sinnaelgen Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 jeg forstå selvfølgelig behovet som noen har , men jeg forstår ikke helt tvangen som de andre må være med på . hvis jeg skal dra det helt ut så kan man faktisk sammenligne det litt med det forsøket de prøver i Oslo om å få hele landet med på å betale for OL som da mest gavner Oslo altså at også de som kjører moped må betale for en motorvei der fartsgrensen er 90 km/t Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 (endret) jeg forstå selvfølgelig behovet som noen har , men jeg forstår ikke helt tvangen som de andre må være med på . hvis jeg skal dra det helt ut så kan man faktisk sammenligne det litt med det forsøket de prøver i Oslo om å få hele landet med på å betale for OL som da mest gavner Oslo altså at også de som kjører moped må betale for en motorvei der fartsgrensen er 90 km/t Skal teknologien gå fremover så må alle være med på lasset. Dette er viktig infrastruktur som man får igjen for senere, kan ikke sammenlignes med OL. Sent på nittitallet satt jeg på modem, og da vi fikk våres første ADSL så husker jeg min mor og far ikke var særlig aktive på nettet, faktisk svært lite. Idag bruker de begge nettlinja aktivt med både streaming og surfing. De klarer seg dog på en 16Mbit linje selvom de kan få 50 (VDSL) I modemdagene betalte vi 8kr/timen for internett husker jeg, så dyrere har det ikke blitt. Istedenfor å sitte å klage så kan man være glad om man bor såpass sentralt att man kan få et brukbart bredbåndstilbud, eller i beste fall fiber, det er langt fra noen selfølge mange plasser i Norge. Det sitter nok ganske mange på crappy kobberlinjer rundt om som drømmer om raskere hastighet. Endret 30. juli 2014 av FiveInline Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 jeg forstå selvfølgelig behovet som noen har , men jeg forstår ikke helt tvangen som de andre må være med på . Hvilken tvang? Du står fritt til å velge en annen isp hvis du vil. Du vil ha både i pose og sekk, det kan du bare glemme først som sist. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 I modemdagene betalte vi 8kr/timen for internett husker jeg, så dyrere har det ikke blitt. Heldiggrisen du som hadde internett og kom til dekket bord. Skal love deg summen var annerledes når man måtte ringe opp en BBS i Tyskland, USA, Japan... you name it. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 jeg forstå selvfølgelig behovet som noen har , men jeg forstår ikke helt tvangen som de andre må være med på . Hvilken tvang? Du står fritt til å velge en annen isp hvis du vil. Du vil ha både i pose og sekk, det kan du bare glemme først som sist. hvilket valg ?, du innbiller deg mye her. jeg her jo allerede skrevet hvilke valg jeg har Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Du synes du betaler for mye for fiberlinjen din, si den opp da vel. Men det gjør du ikke, klager heller i forumet hvor fælt du har det, hvor slemme ispene er fordi de ønsker å tjene penger og ikke har et tilbud som passer akkurat til deg. Billige, da mener jeg under 300kr, fiberlinje fra Altibox kommer ikke til å skje med det første. Med mindre det er snakk om 1Mb linje eller noe til 0 kroner. Det er muligens noen borettslag som har en slik avtale for eldre beboere. Grunnen til det, som er forklart mange ganger, er at en slikt abonment du etterlyser er ikke økonomisk forsvarlig per i dag, spesielt ikke så lenge Altibox sine primærkunder bor i eneboliger. Du prøver iherdig å "skylde" på de andre kundene som ønsker høyere hastigheter, for å være skyld i at fiberlinjen din blir for dyr. Det er bare tull. De laveste prisede linjene til altibox er priset slik at de tjener penger på dem. Kunne prisene vært lavere hvis det hadde vært konkurranse blant fiberleverandørene, absolutt. Men markedet er dessverre ikke slik i dag. Jeg er klar over at du lider av en kronisk trang til å problematisere, men vær så snill å