Gå til innhold

- Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s


Anbefalte innlegg

 

jeg sitter her og forsatt luer på hvorfor kostnaden er så høye for selve utbyggingen?

Hvis man ser bort fra gravingen og lønna til de som gjør den jobben så burde ikke resten være så astronomisk dyrt

 

Planlegging, prosjektering, gravesøknader, utførelse (fiberkabel skal blåses i rør eller strekkes i stolper, skjøtes, måles osv), installasjon i hus (KAN være tidkrevende, spesielt i eksisterende/eldre hus), dokumentasjon, matriell. I tillegg kan det også komme kostnader til sanering av gamle kabler, asfaltering, bytting av gamle stolper osv.

 

Til slutt kan man gjerne se bort fra graving og lønn, men det ER dyrt, og en viktig grunn til at hele utbyggingen blir dyr.

 

Lurer du fortsatt?

 

 

Du har en god forklaring på det , men jeg forstår likevel ikke hvorfor det skal medføre så høye kostnader på alle delene du nevner

 

En søknad burde ikke koste så nye .

Det samme gjelder selve kabeltreket

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er summen av alt som blir dyrt, og flere av tingene er mye, mye mer arbeids- og tidskrevende enn du tror. Utstyret som brukes er også svært kostbart, og krever hyppig vedlikehold og reparasjon.

 

For å si det slik så forstår jeg ikke helt hvorfor utstyret de bruker i dag koster så mye.

man har jo tross alle holdt på med dette i noen år

Lenke til kommentar

Noe av det er dyrt fordi det er svært avansert, og noe av det fordi det ikke blir masseprodusert, men håndbygget på bestilling. Eller en kombinasjon av begge. Maskiner som brukes til microtrenching har f.eks. en rekke sagblad. Disse slites fort, og er SVÆRT dyre. En ny Fujikura skjøtemaskin med x- og y-akse sentrering koster ca. 70000 kroner, og trenger nye elektroder for hver 3000. skjøt. Tauvinsjene som brukes til strekking har Honda 2-taktsmotorer. De er riktignok ganske driftssikre, men dyre å fikse når de først ryker. Blåsemaskiner til micro- og kanalkabel koster MINST 60000 kroner, og krever en kraftig kompressor og gjerne et strøm-eller hydraulikkaggregat til å drive motoren i tillegg.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Det er snakk om sagblad som er en meter i diameter, og sager gjennom asfalt, jord og stein. Det kan sammenlignes litt med betongkutter/vinkelkutter/betongsag med diamantblad. Det koster, de slites, og må byttes.

jeg har forstått det for lenge siden .

Til tross for det så er det jo mange som bruker slik blad og det burde begrense prisen

 

Man bruker også store sagblad (uten diamanter) i andre sammenhenger også

Lenke til kommentar

Jeg skal skrive et lite referat for deg:

 

Telenor's entreprenør har gjort en hel del, men linja er ikke OK enda. Saken er ikke avsluttet, alt det tar er tid.

 

Tviler du på at det blir et etterslep i feilrettingen etter alle lynnedslagene det har vært i sommer? Det er for eksempel mulig at man har måttet prioritere større feil, og feil til kunder som ikke har mobildekning.

 

I verste fall må man vente ganske lenge for å få rettet feil på linja, spesielt etter en slik sommer som vi har hatt.

 

Jeg vil også minne om at Telenor ikke har leveringsplikt på en eneste kilobit. Når man imidlertid har et abonnement, og pga. feil har utfall eller redusert hastighet i en periode, kan man få redusert regningen fra Telenor.

 

Til slutt: Du får bare lese om kunder som har problemer. Kunder som er fornøyde skaper ikke klikk på tv2.no.

 

3726261467.png

 

3726264923.png

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Når det kommer til telenor og kundebehandling så har det stort sett vært bra for min del.

 

Men når jeg flytta inn i en nybygd leilighet i Januar i år, så ble det veldig mye surr ang fiberen som skulle inn i leilighetene. Det ble lovet, og lovet, og lovet men ingenting skjedde. Prosjektsjefen for fiber sa en ting, ringte man telenor sa de noe helt annet. (fikk bl.a beskjed om att de ikke engang hadde gravd ned fiberen, selv om den allerede lå i bakken) Det gikk flere uker før det kom på plass, og missnøyen var stor, ikke bare av meg.

 

Saken var att alt var på plass når leilighetene sto ferdig, og det eneste som mangla var å blåse fiberen inn i leilighene. Ikke svarte de på mail, og kundemottagerene jeg snakket med virket sure. De hadde også blitt purret på gjentatte ganger av utbygger.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

 

samtidig som de vil gå for den løsningen som koster minst å bygge ut

Du er klar over at det til syvende og sist er kundene og skattebetalerene som sitter igjen med regningen for utbyggingen? Hvorfor burde ikke utbygger velge en rimelig løsning da?

 

Rimelig for bedriften, eller rimelig for kunden? To forskjellige ting, og sjeldent forenelige til noen som helst grad.

Lenke til kommentar

Jeg skal skrive et lite referat for deg:

 

Telenor's entreprenør har gjort en hel del, men linja er ikke OK enda. Saken er ikke avsluttet, alt det tar er tid.

 

Tviler du på at det blir et etterslep i feilrettingen etter alle lynnedslagene det har vært i sommer? Det er for eksempel mulig at man har måttet prioritere større feil, og feil til kunder som ikke har mobildekning.

 

I verste fall må man vente ganske lenge for å få rettet feil på linja, spesielt etter en slik sommer som vi har hatt.

 

Jeg vil også minne om at Telenor ikke har leveringsplikt på en eneste kilobit. Når man imidlertid har et abonnement, og pga. feil har utfall eller redusert hastighet i en periode, kan man få redusert regningen fra Telenor.

 

Til slutt: Du får bare lese om kunder som har problemer. Kunder som er fornøyde skaper ikke klikk på tv2.no.

 

3726261467.png

 

3726264923.png

 

Nå høres du ut som du bare vil at man skal skyte av Norges største leverandør av mobil og nettløsninger

Når de gjør en bra jobb så er det ikke noe å klage på

 

Det er når tingen ikke går etter planen de trenger en oppstrammer .og det er de media gjør her

 

Problemet er altså ikke at det oppstår feil men at de sier noe som ikke stemmer med virkeligheten.

Da lyver de for kunden som er frustrert fordi hen ikke kommer seg på nettet

 

Hvis man har fulgt lit med på alle negativ omtale , hva som var problemet så kan det virke som om kundeservice ikke hel var / er klar over hva som er problemet

Og da ber de kunden om gjøre ting som slett ikke hjelper

 

og så er de ofte alt for trege til finne årsaken og uskylder seg med at de enten har for lite folk til ta seg av saken eller at det er en underleverandør som har feil et sted

de gjør rett og slet helt andre ting en det man forventer

 

jeg vet ikke hvor-du har det fra når du påstår at Telenor ikke har noe avleveringsplikt til kunden

Betaler man for en vare eller tjeneste så HAR leverandøren plikt til lever denne varen.

Man kan ikke selge tjenester uten å levere dem

Lenke til kommentar

...og derfor har kunden krav på avslag i de tilfeller hvor leverandøren (Telenor) ikke klarer å levere en god nok tjeneste.

 

Folkene på kundeservice i Telenor (eller et hvilket som helst annet firma) har ikke peiling på alt, nei. Helt riktig.

 

Av og til tar det lang tid å rette en feil. Enten fordi det er en krevende/stor jobb å finne/løse feilen, eller fordi det er svært mange feilmeldinger.

 

Kundeservice har sin sjekkliste som de skal gjennom, for å utelukke feil på kundens utstyr før de sender ut feilmelding til entreprenør.

 

 

Det er ikke noe av det du skriver som er spesielt for Telenor.

Lenke til kommentar

 

 

samtidig som de vil gå for den løsningen som koster minst å bygge ut

Du er klar over at det til syvende og sist er kundene og skattebetalerene som sitter igjen med regningen for utbyggingen? Hvorfor burde ikke utbygger velge en rimelig løsning da?

 

Rimelig for bedriften, eller rimelig for kunden? To forskjellige ting, og sjeldent forenelige til noen som helst grad.

 

Hvorfor mener du at det noe særlig forskjell på de to? Private bedrifter har utgifter som dekkes av inntektene fra kundene. Hvis bedriften har store utgifter med tjenesten som leveres, må disse kostnadene dekkes av kunden gjennom høy pris. Hvis bedriften har små kostnader kan prisen til kunden presses ned for å kapre flere kunder.
Lenke til kommentar

Du kan mane hva du vill her , men kunden opplever kundeservicen som lang dårligere hos Telenor en hos alle andre når de går galt

Det fines det mange eksempler på

 

Hvis de er satt der for hjelpe kunden gjennom problemet så holder det ikke at de ikke kan alt

De må også være i stand til løse alle problem de står over for på en eller annen måte

 

Kan de ikke nok om problemet så må andre overta

 

 

Da skal man ikke love at de skal ringe tilbake om noen dager , når det aldri kommer til å skje

pussig nok er det fler som har begynt med den samme unnskyldningen når de ikke klarer å løse noe der og da

Lenke til kommentar

Du kan mane hva du vill her , men kunden opplever kundeservicen som lang dårligere hos Telenor en hos alle andre når de går galt

Det fines det mange eksempler på

Har du noen statistikk på dette? Jeg har et inntrykk av at det tradisjonelt sett er lavprisaktørene (f.eks NextGenTel) som har hatt den mest problematiske kundeservicen og lengste leveringstiden.
Lenke til kommentar

 

Du kan mane hva du vill her , men kunden opplever kundeservicen som lang dårligere hos Telenor en hos alle andre når de går galt

Det fines det mange eksempler på

Har du noen statistikk på dette? Jeg har et inntrykk av at det tradisjonelt sett er lavprisaktørene (f.eks NextGenTel) som har hatt den mest problematiske kundeservicen og lengste leveringstiden.

 

For ikke å glemme Breiband.no og eller Direct Connect som det het før. Der snakker vi om ubrukelig kundeservice, selv for bedrifts og wholesale kunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har ikke noe statistikk for da måtte jeg noter ned hver bidige gang jeg hører at de klages om Telenor

likevel har jeg hør mye mer klager om Telenor en alle andre aktører.

 

Nextgentel fikk en del klager for god tid tilbake og så ble det stille.

 

 

Hvis man ser hvordan det reklameres så er Telenor veldedig aktiv på dette for tiden og da her jeg begynt å lurt på om de har mistet kunder.

Det må da være en grunn til dette

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...