endrebjo Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Takk, det siste skulle jeg gjene få dybde forklaring på: CD har i noen tilfeller også tatt dette et skritt videre ved å legge fiber/FTTH (fiber-to-the-home) helt inn til forbruker siden det allerede er lagt fiber til coax-sentralen. Men dette er ikke alltid lett.Må de ikke droppe hele sentralen eller bygge om den til fibersentral? Siden dette kunne jeg håpet CD tilbyd i mitt området så hadde jeg sluppet å flyttet. Dermed kan man ha Coax til TV og Fiber til internett, ved seperate linjer, men tviler på CD gidder å gjøre det til en eller få kunder. Det som er problemet. I tilfellene hvor CD får komme inn som kabel-TV-utbygger i et nytt boligfelt/sameie/borettslag, legger de både coax og fiber til alle boenhetene siden det er lett å trekke kabler i nybygg og det allerede er fiber i sentralen rett ved. Da kan de tilby TV over coax og internett over fiber. Å kun tilby coax i sånne nybygg hadde vært helt hull i hodet. Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Takk, det siste skulle jeg gjene få dybde forklaring på: CD har i noen tilfeller også tatt dette et skritt videre ved å legge fiber/FTTH (fiber-to-the-home) helt inn til forbruker siden det allerede er lagt fiber til coax-sentralen. Men dette er ikke alltid lett. Må de ikke droppe hele sentralen eller bygge om den til fibersentral? Siden dette kunne jeg håpet CD tilbyd i mitt området så hadde jeg sluppet å flyttet. Dermed kan man ha Coax til TV og Fiber til internett, ved seperate linjer, men tviler på CD gidder å gjøre det til en eller få kunder. Det som er problemet. Brukt en fibersplitter: En annen ting jeg lurer på om noen vet, er det riktig at fibersentraler kun har 1 gigabit båndbredde normalsett? Siden har sjekket litt med altibox (Vikenfiber) og de påstår at de ikke tilbyr høyere en 150/150 Mbit enkelte steder i drammen og lier, fordi fibersentralene ikke har nok kapasitet. Så jeg syns dette er litt rart. Noen som kan si litt hvorfor man ikke kan tilby 1 gigabit siden fiberen i seg selv har jo ubegrenset kapasitet, eller nærmere 10 gigabit burde den fint klare, sentralene og nodene burde ha såpass høy kapasistet med mindre de blir konvert til kobber. Her jeg bor driver de å bygger ut, her får alle tilgang til 1000/1000mbit. Regner med sentralene har en god del høyere kapasitet da... Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Skulle jeg tippe, så kommer det an på uplinken til switchen. Installasjoner gjort for flere år siden vil typisk ha 2x 1gbps uplink, mens senere installasjoner vil nok gjerne ha 2x 10gbps(dette er bare antakelser fra min side). Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 (endret) Penger. Å ha utstyr til å holde styr på flere Gb/s på en stabil og god metode er ikke billig. De må ha nytt mottakerutstyr, nytt sendeutstyr, prosesseringsutstyr etc... som klarer å sende alt dette. Mye av det er nok allerede årevis gammelt. Men seriøst siden Altibox tilbyr nå opp til 1 gigabit hastigheter ville det ikke vært mere lønnsomt både for kundene og internetlevrandøren å tilby 1 gigabit hastigheter fra starten? Faller gigabit utstyr så fort ned i pris? Da snakker vi om nodene og sentralene, vil heller tro det på den tilden tidlig 1980 tallet det ikke fantes bedre utstyr. Nå koster det sikkert noe for internetlevandøren å bytte noder og utstyr, selv gravingen blir vel det dyreste. Angående hvis området kun tilbyr coax sentral, kan internetlevrandøren bruke det som fiber sentral? Siden jeg tviler på alle området særlig langt unna nærmeste by har fibermulighet hvis coax sentralen er 2 km unna. Er telefonsentral og fibersentral ofte på samme stedet, så det man finner på: http://metrolive.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/ sier kun om ADSL ikke coax eller fiber? Endret 13. august 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Ikke helt. Prisen på fiber har jo gått ned. Samt at man fant ut hvordan å lage bedre fiber. Og man er sikekrt begrenset av bronene telenor/andre har lagt her og der, selv om man klarer å bygge ut resten av nettet. F.eks Sverige pga lovverk har vel vært mer aggressiv på utbygging? Samt at de satte ikke ADSL som grense fra starten, noe som gjorde underverker? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 (endret) Men tror det er lite sansynlig at telenor eller canaldigital skulle oppgradere hastighetene til høsten, er vel større sansynlighet med prisøkning og beholde hastigheten, siden det var så mange misfornøyde siden super70 gitt bort forrige gang.Hva baserer du denne spådommen på? Altibox doblet i vår hastigheten på flere av abonnementene. Telenor er en like kommersiell aktør på fiberleveranse, så det ville vært rart om de ikke fulgte etter. Utvidelse av båndbredde på fiber er faktisk ganske billig siden båndbredden i kanalen (fiberkabelen) er så enorm. Ja vi kan jo håpe: https://kabel.canaldigital.no/Kundeservice/Kundeinfo/Feil-grunnet-sommerens-tordenvar/ Siden dette blir helt sikkert en kostnad. Feil grunnet sommerens tordenværNorge har opplevd en betydelig økning av tordenvær denne sommeren. Tordenværet har igjen ført til at enkelte områder opplever en rekke flere feilsituasjoner enn normalt, og dette gjør at rettetiden også er lengere enn normalt. Forventet rettetid er for øyeblikket innen 5 virkedager. De berørte områdene finnes stedvis i Hedmark, Oppland, Sør-Trøndelag, Hordaland, Oslo og Akershus. Canal Digital Kabel-tv jobber nå sammen med våre partnere med en rekke tiltak for å prioritere feilretting, samt øke ressursene, for å sikre at vi kan rette alle feil så fort det lar seg gjøre. Kunder som er berørt vil få informasjon på SMS og via kundeservice. Vi beklager ulempen som dette medfører for kundene våre. Så kan jo håpe det enten betyr flere får fiber, siden hvorfor ville fiber ta skade av lynedslag? Har canaldigital\Telenor vært så smart å legge inn overspenningsvern og overbelastingsvern samtidig har UPS som funger som et slags batteri, burde dette ikke by på noe problem. Uansett blir det nok kostnad for både kundene og canaldigital. Tror noen Canaldigital vil tilby samme priser og hastigheter som altibox på fiber, mens på coax muligens 200 mbit ned \30 mbit opp vil være mulig? Det ville vært gøy om det ble tilbudt. Endret 13. august 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 (endret) Raskere internett er alltid gøy Endret 17. august 2014 av Fade1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Ja syns særlig det med altibox tilbyr 1 gigabit og GET gigabit linje i løp av 2015, Bayonette vil levere gigabitforbindelser til privatmarkedet i Oslo. Borettslag får symmetrisk bredbånd på 1 Gbit/s for under 500 kroner per måned. Vet noen hvorfor telenor sverige har gigabit linjer men ikke norge? http://www.bredbandsbolaget.se/bredband/bredband-1-gbit.html Håper noe ligdene kommer i norge snart. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Sverige har alltid vært langt fremme på infrastruktur, spesielt innen nettverk. Ja, svenskene har jo gjerne vært helt i toppen når det kommer til slikt. Det er vel snakk om prioriteter. Og det faktum at topografien nok er vesentlig mer fordelaktig i Sverige kontra Norge. Som selvsagt slår hardt utover alle. Selv de som bor fint til. Endret 18. august 2014 av Andrull Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Takk, det siste skulle jeg gjene få dybde forklaring på: CD har i noen tilfeller også tatt dette et skritt videre ved å legge fiber/FTTH (fiber-to-the-home) helt inn til forbruker siden det allerede er lagt fiber til coax-sentralen. Men dette er ikke alltid lett.Må de ikke droppe hele sentralen eller bygge om den til fibersentral? Siden dette kunne jeg håpet CD tilbyd i mitt området så hadde jeg sluppet å flyttet. Dermed kan man ha Coax til TV og Fiber til internett, ved seperate linjer, men tviler på CD gidder å gjøre det til en eller få kunder. Det som er problemet. Brukt en fibersplitter: En annen ting jeg lurer på om noen vet, er det riktig at fibersentraler kun har 1 gigabit båndbredde normalsett? Siden har sjekket litt med altibox (Vikenfiber) og de påstår at de ikke tilbyr høyere en 150/150 Mbit enkelte steder i drammen og lier, fordi fibersentralene ikke har nok kapasitet. Så jeg syns dette er litt rart. Noen som kan si litt hvorfor man ikke kan tilby 1 gigabit siden fiberen i seg selv har jo ubegrenset kapasitet, eller nærmere 10 gigabit burde den fint klare, sentralene og nodene burde ha såpass høy kapasistet med mindre de blir konvert til kobber. Her jeg bor driver de å bygger ut, her får alle tilgang til 1000/1000mbit. Regner med sentralene har en god del høyere kapasitet da... Bildet er ikke en "fibersplitter", men en ODF (Optical Fibre Distribution Frame - http://en.wikipedia.org/wiki/Distribution_frame). Dette brukes for å terminere fiberen på i kontakter, på lik linje som kobbertråder blir terminert i kontakter. At fibersentraler bare har 1gibit uansett er feil. En fibersentral som man fancy kan kalle det er som regel (hos altibox feks) bare en switch, hos andre (telenor) som oppererer med såkalte PON (http://en.wikipedia.org/wiki/Passive_optical_network) så er sentral et mer riktig begrep å bruke. PON er en billigere måte å bygge ut fiber på. Her deler alle en fysisk fiber, men hver enkelt bruker får sin gitte tid å sende signaler på den, samt alle deler en kapasitet. Telenor har hos min mor et Gigabit PON. Alle deller på en gigabitlink, men den er logisk begrenset i fiberconverteren i boligen til hastigheten man betaler for. Når vikenfiber sier de ikke har nok kapasitet så mener de nok at uplinken ikke er stor nok til å handtere trafikken alle kundene genererer. Det være seg 1gbit uplink, eller 10Gbit. Dette er alltid begrensninger av optikken, eller hardware. Hvis switchen er gammel har den kanskje bare 100Mbit porter, og noen Gbit porter, eller bare 1Gbit porter og noen få, kanksje bare 1 10G port. Om man da må bytte ut hele switchen pga. en privatkunde kan det ofte bli dyrt. Det må også være ledige porter i begge ender av uplinken. 