la dette ligge. Du kan glemme å få billige fiberlinjer fra Altibox per i dag og hvis du ønsker å klage, klag til staten. De er en av de som har skyld i at det ikke er sunn konkurranse i markedet i dag. Det burde vært investert penger i et nasjonaltfibernettverk for lenge siden(10-15år), godt planlagt slik at all graving ble utnyttet til det fulle. Da hadde vi fått et fibernett som flere leverandører kunne levert tjenester over, TV, internett, telefoni osv. Og det ville ha fremmet konkurranse. Slik kabelleverandørene og fiberleverandørene holder på i dag, er ikke godt for konkurranse. OpenNet(privat selskap) prøver å få til dette i Norge, søster selskapet i Sverige har kommet mye lengre. http://www.opennet.no/ http://www.opennet.se/ Endret 31. juli 2014 av Uderzo 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Du har et problem her . du kommer med mange påstander om at man betaler for det man får men klarer ikke å legge fram hvordan pengene fordeles . Det jeg spurte om Derfor har jeg problemer med å tro på alt du kreker av deg her På den ene siden sies det ( fra flere her ) datatrafikken koster lite samtidig så argumenteres det for at det må koste penger for tilbyderne må tjene penger ( på al det andre ) . jeg må også tjene penger. Det må andre også men de driver ikke å begrenser prisen til noe få prisgrupper Hvordan man betaler for utstyret man har er også høyst forskjellig noe er helt privat , andre ting leier man og noe må man kjøpe Når det gjelde kabel tv som går over de samme kablen så er de også forskjellig praksis Hos altibox leier man dekoder , mens man må kjøpe den hos Canal digital likevel vil altibox ha engangsbeløp , kalt oppgradering hvis man ønsker nyere dekoder Da er man i den situasjonen at man ikke kan bestemme så mye selv , selv om man kjøper utstyret det er også lit underlig at man ikke kan lei dyrere dekorere til høyre pris Disse ISP en lever lit for gullkantete liv etter min mening Det sies at man har et valg. spørsmålet er hvor reelt valget er Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Utsikten min er litt kjip i dag. Hvordan forbedrer jeg denne? Jo jeg er nødt å flytte. Jeg synes ikke vannkvaliteten er noe særlig, hva må jeg gjøre, flytte. Jeg liker ikke tilbudene fra strømleverandøren (nettleie), hva må jeg gjøre for å få en annen? Flytte. Altibox har lagt opp fiberlinje til deg, og ønsker du ikke det, ja så bør du vurdere å flytte. Det er som med mange andre ting noe man må vurdere når man bosetter seg et sted. Og de fleste er i sin rett til å flytte hvor man enn ønsker (og i dette tilfellet så slipper man å flytte så fryktelig langt). Kanskje idiotisk å flytte pga nettlinjen, men det er nå et av flere svært viktige punkter når jeg velger meg et sted å bo. Så når jeg flytter inn så er det visse kameler som må svelges. Men i motsetning til overraskelser som kommer underveis så er dette et av de grunnleggende tingene du kan undersøke på forhånd. Endret 31. juli 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Du har et problem her . du kommer med mange påstander om at man betaler for det man får men klarer ikke å legge fram hvordan pengene fordeles . Det jeg spurte om Jeg har ikke tilgang på internettleverandørene sine interne regnskap, så det kan jeg ikke svare på. De setter ikke høyere priser enn kundene er villige å betale, det sier seg selv. At du synes du betaler for mye er ditt problem, si opp avtalen hvis du ikke er fornøyd. jeg må også tjene penger. Det må andre også men de driver ikke å begrenser prisen til noe få prisgrupper Det må jeg også, det er derfor jeg går til jobben hver dag, Hæ? hva er det du snakker om? Det sies at man har et valg. spørsmålet er hvor reelt valget er Si opp, hvis det ikke finnes en ISP som oppfyller dine krav, synd for deg. Du er nødt til å finne deg i at ISP gjør det de kan for å tjene penger, de driver ikke med veldedighet, vis din misnøye ved å si opp avtalen. Det er ingen som tvinger deg til å fortsette ditt kundeforhold hos Altibox. Endret 31. juli 2014 av Uderzo 1 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Foreslår att elgen flytter til et sted hvor han kan få billigere internett.. Hva er egentlig det laveste man må betale for internett idag? 299? Ville nok passet han bedre. Min bror må betale 399 for en 1.7Mbit linje, fordi det er det eneste alternativet. Han har dog valgt å ikke ha adsl pga dette, og det skjønner jeg veldig godt. Elgen, slutt å syt å flytt. Blir nesten provosert over de meningsløse innleggene dine. Endret 31. juli 2014 av FiveInline Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Dere tror jeg har andre alternativ , noe jeg ikke har. sånn sett så er altibox det beste alternativet poenget var at jeg ikke forstår prispolitikken deres Hvis jeg flytter så går det også utover andre en meng selv også Det er flere i huset som da mister både tv og fasttelefonen å gå over til riks-tv ,eller parabol igjen er uaktuelt siden mottakerforholdene er vanskelige Endret 31. juli 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 jeg forstå selvfølgelig behovet som noen har , men jeg forstår ikke helt tvangen som de andre må være med på . hvis jeg skal dra det helt ut så kan man faktisk sammenligne det litt med det forsøket de prøver i Oslo om å få hele landet med på å betale for OL som da mest gavner Oslo altså at også de som kjører moped må betale for en motorvei der fartsgrensen er 90 km/t Fordi det er for dyrt å la noen få henge igjen i fortiden. Det er ingenting som er dyrere for bedrifter enn kunder som skal ha spesialbehandling. Om du trenger bevis for dette så ber jeg deg lese økonomisk historie og teori. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Man trenger ikke å gi særbehandling man ta hensyn til den store gruppen aldri har behov for hastighet nr 2 og 3. slik det er nå så blir man påtvunget hastighet nr 2 eller3 der de 2 laveste fjernes. noe som skjer med visse mellomrom jeg tror ikke på argumentet om at det er for å gi raskere nett Det er kun for at de skal tjen enda mere penger forøvrig historien bak nettverk og slik har ingen ting med hvor pengene havner Nå er det nå en gang slik at man ønsker jo å vite hva betaler for og da bør man få vite hvor pengen havner Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Man trenger ikke å gi særbehandling man ta hensyn til den store gruppen aldri har behov for hastighet nr 2 og 3. slik det er nå så blir man påtvunget hastighet nr 2 eller3 der de 2 laveste fjernes. noe som skjer med visse mellomrom jeg tror ikke på argumentet om at det er for å gi raskere nett Det er kun for at de skal tjen enda mere penger forøvrig historien bak nettverk og slik har ingen ting med hvor pengene havner Nå er det nå en gang slik at man ønsker jo å vite hva betaler for og da bør man få vite hvor pengen havner Ja og nei, nei og ja. Verden går fremover, derfor har jeg i dag en symmetrisk 75Mb-linje, kontra min 28.8kb linje fra 1993. Jeg betaler nå ca 1/3 av 1993 kosten i rene kroner! Da er det ikke justert for prisvekst! allikevel tror jjeg at overskuddet til Altibox er høyere på meg en hva Telenor hadde i 1993. Hvis du lurer på hvor pengene havner så havner de til ISP'en din. Hva som skjer internt hos ISP'en har du ingenting med. Og atter en gang. Om Altibox skulle laget en minilinje for brukere som deg, til en minipris, så hadde avkastningen på disse minilinjene vert minimal. En viktig grunn til det er administrasjonskost. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 (endret) jeg vet ikke hvordan du regner her men det man betaler for pr måned er høyere nå en det man gjorde 7 år siden da jeg fik lagt inn fiberlinjen inflasjon kan ikke forklare prisøkningen. At man bruker et argument om at man betaler mindre pr hastighet nå en før si er knapp halvparten av sannheten. kjøper man et produkt eller tjenester så har man faktisk rett til å vite hvor pengene havner , for å unngå at pengen havner på galte steder og lyssky virksomheter Man trenger da ikke å gå i detaljer men likevel gi en grei oversikt Ingen har liksom rett til å vite hva direktøren i DNB bruker penger på eller hva han tar ut i lønn , men hvis prisen på tjenestene deres blir så høy at de skyr banken for å dekke lønn så har man rett til å reagere hva om de har akser i våpenselskaper eller selskaper som er miljøkriminelle ? Det samme gjelder selskapet altibox eller min lokal ISP , som er en del av et energiselskap Endret 1. august 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 jeg vet ikke hvordan du regner her men det man betaler for pr måned er høyere nå en det man gjorde 7 år siden da jeg fik lagt inn fiberlinjen inflasjon kan ikke forklare prisøkningen. Hvor mye er prisen og linjen økt med fra starten of rem til i dag? At man bruker et argument om at man betaler mindre pr hastighet nå en før si er knapp halvparten av sannheten. kjøper man et produkt eller tjenester så har man faktisk rett til å vite hvor pengene havner , for å unngå at pengen havner på galte steder og lyssky virksomheter Man trenger da ikke å gå i detaljer men likevel gi en grei oversikt Det er bare til å lese Altibox sine børsmeldinger o.l. Ingen har liksom rett til å vite hva direktøren i DNB bruker penger på eller hva han tar ut i lønn , men hvis prisen på tjenestene deres blir så høy at de skyr banken for å dekke lønn så har man rett til å reagere hva om de har akser i våpenselskaper eller selskaper som er miljøkriminelle ? Igjen, her i Norge er dette offentlig informasjon. Kan være vanskelig å finne utav via stråselskaper osv, men, det har INGENTING med det du irriterer deg over å gjøre. Det samme gjelder selskapet altibox eller min lokal ISP , som er en del av et energiselskap Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 ? Skit i at jeg er ræva på sitering, du ser hva jeg har skrevet. Det viktigste er uansett, hva var kapasitet og pris da du fikk linja og hva er kapasitet og pris i dag? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 (endret) Du kan ikke bruke det argument når man ikke kan utnytte kapasiteten , da koster det mere du kan jo sameligne det med bilmotorer før og nå På den ene siden vil man ha nok HK men ikke mere en det man trenger for man må jo betale ekstra for utbrukte HK selv om en bil den gangen antagelig kostet flere arbeidstimer at verden går fremover kan man ikke si noe på problemet er jo bare en del av brukerne føler at de stanger i taket når det gjelder hastighet / kapasitet. resten føler ikke dette behovet Da er det en begrenset antall brukeren som presser opp hastigheten med følge at også prisen bli presset opp på grunn av massiv utbygning Derfor mener jeg at det ikke er helt riktig at alle skal være med på alle kostnadene. samme prinsipp gjelder for alt som er nytt De som kommer bak slipper med normale priser og de som kommer helt bak må bare følge etter selv om ikke alle er med enda altibox ligger i denne sammenhengen i fremre rekke Endret 1. august 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Litt av en diskusjon... tre uker og den pågår fortsatt Man har billige internettlinjer. Det heter mobilt internett, og er heller dårlig dersom man ønsker å streame. Alle dagens linjer har blitt bygget ut på et tidspunkt, og da er det selvsagt at det er kundene som betaler for moroa. Jeg liker ikke prisene, men det er ikke SÅ lenge siden 10/10-linjen jeg hadde på studenthybelen var "state of the art". At jeg må finne meg i å betale for utbygging som en del av pakken er selvsagt.Forøvrig må det nevnes at ISP'ene ikke er forpliktet til å levere spesifisert hastighet kontinuerlig. I perioder er det helt innenfor at båndbredden dropper - for eksempel hvis samtlige kunder fyrer opp en film over linjen, 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå