sinnaelgen Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 jeg sitter her og forsatt luer på hvorfor kostnaden er så høye for selve utbyggingen? Hvis man ser bort fra gravingen og lønna til de som gjør den jobben så burde ikke resten være så astronomisk dyrt Planlegging, prosjektering, gravesøknader, utførelse (fiberkabel skal blåses i rør eller strekkes i stolper, skjøtes, måles osv), installasjon i hus (KAN være tidkrevende, spesielt i eksisterende/eldre hus), dokumentasjon, matriell. I tillegg kan det også komme kostnader til sanering av gamle kabler, asfaltering, bytting av gamle stolper osv. Til slutt kan man gjerne se bort fra graving og lønn, men det ER dyrt, og en viktig grunn til at hele utbyggingen blir dyr. Lurer du fortsatt? Du har en god forklaring på det , men jeg forstår likevel ikke hvorfor det skal medføre så høye kostnader på alle delene du nevner En søknad burde ikke koste så nye . Det samme gjelder selve kabeltreket Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Det er summen av alt som blir dyrt, og flere av tingene er mye, mye mer arbeids- og tidskrevende enn du tror. Utstyret som brukes er også svært kostbart, og krever hyppig vedlikehold og reparasjon. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Det er summen av alt som blir dyrt, og flere av tingene er mye, mye mer arbeids- og tidskrevende enn du tror. Utstyret som brukes er også svært kostbart, og krever hyppig vedlikehold og reparasjon. For å si det slik så forstår jeg ikke helt hvorfor utstyret de bruker i dag koster så mye. man har jo tross alle holdt på med dette i noen år Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 (endret) Noe av det er dyrt fordi det er svært avansert, og noe av det fordi det ikke blir masseprodusert, men håndbygget på bestilling. Eller en kombinasjon av begge. Maskiner som brukes til microtrenching har f.eks. en rekke sagblad. Disse slites fort, og er SVÆRT dyre. En ny Fujikura skjøtemaskin med x- og y-akse sentrering koster ca. 70000 kroner, og trenger nye elektroder for hver 3000. skjøt. Tauvinsjene som brukes til strekking har Honda 2-taktsmotorer. De er riktignok ganske driftssikre, men dyre å fikse når de først ryker. Blåsemaskiner til micro- og kanalkabel koster MINST 60000 kroner, og krever en kraftig kompressor og gjerne et strøm-eller hydraulikkaggregat til å drive motoren i tillegg. Endret 30. august 2014 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Kan du forklare meg hvorfor sagblad , som maseprodusere i utallige varianter skrulle være så dyrt ? Hvis de slites så for som du hevder så er de heller av dårligere kvalitet burde dermed ikke koste all verden Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Det er snakk om sagblad som er en meter i diameter, og sager gjennom asfalt, jord og stein. Det kan sammenlignes litt med betongkutter/vinkelkutter/betongsag med diamantblad. Det koster, de slites, og må byttes. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Det er snakk om sagblad som er en meter i diameter, og sager gjennom asfalt, jord og stein. Det kan sammenlignes litt med betongkutter/vinkelkutter/betongsag med diamantblad. Det koster, de slites, og må byttes. jeg har forstått det for lenge siden . Til tross for det så er det jo mange som bruker slik blad og det burde begrense prisen Man bruker også store sagblad (uten diamanter) i andre sammenhenger også Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 (endret) Leste nå nylig avisen fra hjemstedet. 30 hustander betaler mellom 10-15000 hver resten av utgiften for gravingen tar da ISP, Kostnadsrammen ligger på 2.9 mill . Endret 30. august 2014 av Lindsay Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 her er enda et eksempel på hvor lite seriøst Telenor tar kundene sine. i beste fall må man vente veldig lenge før de gjør noe Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 (endret) Jeg skal skrive et lite referat for deg: Telenor's entreprenør har gjort en hel del, men linja er ikke OK enda. Saken er ikke avsluttet, alt det tar er tid. Tviler du på at det blir et etterslep i feilrettingen etter alle lynnedslagene det har vært i sommer? Det er for eksempel mulig at man har måttet prioritere større feil, og feil til kunder som ikke har mobildekning. I verste fall må man vente ganske lenge for å få rettet feil på linja, spesielt etter en slik sommer som vi har hatt. Jeg vil også minne om at Telenor ikke har leveringsplikt på en eneste kilobit. Når man imidlertid har et abonnement, og pga. feil har utfall eller redusert hastighet i en periode, kan man få redusert regningen fra Telenor. Til slutt: Du får bare lese om kunder som har problemer. Kunder som er fornøyde skaper ikke klikk på tv2.no. Endret 31. august 2014 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 (endret) Når det kommer til telenor og kundebehandling så har det stort sett vært bra for min del. Men når jeg flytta inn i en nybygd leilighet i Januar i år, så ble det veldig mye surr ang fiberen som skulle inn i leilighetene. Det ble lovet, og lovet, og lovet men ingenting skjedde. Prosjektsjefen for fiber sa en ting, ringte man telenor sa de noe helt annet. (fikk bl.a beskjed om att de ikke engang hadde gravd ned fiberen, selv om den allerede lå i bakken) Det gikk flere uker før det kom på plass, og missnøyen var stor, ikke bare av meg. Saken var att alt var på plass når leilighetene sto ferdig, og det eneste som mangla var å blåse fiberen inn i leilighene. Ikke svarte de på mail, og kundemottagerene jeg snakket med virket sure. De hadde også blitt purret på gjentatte ganger av utbygger. Endret 31. august 2014 av FiveInline Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 samtidig som de vil gå for den løsningen som koster minst å bygge utDu er klar over at det til syvende og sist er kundene og skattebetalerene som sitter igjen med regningen for utbyggingen? Hvorfor burde ikke utbygger velge en rimelig løsning da? Rimelig for bedriften, eller rimelig for kunden? To forskjellige ting, og sjeldent forenelige til noen som helst grad. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Jeg skal skrive et lite referat for deg: Telenor's entreprenør har gjort en hel del, men linja er ikke OK enda. Saken er ikke avsluttet, alt det tar er tid. Tviler du på at det blir et etterslep i feilrettingen etter alle lynnedslagene det har vært i sommer? Det er for eksempel mulig at man har måttet prioritere større feil, og feil til kunder som ikke har mobildekning. I verste fall må man vente ganske lenge for å få rettet feil på linja, spesielt etter en slik sommer som vi har hatt. Jeg vil også minne om at Telenor ikke har leveringsplikt på en eneste kilobit. Når man imidlertid har et abonnement, og pga. feil har utfall eller redusert hastighet i en periode, kan man få redusert regningen fra Telenor. Til slutt: Du får bare lese om kunder som har problemer. Kunder som er fornøyde skaper ikke klikk på tv2.no. Nå høres du ut som du bare vil at man skal skyte av Norges største leverandør av mobil og nettløsninger Når de gjør en bra jobb så er det ikke noe å klage på Det er når tingen ikke går etter planen de trenger en oppstrammer .og det er de media gjør her Problemet er altså ikke at det oppstår feil men at de sier noe som ikke stemmer med virkeligheten. Da lyver de for kunden som er frustrert fordi hen ikke kommer seg på nettet Hvis man har fulgt lit med på alle negativ omtale , hva som var problemet så kan det virke som om kundeservice ikke hel var / er klar over hva som er problemet Og da ber de kunden om gjøre ting som slett ikke hjelper og så er de ofte alt for trege til finne årsaken og uskylder seg med at de enten har for lite folk til ta seg av saken eller at det er en underleverandør som har feil et sted de gjør rett og slet helt andre ting en det man forventer jeg vet ikke hvor-du har det fra når du påstår at Telenor ikke har noe avleveringsplikt til kunden Betaler man for en vare eller tjeneste så HAR leverandøren plikt til lever denne varen. Man kan ikke selge tjenester uten å levere dem Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 ...og derfor har kunden krav på avslag i de tilfeller hvor leverandøren (Telenor) ikke klarer å levere en god nok tjeneste. Folkene på kundeservice i Telenor (eller et hvilket som helst annet firma) har ikke peiling på alt, nei. Helt riktig. Av og til tar det lang tid å rette en feil. Enten fordi det er en krevende/stor jobb å finne/løse feilen, eller fordi det er svært mange feilmeldinger. Kundeservice har sin sjekkliste som de skal gjennom, for å utelukke feil på kundens utstyr før de sender ut feilmelding til entreprenør. Det er ikke noe av det du skriver som er spesielt for Telenor. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 samtidig som de vil gå for den løsningen som koster minst å bygge utDu er klar over at det til syvende og sist er kundene og skattebetalerene som sitter igjen med regningen for utbyggingen? Hvorfor burde ikke utbygger velge en rimelig løsning da? Rimelig for bedriften, eller rimelig for kunden? To forskjellige ting, og sjeldent forenelige til noen som helst grad. Hvorfor mener du at det noe særlig forskjell på de to? Private bedrifter har utgifter som dekkes av inntektene fra kundene. Hvis bedriften har store utgifter med tjenesten som leveres, må disse kostnadene dekkes av kunden gjennom høy pris. Hvis bedriften har små kostnader kan prisen til kunden presses ned for å kapre flere kunder. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Du kan mane hva du vill her , men kunden opplever kundeservicen som lang dårligere hos Telenor en hos alle andre når de går galt Det fines det mange eksempler på Hvis de er satt der for hjelpe kunden gjennom problemet så holder det ikke at de ikke kan alt De må også være i stand til løse alle problem de står over for på en eller annen måte Kan de ikke nok om problemet så må andre overta Da skal man ikke love at de skal ringe tilbake om noen dager , når det aldri kommer til å skje pussig nok er det fler som har begynt med den samme unnskyldningen når de ikke klarer å løse noe der og da Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Du kan mane hva du vill her , men kunden opplever kundeservicen som lang dårligere hos Telenor en hos alle andre når de går galt Det fines det mange eksempler på Har du noen statistikk på dette? Jeg har et inntrykk av at det tradisjonelt sett er lavprisaktørene (f.eks NextGenTel) som har hatt den mest problematiske kundeservicen og lengste leveringstiden. Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Du kan mane hva du vill her , men kunden opplever kundeservicen som lang dårligere hos Telenor en hos alle andre når de går galt Det fines det mange eksempler på Har du noen statistikk på dette? Jeg har et inntrykk av at det tradisjonelt sett er lavprisaktørene (f.eks NextGenTel) som har hatt den mest problematiske kundeservicen og lengste leveringstiden. For ikke å glemme Breiband.no og eller Direct Connect som det het før. Der snakker vi om ubrukelig kundeservice, selv for bedrifts og wholesale kunder. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 (endret) jeg har ikke noe statistikk for da måtte jeg noter ned hver bidige gang jeg hører at de klages om Telenor likevel har jeg hør mye mer klager om Telenor en alle andre aktører. Nextgentel fikk en del klager for god tid tilbake og så ble det stille. Hvis man ser hvordan det reklameres så er Telenor veldedig aktiv på dette for tiden og da her jeg begynt å lurt på om de har mistet kunder. Det må da være en grunn til dette Endret 31. august 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Jaja, da får du holde godt fast på aluminiumsfoliehatten din, så den ikke blåser av. Jeg skal ta det en siste gang: FLERE KUNDER = FLERE KLAGER Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå