C-angel Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Det er jo ikke rart du sliter med halsbrann. 1) ALKOHOL: Det er ingen tvil om at alkoholholdige drikker kan være en utløsende faktor. Med det urovekkende (i mine øyne) alkoholinntaket du har, så kan nok mye ligge der. 2) FEDME: Halsbrann blant overvektige er veldig vanlig. Du ligger ganske langt over normalvekt så dette kan i seg selv være utslagsgivende. 3) RØYK: Kjent som en utløsende faktor for halsbrann. 4) KOSTHOLD / MOSJON: Med tanke på din BMI så vil jeg anta at kostholdet er relativt dårlig, samt at du ikke trener mest. Ett godt og variert kosthold kan gjøre underverker. Så. Utifra hva jeg leser så tror jeg du har ett stort selvforskyldt problem. Alt ligger ihvertfall til rette for at du skal være plaget med halsbrann. Det gledelige er at du kan potensielt sett bli bra relativt raskt. Hvis du kutter ut alkoholen (noe som ikke bør være noe problem - som du sier selv) så vil du jo få bort det "største" elementet. Fraværet av alkohol kan/vil også forbedre punkt 2 og 4. Hvis vi sier at du i gjennomsnitt får i deg en liter øl om dagen (eller er det mer?) så kan det UTEN og også ta høyde for andre negative effekter på metabolismen, gi en vektnedgang på 0,5-0,7 kg pr. uke. Fokuserer du på kosthold i tillegg så er du langt på vei. Kutt også ut røykingen hvis du klarer det. Jeg anbefaler selvfølgelig uansett at du får tatt en undersøkelse hos spesialist. Men, jeg misstenker at du uansett ikke kommer noen vei før du tar tak i deg selv og livsstilen din. 2 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Ha, ha! Nei det er ikke rart nei. Den blandingen der kan forårsake mer enn bare halsbrann! 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2012 Det er jo ikke rart du sliter med halsbrann. 1) ALKOHOL: Det er ingen tvil om at alkoholholdige drikker kan være en utløsende faktor. Med det urovekkende (i mine øyne) alkoholinntaket du har, så kan nok mye ligge der. 2) FEDME: Halsbrann blant overvektige er veldig vanlig. Du ligger ganske langt over normalvekt så dette kan i seg selv være utslagsgivende. 3) RØYK: Kjent som en utløsende faktor for halsbrann. 4) KOSTHOLD / MOSJON: Med tanke på din BMI så vil jeg anta at kostholdet er relativt dårlig, samt at du ikke trener mest. Ett godt og variert kosthold kan gjøre underverker. Så. Utifra hva jeg leser så tror jeg du har ett stort selvforskyldt problem. Alt ligger ihvertfall til rette for at du skal være plaget med halsbrann. Det gledelige er at du kan potensielt sett bli bra relativt raskt. Hvis du kutter ut alkoholen (noe som ikke bør være noe problem - som du sier selv) så vil du jo få bort det "største" elementet. Fraværet av alkohol kan/vil også forbedre punkt 2 og 4. Hvis vi sier at du i gjennomsnitt får i deg en liter øl om dagen (eller er det mer?) så kan det UTEN og også ta høyde for andre negative effekter på metabolismen, gi en vektnedgang på 0,5-0,7 kg pr. uke. Fokuserer du på kosthold i tillegg så er du langt på vei. Kutt også ut røykingen hvis du klarer det. Jeg anbefaler selvfølgelig uansett at du får tatt en undersøkelse hos spesialist. Men, jeg misstenker at du uansett ikke kommer noen vei før du tar tak i deg selv og livsstilen din. Takk for et langt og lærerikt svar! Har tenkt å skjerpe meg med både alkohol og matvaner. Kan plutselig vektøkning føre til ekstra høy risiko for halsbrann? Flyttet fra Norge til Sverige for 3-4 år siden og da veide jeg drøyt 70 kilo. Under tiden i Sverige har jeg gått opp til 95-96 kilo, en ganske høy vektøkning på såpass kort tid. Men det skyldes nok rare matvaner og kansje for mye alkoholdrikker. - Trådstarter Postet av anonym: 55c6898a8b7487240fbd9149a147579d 1 Lenke til kommentar
andre3028 Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Drikk melk Ro ned på drikke med kullsyre Ikke spis for mye om gangen slik at magen blir så full at du får oppstøt. Ikke spis sent på kvelden, helst ikke etter 7 - 8 tiden. Det kan du prøve, hvis ikke så kan du prøve Somac 40mg. Det funker. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Somac hjelper ja. Jeg prøvde det for tid tilbake og det virket bra. Grunnen til at jeg fikk en mild halsbrann i en periode var av den grunn, stress. Stress forårsaker økt produksjon av magesyre, noe som vist skal føre til halsbrann. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Melk funker bare som umiddelbar brannslukning. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå