jonlem Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Jeg er nødt til å ta backup av en del filer (det vanlige kjedelige, familiebilder og annet ræl). Alt ligger på samme PC, og det er vel relativt ugunstig i tilfelle noe skulle skje. Men, her vil jeg sikre meg så godt som mulig. Vi trenger en ekstern harddisk (eller annet egnet lagringsmedium, for å si det sånn) med god plass (jeg ser for meg minimum 1TB). En liten sak vi kan putte godsakene på og legge i ei skuff og regne med at den holder en viss tid. Søker jeg på eksterne harddisker på komplett.no får jeg ei eviglang liste med ting jeg knapt aner hva er, og prisene spenner fra 395 til 11995 - skremmende! Så jeg snur meg til nerdene, og ber ydmykest om anbefalinger. Noe rimelig stødig og stabilt som jeg kan stole på (selvfølgelig, ingenting er ufeilbarlig, men..) og aller helst noe som ikke koster armer og bein - kommer vi under totusen kroner er jeg rimelig fornøyd. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Eg ville heller brukt online backup, backblaze, crashplan, jotta. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 Ja, det har jeg ikke tenkt på. Hvordan fungerer slikt da, og viktigst; er det til å stole på? Det er noe med å overlate kontrollen til andre... Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 (endret) Er selv litt paranoid angående online backup så jeg ville ikke brukt noe slikt. Og har selv dårlige erfaringer med eksterne USB disker (Har en stygg tendens til å dø temmelig kjapt). Hvis du vil ta backup, er det egentlig slik jeg ser det to alternativer. Enten å brenne ut alt du vil ta vare på på DVD/BluRay/CD (Bluray medier er dyrt, og CD er litt smått). Siste alternativet er å bygge seg en liten filserver som man har jevnlig backup til (dette alternativet bruker jeg selv). Trenger ikke alverdens hardware til noe slikt. F.eks http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/sm/WF02a/15351-15351-4237916.html?dnr=1 med ett par harddisker i burde gjøre susen. Litt over budsjett kanskje men etter min erfaring litt sikrere enn eksterne USB disker. Dette forutsetter at du har ett nettverk med kabler. Boksen kan vel også utstyres med USB wifi dongle om ønskelig men det gir deg langt i fra den overførings hastigheten på filer du vil få over ett kablet nettverk. Endret 22. februar 2012 av Phyltre Lenke til kommentar
skrim Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 (endret) Rein kopi fra websiden Western Digital My Book® Studio II 2TB (Studio Edition II), Firewire 400/800, USB 2.0, eSATA, MAC ready KR 1.699,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638955 Selv ville jeg valgt meg en lettere løsning ala muligheten til å bruke standard løse disker for hurtig legge til lagring og hvær disk til sitt bruk. Endret 22. februar 2012 av skrim Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 (endret) Er selv litt paranoid angående online backup ... Hva er det som gjør at du ikke vil stole helt på det da? Erfaringer? Eller bare generell paranoia og kontrollbehov? (Det er lov å være ærlig! ) Forøvrig en interessant løsning du har der, men umiddelbart virker det litt for omstendig for meg. Men, det er notert! Rein kopi fra websiden Western Digital My Book® Studio II 2TB (Studio Edition II), Firewire 400/800, USB 2.0, eSATA, MAC ready KR 1.699,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638955 Såvidt jeg skjønner, er dette et kabinett man kan putte harddisk(er) i. Hva gjør denne annerledes enn en "vanlig" ekstern disk med USB-tilkobling? Er den mer robust, er slike "interne" disker mer holdbare? Ser jo nå at den støtter mer enn kun USB, og det er jo en fordel. Har eSATA utgang på laptopen (dell), så det hadde jo vært greit i forhold til overføringshastighet. (eller?) EDIT Jeg gir forøvrig fullstendig blanke beng i hvordan utstyret ser ut. Det skal forhåpentligvis gjemmes bort uansett, så designkabinetter med fine logoer på til blodpris er bare å glemme Endret 22. februar 2012 av jonlem Lenke til kommentar
skrim Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 jonlem Ser selv ingen fordeler med design eller flott utsende så på at det som følger med 2 Giga Hd også en fordel med flere typer koblinger og pris Selv har jeg knadd inn noen ekstra Hd i brødboksen av min pc,i tillegg noen eksterne nette 2,5 tommers mobile saker. Spiller det ingen rolle forde du skal lagre det bort så skulle vel løse Hd være kurant opp mot den digsen på bilde 2 jeg la ut link http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638596 Da kan du veksle mellom mange løse Hd som ligger på et trygt sted Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Er selv litt paranoid angående online backup ... Hva er det som gjør at du ikke vil stole helt på det da? Erfaringer? Eller bare generell paranoia og kontrollbehov? (Det er lov å være ærlig! ) Vil anbefale jotta.no. En norsk tjeneste (viktig å ikke sende data ut av landet, pga personvernreglene her er ganske gode sammenliknet med mange andre land). Har brukt dem i 2 år, og har følt meg trygg på at backupen er trygt forvart hvis noe skulle skje med maskinen hjemme. Hvordan det fungerer: du laster ned et program, hvor du velger mappene du skal ta backup av - og så skjer resten av seg selv. Dersom du endrer noen av filene på maskinen din, vil disse automatisk bli overført, det samme vil alle nye filer som legges til i valgte mapper. Du betaler 499,- per år (ved årsabo). En ulempe: dersom du har mye data og treg internettforbindelse (opplasting), så kan det ta ganske lang tid. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 (endret) Så, egentlig.. en vanlig, løs 3,5" HD av riktig kvalitet, pent innpakket i en skuff, kunne gjøre jobben like bra som en fancy ekstern USB-sak. Tilkobling av en slik til laptop ville bli utfordringa mi da. EDIT: La oss nå se om jeg har skjønt dette riktig. Det skulle gå greit å kombinere denneog den ICY-boksen? Online backup er nok ingen dårlig ide, men... for 499,- per år kan jeg heller kjøpe ny HD hvert andre eller tredje år og VITE hvor jeg har dataene.. Endret 22. februar 2012 av jonlem Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Er selv litt paranoid angående online backup ... Hva er det som gjør at du ikke vil stole helt på det da? Erfaringer? Eller bare generell paranoia og kontrollbehov? (Det er lov å være ærlig! ) Vil anbefale jotta.no. En norsk tjeneste (viktig å ikke sende data ut av landet, pga personvernreglene her er ganske gode sammenliknet med mange andre land). Har brukt dem i 2 år, og har følt meg trygg på at backupen er trygt forvart hvis noe skulle skje med maskinen hjemme. Hvordan det fungerer: du laster ned et program, hvor du velger mappene du skal ta backup av - og så skjer resten av seg selv. Dersom du endrer noen av filene på maskinen din, vil disse automatisk bli overført, det samme vil alle nye filer som legges til i valgte mapper. Du betaler 499,- per år (ved årsabo). En ulempe: dersom du har mye data og treg internettforbindelse (opplasting), så kan det ta ganske lang tid. Er nok helst at jeg er litt kontrollfrik. Mine filer er MINE. Og liker dårlig ideen om at filene blir fysisk lagret en annen plass enn hjemme. Stoler ikke helt på at dem blir oppbevart på en sikker måte. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Så krypter filene før du laster opp då. Lenke til kommentar
skrim Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Så, egentlig.. en vanlig, løs 3,5" HD av riktig kvalitet, pent innpakket i en skuff, kunne gjøre jobben like bra som en fancy ekstern USB-sak. Tilkobling av en slik til laptop ville bli utfordringa mi da. EDIT: La oss nå se om jeg har skjønt dette riktig. Det skulle gå greit å kombinere denneog den ICY-boksen? jeps slik kan det gjøres med ICY boxsen Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 Semi-off topic; Hvordan oppbevarer man sikrest en HD? Finnes det noen form for standard på slikt, anbefalinger fra produsenter? For å optimalisere levetid, liksom. Typ unngå direkte sollys og over 50 grader og slikt. Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Online backup er nok ingen dårlig ide, men... for 499,- per år kan jeg heller kjøpe ny HD hvert andre eller tredje år og VITE hvor jeg har dataene.. En kopi til ekstern disk hjelper mot disk krasj, men hvis huset brenner ned eller innbrudd og de tar med rubbel og bit, så har du ingenting... Fullgod backup SKAL ut av huset på et eller annet vis, enten online eller disk/dvd etc som blir oppbevart et annet sted. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Og backup til ekstern harddisk betyr at det er ingenting som overvåker dataen din for datakorrupsjon. Bitråte er ikkje eit uvanleg fenomen idag. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 Seriøst? Bitråte? Neesj.. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Hva enn du gjør, ikke stu alle bildene på en disk og kall det backup, som Hårek sa i sine visdomsord en stund tilbake. "Det er ikke backup, det er bare dumt" Eksterne disker er upålitlige, her ofres det pålitlighet for at de skal være enkle (Bare plugg inn kabelen og overfør) Beste alternativet er en server med en eller annen form for RAID (Selv om du bruker ZFS filsystem så burde det uansett ligge ett RAID-Z under) da er i allefall bildene tryggere, så en online backup plan som supplement. Jo flere ledd du har i lagringen, jo tryggere står du. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Online backup er nok ingen dårlig ide, men... for 499,- per år kan jeg heller kjøpe ny HD hvert andre eller tredje år og VITE hvor jeg har dataene.. En kopi til ekstern disk hjelper mot disk krasj, men hvis huset brenner ned eller innbrudd og de tar med rubbel og bit, så har du ingenting... Fullgod backup SKAL ut av huset på et eller annet vis, enten online eller disk/dvd etc som blir oppbevart et annet sted. Man kan oppbevare disken i en bankboks eller hos en venn. Det er ute av huset. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Nei, du må ha noko som sjekker om dataen er inntakt. BackBlaze veit eg at har checksum validering av data. Ergo om noko data er korrupt så fikser dei det automatisk. Å bruke ekstern harddisk eller å lagre i bankboks er bare bittelitt smartare enn å ikkje ha backup. Lenke til kommentar
skrim Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Selv bruker jeg også noe ala denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602464 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå