RBW Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Fellesskapet bør ikke betale for at noen få vil laste ned film og drive ulovlig fildeling i stor skala, mener teleanalytiker Tore Aarønæs. ? Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg del_diablo Skrevet 22. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 22. februar 2012 Ok, før vi begynner å hate fyren for alt det er verdt: Hvor mye data trenger vi for å streame en 4k film? Ved en eller annen ikke alt for elendig kodek selvsagt. 36 Lenke til kommentar
Populært innlegg PerUlv2 Skrevet 22. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 22. februar 2012 "640kb ought to be enough for anybody" 84 Lenke til kommentar
XE DarkRunner Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Greit å være anti-pirat. Jeg sitter daglig på mobilt bredbånd, og da kan alle tenke seg om jeg skal laste ned et steam spill eller noe som helst... ja.. tenkte det ja... 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg deaktivert443556 Skrevet 22. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 22. februar 2012 – Analysen viser at det er få nyttetjenester som krever særlig mer enn 10 Mbit/s – både i bedrifts- og privatmarkedet, det sier Tore Aarønæs, daglig leder Norsk Telecom. Blir det riktig å bruke fellesskapets midler til å bygge ut for enkeltpersoners underholdningsbehov? Spørsmålet er om vi skal dimensjonere for behovet akkurat nå, eller om vi skal ta høyde for behovet om 10 år. I så fall så er det kanskje ikke så dumt om folk flest får tilgang til 50-100 Mb/s. 47 Lenke til kommentar
Populært innlegg Xenofil Skrevet 22. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 22. februar 2012 Minner meg om diverse latterlige uttalelser fra 80-tallet om hvor mye minne og lagring man ville trenge i fremtiden. 31 Lenke til kommentar
Populært innlegg TheDarkJetox Skrevet 22. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 22. februar 2012 Vi har 1,5 mbit/s, og det blir ALT for lite for 5 stykker. Det holder så vidt til meg alene... 19 Lenke til kommentar
Populært innlegg Ekinorak Skrevet 22. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 22. februar 2012 Folk trenger ikke mer en 10mbit? Hva om 2x personer på 1 nett vil steame 1080p? Og når vi først trenger mer båndbredde så er det jo aboslutt verd å bygge ut fiber så vi kan dekke framtidens behov. Litt av en "analytiker" 24 Lenke til kommentar
Populært innlegg synsemannen Skrevet 22. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 22. februar 2012 (endret) Tull og vas fra Telecom fyren. Jeg har Telenor fiber på 25 mbit. I tillegg har jeg TV over fiber. Når to personer i husstanden ser på HDTV samtidig, så er båndbreddebruken 30 Mbit. Dette kommer i tillegg til vanlig smurfing, da IPTV går utenom de vanlige 25 Mbit. Så altså, dersom sønnen streamer youtubevideoer i HD, mor ser på HD film og far ser på Discovery HD er totalbruken av båndbredde kanskje 45 Mbit. Sånn er det i dag. Forventer denne fyren at vi skal slutte å se på TV ? Hvordan blir det om ti år ? Dette har ingenting med piratkopiering å gjøre. Gå å kok huet ditt Tore Aarønæs. Jeg lurer på hva som kreves for å kalle seg teleanalytiker ? Endret 22. februar 2012 av synsemannen 94 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 En 4k film antar jeg er film med oppløsning på 4096×2160 piksler. Sleng på HD-surround lyd i tillegg så blir det vel bra størrelse på det? La oss si man skal se en film med over middels kvalitet på kanskje 8 GB. Denne filmen varer i 1,5 timer. 8GB/1,5timer = 5,33GB / time. 5,33GB = 1024*5,33MB = 5461MB 1 time = 3600 sekunder 5461MB/3600s Da må du kunne laste ned med litt over 1,5 MB i sekundet. Jeg mener nettet må bli raskere uansett. Ting tar for lang tid idag. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Munty Skrevet 22. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 22. februar 2012 Det kjære Tore Aarønæs ikke tenker på er at disse jævla tiltakene for å sette en stopper for piratkopiering gjør mer skade på de lovlige tilbudene enn de ulovlige. Når, ja merk NÅR, jeg kjøper lovlige ting digitalt på nett er det siste jeg trenger å vente på at varen min kommer fram. Når jeg kjøper store spill i Steam er jeg sjeleglad for min 60/60-linje, men jeg vil selvsagt ha det raskere om jeg kan! Fremtiden er digital, og nå når vi er midt i en epoke hvor CDen og DVDen sakte men sikkert blir fjernet, og kjøp av programmer over internett øker (eks App Store), så er det faen meg totalt tilbakestående tåpelig å i det hele tatt tenke på å hemme utbyggingen av fiber. 42 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 22. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 22. februar 2012 (endret) 8 personer i hybelkollektiv skal se nett-TV. Hvor mye båndbredde trenger de? Mener han at storforbruk av båndbredde = piratkopiering? Mener han at høyere båndbredde = flere antall GB blir lastet ned? Mener han at økt piratkopiering er årsaken til økt båndbreddebruk? Både stamnettet og siste ledd i distribusjonsnettet er ofte godt nok for langt mer enn det folk faktisk kjøper. Det er enkelt å skalere opp ved å oppgradere utstyr. Prisen på utstyr stuper. Jo høyere hastigheter folk kjøper jo kortere intervaller laster de ned i. Antall MB/s går opp, lastetiden går ned. Antall MB forblir det samme*. * Med samme antall MB mener jeg sammenlignet med å ha tregere nettlinje på samme tidspunkt. Generell kapasitetsbruk er på vei opp på grunn av populariteten til tjenester som youtube og spotify. Ikke på grunn av økt piratkopiering. Piratkopiering har faktisk minket kraftig blant annet på grunn av spotify. Med en slik "analyse" tror jeg kanskje han hadde passet bedre i førstelinje support ett eller annet sted. Makan til bomskudd. Endret 22. februar 2012 av Simen1 63 Lenke til kommentar
Populært innlegg si-m1 Skrevet 22. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 22. februar 2012 ... og vegene i Norge trenger strengt tatt ikke å ha 80km/t som fartsgrense, det gjelder bare å ha litt tolmodighet så kommer man alltids frem i 40km/t også. Tenk på alle offentlige kroner og ikke minst liv som hadde blitt spart! 108 Lenke til kommentar
Populært innlegg EnvyAndroid Skrevet 22. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 22. februar 2012 Det burde blitt lagt fiber for lenge siden, men de klarer ikke tenke framover. I mange byggefelt la man bare ned kobber, og lot det være, enda fiber var tilgjengelig. så da må man fikse slike ting i ettertid, og da blir det dyrere..... 17 Lenke til kommentar
Populært innlegg Notelitten Skrevet 22. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 22. februar 2012 - Fellesskapet bør ikke betale for at noen få vil laste ned film og drive ulovlig fildeling i stor skala I dette er jeg enig – Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s I dette er jeg uenig. Jeg forstår ikke hvorfor fellesskapet skal betale for noe som helst. Kan ikke private bedrifter bygge ut et fibernett når det først blir bærekraftig? 10 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Ahemm tror han ikke helt har satt seg inn i trafikken. For eksempel jeg kommer nå i nærlig framtid til å få bruk for å overføre 40-50Gb med råfilm hver dag for å så kompilere dette til og fra Nord Norge. Mobilt bredbånd faller da raskt ut, spesielt behov? Tja, men nettsider idag blir bare mer og mer sultne på båndbredde så man må gjøre det først som sist. Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 For en klovn, han burde vite bedre en å komme med slike merkelige utsagn 5 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Jeg trenger strengt tatt faktisk ikke 20Mbit heller... men det må jeg ha for å få 5Mbit opplastingshastighet, noe jeg definitivt trenger.. 3 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Så la oss avrunde oppover, så vi får bedre tall. F.eks vil det være fordelaktig å laste 4 eller 5 MB per sek så du slipper at filmen har ujevn buffering. Og dette må ganges med 8, så vi får Megabit per sekund. 5*8=40 Megabit per sekund. Så vi kan dermed fastslå at man må ha 40 megabit per sekund for 1 person som minimum, ellers er linjen ikke brukbar. Å avrunde fra 40 til 50 går fint, så vi har nettop konstantert at Nordmenn trenger minimum 50megabit/sek linje. Å skrekk og gru om man skal dele linje med noen, som nevnes ovenfor her. Ved andre ord: La oss henge fyren. ILD! 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Olestokk Skrevet 22. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 22. februar 2012 sett han på 1 Mbit linje og så kan vi sa hva han sier om 5 år... hvis jeg skulle piratkopiert er det fordi jeg har dårlig linje, hvis jeg hadde hatt en god linje så hadde jeg streama lovlig... 20 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå