Gå til innhold

- Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s

Anbefalte innlegg

jeg synes det er lit uendelig når man tar hensyn til alle forhold at noen ikke kan få kapere hastighet en 10 mbit selv om en er villig til å betale for det

mens andre ikke får lavere en rundt 30 mbit

Da jeg fikk installert fiberen ( i 2007 en gang ) var laveste hastighet 300 kbit , nr 2 var 4 mbit og maks var under 100 mbit , nå må man minst betale for 35 .

jeg har hatt den samme hussentralen hele tiden .

Da lurer jeg på hva jeg egentlig har betalt for

nå går også tv signalene over samme kabel men der betaler man 379 per måned .

så må man tenke på at man har muligheten til velge 1,2, eller alle 3 ( inkludert telefon) over samme fiber )

det før meg til å lure lit hvordan prisen beregnes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

jeg synes det er lit uendelig når man tar hensyn til alle forhold at noen ikke kan få kapere hastighet en 10 mbit selv om en er villig til å betale for det

Snakker du kun om fiber nå eller ADSL og? Hastigheten og tilbudet varierer fordi at alle fiberselskapene i Norge ikke nødvendigvis samarbeider og avtaler samme pris på alle tilbud. Hva i all verden er problemet med å ha mangfold i tilbudene? På samme måte som ikke alle flyprisene mellom flyplasser er lik for alle flyselskap..

Da jeg fikk installert fiberen ( i 2007 en gang ) var laveste hastighet 300 kbit , nr 2 var 4 mbit og maks var under 100 mbit , nå må man minst betale for 35 .

Du betaler for en tjeneste, som endrer seg etterhvert som behovet også endrer seg. Du kan sikkert få en 300kbit linje om du absolutt vil. Ring inn og si at du vil bli værende i 2007.

så må man tenke på at man har muligheten til velge 1,2, eller alle 3 ( inkludert telefon) over samme fiber )

Ja da får du skaffe deg Riks-TV eller parabol. Antakeligvis ikke noe billigere eller bedre.

Du kan etterspørre det så mye du vil, du kommer ikke til å få noen svar her på forumet? Fordi spør du? Fordi *ingen* vet hvordan Altibox beregner prisene sine, da dette er internt anliggende i alle bedrifter. Det nærmeste du kommer er å lese børsmeldingen, men det må du klare på egenhånd da det ikke er noen som gidder å lese en haug med dokumenter for å prøve å forklare deg noe du ikke er interessert i å skjønne..

Hvis du er misfornøyd, så får du gjøre det som er forbrukerens makt, avslutte kundeforholdet!

..og ta også med i beregningen at du slipper 89kr (?) i linjeleie ved bruk av vanlig kobbernett, så blir jo internetten din enda rimeligere ;)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Faktisk den argumentasjonen du kommer med den andre elgen blir litt kjedelig i lengden.

Kjører bil og betaler veiavgift og tenker ikke på det spor om jeg benytter bilen mindre enn ja la oss si folk flest. Nå ønsker jeg å ha og kjøre bil og sier jatakk til prisen det koster å benytte den, ikke tror jeg att prisen vi betaler blir brukt bare til veier heller uten att jeg blir deppa av den grunn.

Faktisk oppfatter jeg deg som en kverulant og tror du heller bør finne dine likesinnede og starte et politisk parti "tregbåndet for noen få" :wee:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Snakker du kun om fiber nå eller ADSL og? Hastigheten og tilbudet varierer fordi at alle fiberselskapene i Norge ikke nødvendigvis samarbeider og avtaler samme pris på alle tilbud. Hva i all verden er problemet med å ha mangfold i tilbudene? På samme måte som ikke alle flyprisene mellom flyplasser er lik for alle flyselskap..

Du betaler for en tjeneste, som endrer seg etterhvert som behovet også endrer seg. Du kan sikkert få en 300kbit linje om du absolutt vil. Ring inn og si at du vil bli værende i 2007.

Ja da får du skaffe deg Riks-TV eller parabol. Antakeligvis ikke noe billigere eller bedre.

Du kan etterspørre det så mye du vil, du kommer ikke til å få noen svar her på forumet? Fordi spør du? Fordi *ingen* vet hvordan Altibox beregner prisene sine, da dette er internt anliggende i alle bedrifter. Det nærmeste du kommer er å lese børsmeldingen, men det må du klare på egenhånd da det ikke er noen som gidder å lese en haug med dokumenter for å prøve å forklare deg noe du ikke er interessert i å skjønne..

Hvis du er misfornøyd, så får du gjøre det som er forbrukerens makt, avslutte kundeforholdet!

..og ta også med i beregningen at du slipper 89kr (?) i linjeleie ved bruk av vanlig kobbernett, så blir jo internetten din enda rimeligere ;)

Dette misforstod dere totalt.

når man kan velge mellom tv kanaler , Internett og telefon på samme fiberkabel så lure jeg på hvordan de da får til så stor prisforskjell

Når dere påstår at jeg har flere valg så lurer jeg på hvilke reelle valg dere tenker på ?

jeg vil jo ikke ha noe dårligere en 10 mbit , som jeg mer er passelig for min del

men det alternativet får man ikke noen steder i området

alt utenom kabel fungerer ikke , man har ikke dekning .

Det var også derfor jeg valgte kabel

Man kan bli beskyldt for kverulant av en person som overhode ikke forstår problemet.

denne personen er jo da en likestor kverulant

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Dette misforstod dere totalt.

Som jeg sa til deg før Elg, "Å misforstå" er ikke det samme som å være uenig. Kanskje det er du som bør spørre deg hvorfor ingen her støtter saken din? Men forklar meg gjerne hva jeg misforstod..

når man kan velge mellom tv kanaler , Internett og telefon på samme fiberkabel så lure jeg på hvordan de da får til så stor prisforskjell

Hva er det du mener når du sier "så stor prisforskjell"? Prisforskjell mellom hva? Alle leverandører har forskjellige prismodeller, men til syvende og siste må alle dekke inn kostnadene sine, enten om det er årsavgift, leie av utstyr, eller månedsavgifter.

Husk, det er tjenestene du betaler for, ikke en tenkt brukt båndbredde i fiberkabelen.

Når dere påstår at jeg har flere valg så lurer jeg på hvilke reelle valg dere tenker på ?

jeg vil jo ikke ha noe dårligere en 10 mbit , som jeg mer er passelig for min del

men det alternativet får man ikke noen steder i området

Vel, som alle andre husstander her i Norge så har du rett på oppkobling mot telefonnettet. Og dermed også leverandører av internett via f.eks ADSL. Så der har du valget ditt. At du bor slik til at kobbernettet ikke støtter det minimum du har av krav til hastighet, så må du bare innse den harde realiteten, at det ikke er noe rett å skulle få levert internett til ønsket hastighet hvor du nå enn bor. Da får du flytte. Ihvertfall ikke klage på et ellers greitt priset fibernett!

Om du bor i en verden der du tror at alle kan få velge fritt mellom fiberleverandører hvor nå enn de bor bør du ta en virkelighetssjekk.

Man kan bli beskyldt for kverulant av en person som overhode ikke forstår problemet.

denne personen er jo da en likestor kverulant

Du blir beskyldt for å være kverulant rett og slett fordi at alt du spør om blir svart på, men allikevel ignorerer du tilsynelatende alt og gjentar spørsmålene dine som om ingen har skjønt hva du spør etter.

Hvorfor i huleste gjorde jeg ikke som jeg sa og melte meg ut av denne debatten. Dette gidder jeg ikke bruke tid på..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg venter ennå på pris/hastighet på tidspunktet den andre elgen koblet seg med altibox første gang, og tilsvarende tall for dagen i dag.

Lenke til kommentar

nå må jeg enda en gang forklare hva jeg mer for dere nekter å forstå meg .

da her det lit med om dere er enige med meg eller ei

1: jeg spurte hvorfor Internett er dyrere en tv kanaler

2: jeg spurte hva prisen ble hvis man valgte en av tjenestene altibox tilbyr-

alle 3 bruker jo den samme kabelen og da bør det dekke de faktiske kostnadene ,samtidig så skal man jo ikke betale (3)dobbelt for "kaabelleie".

Nå var det faktisk dere som kom med påstanden om at man kunne velge frit hvilket Internett man ville ha .

Derfor spurte jeg om de reelle valgene.

det er faktisk svært få som har reelle valg her

Når noen også påstår at alle har rett på Internett så blir det også feil for det er ikke alle steder der man kan få akseptabelt Internett ( bl.a. å kunne se videoer på nettet ) .

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

1: jeg spurte hvor Internett er dyrere en tv kanaler

Hæ?

alle 3 bruker jo den samme kabelen og da bør det dekke de faktiske kostnadene ,samtidig så skal man jo ikke betale (3)dobbelt for "kaabelleie".

Hæ? Prisen på TV og telefon har da ingenting med prisen på internett å gjøre?

Når noen også påstår at alle har rett på Internett så blir det også feil for det er ikke alle steder der man kan få akseptabelt Internett ( bl.a. å kunne se videoer på nettet ) .

Ingen i Norge har rett på internett. Punktum. Du har ikke rett på en dritt akkurat som alle andre. Noen er så heldig å ha tilgang på bedre tjenester enn andre (f.eks deg), og andre må slite med den harde realiteten, ting er ikke rettferdig. Deal with it.

Lenke til kommentar

Jeg venter ennå på pris/hastighet på tidspunktet den andre elgen koblet seg med altibox første gang, og tilsvarende tall for dagen i dag.

Du har fått det svaret du kan forvente.

hva det tilsvarer i dag blir i praksis umulig å finne ut for det er noen ukjente faktorer her

Den gangen betalte jeg omtrent 1400 kr annenhver måned for Internett og tv

og nå er det 18-1900

Zevs : husker du disse 2 kommentarene dine

Vel, som alle andre husstander her i Norge så har du rett på oppkobling mot telefonnettet. Og dermed også leverandører av internett via f.eks ADSL. Så der har du valget ditt. At du bor slik til at kobbernettet ikke støtter det minimum du har av krav til hastighet, så må du bare innse den harde realiteten, at det ikke er noe rett å skulle få levert internett til ønsket hastighet hvor du nå enn bor. Da får du flytte. Ihvertfall ikke klage på et ellers greitt priset fibernett!

Ingen i Norge har rett på internett. Punktum. Du har ikke rett på en dritt akkurat som alle andre. Noen er så heldig å ha tilgang på bedre tjenester enn andre (f.eks deg), og andre må slite med den harde realiteten, ting er ikke rettferdig. Deal with it.

de motsier hverandre

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

hva det tilsvarer i dag blir i praksis umulig å finne ut for det er noen ukjente faktorer her

og nå er det 18-1900

Nei, jeg forventer de faktiske kroner og hastigheter for de faktiske tidspunkt. Det må være enkelt å klare å oppgi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Zevs : husker du disse 2 kommentarene dine

de motsier hverandre

Nei, det gjør de ikke. Du har rett på telefonlinje inn til boligen din. Denne er ment for fasttelefon. Du har imidlertid ingen rett på å få internett over den. De aller fleste har dog mulighet til å få internett over den, såfremt ikke kvaliteten eller lengden er for dårlig på kobberet.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Nå var det faktisk dere som kom med påstanden om at man kunne velge frit hvilket Internett man ville ha .

Det er ikke verre enn at leverandørene velger andre prisstrukturer for TV enn for internett. HVORFOR de gjør det kan ikke jeg svare på, og det må du nok bare finne deg i. Forøvrig kunne du jo alltids sendt en epost til kundeservice hos altibox, Canal Digital eller lignende... de har nok de svarene for hånden.

Vel, hvis kabelen blir brukt tre ganger så mye (i teorien) er ikke tre ganger kabelleie ufornuftig. Da betaler du for bruk (les: antall båndbreddeslukende abonnement som går over den samme kabelen). Rett og rimelig, spør du meg.

http://www.bredbandsguiden.no/

Legg inn en adresse i nærområdet ditt og post resultatene. Jeg får alltid opp et par alternativer med 20mbit/s ned. Altibox og den gjengen der ikke medregnet. Er ikke dette nok?

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

og nå er det 18-1900

Nei, jeg forventer de faktiske kroner og hastigheter for de faktiske tidspunkt. Det må være enkelt å klare å oppgi.

jeg har ikke den spesifiserte regningen lenger.

slik er det når det forgår elektronisk

Lenke til kommentar

Det er ikke verre enn at leverandørene velger andre prisstrukturer for TV enn for internett. HVORFOR de gjør det kan ikke jeg svare på, og det må du nok bare finne deg i. Forøvrig kunne du jo alltids sendt en epost til kundeservice hos altibox, Canal Digital eller lignende... de har nok de svarene for hånden.

Vel, hvis kabelen blir brukt tre ganger så mye (i teorien) er ikke tre ganger kabelleie ufornuftig. Da betaler du for bruk (les: antall båndbreddeslukende abonnement som går over den samme kabelen). Rett og rimelig, spør du meg.

http://www.bredbandsguiden.no/

Legg inn en adresse i nærområdet ditt og post resultatene. Jeg får alltid opp et par alternativer med 20mbit/s ned. Altibox og den gjengen der ikke medregnet. Er ikke dette nok?

når breddbandguiden ikke helt å stole på .

jeg har forsøkt den noen ganger tidligere og likevel stemte ikke prisen helt

altibox kjøre samme signal gjennom fiberkabelen for tv, Internett og tellefon

konverteringen forgår i hussentralen

da skal man bare betale for et signal

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det du sier er at du ikke kan bevise påstandene dine?

Lenke til kommentar

Det du sier er at du ikke kan bevise påstandene dine?

Tror du virkelig at et efaktura som er 7 år gammel er tilgjengelig i nettbanken enda ?

dessuten så er det umulig å vite hva 4mbit ville ha kostet i dag

Du er ganske urimelig av deg her

å søke på bredbandguiden i mit område ga ingen resultat .

det var ingen data tilgjengelig til tross for at det har vært mulig å få Internett der i mange år

Lenke til kommentar

Her er Altibox prisene Juli 2007. Må nevnes at det var langt færre som hadde tilgang på Altibox den gangen, med Altibox partnerene så har tilbudet i Norge blitt langt større. Disse hastighetene og prisene var nærmest uhørt den gangen.

ULszZME.png

Du(Elgen) betaler for full pakke, dvs. internett, TV og telefon. Vi går utifra billigste pakke.

Jeg regner ikke med inflasjon etc.

Dette er prisene til Lyse, prisene hos de forskjellige leverandørene av Altibox kan variere litt.

2007: 10/10, TV-basispakke og IP Telefoni = 9 816,- per år (engangsbeløpet trukket fra)

2014: 50/50, TV-basispakke og IP Telefoni = 11 616,- per år (engangsbeløpet trukket fra)

Prisen på totalpakken har økt litt(1800,- per år, 150,- per måned) hastigheten har blitt mye raskere. Har ikke sett nærmere på hvor mange kanaler man får og andre TriplePlay detaljer. Godt mulig man får flere kanaler og andre forbedringer i dag.

Enkelt priser på Internett:

2007: 10/10 = 449,- per måned

2014: 35/35 = 449,- per måned

Prisen på kun internett har ikke endret seg noe. Hastigheten har økt betydelig.

Grunnen til at pakkeløsningen, TriplePlay, har økt i pris er nok fordi de tjener gode penger på det og at kundene er villig til å betale det.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

fullstendig feil.

i 2007 brukte jeg signal.no ( som da het Salten bredband )

jeg betalte ca 1400 kr for tv og Internett

IP telfon kom lit sener , men da gjennom tele2 og senere nextgentel

altibox kom inn noen år senere.

og i år ble signal.no oppkjøpt av lyse energi

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Med andre ord, Altibox har iden 2007 gitt mer og mer fart for samme kronepris. Justert for inflasjon så er det en realnedgang. Mao, det ville vært totalt håpløst å lage minipakker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...