Gå til innhold

- Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s

Anbefalte innlegg

Ok, før vi begynner å hate fyren for alt det er verdt: Hvor mye data trenger vi for å streame en 4k film? Ved en eller annen ikke alt for elendig kodek selvsagt.

Det 4K hjemme media formatet som er under utvikling basert på nedlasting har en gjennomsnittlig bit hastighet på 20Mb/s.

De sier at med en 25Mb/s nettlinje ville du kunne streame filmen i "real time".

4K materiale (fra en god kilde) kan komprimeres mye mer uten å miste vesentlig kvalitet i forhold til HD materiale selv om 4K er fire ganger oppløsningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kunne tenke seg å bytte ut hovedsikringen hans med en 1A sikring?

Da blir det gøy med matlaging etc. For godt over 100 år siden var det sikkert ikke mange som så for seg at man skulle varme vann, mat og hus med strøm. De var lykkelige bare over å kunne belyse leilighetene sine med strøm...

Det var allikevel godt at noen etter hvert skjønte at man burde overdimensjonere nettet slik at man kunne levere det brukerne faktisk har behov for og dermed slippe å bygge et nytt nett straks noen fant på nye måter å bruke strøm på...

På samme måte bør ikke lista ligge noe lavere enn 1Gbit/s pr.husstand når man bygger infrastruktur i dag.

Selv har jeg i dag 100/100 og er stort sett fornøyd med det, men det tar meg fortsatt en liten uke å legge ut backupen min.

En ting som nok kommer til å bli en realitet i framtiden er at man vil gå over til fakturering i forhold til forbruk. La oss si 1 kr pr. GB overført... På denne måten blir det kostbart å drive distribusjonskanaler, men allikevel ikke uoverkommelig dyrt for den vanlige husstand. En forutsetning for at kundene vil gå over til en slik modell er selvfølgelig at prisen er tilsvarende det de betaler i dag men at de har en langt høyere båndbredde tilgjengelig slik at de slipper å vente så mye når data lastes.

Endret av Reya
Lenke til kommentar

For jeg skal bry meg om noe såppas urealistisk. Jeg er en "Youtuber". Jeg trenger EGENTLIG en sinnsyk linje (responstid og hastighet opp/ned) for å gjøre en så effektig job som overhode mulig.

Denne fyren's mening har noe sterkt til felles med et dusin traktoregg og en låve! (Helt på jordet, landejordet!)

Lenke til kommentar
Når to personer i husstanden ser på HDTV samtidig, så er båndbreddebruken 30 Mbit. Dette kommer i tillegg til vanlig smurfing, da IPTV går utenom de vanlige 25 Mbit.

Måtte le litt av denne leifen :p

Innrømmer at jeg smurfer litt sånn titt og ofte innom diverse smurfesider for å smurfe ned de nyeste smurfene som ikke enda er sendt på TV i norge. ;)

Forøvrig skulle jeg gjerne hatt høyere netthastighet. Bruker TechNET og MSDN ofte, og filene der er jo som oftest store. Og det er ikke piratkopiering. Skulle jeg da lide fordi noen mener at nettet kan brukes til piratkopiering?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vist seg at det er en dårlig løsning å bygge ut til et nivå som er fornuftig i dag. Vi skal ikke lenge tilbake da ISDN var bra og det som folk klarte seg med. I dag ville det vært utenkelig.

Norge må sikre seg at vi tenker langsiktig i forhold til utbygging.

Lenke til kommentar

hmm.. tror ikke denne personen er klar over hvor mye båndbredde som faktisk kreves nå for tiden... bare windows update for windows og office etter en reinstall er rundt 10 gig. da har man en god dag med nedlasting forran seg med 30Mbit som jeg har. og linja går på full spiker.

cloud drive båndbreddebruk er ganske stor for de som bruker det, å lese avisa bruker jævlig med båndbredde... (VG med all den satans reklamen er rundt 15 MB å laste ned. så det kan jo ta sin tid hvis man har ræva linje.)

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke orket å lese alle kommentarene her så jeg tar det forbeholdet. Men det ser ut til at de fleste her kommer personlige anekdoter og da har dere misforstått budskapet. Det Tore Aarønæs påpeker er at det ikke nødvendigvis er samfunnsnyttig å investere i bredbånd over 10 mbit og da bør heller ikke samfunnet betale for det.

Er alle her villig til å betale mer i skatt eller betale mer i bredbånd for at samtlige i Norge skal få tilgang til bredbånd på 50 mbit og over? Han sier ingenting om at ikke enkeltpersoner eller kommersielle foretak kan skaffe seg det og finansiere det om det skulle være et behov. Men at det ikke er en oppgave for fellesskapet å skaffe det til veie for samtlige utposter i Norge.

Veier, helsetjeneste og andre samfunnsgoder er noe vi nordmenn anser som nødvendige og samfunnsnyttige tjenester som de aller fleste trenger og derfor betales det av fellesskapet. Bredbånd over 50 mbit, i mange tilfeller for å kunne se film eller youtube klipp, er ikke nødvendigvis like nyttig for samfunnet.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Dette Er typisk norsk.!!!! Bygg akkurat nok nå og la det bli dyrere neste gang. Det går igjen i hele samfunnet. Infrastruktur kalles det. Det er en SKANDALE!!!! Bygg ut infrastruktur så samfunnet kan gå framover, ikke stå stille. det blir sagt i forretningslivet.: TID ER PENGER. Tore Aarenes, TA DEG ET TAK ....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som skurrer for denne mannen? .. Når ble det slik at man bare skulle forholde seg til "nyttetjenester" som han kaller det.

Hva vet egentlig mannen om lovlige tjenester over Internett og deres nødvendige kapasitet fra klient side. Det finnes en rekke lovlige tjenester som krever kraftig båndbredde, og multipliser denne deretter hvor man er flere brukere i samme husstand som tar ibruk tilsvarende tjenester samtidig.

Ja de som frekventerer denne siden her, kjenner vel godt til hvilken retning markedet har tatt de siste årene. Spill/konsoll software tilbydere, er det noen som kjøper hardcopies lenger? Eller vi kan jo se på hvor mange som stikker på VideoNova å leier film framfor å kjøpe en streaming tjeneste i HD eller 10. Hva med bruken av Skytjenester, hvordan har den tatt av det siste året. På toppen av dette skal det vell spilles litt online, eller om ikke det skal alle utgivere helst ha deg online til enhver tid. Musikk er online, ALT er online.

Framtiden .. har mannen i det hele tatt vurdert å ta høyde for den (ref. andres, og mine egne tanker om hva folk har sagt tidligere om hva som er "nok" kapasitet). Hva med løsninger som er i start gropen nå som OnLive, TVkanaler som kun streamer over Internett, ja tilogmed NRK gjorde det med store deler av Snowboard VM sist uke. Slike tjenester har bare vært i start gropa de siste årene, slik som PC'en var på 80-90 tallet..

Nei tenk deg om før du snakker om noe du helt klart ikke er bruker av. Du får ta deg en tur i marka å synce jobbmailen til mobilen. Det går fint over 3G, og mer klarer du tydeligvis ikke å beherske.

• Liker 1
Lenke til kommentar
8 personer i hybelkollektiv skal se nett-TV. Hvor mye båndbredde trenger de?

Poenget er vel hvorvidt det er fellesskapet som skal betale for å dimensjonere for dette. Hvis 8 personer i et hybelkollektiv ikke klarer å koordinere seervanene sine bedre burde de vel enten vurdere sammensetningen på kollektivet eller tegne flere internettabonnement.

Lenke til kommentar

Poenget er vel hvorvidt det er fellesskapet som skal betale for å dimensjonere for dette. Hvis 8 personer i et hybelkollektiv ikke klarer å koordinere seervanene sine bedre burde de vel enten vurdere sammensetningen på kollektivet eller tegne flere internettabonnement.

SELVSAGT er det felleskapet som skal betale for dette. Det er felleskapet som står for utbygging av all annen infrastruktur. Hvorfor skal det ikke gjelde her og?

God infrastruktur er alfa og omega for et samfunn som skal utvikle seg i fremover.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Norge legger til rett for langt mer enn hva som strengt talt er nødvendig, vha det såkalte fellesskapet. Forskjellen på hva som er nødvendig og komfortabelt av tjenester til det ytterste skjær i norge det har man vell allerede vist med statskassen at utbygging av annen infrastruktur ikke har noen prislapp for høy allerede. Så hvorfor skal man ikke da gi disse menneskene det lille privilegiet å ha tilbudt linje kapasitet på lik linje med alle andre. Det er en svært billig gode i forhold til enkelte andre ting som har blitt bygget vha. felleskapet

Lenke til kommentar

All den tid "nett-skyen" og streaming-løsninger er fremtiden er dagens nett underdimensjonert. At Herr Tore Aarønæs insinuerer at folk som bruker mye båndbredde er pirater blir for dumt. Dessverre koster rapporten til Norsk Telecom rundt 45 000 kroner, så å sjekke opp i reelle fakta rundt rapporten blir litt vanskelig når prisen på rapporten tilsvarer en og en halv normal norsk månedslønn. (45 000 kroner).

Andre innlegg i tråden har allerede regnet på reelle båndbredde-behov, så det er ikke behov for at jeg skal gjøre det. Men det er jo relativt enkelt å forstå at dersom man er mer enn en person i husholdningen og bruker streamingtjenester som Spotify, WimP, streaming av film (f. eks via Voddler), lagring og synkronisering i nettskyen (i.e. Dropbox ol.), flerspiller data-/video-spill ol er det mye datatrafikk som skal sendes på samme tid. At denne prosjektgruppen med "bred telekommessig erfaringsbakgrunn" skal sitte og fortelle oss hvor mye internett-kapasitet vi trenger er i det hele tatt ganske bakvendt. Behovet for båndbredde utvikler seg dynamisk etterhvert som høyere kapasitet muliggjør nye tjenester som utnytter seg av denne kapasiteten. Når vi satt på ISDN ville det vært utenkelig med tjenester som Spotify, Voddler, Netflix med flere. Men med dagens relativt høye ADSL-hastigheter er streaming av medieinnhold blitt et behov i samfunnet en stor andel av Internett-brukere utnytter seg av. Man kan ikke bare se på hvor mye båndbredde folk bruker og så si at det er nok. Folk bruker ikke mer Internett enn det som er naturlig i forhold til de tjenestene de bruker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil alltid være noen som sier at den teknologien vi har nå er "god" og det er ikke noen vits i å utvilke noe mer (f.eks. Amish). Det er nok med 56k for "nyttetjenester" som å sjekke selvangivelse og sende e-post -- bare å kjøre et tekstgrensesnitt. De fleste vil være enige om at bredbånd likevel ikke bare er bortkastede penger.

Lenke til kommentar

SELVSAGT er det felleskapet som skal betale for dette. Det er felleskapet som står for utbygging av all annen infrastruktur. Hvorfor skal det ikke gjelde her og?

God infrastruktur er alfa og omega for et samfunn som skal utvikle seg i fremover.

Hva med lyntog mellom Oslo og Kirkenes? Synes du det høres ut som en god ide, eller bør det holde med vanlig veiforbindelse?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke orket å lese alle kommentarene her så jeg tar det forbeholdet. Men det ser ut til at de fleste her kommer personlige anekdoter og da har dere misforstått budskapet. Det Tore Aarønæs påpeker er at det ikke nødvendigvis er samfunnsnyttig å investere i bredbånd over 10 mbit og da bør heller ikke samfunnet betale for det.

Er alle her villig til å betale mer i skatt eller betale mer i bredbånd for at samtlige i Norge skal få tilgang til bredbånd på 50 mbit og over? Han sier ingenting om at ikke enkeltpersoner eller kommersielle foretak kan skaffe seg det og finansiere det om det skulle være et behov. Men at det ikke er en oppgave for fellesskapet å skaffe det til veie for samtlige utposter i Norge.

Veier, helsetjeneste og andre samfunnsgoder er noe vi nordmenn anser som nødvendige og samfunnsnyttige tjenester som de aller fleste trenger og derfor betales det av fellesskapet. Bredbånd over 50 mbit, i mange tilfeller for å kunne se film eller youtube klipp, er ikke nødvendigvis like nyttig for samfunnet.

1. Vi må ikke nødvendigvis betale mer skatt, det handler bare om prioritering, kutte ut all "dritten" skatten vår går til.

2. Det er ikke et spørsmål om vi må ha fiber, men når. Om et par år vil ADSL være like dritt som ISDN i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nok av fjøsnisser i dette landet. Tror jeg setter deg i samme bås med han som trodde at internett skulle floppe engang på 90-tallet, altså en knotpung som ikke har et snev av anelse om hva du snakker om. Antar at du er en kontorrotte som har null relevant erfaring, tvilsomt at en opplyst person kunne ha med en såpass "hvaihelsikentenktedupåder"-kommentar som du kom med.

Så min oppfordring til deg er å si opp jobben din som telecom analytiker eller hva annet fancy du liker å tro du er, og rett og slett ta deg en jobb på kassen i nærmeste ica butikk. Kanskje du greier å gjøre den jobben på et minimumskrav

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...