av en annen verden å kverulere på det MINIMALE tapet man får på grunn av den "opp til"-saken.

Lenke til kommentar

Hvis ikke leverandøren klarer å levere i nærheten av hva du skal ha, så bytter man jo leverandør. Og slik fungerer markedet, ingen leverandør overlever med løfte brudd over lengre tid. Noen missfornøyde kunder er det alltid, men er det ille nok, så overlever ikke firmaet.

Hjelper lite hvis konkuransen er dårlig, i nærheten av der man bor.

Her jeg bor ser jeg flere i nærheten får seg fiberlinje, så kanskje det snart er på tide å gå over til fiber, slik at jeg har fiberlinje, problemet er hvis man graver fiber låst til telenor/canaldigital og betaler rundt 100 000kr for det, så blir det ikke enkelt å bytte internetlevrandør hvis man ikke vil grave igjen.

Man kan jo si man er i mot CD tilbyr kun 100/100 mbit linje til sine kunder, og ikke mere.

Men hva hjelper det?

Lenke til kommentar

Hvis ikke leverandøren klarer å levere i nærheten av hva du skal ha, så bytter man jo leverandør. Og slik fungerer markedet, ingen leverandør overlever med løfte brudd over lengre tid. Noen missfornøyde kunder er det alltid, men er det ille nok, så overlever ikke firmaet.

Hjelper lite hvis konkuransen er dårlig, i nærheten av der man bor.

Her jeg bor ser jeg flere i nærheten får seg fiberlinje, så kanskje det snart er på tide å gå over til fiber, slik at jeg har fiberlinje, problemet er hvis man graver fiber låst til telenor/canaldigital og betaler rundt 100 000kr for det, så blir det ikke enkelt å bytte internetlevrandør hvis man ikke vil grave igjen.

Man kan jo si man er i mot CD tilbyr kun 100/100 mbit linje til sine kunder, og ikke mere.

Men hva hjelper det?

Ja, i Norge er det ikke staten som eier og bygger ut bredbandsinfrastruktur men private bedrifter. Disse bedriftene vil ha betalt for jobben de gjør, siden de skal tjene penger på dette. 5000kr i etablering dekker ikke dette. Jobben blir nedbetalt med å ha deg som kunde i mange år.

Grav og legg din egen fiber hvis du ikke er fornøyd med tilbudene du har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne gjøre det, koster ca 500 kr per meter for Mikrotrenching, når det blir ca 126 meter fra nærmeste fiber (Sjekket mot Gravesøknader i bærum) i nærheten.

Men er usikker på om det er mørkfiber, men tviler på telenor eller CD gidder å betale penger hvis det ikke er fiber i nærheten så størst sansynlig er det, men problemet du sikkert er klar over, så selv om man betaler for fiberlinjer, kan man ikke påvirke sentralene til telenor\Canaldigital? Slik at har man 100/10 mbit er ikke sikkert man får mere en 100/100 mbit linje hvis man betaler for jobben.

Så selv om jeg betaler, har jeg ikke noe garanti for at andre levrandører kommer i mitt området.

Og det er en del firmaer som ikke ønsker at privatpersoner skal betale for legging av fiber. Siden de måtte i så fall skrive kontrakt, og få forhåndsbetaling, mens bedrifter som regel vil betale for dette uansett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

jeg ser gjennom hele denne debatten at det enkelte tror leverandøren for Internett vokser på trær .

Hvis man er misfornøyde så er det ikke så enkelt å bytte som de skal ha det till.

Sier man til kunden at man får f.eks 35 mbit så sier man også at linjen er dønn stabil på 35 mbit

Hvis jeg ikke hadde altibox og fibrer så måtte jeg ty til ADSl via telefonlinjen ( som er kappet av et sted utenfor huset ).

Lenke til kommentar

Men da har du jo ett valg? Hvis du ikke er fornøyd med tilbudet fra altibox, så kan du markere din misnøye med å gå over til en av de mange tilbyderne på ADSL.

du må ikke glemme at ADSl er så god som utfaset nå der fiber har overtatt.

for min del er jeg fornøyd med hastigheten men ikke prisen

går jeg over til ADSL blir det ikke billigere

Lenke til kommentar

Men da har du jo ett valg? Hvis du ikke er fornøyd med tilbudet fra altibox, så kan du markere din misnøye med å gå over til en av de mange tilbyderne på ADSL.

Nei.

Kun i nye boligfelt hvor det kun bygges ut fiber kan man ikke få ADSL. I alle eksisterende boligfelt hvor det er lagt inn fiber, har man mulighet til ADSL. Det vil ta MANGE år før kobbernettet kan fases ut helt. Telenor bytter til og med ut DSLAM'er for tiden, de gamle Nokia'ene skal ut.

Lenke til kommentar

Nei.

Kun i nye boligfelt hvor det kun bygges ut fiber kan man ikke få ADSL. I alle eksisterende boligfelt hvor det er lagt inn fiber, har man mulighet til ADSL. Det vil ta MANGE år før kobbernettet kan fases ut helt. Telenor bytter til og med ut DSLAM'er for tiden, de gamle Nokia'ene skal ut.

boligfelt ja, men ikke enkeltstående hus lit ut på landet

Lenke til kommentar

Aha, kjernens problem, du er missfornøyd siden leverandøren ikke hører på akkurat deg når de prissetter sitt produkt? Hvorfor er jeg ikke overrasket. Forøvrig må det da finnes ett billigere ADSL produkt? men det gir vel kanskje ikke samme hastigheten? Så det egentlig hele saken koker ned til er at du er bortskjemt og vil ha både i pose og sekk?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Aha, kjernens problem, du er missfornøyd siden leverandøren ikke hører på akkurat deg når de prissetter sitt produkt? Hvorfor er jeg ikke overrasket. Forøvrig må det da finnes ett billigere ADSL produkt? men det gir vel kanskje ikke samme hastigheten? Så det egentlig hele saken koker ned til er at du er bortskjemt og vil ha både i pose og sekk?

Slik det er så er jeg koblet til et fortetningspunkt ( jeg tror det er en form for sentral ) helt i nærheten

Med ADSL vet jeg ikke hvor "sentralen" er og da vil linje være mer ustabil

450 kr for 35 Mbit eller nesten det samme for halvparten , hva velger man da ?

Lenke til kommentar

Linja blir ikke mer ustabil av at du ikke vet hvor sentralen er. Du vil imidlertid ikke kunne få like bra hastighet på kobber (ADSL/VDSL) som på fiber.

Hva mener du er en riktig pris på (den synkrone) 35 Mbit linja di? 200 kroner? En hundrelapp? Gratis?

post-4286-1277129431,8889_thumb.jpg
Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Det at du ikke vet hvor sentralen er vil ikke gjøre linja mer ustabil. Du vil imidlertid ikke få like bra hastighet på kobber (ADSL/VDSL) som på fiber.

Nå er det tidligere påstått ( mange ganger ) at jo lenger man er fra sentralen jo mere ustabil er linja , som gjør at hastigheten går ned .

selv om linja er ustabil så er det ingen selvfølge at man merker så mye til det

Riktig pris er rund 200-250 kr , men det blir subjektivt

Når man ser hva man betaler for å leie dekoder så er det lit underlig at intetnettlinja koster så mye som den gjør

Å ha en eller flere ekstra dekoder(e) tar de 39 kr for pr måned

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Og den første dekoderen, med grunnpakke tv, koster 379 kroner. FOR en sammenligning... :roll:

For videre sammenligning så må kundene hos andre kjøpe dekoderen til odel og eie for en langt hørere pris

( der har man også flere alternativer )

Selv om det blir lit i ytterkanten så koster det dert samme for Riks tv enten man har 1 eller 4 dekodere

Poenget er at prisen man betaler henger ikke helt sammen med behovet og det man forventer ( uansett hvilken løsning man har )

Lenke til kommentar

Noen blir aldri fornøyde, surpomper å grinebitere :D Nei, foreløpig synes jeg altibox er konkurransedyktige både på pris, båndbredde og stabilitet. Så får det så være at tv-løsningen deres idag ikke er helt optimal. Hvis man synes det er verdt de ekstra kronene så får en gå å kjøpe parabol eller tilsvarende alternativ løsning.

Du har helt rett i at dette er subjektive betraktninger, men hvis meg tilsvarende eller bedre produkt fra en leverandør av tilsvarende størrelse. Og da mener jeg ikke en nisje leverandør som max har 1000 kunder.

Forresten, hvordan kommer du frem til at 200-250 kr er en fornuftig pris? Jeg som bor i ett borettslag får 50/50 til 349,-, men nå er vi riktignok 150+ boenheter som kan forhandle pris med flere leverandører. Skulle bare mangle at det ble rabatterte priser utav det.

Forøvrig så har resten av folket talt:

I 2002 satte vi oss et mål om 28 000 kunder innen 2017. I oktober 2013 passerte vi 330 000 kunder, alle med fiber helt inn til husveggen. I følge EPSI har vi de tre siste årene hatt de mest fornøyde og lojale kundene innen både digital-tv og bredbånd. Våre produkter har flere ganger blitt kåret til best i test av norsk presse, og i februar 2012 utropte organisasjonen Fibre-to-the-home Europe Altibox til Europas beste fiberoperatør.

Kilde: https://www.altibox.no/omaltibox/historien

Endret av kpolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...