Labelle Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Hei.. Jeg fikk en oppgave på skolen idag jeg må løse men som jeg ble usikker på. Oppgaven går ut på.. Du skal kjøre et vogntog fra Nordkapp til Å i lofoten. vis på kartet kjøreruta du vil velge. Du skal også forklare hvorfor du har valgt nettopp denne kjøreruta? Jeg må legge til stoppested med tanke på hviletider. Hvordan skal jeg regne meg fram til dette? finnes det ikke et kart på nettet som regner det ut. Jeg skal ha en gjennomsnittsfart på 65 km/t Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 maps.google.com og gulesider.no gir deg mulighet til å beregne hvor lang tid ulike kjørestrekninger tar (beregnet ut ifra fartsgrensene på de ulike veistrekningene). Disse programmene (i allefall google sin) pleier å foreslå 2-3 alternative ruter basert på å unngå bom, ferge, veiarbeid osv. Du bør altså gjøre litt research på veistrekningene, gjøre et prisoverslag på hva hver rute vil koste, finne ut om det er serlig grunn for at du vil bli forsinket på noen av disse rutene. Men jeg ser at det er gitt at du skal holde snittfart 65km/t.... Altså må du først bestemme deg for en passende rute. Deretter bruker du at strekning=fart*tid. Fart blir 65 og tid blir antall timer du får lov til å kjøre. Husk at f.eks. fem timer og tre kvarter blir 5,75 og ikke 5.45 (må oppgis i hundredeler og ikke sekstideler). Du vil da finne ut hvor mange kilometer du maksimalt kan kjøre, så må du finne et passende hvilested som ikke overskrider denne lengden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå