Uderzo Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 (endret) Hvorfor skal man tvinges til å betale 4-500 kr pr måned for en raskere linje en det man har behov for ? Tvinges? Holder ISPen din en pistol mot tinningen din? Ikke? Så kjøp en billig ADSL linje til 150kr istedenfor å betale hele 400-500kr for din fæle fiberlinje. du føler mye med her må jeg si . jeg sikter til han som påstod at han måtte betale 6-700 kr for Adsl som gå god under 10 mbit Jeg følger med bedre enn deg. Det er selvsagt ikke snakk om en ADSL linje, men satellitt eller en annen trådløs teknologi. Men det kan han sikkert svare på selv Noe du ikke helt har forstått er at det gjelde den laveste hastigheten man kan få er alt for høyt priset , man liker jo å sammenligne det med Sverige . De høye hastigheten er mest sanselig alt for lavt priset Ok, la meg se om jeg klarer å dekode dette her. Så du mener 150kr er for mye? Og du mener at de raskere linjene er for lavt priset? Jeg har forstått at du har veldig vanskelig for å forstå at dette landet ikke kun består av elger, men prøv å les følgende: ISPene veier pris og hastighet opp mot hverandre for å flest mulig kunder. De som vil ha 2Mbit linjer er få og de som vil 10 Gb linjer er få. De aller fleste vil ha linjer fra ca.30Mbit til ca. 100Mbit. Dermed vil de linjene være priset slik at de tjener penger på dem. Du får bare finne deg i at dine personlige preferanser ikke har noe si i denne sammenhengen og jeg vil anbefale deg å kjøpe den billigste linjen der ute hvis pris er det aller viktigste for deg. dette gjør det for å presse gjennom stadig høyere hastighet andre driver kun å øker prisen med unnskyldninger om at dert koster å drifte linjen hvordriver de da å tuller med de gamle kobberkablene ? Det kalles fremskritt. Jeg husker jeg betalte 700kr for en 2/2 SDSL linje "back in the day", og det ble ansett for å være billig. 2Mbit opp var uhørt den gangen. Nei, koster det å drifte linjen? Fordi kobberkabler er så og si landsdekkende, med noen få unntak. Og det er den eneste måten å få Internett for mange nordmenn. jeg kan jo sammenligne det med de å betale for strømforbruket Der har man en pris per kilovatt ( kan samelignes med pris per mengde data ) men man må også betale for linje av linjen som frakter strømmene itillegg så har man jo en avtale på hvor mye strøm man skal bruke( det kan sammenlignes med Internett hastigheten ) Javel... jeg kan sammenligne det valget man får fra ISPen med at man bare for lov til å velge noe få varer i butikken og det er gjerne dyre varer , som at man ikke får kjøpe varen i stor forpakninger Nå er du så heldig at du har tilgang på en veldig fin butikk(Altibox), i forhold til mange nordmenn som ikke har noen valg i det hele tatt. En treg ADSL linje eller en dyr satelitt løsning, er valget de har. Du kan for all del handle på Nille hvis du vil, det er ingen som tvinger deg. Endret 23. juli 2014 av Uderzo 1 Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Nå er du så heldig at du har tilgang på en veldig fin butikk(Altibox), i forhold til mange nordmenn som ikke har noen valg i det hele tatt. En treg ADSL linje eller en dyr satelitt løsning, er valget de har. Du kan for all del handle på Nille hvis du vil, det er ingen som tvinger deg. Jobber du i Telenor eller altibox Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 (endret) Nå er du så heldig at du har tilgang på en veldig fin butikk(Altibox), i forhold til mange nordmenn som ikke har noen valg i det hele tatt. En treg ADSL linje eller en dyr satelitt løsning, er valget de har. Du kan for all del handle på Nille hvis du vil, det er ingen som tvinger deg. Jobber du i Telenor eller altibox Nope, er heller ikke kunde hos noen av dem. Jeg nevnte Altibox siden Elgen er kunde av dem. Endret 23. juli 2014 av Uderzo Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Nå er du så heldig at du har tilgang på en veldig fin butikk(Altibox), i forhold til mange nordmenn som ikke har noen valg i det hele tatt. En treg ADSL linje eller en dyr satelitt løsning, er valget de har. Du kan for all del handle på Nille hvis du vil, det er ingen som tvinger deg. Jobber du i Telenor eller altibox eller begge ?? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Hvorfor skal man tvinges til å betale 4-500 kr pr måned for en raskere linje en det man har behov for ? Tvinges? Holder ISPen din en pistol mot tinningen din? Ikke? Så kjøp en billig ADSL linje til 150kr istedenfor å betale hele 400-500kr for din fæle fiberlinje. du føler mye med her må jeg si . jeg sikter til han som påstod at han måtte betale 6-700 kr for Adsl som gå god under 10 mbit Jeg følger med bedre enn deg. Det er selvsagt ikke snakk om en ADSL linje, men satellitt eller en annen trådløs teknologi. Men det kan han sikkert svare på selv Noe du ikke helt har forstått er at det gjelde den laveste hastigheten man kan få er alt for høyt priset , man liker jo å sammenligne det med Sverige . De høye hastigheten er mest sanselig alt for lavt priset Ok, la meg se om jeg klarer å dekode dette her. Så du mener 150kr er for mye? Og du mener at de raskere linjene er for lavt priset? Jeg har forstått at du har veldig vanskelig for å forstå at dette landet ikke kun består av elger, men prøv å les følgende: ISPene veier pris og hastighet opp mot hverandre for å flest mulig kunder. De som vil ha 2Mbit linjer er få og de som vil 10 Gb linjer er få. De aller fleste vil ha linjer fra ca.30Mbit til ca. 100Mbit. Dermed vil de linjene være priset slik at de tjener penger på dem. Du får bare finne deg i at dine personlige preferanser ikke har noe si i denne sammenhengen og jeg vil anbefale deg å kjøpe den billigste linjen der ute hvis pris er det aller viktigste for deg. dette gjør det for å presse gjennom stadig høyere hastighet andre driver kun å øker prisen med unnskyldninger om at dert koster å drifte linjen hvordriver de da å tuller med de gamle kobberkablene ? Det kalles fremskritt. Jeg husker jeg betalte 700kr for en 2/2 SDSL linje "back in the day", og det ble ansett for å være billig. 2Mbit opp var uhørt den gangen. Nei, koster det å drifte linjen? Fordi kobberkabler er så og si landsdekkende, med noen få unntak. Og det er den eneste måten å få Internett for mange nordmenn. jeg kan jo sammenligne det med de å betale for strømforbruket Der har man en pris per kilovatt ( kan samelignes med pris per mengde data ) men man må også betale for linje av linjen som frakter strømmene itillegg så har man jo en avtale på hvor mye strøm man skal bruke ( det kan sammenlignes med Internett hastigheten ) Javel... jeg kan sammenligne det valget man får fra ISPen med at man bare for lov til å velge noe få varer i butikken og det er gjerne dyre varer , som at man ikke får kjøpe varen i stor forpakninger Nå er du så heldig at du har tilgang på en veldig fin butikk(Altibox), i forhold til mange nordmenn som ikke har noen valg i det hele tatt. En treg ADSL linje eller en dyr satelitt løsning, er valget de har. Du kan for all del handle på Nille hvis du vil, det er ingen som tvinger deg. 200 kr er passelig for 10 mbit , for 5 mbit burde man ikke betale mere en rund 100 kr 20 mbit burde ikke koste mere en rundt 250 kr jeg må betale 449 for 35 mbit som er mye dere påstår at det r billig ), det er også den laveste hastighet man får det burde vær 100 kr billigere Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 200 kr er passelig for 10 mbit , for 5 mbit burde man ikke betale mere en rund 100 kr 20 mbit burde ikke koste mere en rundt 250 kr jeg må betale 449 for 35 mbit som er mye dere påstår at det r billig ), det er også den laveste hastighet man får det burde vær 100 kr billigere Du har rett! Vanlig folk subsidierer spillerne. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 (endret) 200 kr er passelig for 10 mbit , for 5 mbit burde man ikke betale mere en rund 100 kr 20 mbit burde ikke koste mere en rundt 250 kr jeg må betale 449 for 35 mbit som er mye dere påstår at det r billig ), det er også den laveste hastighet man får det burde vær 100 kr billigere Telenor: 16/0,8 - 200kr NGT: det samme Men det er ADSL på kobberkabler som vi allerede har betalt for. Fiberkabler må legges, og det med dagens politikk og dårlig samarbeid, så koster det en god del. Dermed må de tjene inn pengene de har investert, billige fiberhastigheter tjener de ikke noe på. I hvert fall ikke i de områdene fiberutbyggerne har satset mye på, tettsteder etc. Å bruke millioner av kroner på å selge linjer til 100 kr er ikke økonomisk forsvarlig. Men store borettslag etc. er en annen sak. Borettslaget mitt får fiber fra Lynet i løpet av høsten, og selv ikke de kunne gå lavere enn 250kr for 50/50, men alternativet var 100/100 for 300kr, det er kanskje ikke så vanskelig å skjønne hva vi valgte. 200 kr er passelig for 10 mbit , for 5 mbit burde man ikke betale mere en rund 100 kr 20 mbit burde ikke koste mere en rundt 250 kr jeg må betale 449 for 35 mbit som er mye dere påstår at det r billig ), det er også den laveste hastighet man får det burde vær 100 kr billigere Du har rett! Vanlig folk subsidierer spillerne. Hva mener du? Endret 24. juli 2014 av Quote Fjernet siteringspyramider. Quote, mod. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 (endret) 200 kr for 16/0.8 (gammel kobber ) er alt for mye jeg skal lufte et ønske her : at hardware tar seg tid til undersøke hvor pengene man betaler for nettlinjen faktisk havner . Da uten at det blir en ekstra artikkel Nå har jeg lurt på hvor bare fiber har synkron hastighet begge veier. ? Endret 23. juli 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 jeg skal lufte et ønske her : at hardware tar seg tid til undersøke hvor pengene man betaler for nettlinjen faktisk havner . Da uten at det blir en ekstra artikkel Nå har jeg lurt på hvor bare fiber har synkron hastighet begge veier. ? Det er ikke snakk om bloddiamanter eller irske steinleggere, er det? Det har med teknologen som brukes å gjøre og nettverksstrukturen. FTTX har få begrensinger i forhold til HFC og xDSL, som ikke uten videre kan levere like stor opphastighet som nedhastighet. Jeg har ikke kompetanse til å forklare dette i detalj, men det er sikkert noen her på forumet som kan. Noen linker: http://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_fibre-coaxial http://en.wikipedia.org/wiki/Docsis http://en.wikipedia.org/wiki/Fiber_to_the_x 1 Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 (endret) Hva mener du? Ikke spør så dumt. Jeg betaler for stor hastighet på nettet her for at en Jypling skal sitte halve døgnet å spille. (Og sånn er det i de tusen hjem). Jeg må sågar reservere noen få MB på ruteren såpass jeg kan surfe litt på HW her midt på natt. Snakker om bedreviter med nærmere 5000 innlegg og ikke har fått med seg hvordan det funker. Endret 23. juli 2014 av Quote Fjernet siteringspyramide. Quote, mod. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Det krever ganske lite båndbredde å spille multiplayer spill. (trenger egentlig bare lav ping, lite pakketap og en stabil/ikke overbelastet linje fra andre brukere) Å ha en rask nettlinje er nok heller for alt annet som typisk kommer med pakken å ha ungdommer forran en PC halve dagen. Laste ned ting (ulovlig/lovlig), video (netflix/youtubevideoer av andre spillere) osv... Samt en oppdatering i ny og ne til spillene. 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 (endret) Ikke spør så dumt. Jeg betaler for stor hastighet på nettet her for at en Jypling skal sitte halve døgnet å spille. (Og sånn er det i de tusen hjem). Jeg må sågar reservere noen få MB på ruteren såpass jeg kan surfe litt på HW her midt på natt. Snakker om bedreviter med nærmere 5000 innlegg og ikke har fått med seg hvordan det funker. Slapp av gamlefar, ingen grunn til å bli hissig. Man trenger ikke en rask linje for å spille, jeg vet ikke når den myten oppstod, men jeg har ikke hatt problemer med høy responstid siden modem og ISDN dagene. Og du får ta en prat med jyplingen din hvis han spiller 12 timer om dagen. Jeg belaster linjen min fra 25% til opp mot 100% 24/7/365, og jeg har ingen problemer med å spille. Men det er klart, sliter man med en ADSL linje, så vil nok poden begynne å grine over høy responstid i CS hvis du streamer netflix samtidig og/eller bedriver en annen aktivitet som bruker opp all tilgjengelig båndbredde. Surfing går helt fint. Hilsen bedreviteren. Endret 23. juli 2014 av Quote Fjernet siteringspyramide. Quote, mod. 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Moderatormelding Jeg har fjernet et par svære siteringspyramider. Det er unødvendig å sitere x-antall unødvendige innlegg i ett og samme svar. Kommentering av moderering tas på PM. Ikke her i tråden. Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 jeg skal lufte et ønske her : at hardware tar seg tid til undersøke hvor pengene man betaler for nettlinjen faktisk havner . Da uten at det blir en ekstra artikkel Nå har jeg lurt på hvor bare fiber har synkron hastighet begge veier. ? Det er ikke snakk om bloddiamanter eller irske steinleggere, er det? Det har med teknologen som brukes å gjøre og nettverksstrukturen. FTTX har få begrensinger i forhold til HFC og xDSL, som ikke uten videre kan levere like stor opphastighet som nedhastighet. Jeg har ikke kompetanse til å forklare dette i detalj, men det er sikkert noen her på forumet som kan. Noen linker: http://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_fibre-coaxial http://en.wikipedia.org/wiki/Docsis http://en.wikipedia.org/wiki/Fiber_to_the_x Det blir feil å si at "bare" fiber har synkron hastighet, det er feil av to grunner. 1. Ordet synkron er helt feil å bruke 2. SHDSL og HDSL har eksistert i mange år - her er det lik bandbredde både downstream og upstream. SHDSL er lite utbredt i privatmarkedet siden det gir lave hastigheter med et trådpar(2mbit). ADSL leveres på et trådpar, og det er ønskelig og ikke bruker fler trådpar enn nødvendig, da dette er en begrenset resurss. Med ADSL så er størsteparten av den fysiske bandbredden satt av til downstream, dette går utover upstream bandbredden. Med SHDSL er det lik utnytting av den fysiske bandbredden begge veier. SHDSL kan leveres på opptil 8 tråder (4 par) (opptil 8mbit), noe som ikke er veldig vanlig i privatmarkedet. De ulike mediumene som brukes for å frakte digitale signaler på (tp, coax, fibre osv) har ulike begrensinger av den fysiske bandbredden som kan sendes gjennom mediumet. Siden dette er svært begrenset på tp med god lengde på (telefonkabler) og coax har de som utviklet standardene (eks ADSL og DOCSIS) for modulering av signaler på kabelen satt av mest fysisk bandbredde til downstream. Dette ble gjort siden dette det er størst behov for downstream kapasitet for den gjavne forbruker. På fiber derimot er det masse fysisk bandbredde tilgjengelig så der er det ikke noe problem for utviklerene av standarer (eks SDH og Ethernet) og sette av lik kapasitet både opp og ned. 1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Siden denne har kommet tilbake igjen... Sitter Tore som sporet av sporet fortsatt på ISDN linja han mente var nok? 1 Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 @den andre elgen kan du svare på hvorfor ntebb.no ikke har fulgt prismodellen som lyse har? Jeg vet svaret grunnet att jeg får informasjon gjennom altibox. Kostnaden ligger i utbygging ikke selve driften. Ergo som en annen skrev, ISP priser utifra etterspørsel og fortsatt tjener penger. Bedrifter subsidierer privatmarkedet ergo er det da muligheter for private å koble seg på. Tullsnakket som du kommer med er bullshit. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 @den andre elgen kan du svare på hvorfor ntebb.no ikke har fulgt prismodellen som lyse har? Jeg vet svaret grunnet att jeg får informasjon gjennom altibox. Kostnaden ligger i utbygging ikke selve driften. Ergo som en annen skrev, ISP priser utifra etterspørsel og fortsatt tjener penger. Bedrifter subsidierer privatmarkedet ergo er det da muligheter for private å koble seg på. Tullsnakket som du kommer med er bullshit. Det har sikker med avtalen de har med altibox å gjøre. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Det har sikker med avtalen de har med altibox å gjøre. En liten ting. Det er slik for ISP'er med skikkelig teknologi (fiber) at når en først har investert i infrastrukturen så er kostnaden ved å gi sluttkunden 10Mb eller 50Mb synkront mer eller mindre helt lik. Da er det mye billigere, på grunn av administrasjon, å bare gi alle 50Mb enn å differensiere på "tullehastigheter". Så, du kan gjerne ønske deg hastigheter og priser for en hver lille hastighetsendring, men det vil være alt annet enn økonomisk for ISP'en. Da er det betydelig bedre butikk å gi deg mer enn hva du trenger til en pris som nok måtte vært lik for lavere hastigheter om ISP'en skulle ha fortsatt å tjene penger. Det er ikke tilfeldig at du kunne få Ford modell T i hvilken som helst farge, så lenge den var svart. Det handler om kostnader. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Helt korrekt. Og det gjelder egentlig mye annet der i hverdagen, hvor det er snakk om å måtte utvide infrastrukturen. Selv om man personlig kan klare seg med hest og kjerre på en sølevei, så må allikevel alle betale for at det blir bygget vei, eller at veiene blir til motorvei. Du må uansett betale for den nye veien, selv om du ønsker å kjøre i sneglefart på den. 1 Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 @den andre elgen kan du svare på hvorfor ntebb.no ikke har fulgt prismodellen som lyse har? Jeg vet svaret grunnet att jeg får informasjon gjennom altibox. Kostnaden ligger i utbygging ikke selve driften. Ergo som en annen skrev, ISP priser utifra etterspørsel og fortsatt tjener penger. Bedrifter subsidierer privatmarkedet ergo er det da muligheter for private å koble seg på. Tullsnakket som du kommer med er bullshit. Det har sikker med avtalen de har med altibox å gjøre. Nei selvfølgelig ikke, det har med stamnettet deres ettersom det er dårligere enn hva det er på østlandet,vestlandet. Det er en grunn for att altibox nå i august setter opp hastighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå