Gå til innhold

- Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s

Anbefalte innlegg

Her jeg bor er det spørsmål om vi skal bygge ut fiber nett nå. Jeg er inflytter til Valdres og har da bodd i Lillehammer, Bergen Oslo før. Og er stuck her med en linje på 5MB/s. Dette holder jo ikke uansett hvordan jeg gjør det.

2 personer i huset. 2 bærbare, 1 stasjonær, 2 telefoner, 2 padder, 1 ps3.

Med dette utstyret (noe som er i nesten alle husholdninger i dag) trenger man 100MB/s ++

I forhold til Russland, Polen, Slovakia osv ligger vi kanskje bra ann. Men så skal vi være ett av verdens rikeste land også!

Forslag:

La de enkelte åpne egne telefonlinjer i heimen. Koster kanskje litt, men da surfer du uforstyrret av de andre brukerne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det falske dilemmaet er at man må velge mellom å støtte Tore eller mene at staten skal legge fiber til samtlige husstander, det går fint ann å mene at man feks skal ha fiber til 90% av husstandene, 100% fiberdekning er ett ganske tåplig mål, akkurat som man ikke bygger veier ut til alle "der ingen skulle tru at nokon kunne bu"-plasser. (ihvertfall ikke offentlige).

Det er heller ikke sånn at vi må velge mellom bedre offentlig tjenester på nett og utbygging av infrastruktur. Internett har virkelig lagt om folks liv og ført til ett hav av nye tjenester, og vil i framtiden være sentralt i en rekke funksjoener som forbedrer folks livskvalitet. En investering i infrastrukturen som trengs er fornuftig, og vil før eller siden bli helt nødvendig slik jeg ser det.

AtW

Sitat fra Dagens IT: "Utbygging av lynraske fibernett har kostet offentlig eide kraftaktører over 12 milliarder kroner i investeringer, og regningen øker med én milliard kroner hver gang 25.000 nye hjem kobles opp, anslår Norsk Telecom."

Så vet vi litt om hvilken størrelsesorden vi snakker om. Det er alltid snakk om prioritering, det er selve definisjonen på politikk. Vi kan si ja takk begge deler her, men da må vi si nei takk til noe annet.

Videre i utdrag fra rapporten står det: "Tall fra både norske aktører og internasjonale selskap viser at store deler av trafikken i nettet er (ulovlige eller lovlige) fildelingstjenester. TV/Video og fildeling antas å utgjøre opp mot 80% av trafikken i Europa."

Det er selvfølgelig mye spennende man kan få til bare man har høy nok hastighet på nettet. Men som vi ser blir mesteparten av kapasiteten i dag utnyttet til video/fildeling. Ser vi det fra et strengt kost/nytte perspektiv er ikke nødvendigvis video/fildeling det som gir mest nytte for pengene. Jeg mener staten ikke er ansvarlig for å bygge ut kapasitet for å tillate streaming av HD video etc. til alle.

I dag bygges fiber ut av statseide kraftselskaper som har tjent grovt på norske strømkunder. I stedet for at Staten tar utbytte, så bygges det altså fiber i stedet. De har sikkert MYE penger på bok som de føler må brukes på noe og fiberen vil kanskje gi avkastning på lengre sikt. Men jeg er ikke sikker på at det er det aller mest nyttige å bruke pengene våre på akkurat nå.

Men, her er det ikke nevnt noen tall for det positive bidraget fra "høyhastighets bredbånds abonnentene", slik at man kan sette det inn i regnestykke og få dannet oss et bilde av det hele. Skriveriene fra Tore og deg virker mer som synsing enn noen som helst dokumentasjon.

Dere snakker om utgiftene, men vi andre vil også se hva inntektene måtte fortelle.

La oss si du skal kjøpe aksjer, så vil du selvfølgelig vite litt om hva inntekter opp i mot utgifter for selskapet ligger på.

Endret av G
Lenke til kommentar

Å bruke Internett til backup ville jeg være veldig forsiktig med .

hvis man mister forbindelse hva skjer de med backupen ?

Du hadde kanskje vært mindre skeptisk om du hadde satt deg inn i det? Det som skjer er det helt naturlige, kopieringen avbrytes, og den fortsetter der du slapp når du setter igang backup over nett igjen....

AtW

Lenke til kommentar

Å bruke Internett til backup ville jeg være veldig forsiktig med .

hvis man mister forbindelse hva skjer de med backupen ?

Du hadde kanskje vært mindre skeptisk om du hadde satt deg inn i det? Det som skjer er det helt naturlige, kopieringen avbrytes, og den fortsetter der du slapp når du setter igang backup over nett igjen....

AtW

og hvis strømmen bli koblet ut midt under backupen vil den da forsette der den slapp når strømme kommer tilbake eller vill det ikke forstyrre arbeidet såpass at det skjærer seg ?

spesielt hvis bruddet blir langvarig

( selv om man har UPs så vet jeg ikke om det hjelper på nettlinjen )

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Normalt trenger man antatt ikke mere en ca 4 mbit pr person.

Ikke når linjen har en stabilitets toleranse på +/- 50%.

For meg, og mange andre, er det der problemet ligger.

AtW

og hvis strømmen bli koblet ut midt under backupen vil den da forsette der den slapp når strømme kommer tilbake eller vill det ikke forstyrre arbeidet såpass at det skjærer seg ?

Samme som om du gjorde det internt på maskinen eller i LAN-et.

...hvis bruddet blir langvarig

( salv om man har UPs så vet jeg ikke om deter det på nettlinjen )

Det klarte jeg ikke helt å resonere meg frem til..

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar

"? Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s"

Neivel?

Jeg vurderer nå likevel å øke min hjemmehastighet til 90Mbit.

Eneste aberet er ut-hastighet på snevre 10Mbit, men det burde jo egentlig holde uansett, jeg har jo ikke akkurat en ulovlig fildelingsserver stående.

Håper Norge kan ta igjen Sverige på privat bredbånd om ikke lenge,

100/100 (fiber selvsagt) for ~300Kr/mnd burde være et mål.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"? Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s"

Neivel?

Jeg vurderer nå likevel å øke min hjemmehastighet til 90Mbit.

Eneste aberet er ut-hastighet på snevre 10Mbit, men det burde jo egentlig holde uansett, jeg har jo ikke akkurat en ulovlig fildelingsserver stående.

Håper Norge kan ta igjen Sverige på privat bredbånd om ikke lenge,

100/100 (fiber selvsagt) for ~300Kr/mnd burde være et mål.

Må si jeg irriterte meg litt over det der, halve poenget med fiber er å slippe det asynkrone tøvet, 90/10? Takke seg til 50/50 (eller 30/30 heller enn 90/10)

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
"? Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s"Neivel?Jeg vurderer nå likevel å øke min hjemmehastighet til 90Mbit.Eneste aberet er ut-hastighet på snevre 10Mbit, men det burde jo egentlig holde uansett, jeg har jo ikke akkurat en ulovlig fildelingsserver stående.Håper Norge kan ta igjen Sverige på privat bredbånd om ikke lenge,100/100 (fiber selvsagt) for ~300Kr/mnd burde være et mål.
Må si jeg irriterte meg litt over det der, halve poenget med fiber er å slippe det synkrone tøvet, 90/10? Takke seg til 50/50 (eller 30/30 heller enn 90/10)AtW

Nå er det vel ADSL asynkront og det er det vi vil bort fra.

Selv så har jeg 100/10 og liker det bedre enn 30/30 som jeg hadde tidligere og det er fordi jeg ofte laster ned noe spontant og 10Mbit opp er greit uansett for min del.

Lenke til kommentar
"? Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s"Neivel?Jeg vurderer nå likevel å øke min hjemmehastighet til 90Mbit.Eneste aberet er ut-hastighet på snevre 10Mbit, men det burde jo egentlig holde uansett, jeg har jo ikke akkurat en ulovlig fildelingsserver stående.Håper Norge kan ta igjen Sverige på privat bredbånd om ikke lenge,100/100 (fiber selvsagt) for ~300Kr/mnd burde være et mål.
Må si jeg irriterte meg litt over det der, halve poenget med fiber er å slippe det synkrone tøvet, 90/10? Takke seg til 50/50 (eller 30/30 heller enn 90/10)AtW

Nå er det vel ADSL asynkront og det er det vi vil bort fra.

Selv så har jeg 100/10 og liker det bedre enn 30/30 som jeg hadde tidligere og det er fordi jeg ofte laster ned noe spontant og 10Mbit opp er greit uansett for min del.

Skulle stå asynkront såklart. Bekkalger det. Uansett så har jeg ikke sansen for asynkrone linjer, det er tøv som henger igjen fra gamle dager. Det er ikke noe teknisk problem i det hele tatt å levere synkront over fiber.

AtW

Lenke til kommentar
Synes det tar tid uansett hva man laster ned. IMO så burde det være slik at etter overgang fra modem til bredbånd så burde man IKKE vente i det hele tatt!
Dersom du skulle laste ned et spill på 10GB måtte du likevel vente for at dataen skulle skrives til harddisk. Eller vente kortere dersom du skal skrive til SSD.Du må alltid vente på data uansett hvor den kommer fra, men enig i at nettet går for tregt.

Så du har en nett hastighet på mere enn 3Gb/s? for det er det båndbredden på SATA er, og 6Gb/s da. at harddisken er flaskehals når det kommer til båndbredde over internettverk, da skal en ha en urgammal harddisk xD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...