kpolberg Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Kan du gi ett eksempel på hvor minsteprisen har gått opp. Inkluder gjerne inflasjon, jeg tror du vil ha problemer med å finne ett eksempel... Endret 7. august 2014 av kpolberg Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 prisen har gått opp for de lavere hastighetene , ikke nekt for det selv om man også får høyre hastighet Nei....nei....nei....NEI! Dette har vi vært igjennom allerede. Selv om du mener at det er slik og selv om du repeterer dette til det kjedsommelige, så stemmer det rett og slett ikke. Helt utrolig at du fortsetter med dette tullet. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 prisen har gått opp for de lavere hastighetene , ikke nekt for det selv om man også får høyre hastighet Nei....nei....nei....NEI! Dette har vi vært igjennom allerede. Selv om du mener at det er slik og selv om du repeterer dette til det kjedsommelige, så stemmer det rett og slett ikke. Helt utrolig at du fortsetter med dette tullet. ikke lyv , jeg har få økte kostnader selv om jeg har hat laveste hastighet i mange år Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 prisen har gått opp for de lavere hastighetene , ikke nekt for det selv om man også får høyre hastighetNei....nei....nei....NEI! Dette har vi vært igjennom allerede. Selv om du mener at det er slik og selv om du repeterer dette til det kjedsommelige, så stemmer det rett og slett ikke. Helt utrolig at du fortsetter med dette tullet. ikke lyv , jeg har få økte kostnader selv om jeg har hat laveste hastighet i mange år Gi meg et eksempel på BILLIGERE leverandør sett helt vekkfra nettverks kvalitet og hastighet. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) prisen har gått opp for de lavere hastighetene , ikke nekt for det selv om man også får høyre hastighet Nei....nei....nei....NEI! Dette har vi vært igjennom allerede. Selv om du mener at det er slik og selv om du repeterer dette til det kjedsommelige, så stemmer det rett og slett ikke. Helt utrolig at du fortsetter med dette tullet. ikke lyv , jeg har få økte kostnader selv om jeg har hat laveste hastighet i mange år Jeg lyver ikke, prisen på den minste linjen har stått på stedet hvil siden 2007, og hastigheten har økt. Pakkeprisene(den billigste pakken) har kun økt med 1800kr i året fra 2007 til 2014(7år!). Det vil si en økning på 257kr per år. Og da er ikke inflasjon regnet med og andre faktorer. Hastigheten har også økt betydelig. Pakkepris årlig (TV/Internett/tlf billigste pakke) 2007: 981,- per Mb Pakkepris årlig (TV/Internett/tlf billigste pakke) 2014: 232,- per Mb Du betaler mye mindre per Mb i dag. Har totalprisen økt, ja litt, men TriplePlay er kanskje ikke alltid den beste løsningen, selv om du får litt rabatt på nettlinjen. Hvis du kutter ut telefon, så trenger du kun å punge ut 828,- per måned(35/35 + TV basis) mot 968,- (50/50 + TV basis + Telefon basis), hvis pris er det viktigste. Enkelt priser på Internett(per måned): 2007: 10/10 = 44,- per Mb 2014: 35/35 = 13,- per Mb Endret 7. august 2014 av Uderzo Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Infasjonen har i snitt vært på rundt 2 % årlig i Norge siden 2007. http://no.tradingeconomics.com/norway/inflation-cpi Altså ca 14 % på 7 år. Om prisen er 9936kr i dag, så er dette det samme som ca 8545kr i 2007 (årlig) Altså ca 1400kr. Så om prisen har steget med 1800kr på disse 7 årene, så er det altså bare 400kr som er reel verdi. Ja, grovt regnet. Over 12 måneder så betyr det 33kr måneden, eller 4 % økning i pris på pakken med internett og TV. Rimelig minimalt, i og med at hastigheten har økt vesentlig, og kvaliteten på TV har økt. Det skal godt gjøres å grave så dypt i sinna-kjelleren at man skal klage på noe slikt. Ja, det er jo rimelig fantastisk. Endret 7. august 2014 av Andrull Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Dere har kansje behold hastigheten dere i 7 år , jeg har hold meg til den laveste hastigheten og hver gang det ha vær et større hopp i hastigheten har også prisen gått litt opp om det har med inflasjonen å gjøre spiller ingen rolle , prisen har gått opp hvis dere ikke tror meg så kan jeg gå gjennom regnskapet de siste 6-7 årene ( for tv og Internett ) . i kveld er det for seint men i helgen går det an Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Dere har kansje behold hastigheten dere i 7 år , jeg har hold meg til den laveste hastigheten og hver gang det ha vær et større hopp i hastigheten har også prisen gått litt opp om det har med inflasjonen å gjøre spiller ingen rolle , prisen har gått opp hvis dere ikke tror meg så kan jeg gå gjennom regnskapet de siste 6-7 årene ( for tv og Internett ) . i kveld er det for seint men i helgen går det an Har du skaffa ett eneste alternativ som er DÅRLIGERE, har du skaffa det enda? Nei? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Dere har kansje behold hastigheten dere i 7 år , jeg har hold meg til den laveste hastigheten og hver gang det ha vær et større hopp i hastigheten har også prisen gått litt opp om det har med inflasjonen å gjøre spiller ingen rolle , prisen har gått opp hvis dere ikke tror meg så kan jeg gå gjennom regnskapet de siste 6-7 årene ( for tv og Internett ) . i kveld er det for seint men i helgen går det an Bytte av leverandør, ved oppkjøp etc. fra en leverandør til Altibox, kan godt bety en økning i pris. Men som jeg har poengtert utallige ganger, Altibox har ikke blitt dyrere, tvert i mot. Totalprisen har, som Andrull sier, kun økt med noen få prosent. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Dere har kansje behold hastigheten dere i 7 år , jeg har hold meg til den laveste hastigheten og hver gang det ha vær et større hopp i hastigheten har også prisen gått litt opp om det har med inflasjonen å gjøre spiller ingen rolle , prisen har gått opp hvis dere ikke tror meg så kan jeg gå gjennom regnskapet de siste 6-7 årene ( for tv og Internett ) . i kveld er det for seint men i helgen går det an Inflasjonen spiller ingen rolle? Hva mener du med det? Det er jo faktisk hele poenget, og følgelig mye å si. Det er VERDIEN som har noe å si. Ikke hvilke tall som står på regningen, for det er kun et tall. Hva tallet representerer er det "alle" bryr seg om. Hadde tallet på regningen din vært det samme over mange år, så hadde prisen faktisk senket seg. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Alle HAR økt prisen lit etterhvert som de faset ut lavere hastigheter . de som fikk beholde hastigheten har derimot fått lavere pris Å forstå dette kan da ikke være så vanskelig Min ISP , som heter Signal har brukt altibox som underleverandør i mange år . hvis jeg ikke husker for mye feil så skal det ha vær i 2009 at de valgte altibox som underleverandør. og i år ble de kjøpt av altibox jeg har oppleve en gradvis prisstigning for hver større hopp ( fra 5 til 10, til 20 mbit ) ved mindre endringer har de behold samme pris Dette skjedd litt i forkant av endringene. å påstå noe annet er direkte vrangvilje. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Dere har kansje behold hastigheten dere i 7 år , jeg har hold meg til den laveste hastigheten og hver gang det ha vær et større hopp i hastigheten har også prisen gått litt opp om det har med inflasjonen å gjøre spiller ingen rolle , prisen har gått opp hvis dere ikke tror meg så kan jeg gå gjennom regnskapet de siste 6-7 årene ( for tv og Internett ) . i kveld er det for seint men i helgen går det an Inflasjonen spiller ingen rolle? Hva mener du med det? Det er jo faktisk hele poenget, og følgelig mye å si. Det er VERDIEN som har noe å si. Ikke hvilke tall som står på regningen, for det er kun et tall. Hva tallet representerer er det "alle" bryr seg om. Hadde tallet på regningen din vært det samme over mange år, så hadde prisen faktisk senket seg. det er den totale prisen hva man betaler som betyr noe. hvilke tall og statistikk man bruker for lure en til tro at det koster mindre har ingen betydning for som kjent så kan man får til mye rart med statistikk Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Dere har kansje behold hastigheten dere i 7 år , jeg har hold meg til den laveste hastigheten og hver gang det ha vær et større hopp i hastigheten har også prisen gått litt opp om det har med inflasjonen å gjøre spiller ingen rolle , prisen har gått opp hvis dere ikke tror meg så kan jeg gå gjennom regnskapet de siste 6-7 årene ( for tv og Internett ) . i kveld er det for seint men i helgen går det an Inflasjonen spiller ingen rolle? Hva mener du med det? Det er jo faktisk hele poenget, og følgelig mye å si. Det er VERDIEN som har noe å si. Ikke hvilke tall som står på regningen, for det er kun et tall. Hva tallet representerer er det "alle" bryr seg om. Hadde tallet på regningen din vært det samme over mange år, så hadde prisen faktisk senket seg. det er den totale prisen hva man betaler som betyr noe. hvilke tall og statistikk man bruker for lure en til tro at det koster mindre har ingen betydning for som kjent så kan man får til mye rart med statistikk .... Glem det elgen, når du er på det humøret, så er det meningsløst å diskutere med deg. Det er et helt simpelt fenomen/begrep, som de fleste helt fint klarer å forstå med LITT energi og medvilje. Dog litt irriterende av deg når du sier jeg JUGER til deg (jeg gir da f*en i om du betaler mer eller mindre! og har null å tjene på å lyve for deg), og så avfeier det på generelt plan, og da i tillegg med noe helt tilfeldig sprøyt som at "statistikk kan si mye rart". Det er helt basic matte jeg har utført (som jeg godt kan ha gjort en slurvefeil på), men da får du ta meg på det, og ikke at du bare sier nei til inflasjon. Ja, for du HAR hørt om det, ikke sant? Å ignorere det, blir litt som å ignorere valuttakurser, og bare si at alle penger er verdt det samme. F.eks at 1 dollar = 1 krone = 1 pund = 1 euro etc... Dette var noe jeg lurte mine småsøsken med når de var 5 år gamle... Og selv om effekten ikke er like stor, så sier det at verdien på en gitt mengde penger både øker og synker. Hvis du er uenig i inflasjonsraten så får du heller si det. For om du ikke følger med oss på inflasjon en gang, ja så er det unødvendig å fortsette diskusjonen om at priser øker over tid. Da får du heller lage en tråd om dette, for å få det forklart, og så komme tilbake. Endret 7. august 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Dere har kansje behold hastigheten dere i 7 år , jeg har hold meg til den laveste hastigheten og hver gang det ha vær et større hopp i hastigheten har også prisen gått litt opp om det har med inflasjonen å gjøre spiller ingen rolle , prisen har gått opp hvis dere ikke tror meg så kan jeg gå gjennom regnskapet de siste 6-7 årene ( for tv og Internett ) . i kveld er det for seint men i helgen går det an Inflasjonen spiller ingen rolle? Hva mener du med det? Det er jo faktisk hele poenget, og følgelig mye å si. Det er VERDIEN som har noe å si. Ikke hvilke tall som står på regningen, for det er kun et tall. Hva tallet representerer er det "alle" bryr seg om. Hadde tallet på regningen din vært det samme over mange år, så hadde prisen faktisk senket seg. det er den totale prisen hva man betaler som betyr noe. hvilke tall og statistikk man bruker for lure en til tro at det koster mindre har ingen betydning for som kjent så kan man får til mye rart med statistikk .... Glem det elgen, når du er på det humøret, så er det meningsløst å diskutere med deg. Det er et helt simpelt fenomen/begrep, som de fleste helt fint klarer å forstå med LITT energi og medvilje. Ligeså, andrull. Enhver dust ser at eksempelet du og andre trekker frem er basert på et tenkt "middelsegment" i kundebasen hos internett-leverandører som springer fra den gjennomsnittlige økningen i hastighet per tilbyder på landsbasis. I realiteten har ingen denne gjennomsnittshastigheten. De som har tilgang på fiber, osv., eller sitter hos tilbydere som har fått muligheten til å øke hastighetene (og prisene) vil så godt som alltid få en mulighet til å kjøpe hastigheter som er høyere enn tidligere, for normalt en lavere pris enn det de hadde tidligere per "Mbit". Spesielt om de hadde høye hastigheter tidligere på dsl eller isdn (om de ikke må betale etablering som koster, selvsagt). Da er differansen på pris per Mb ekstremt stor. Som selvsagt bare skulle mangle, siden informasjon over internett ikke er et dyrt, ufornybart utenomjordisk mineral, foredlet med pulverisert einhjørninghorn - på tross av iherdige forsøk fra internett-tilbydere på å insistere at det er det. Den samme tendensen gjelder utvidelsen av tjenestetilbudet generelt - man kan få ip-telefoni sammen med internett og tv hos samme leverandør, og dette har i visse tilfeller presset prisene noe ned for pakkeløsninger i distrikter og deler av byer (dette gjelder ikke generelt for Oslo en gang) der tettheten av kabel-tv brukere har vært høyest.. Samtidig sitter ikke de aller fleste i den situasjonen at de kan velge og vrake i tilbydere, eller gå opp til fiber om ønskelig - heller ikke i mange store byer. Og for dem så betaler man nok ofte i snitt et høyere beløp for å ha den samme "maks" hastigheten som tidligere. Siden i dette markedet, i dsl på utleide kobberlinjer, så er den største delen av abonnementet en fast avgift per abonnent. Og differansen mellom tilbydere over tid er så godt som ikke-eksisterende. Tilbyderne konkurrerer heller ikke på konsistens av tjenesten, eller stabilitet, osv. De beste tilbyderne bare setter opp en konsistent tjeneste fordi de kan. I mange områder der konkurransen og tettheten mellom dsl-kunder er høy, så er ofte kvaliteten på linjene skikkelig dårlig. Hastigheten når også et matematisk tak det ikke kan gå over på grunn av dårlig sync. Og dette gjelder to situasjoner: 1. Når tettheten av kunder blir for høy. og 2. Når lengden mellom sentralene blir for lang. Og her blir kunder i Norge ofte satt i den situasjonen at de tidligere hadde maks-hastighet på kobber fra en tilbyder. Mens de får differensiert ned maks-hastigheten til en marginalt bedre pris (eller den samme prisen som før, iregnet inflasjon) i det de går over til en konkurrent. For så å måtte bytte til en ny kampanje gang på gang for faktisk å bare beholde prisen de hadde tidligere, for en tjeneste som nå faktisk er dårligere enn før. Dette er viden kjent, andrull, selv om vi står i en særstilling i Norge på grunn av den uproposjonalt brede utbyggingen av kobber på tross av lavt kundegrunnlag, som har blitt sponset i anledning privatiseringen av Televerket (eller mer korrekt: vi gir bort infrastrukturen til en bedrift, så de kan bruke overskuddet på å legge kobber på kryss og tvers fra Telemark til Litauen.. bokstavelig talt.. vi har betalt for mange, mange kilometer kobber i Baltikum). Og derfor gjerne i det minste ikke går ned i hastighet og samtidig opp i pris. Men det finnes mange studier på denne utmettingseffekten i for eksempel USA, som har et godt dokumentert problem i forhold til at de fysiske begrensningene på linjene gjør at lovverket og forskrifter har antatt at konkurranse kan skje der det ikke er teknisk mulig at noen konkurranse kan skje. Men selv i USA har prisene på internett i snitt gått ned per Mb - fordi, som dere forklarer i denne tråden med idiot-argumentasjonen deres: I snitt går maks-hastighetene opp. Og prisene følger ikke økningen per Mb proporsjonalt slik at 2Mb koster det dobbelte som 1Mb. Selvfølgelig. Det skulle bare mangle. Men det gjør altså ikke at "snittprisen per Mb, bladdablabla" har gått ned for alle abonnementene. Samtidig sitter mange på en 10-15Mbit adsl-linje, og har gjort det i... ti år. De har betalt det samme som før, eller tidvis betalt mer for "opp til 20", osv. Som de ofte ikke får, på grunn av sync-problemer - som er en matematisk funksjon man kan finne ut på forhånd. Som tilbydere ofte gir blaffen i, fordi de vet at de kan tvinge ekstra kunder inn på de samme basestasjonene langt utover kapasiteten for en stabil tjeneste. Og dere tar også selvsagt heller ikke høyde for antallet abonnenter som sitter på den spesifikke tjenesten: dere argumenterer, som noen aper, at gjennomsnittsprisen per leverandør på et eller annet mystisk vis gir en kurant oversikt over alle kundene i Norge. Så hvor i huleste har dere lært å lyve på den måten? BI? Av Telenor direkte? Har dere gått på Microsoft-universitetet alle sammen? Det er akkurat som elgen sier: det er løgn med statistikk. Og det er utrolig at en halvveis oppegående person vil tro at noen blir lurt av dette. Skjønt, problemet er vel at dere har blitt lurt trill rundt av den samme rapporten på forhånd, skulle jeg tro. Og dere ikke er smarte nok til å forstå hvor skammelig det er at dere blir lurt. For ingen som ikke er primet - hjernevasket - så til de grader på forhånd som dere er, vil falle for dette. Bare ta det til etteretning og bytt mening, jo før jo heller. Undersøk driten selv, og slutt å spy propaganda utover med den største selvfølgeligheten i verden. Det er barnslig, det er uintelligent, det er veikt - og jeg skammer meg når jeg ser folk som snakker norsk drite seg ut på den måten. Eller kanskje dere ikke eier stolthet? At det bare er egoisme og selvgodhet igjen? Kan jeg skrive av idiotiene som en egenskap som kun springer fra en helt spesiell klan eller kaste i et spesielt distrikt i Norge, for eksempel? Slik at jeg kan late som om at det i det minste ikke er så mange av dere? At tendensen er et unntak heller enn en regel? Det hadde i det minste vært noe å trøste seg med når jeg allikevel har lest denne nitriste tråden. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 (endret) Altibox har de mest fornøyde kundene og kan folk flest betale mere per måned? jo men ikke fordi den andre elgen mener det Inflasjon er en utrolig fin ting om du skjønner sammenhengen den andre elgen, motstykket betyr ragnarrok og er ikke å foretrekke. Endret 8. august 2014 av Lindsay Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 (endret) ...snip oppgulp. TL;DR Telenor: 2005, minstepris 349,- for Online ADSL Basis. 2014, minstepris 299,- for Bredbånd 2 (Bredbånd 5 174,- på tilbud akkurat nå). Altibox/Lyse: 2003, minstepris 449,- for Internett familie (2mbps) 2014 minsepris 449,- for Altibox Fiberbredbånd 35/35 (35/35 Mbps) Hvordan du får dette til at det har blitt dyrere forstår jeg ikke. At diverse tilbydere driver med overtegning, vel da får du bruke din forbrukermakt ved å kjøpe tjenester fra en annen tilbyder. https://web.archive.org/web/20050311105118/http://privat.telenor.no/default.aspx?a=goProduktOnlineAdsl http://www.telenor.no/privat/bredband/ https://web.archive.org/web/20021228081212/http://www.lyse.no/produkter/bredband/produkter/internett/ https://lyse.altibox.no/privat/priser Endret 8. august 2014 av kpolberg 1 Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Samtidig vet du at 5-10Mbit adsl ligger på nøyaktig samme prisen som da det kom. Og trenger bare å akseptere at dette er en realitet for å forstå at "snittet" ikke har økt for et større antall bredbåndskunder i Norge. Og du forstår at argumentasjonen dere har faller fra hverandre når du ikke ser hele spekteret med tjenester over ett. Det er det samme som å si at "gjennomsnittslønnen i Norge har gått opp siden 80-tallet - som vi her ser ved å belyse at andelen lønninger i braketten: "herregud så jævla høye" har økt uproporsjonalt mye mer enn de lave lønningene". Det er ingen med et snev av kritisk sans som tror slik argumentasjon henger sammen. Ikke en gang om antagelsen om gjennomsnittet faktisk stemte. For eksempel av den grunnen at du selv beskriver at det nettopp ikke er hverken gjennomsnittet for abonnementspriser eller gjennomsnittet for tjenestetilbudet dere måler. Dere setter opp et fiktivt scenario der alle har tilgang til alle tilbydere, og der det er problemløst å bytte til - spesifikt - til fiber. Dette vet du at ikke alle kan. Så om noen ville sette opp tallene på hva folk i Norge faktisk betaler for internett, og hvordan "konkurransen" mellom tilbydere har påvirket prisene -- da må man differensiere på antallet abonnenter som har tilgang til diverse tjenester. Og deretter regne ut hvordan kostnaden for de forskjellige hovedgruppene ser ut. Hvis ikke har dette ca. like stor, om ikke enda mindre, prediktiv verdi som å bruke gjennomsnittstemperaturen på alle strendene i Norge som indikasjon på om det er varmt i vannet ved hytta. Og for å være helt ærlig - om du ikke ser hva slags cm-dypt bedrag som blir gjort med "snittprisen per Mb" her, da er det faen meg dårlig stelt. Statistikk 100, folkens. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Påstanden tidligere var at minsteprisen for internett har økt. Dette har jeg tilbakebevist, både for fiber og adsl. Endrer du nå påstanden til "tjenester med høyere hastighet koster mer"? Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 ..Nei, din løk. Når fiber blir ufattelig mye billigere "per Megabyte". Mens størsteparten av markedet ikke har tilgang til fiber. Da hjelper det ikke at "snittprisen" er lavere per Mb - når du ikke har tilgang til fiber. Det betyr bare at fiber-kunder har høyere hastighet, for typisk den samme "maks-prisen" som markedet tillater for internett. På samme måte som at når jeg tjener mer, og du tjener like mye mindre - så er snitt-lønningen fremdeles den samme. Det hjelper ikke deg veldig mye. Med mindre du tror på eventyr om "trickle down economics". Som jo tross alt mange gjør. Men nok om det. Dette er forøvrig akkurat det samme som har skjedd i mobilmarkedet med mobildata. Data over mobilnettet har aldri vært veldig dyrt. Det som har vært dyrt er en konsistent "telefontjeneste" som må ha garantert tjenestevedlikehold. Dette tar båndbredde, og det må være høyde for at hver eneste kunde skal kunne ringe hele tiden. Så dette er dyrt. Likevel. En halvveis kompetent programmerer kunne smuglet inn digitaliserte streamer med mindre krav på respons enn sanntidstjenester har, så ingen hadde merket noe - i 1998. Men på grunn av måten Telenor satt på markedet, og hvordan "konkurransen" har utviklet seg - så skjedde ikke det. Man ville ikke ha en konkurrent til stykkpristjenestene sine. "Tellerskritt". Man måtte ha det, samme hva. Og hvor mange år har det tatt før det har blitt umulig å selge datastrømmer i kilopris? Det har gått over 15 år før vi har fått flat pris på en viss mengde data. Men nå kommer det samme en gang til i fiber og dsl-markedet: "Prisen per Megabyte er viktig å holde på et normalisert nivå". Det er faen meg utrolig hvor skamløst grådige folk i telebusinessen er. Og for å være helt ærlig så irriterer det meg noe inn i helvete at det finnes ett eneste menneske i verden som er så tett i huet at de går på det eller forsvarer ideen at en internett-tilbyder "eier" et antall Megabyte, som så gis bort allernådigst til en kunde. Det fungerer ikke slik. En tilbyder av internett tilbyr "linjetilgang", eller en tjeneste basert på kapasiteten linjene i nærheten kan bære. De tilbyr ikke "hastighet", like lite som de kan garantere at en server i Kanada kan overføre 100Mb i sekundet frem til det nærmeste knutepunktet. Og de sitter ikke på en ufornybar ressurs av Megabyte per måned som folk må dele på. Spørsmålet er alltid hvor mye kan man ha samtidig for hvor stort antall kunder. Og det er ufattelig mye mer enn folk tror. Men likevel: folk kjøper hastighet "per megabyte". Og blir faen meg imponert når fiber koster mindre per megabyte enn dsl. Kjøper dere bananer med pris per sving også? 45 grader bananer for 45 kroner? "Kun en krone per grad!". Eller når du går å klipper deg, så tar de betalt for antall cm hår klipt, for eksempel? Og så går du i butikken og kjøper tre hekto tilfredshet etterpå? Det gir akkurat like mye mening. Ikke at jeg forventer at folk som sponser hardware.no noensinne vil forstå noe som helst. Men dette er så simpelt at selv andrull burde forstå det. Så hverken du eller noen andre har noen unnskyldning her. Lenke til kommentar
Anzure Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Har så lyst på 1000/1000 linjen til Altibox, men de leverer ikke fiber i denne gaten :/ Da må du bedrive lobbyvirksomhet i nabolaget! Hvis du bor på landet, finn en nabo med gravemaskin. Faktisk bor jeg midt i byen, det ligger fiberkabler i nabogatene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå