Gå til innhold

- Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s


Anbefalte innlegg

 

Telenors kobbernett ble i sin tid finansiert av skattebetalerne gjennom det statlige Televerket, som så ble solgt til private, blant annet vanlige skattebetalere, med den klausulen at det skulle være konkurranse mellom leverandører på kablene. Livsgrunnlaget for ADSL-selskapene. Når kobbernettet skal legges ned så erstattes det i praksis av kabelnettverk uten konkurranse.

 

På den måten har vanlige skattebetalere først betalt to ganger for den tidligere offentlige infrastrukturen. Markedet har gått fra statlig monopol til konkurranseutsatt og er videre på vei mot private monopoler. Monopolsituasjonen man ville vekk fra på grunn av ineffektivitet og unødvendig høye priser for forbrukerne erstattes altså av noe ennå verre, monopoler med stadig økende profittkrav.

 

Vanlige folk bør føle seg svindlet! Dette er en kjede-skandale i sakte film!

Med mindre det er jeg som misforstår noe med min simple logikk her, kobbernettet er dekket av skattebetalerne ja og derfor konkurranseutsatt. Men siden dette nå har blitt privatisert (Om enn med Staten som en stor aksjonær) hvordan kan man da påstå at skattebetalerne også dekker fiberutbyggingen? Da bør jo fibernett bygget ut av andre leverandører på samme måte også konkurranseutsettes, noe antakeligvis de færreste er interessert i..

Ønsket om monopol er en økonomisk naturlov. Selvsagt ønsker de å kunne la prisene stige uhemmet uten å risikere konkurranse. Men er det bra? Selvsagt ikke. Det er derfor vi har konkurranselovgivning og politikk som skal sikre konkurranse. Staten burde aldri solgt kobbernettet til private. Staten burde stått som eier av det, på lik linje med at staten er eier for veinett, jernbane, vann og kloakknett. Det har vært konkurranse på telefonitjenester, men lite på vedlikeholdssiden (Telenor administrerer vedlikeholdet 100%).

 

De nye coax og fiber-baserte kabelnettene overtar gradvis kobberets samfunnskritiske infrastruktur-rolle og burde derfor konkurranseutsettes både på byggesiden, vedlikehold og innholdsleveranser. Politikerne har dessverre ikke oppdaget eller tatt seriøst den svært viktige oppgaven det er å sikre forbrukerne sunn konkurranse og dermed gode tjenester til lav pris.

 

Det vi ender opp med framover er kommersielle infrastruktureiere med unødvendig høye priser og unødvendig dårlig tilbud. Eller sagt på en annen måte: monopolistisk profittmaksimering.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er jo at de som styrer landet stor sett er opptatt av at enten skal staten selv monopol på tjenestene eller så skal alt overlates til private aktører som ikke her de samme mulighetene til å tjene til livets opphold som staten har

 

hvem som da gjør det best til de må legge ned er dog ikke noe man kan forutsi

Lenke til kommentar

 

 

har du en ekstra mobil lignede klar hjemme ?

 

 

eller har de med deg 2 telefoner da den en ( eller begge ) teoretisk kan svikte når som helst ?

 

Her må du også være klar over at mens mobiltelefoner storsett operer på samme nettverk så har fasttelefoner egne nettverk

 

jeg kjenner til mist ett tilfelle der det var bare fasttelefonen som virket mens mobilen ikke fikk forbindelse

 

 

Som med alt annet er det en kost/nytte verdi av å holde en gammel teknologi i live. Det vil alltid oppstå en eller annen hendelse hvor det kunne vært greitt å ha gammel teknologi tilgjengelig, men det alene forsvarer ikke å holde liv i det.

 

Akkurat som at du ikke kan nå noen på personsøker lenger, eller ta inn FM radio om et par år. Eller som da Optimus Prime satte all menneskelig kommunikasjon ut av spill, og man måtte bruke morse apparat for å koordinere militært angrep mot Decepticons.

 

Jeg ønsker fremskritt velkommen.

 

fasttelefoner er slett ikke så gammel teknologi i dag .

man bruker jo datalinjene ( enten går det som IP telefoni eller så går det via skype )

 

? Jo det er steinalder.

Hvorfor ha noe koblet til med ledning, når du kan ha det trådløst hvor enn du er?

 

IP-telefoni var noe jeg sa opp for 8-9 år siden. Mulig det var lengre siden, da det er så lenge at jeg ikke husker. Ble brukt ca. 1 gang i året, så var ingen vits.

 

 

Ahhh. ;)

Andrull...du skuffer...hvordan kan du tro noe annet om meg :(

 

:p

 

Haha. Sorry. Forstod bare ikke hvorfor de tilbyr mer hastighet for noe med steinalderteknologi. :p Men det er jo ikke noe du kan noe for. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

poenget er at man har en annen "vei" å føre samtalen gjennom når den andre "veien" svikter

det nyter ikke å oppnå en forbindelse når nærmeste mobil sentral svikter og man må ringe der og da

Da er det gjevt å kunne bruke en telefon som virker

 

Nå er det nå slik at de gamle telefonnettene hadde noe fordeler man ikke har klar å gjenskape med moderen telefoner

Lenke til kommentar

Igjen, hvis telefonsentralen går tom for batteristrøm og/eller aggregatet går tom for diesel, er det revnende likegyldig om man har en mobiltelefon eller fasttelefon. Hvis mobildekningen der du sitter nå kommer fra en site utenfor sentralen, kan du ha fasttelefon lenger hvis batterikapasiteten i telefonsentralen er større enn i mobilsiten. Det er ikke uvanlig. I tillegg har en telefonsentral gjerne høyere prioritet (og er bedre tilrettelagt) enn en mobilsite når det gjelder aggregatstrøm.

 

Til syvende og sist går alt innom samme sentral, og hvis den sentralen går tom for strøm, er det slutt. Både for fasttelefon, mobiltelefon og internett. Dette er selvfølgelig litt hypotetisk, for det skjer SJELDENT.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

 

 

Her er en sak fra tv2 som sier sitt.

Hva er det dette sier sitt om? Dette er jo hverken oppsiksvekkende eller unormalt på noen måte?

 

Poenget var få frem hvordan denne gangen Telenor i bryr seg om kundene sine , siden det er en del av temaet her

 

Bryr de seg feil? Kunden her som må finne seg i det faktum at de bor langt unna sentralen, og må takke seg til med det tilbudet som er på stedet, dessverre så er det sånn.

Hadde det vært en bedriftskunde som betaler for SLA hadde det vært noe helt annet.

Det skal være forskjell på privat og bedriftsmarkedet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Her er en sak fra tv2 som sier sitt.

Hva er det dette sier sitt om? Dette er jo hverken oppsiksvekkende eller unormalt på noen måte?

 

Poenget var få frem hvordan denne gangen Telenor i bryr seg om kundene sine , siden det er en del av temaet her

 

Bryr de seg feil? Kunden her som må finne seg i det faktum at de bor langt unna sentralen, og må takke seg til med det tilbudet som er på stedet, dessverre så er det sånn.

Hadde det vært en bedriftskunde som betaler for SLA hadde det vært noe helt annet.

Det skal være forskjell på privat og bedriftsmarkedet.

 

 

Nå høres du ut som om du forsvarer den dårlige behandlingen kunden til Telenor er bilt utsatt for .

hvil du godta at det tilbudet du har hatt i alle år plutselig skal bli degradert til noe som ikke fungerer bare fordi firmaet ikke klarer å finne ut hva som er feil.

 

Telenor burde gi kundene sine et alternativt tilbud som funger og som er like god som det de hadde

Nå må kundene seg seg om en annen leverandør

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Her er en sak fra tv2 som sier sitt.

Hva er det dette sier sitt om? Dette er jo hverken oppsiksvekkende eller unormalt på noen måte?

 

Poenget var få frem hvordan denne gangen Telenor i bryr seg om kundene sine , siden det er en del av temaet her

 

Bryr de seg feil? Kunden her som må finne seg i det faktum at de bor langt unna sentralen, og må takke seg til med det tilbudet som er på stedet, dessverre så er det sånn.

Hadde det vært en bedriftskunde som betaler for SLA hadde det vært noe helt annet.

Det skal være forskjell på privat og bedriftsmarkedet.

 

 

Nå høres du ut som om du forsvarer den dårlige behandlingen kunden til Telenor er bilt utsatt for .

hvil du godta at det tilbudet du har hatt i alle år plutselig skal bli degradert til noe som ikke fungerer bare fordi firmaet ikke klarer å finne ut hva som er feil.

 

Telenor burde gi kundene sine et alternativt tilbud som funger og som er like god som det de hadde

Nå må kundene seg seg om en annen leverandør

 

Vi snakker om svært gamle kobbernett og lange avstander til telefonsentralen, Telenor går nok ikke inn for å være kjipe, men det er altså realitetene per idag. Kostnadene kan fort bli store for å iverksette noen tiltak for en privat kunde.

 

Og hvilket alternativ tilbud skulle det være? Det kommer nok ikke noe fiber med det første til den lille bygda, men hvis alle de 875 innbyggerne tar frem spadene , så er det godt mulig at de kan fremskynde prosessen.

Sålenge det er snakk om andre ADSL leverandører, så vil ikke det hjelpe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nå høres du ut som om du forsvarer den dårlige behandlingen kunden til Telenor er bilt utsatt for .

hvil du godta at det tilbudet du har hatt i alle år plutselig skal bli degradert til noe som ikke fungerer bare fordi firmaet ikke klarer å finne ut hva som er feil.

 

Telenor burde gi kundene sine et alternativt tilbud som funger og som er like god som det de hadde

Nå må kundene seg seg om en annen leverandør

 

Kunden har ikke blitt behandlet dårlig i det hele tatt. Det er slett ikke sikkert det er noe feil med linjen i det hele tatt, støy kan øke av ganske mange grunner, mange av dem også utenfor Telenors kontroll.

 

Jeg synes heller tvert motsatt, at Telenor har blitt behandlet dårlig av kunden. Det er rett og slett dårlig gjort å lage en mediasak når det er åpenbart kunden selv som mangler forståelsen for hvorfor tilbudet endrer seg, eller ikke ønsker å forstå. Ubegrunnet svertekampanje har jeg lite sansen for.

Lenke til kommentar

alternativ eller ikke , de trenger da ikke lure kundene sine heller.

og hvorfor skulle linje plutselig bli dårlig etter et års bruk ?

 

I slike tilfeller ( det fines en del lignede tilfeller ) lover Telenor veldig mye mere en det de kan holde

vi har jo en debatt om nordmenn trenger 50 mbit eller ikke og så driver Telenor her og ødelegger tilbudet med dårlig behandling av kundene sine .

det er et tilbud som allerede er for dårlig i utgangspunktet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

alternativ eller ikke , de trenger da ikke lure kundene sine heller.

og hvorfor skulle linje plutselig bli dårlig etter et års bruk ?

 

I slike tilfeller ( det fines en del lignede tilfeller ) lover Telenor veldig mye mere en det de kan holde

vi har jo en debatt om nordmenn trenger 50 mbit eller ikke og så driver Telenor her og ødelegger tilbudet med dårlig behandling av kundene sine .

det er et tilbud som allerede er for dårlig i utgangspunktet

 

De lurer jo ikke kundene sine i det hele tatt her. Hvordan mener du kunden er lurt her? Telenor forholder seg til de faktiske forhold i telenettet, en realitet kunden ikke ser ut til å prøve å forstå. Ingen har krav på å ha tjenester av en gitt kvalitet, spesielt ikke med tanke på hvor grissgrendt enkelte kan bo.

 

Og jo, linjer kan plutselig bli dårligere. Hvis du faktisk hadde lest hele artikkelen du linker til, så sier jo også Telenor noe om dette. Jeg har sett eksempler på at folk mister nettlinja hver gang toget går forbi, evt. andre endringer i telenettet som at flere kunder blir koblet på, alt kan bidra til endring av linjen.

 

Telenor har vel heller ikke lovet noe her, noe de også peker i artkkelen som du nok en gang linket til. Telenor sier vel rett ut at de har påpekt at kunden er utenfor et område der han kan forvente å få gode forhold. Så sånn sett bør jo kunden være glad for å få nettilkobling i det hele tatt. Dette er ikke en sak i det hele tatt.

 

Du elgen, som bør være litt teknisk interessert mtp. aktiviteten din her på forumet, bør jo ha et snev av interesse for å sette deg inn i de faktiske forhold, istedet for den ufattelig trangsynte holdningen din mot at alle selskaper kun gjør kunden urett med dårlig tilbud og pris?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet. Hvis Telenor ikke kan levere hastigheten der lenger så må selvsagt abonnementet nedgraderes slik at kunden betaler for korrekt hastighet. Ingen blir lurt, kunden har åpenbart hatt denne linjen i lengre tid, og har ikke fått feilinformasjon som gjorde at opprinnelig hastighet blir valgt.

Det er nå bare å si opp og bytte til annen leverandør hvis andre kan levere raskere nett.

Lenke til kommentar

Det er 2 ting der fullstendig overser her.

1: Telenor lover noe de overhode ikke kan holde

( man kan si at heller ikke andre leverandører klarer å holde det de lover , men her det lang over det som er akseptabelt )

 

2: De gir i tilbud som de vet ikke fungerer .

 

Slik er det også i de fleste andre tilfeller som er ganske lik dette

 

Jeg ser virkelig ikke hvorfor linjen plutselig skal bli så mye dårligere.

De har jo brukt den i et år uten problemer

 

Hadde problemet vært der helt fra starten ( det er ikke sagt noe om det ) så blir saken av en helt annen karakter

 

Man skulle to at de nekter å reparere feil som oppstår etter en tids bruk

Det er det som er kritikkverdig

 

Det er ingen bilverksteder som forteller deg at du må kjøre sakte med bilen fordi man ikke har reservedeler til motoren

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Når man inngår en avtale med Telenor (typisk er vel bindingstiden 12 mnd), så lover Telenor at de kan levere en viss hastighet i 12 mnd. Nothing more, nothing less (går ikke dette vil jeg tro kunden ahr krav på at avtalen heves). Når så dette abonnementet er ute fornyes det av seg selv, måned for måned, inntil det sies opp. Nå har Telenor for lengst passert disse 12 mnd, og da er det hverken lureri eller avtalebrudd å utføre en tvungen nedgradering av en kundes linje dersom den ikke holder standarden et gitt abonnement krever. Dermed har de heller ikke gitt et tilbud de vet ikke fungerer, TVERT IMOT tilbyr de nå noe de vet fungerer, da det gamle tilbudet IKKE var noe de kunne love! Det er fullstendig skivebom fra din side her... Og: de som sliter med Telenor kan bytte leverandør. Så enkelt er det, faktisk.

Mulig Telenor heller ikke ser hvorfor linjen skal bli så mye dårligere. Hva med at den som er ansvarlig for forringelsen i kapasitet tar seg av det? Det er meget store sjanser for at det ikke er Telenor som har skylden der. Telenor skal reparere feil Telenor har skylden i, og skylden her er i beste fall uviss.

Lenke til kommentar

Du har oversett at de ble tilbud mobilt bredband , 3G ( ifølge artikkelen ) noe som aldri har funger på stedet ( også i følge artikkelen)

 

Når noen tilbyr deg en tjeneste som du velger så kan du kun forholde deg til tilbyder

hvilke underleverandører de bruker er deg fullstendig likegyldig.

( jeg har altibox og skulle i enkelte tilfelle kontakte underleverandøren direkte , men det er ikke mulig )

 

Da er man fullstendig frigitt leverandøren når det oppstår problemer.

Telenor er jo også kjent for noe tvilsom kundeservice .

I de tilfellene jeg har hør om så har de ikke klart å videreformidle problemene kunden har , i andre tilfeller skylder de på underleverandør uten at det kommer frem om underleverandøren er kontaktet.

 

Det er også på tide at dere får med dere HELE artikkelen .

 

 

her er en annen artikkel som viser hvordan Telenor behandle kundene sine.

i dette tilfelle kunne de ha vent med å bytte antenner til de ny var klare

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man burde vel gi det 3G-nettet en sjanse først, for alt vi vet kunne Telenor ha planer om å bedre dekningen i området. Skulle det nå være slik at man inngår et 3G-abonnement etter råd fra Telenor og 3G ikke kan fåes så sier det seg selv at avtalen kan sies opp, og ingen er dermed tvunget til å betale for produktet.

Hva har underleverandører med dette å gjøre? Kunden har et løpende abonnement med Telenor som Telenor ikke kan overholde lenger, og justerer ned et knepp på skalaen til en rimeligere pris for kunden. Det er god kundebehandling, intet annet.

Lenke til kommentar

 

Hva har underleverandører med dette å gjøre? Kunden har et løpende abonnement med Telenor som Telenor ikke kan overholde lenger, og justerer ned et knepp på skalaen til en rimeligere pris for kunden. Det er god kundebehandling, intet annet.

Ikke annet en at Telenor (og andre ) bruker det alt for ofte som unnskyldning når noe går galt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...