10G optikk og hardware med støtte for det er dyrt. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Sverige har alltid vært langt fremme på infrastruktur, spesielt internetttilkobling. Ja, svenskene har jo gjerne vært helt i toppen når det kommer til slikt. Det er snakk om prioriteter. Sverige - den siste kommuniststat ... Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Når vi snakker om sverige, har vel de også høye fjell f.eks Kebnekaise som ca er 300 m mindre en Galdhøpiggen.Danmark har vel mye mindre fjell en sverige så rart ikke de har like god linjer.Men tilbake til fiber, vet noen ca hva man regner med at ODF eller fibersentral koster snakker vi om milliarder eller rundt 1 milion for 10 gigabit ethernet hastigheter?Finnes jo noen her:Black Box Products SFP Gigabit/10-Gigabit Managed Fiber Switch Eco, 28-Port Blir vel ca 10 000 kr med moms, men muligens denne er beregnet for bedrifter til innendørs bruk.Og man regner med man ikke får mindre en til 50 husstander normalsett for fibersentral?I en PON løsning da må man vel da kryptere forbindelsen, eller kunne man byttet fiberconverteren og fått høyere hastighet av det? Muligens det er mere en som så. Endret 18. august 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Fiberkonverteren har et serienummer, og det må (i alle fall av Telenor) knyttes til et abonnement manuelt. Ingenting skjer før Telenor har aktivert den. Mellom splitteren og sentralen kjører opp til 64 kunder på en fiber. Hvis det hadde vært billig å kjøre 10 Gbps linker overalt, så hadde de nok gjort det. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Det er ikke på galdøpiggen som er problemet. Og ikke fjell generelt. Ingen forventer 1Gbps fiber oppe på galdøpiggen. Og annet enn at det er høy spredning så ser jeg ikke hvorfor "fjell" skal være SÅ mye vanskeligere. De graver langs veien som vanlig. Kanskje litt hardere underlag til tider men... Det er at meste av byene ligger ved kysten, og mye av kysten har lange og vanskelige fjorder som må krysses eller gå rundt, og fort blir ganske dyrt. Danmark er nok veldig greit, og de har en del rimeligere bredbåndspriser enn Norge. Endret 18. august 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Det har vel litt med befolkningstetthet i større områder å gjøre også. Götaland har ca 1,7 ganger så stor befolkningstetthet som Østlandet, mens Svealand har snaut halvannen gang. Det er mer nytte når antall meter kabel pr person går ned og kostnadene pr person også dropper. 1 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Det, og det er vel knapt noe land i verden hvor det er så dyrt å få utført arbeid som i Norge. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Tibet? Japan? Afrikanske fjellstater? Sveits? Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Ja syns særlig det med altibox tilbyr 1 gigabit og GET gigabit linje i løp av 2015, Bayonette vil levere gigabitforbindelser til privatmarkedet i Oslo. Borettslag får symmetrisk bredbånd på 1 Gbit/s for under 500 kroner per måned. Vet noen hvorfor telenor sverige har gigabit linjer men ikke norge? http://www.bredbandsbolaget.se/bredband/bredband-1-gbit.html Håper noe ligdene kommer i norge snart. Jeg kan få 1000/1000mbit nå, men tok "bare" 500/500mbit grunnet veldig høyt prishopp opp fra 500/500mbit til 1000... Her jeg bor bygger de ut det nyeste nettet til Altibox og vi er det første som får tilbud om gigabit internett De er snart ferdige å grave nå så regner med de begynner oppkoblingen snart. Jeg har allerede fått fiberkabelen trekt inn i huset og frem til der jeg skal ha modem. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Hva skal du betale for 500/500 Mbit? (mbit=millibit ; ikke særlig raskt ...) (Og hva koster 1000/1000?) Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Altibox Fiberbredbånd 150/150* (150/150 Mbps) 649,- 7 788,- Altibox Fiberbredbånd 300/300* (300/300 Mbps) 749,- 8 988,- Altibox Fiberbredbånd 500/500* (500/500 Mbps) 990,- 11 880,- Altibox Fiberbredbånd 1000/1000* (1000/1000 Mbps) 1 490,- 17 880,- Hva får du av hastighet? Drar du nytte av 500 mbit begge veier? Altså youtube, steam, VGTV, netflix etc laster ned spill og filmer 5 ganger raskere en 100 mbit linje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå