Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Halsbrann hver dag, et stort problem.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er en kar på 20 år som er svært plaget med halsbrann. De siste 3 årene har jeg hatt det hver dag, flere ganger om dagen. Spiser tyggetabletter mot halsbrann, runt 10 om dagen skulle jeg tro. Uansett hvor jeg går så må jeg ha med meg tabletter mot halsbrann for jeg vet at jeg kommer til å få det.

Da jeg begynte å få halsbrann var det ikke så ille, et par ganger i uka bare. Men har gradvis blitt værre og værre.

Dette reduserer livskvaliteten min + at tablettene koster penger.

Har vært på besøk hos legen, men jeg fikk bare til svar at jeg spiser for mye VARM mat og drikker for mye alkohol...Men jeg tror at årsaken er en annen.

Hva kan jeg gjøre?

Postet av anonym: 55c6898a8b7487240fbd9149a147579d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er du overvektig, røyker eller spiser mye medisiner eller andre tabletter?

drikker du mye brus eller juice, eller for den saks skyld kaffe?

hvor mye drikker du, hva og hvor ofte?

har du vondt i magen?

Er ikke spesielt overvektig, BMI på 29-30 sånn cirka. Men det er ikke BARE fett da.

Drikker brus nesten hver dag, men ikke spesielt store mengder. Et glass eller 2.

Når det gjelder alkohol så drikker jeg noe med alkohol nesten hver dag, 5-6 glass. Men fylla får vente til helgen.

Nei, har veldig sjelden vondt i magen. Av og til kan jeg få stikkende smerter i nedre delen av magen, men det er ikke spesiellt ofte.

- Trådstarter

Lenke til kommentar

Dette kan skyldes enten ved plutselig høy vektøkning, eller usunn mat med masse krydder. Hadde noe lignende selv i et par uker. Da brukte jeg fruktsalt og spiste LoveHearts, tro eller ei det funker.

Nå har jeg ikke det lengre. Nyco fruktsalt får man kjøpt nesten overalt og LoveHearts :)

Viss ikke dette funker da vet ikke jeg, men det er verdt et forsøk :thumbup:

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

vel dette kan være så mange ting. begynnende eller allerede utvikla magesår, cøliaki inflammasjon osv. jeg vil anbefale deg å prøve gå til legen igjen, å kanskje be de vurdere gastroskopi(svelge slangen). har selv vært med på det å er lett noe av det mest ubehagelige jeg har gjort:P særlig i det de tar prøve fra tynntarmen! siden du har gått med dette så langt tid er det rart om ikke det er foreslått.

en annen ting er at halsbrann ABSOLUTT er påvirka av hva du putter i deg i løpet av en dag, så synes ikke du skal blindt avskrive det legen har sagt. prøv å gå uten all drikke med syre, avvent med alkoholen og ikke spis utprega sterk mat. er mange ting en kan prøve.

Lenke til kommentar

Siden du tar 10 om dagen, går jeg ut ifra at det er vanlig syrenøytraliserende som feks Titralac, og ikke piller med et aktivt virkestoff?

Syrenøytraliserende kan gjøre problemet værre dersom det brukes ofte, spesielt et høyt inntak over tid.

Kroppen gjør så godt den kan for å regulere syrenivå selv, men hvis man pøser på med syrenøytraliserende vil produksjonen av magesyre øke for å kompensere.

Blir nesten et litt dumt spørsmål, men har du prøvd Pepcid Dou, Losec,Pantoloc, Somac eller andre typer syrepumpehemmere?

Dersom du har prøvd disse uten at det hjelper, burde du be legen din om Nexium.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Blir nesten et litt dumt spørsmål, men har du prøvd Pepcid Dou, Losec,Pantoloc, Somac eller andre typer syrepumpehemmere?

Dersom du har prøvd disse uten at det hjelper, burde du be legen din om Nexium.

Har prøvd Pepcid Duo tyggetabletter ja, den funker utmerket. Står at den skal funke i 12 timer, på meg funker den i 4-5 timer. De andre som du nevner har jeg aldrig hørt om, jeg bor i Sverige og vet ikke om de finnes her. Tablettene jeg vanligvis bruker heter Novalucol. Det er vel omtrent samme opplegget som Novaluzid, bruker sistnevnte når jeg er i Norge.

Finnes det en mulighet for at man kan bli immun mot slike tabletter?

- Trådstarter

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan godt kalle det imun, for man kan bli enda værre av det.

Om du har vært hos lege med disse problemene uten å få hjelp, burde du bytte lege tvert. Halsbrann over tid bør alltid sjekkes opp ved gastroskopi.

Siden du har gått så lenge har du mest sannsynlig fått spiserørsbetennelse, og det gjør ikke saken noe bedre.

Mens du venter på legetime kan du prøve Somac eller Losec. Disse fungerer på en annen måte en Pepcid Duo, og er også mest vanlig blandt ved halsbrann/refluks sykdom.

Tipper du kommer hjem fra legen med en resept på Nexium.

Lenke til kommentar

Kan godt kalle det imun, for man kan bli enda værre av det.

Om du har vært hos lege med disse problemene uten å få hjelp, burde du bytte lege tvert. Halsbrann over tid bør alltid sjekkes opp ved gastroskopi.

Siden du har gått så lenge har du mest sannsynlig fått spiserørsbetennelse, og det gjør ikke saken noe bedre.

Mens du venter på legetime kan du prøve Somac eller Losec. Disse fungerer på en annen måte en Pepcid Duo, og er også mest vanlig blandt ved halsbrann/refluks sykdom.

Tipper du kommer hjem fra legen med en resept på Nexium.

Takk for svar. Har "googla" Nexium og det virker som en vanlig medisin i Sverige også. Men gastroskopi...Nei faen. Har hørt og lest at det skal være helt grusomt, og jeg er ingen fan av å få ting ned i halsen...Så vil helst slippe det.

- Trådstarter

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har det samme.

Å sutte på lovehearts hele tiden hjelper faktisk. Pepciduo funker også, men man skal ikke ta mer enn 2 stykker i døgnet.

Ta gastroskopi du.. de kan gi deg valium hvis det blir vanskelig å få ned slangen. Det gjorde de med meg.. men det hjalp ikke det heller, jeg strittet fremdeles imot. Så nå går jeg på Zantac som skal være syehemmende. Ingen vet hva det er riktig enda. Får fremdeles sure oppstøt selv om jeg tar zantac regelmessig. Synderen i mitt tilfelle er ikke identifisert, selv om jeg røyker litt og mener at det har noe med saken å gjøre, selv om jeg sitter her uten å ha tatt en røyk i dag men merker surheten i halsen allerede..

Neste steg blir narkose for å få gjennomført gastroskopi.

Cola og slikt som kan virke ''etsende'' kan være synderen. Jeg merker at jeg blir ''verre'' når jeg drikker ting som brus, og det blir spesielt verre hvis jeg drikker ting som appelsinjuice.

Neste gang du spiser eller drikker, legg merke til om du får sure oppstøt av det eller ei.

Vil også legge til at det kan være intoleranse ovenfor ett eller annet, som f.eks melk eller cøliaki.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sliter også veldig med halsbrann. Begynte sånn smått når jeg var 14 eller 15 år. Etter det har det bare blitt verre. Nå er jeg 22. Har det flere ganger daglig.

Gikk til legen for to år siden, men det er den mest bortkasta tiden i mit liv. Fortalte hun alt jeg hadde prøvd osv. Så skrev hun ut en resept på somac controll, og sa at om det ikke var blitt bedre etter at jeg hadde brukt opp denne så måtte jeg komme tilbake. Dette var enda etter at jeg hadde forklart at jeg hadde brukt somac i et par måneder uten resultat. Så lege har jeg gitt opp.

Merker også at jeg får halsbrann letter om jeg spiser kanel, brunost å ketchup, eller drikker øl, brus og juice. Men det er veldig tilfeldig egentlig om det kommer etter at jeg har spist og drukket dette. Kanel er det garantert at jeg får halsbrann av.

Lenke til kommentar
Er ikke spesielt overvektig, BMI på 29-30 sånn cirka. Men det er ikke BARE fett da.

Drikker brus nesten hver dag, men ikke spesielt store mengder. Et glass eller 2.

Når det gjelder alkohol så drikker jeg noe med alkohol nesten hver dag, 5-6 glass. Men fylla får vente til helgen.

Nei, har veldig sjelden vondt i magen. Av og til kan jeg få stikkende smerter i nedre delen av magen, men det er ikke spesiellt ofte.

- Trådstarter

Whaaaa? Er det bare jeg som ser at TS drikker FEM-SEKS glass alkohol HVER DAG? Håper det i såfall er snakk om svak cider eller noe, for hvis du med "glass" mener "enhet" er det veldig mye og vil i alle fall ikke redusere sure oppstøt.

Når du tygger og smatter på ting tror magen den skal få mat og øker produksjonen av syre, så tyggis og slikt kan gjøre det mye verre. Personlig blir jeg fort sur i magen av tyggis og å ikke sove nok/riktig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Takk for svar. Har "googla" Nexium og det virker som en vanlig medisin i Sverige også. Men gastroskopi...Nei faen. Har hørt og lest at det skal være helt grusomt, og jeg er ingen fan av å få ting ned i halsen...Så vil helst slippe det.

- Trådstarter

Gastroskopi er ikke behagelig, men det tar tre minutter. Du kan bli ganske neddopet på forhånd og underveis også.

Lenke til kommentar

- Trådstarter

Whaaaa? Er det bare jeg som ser at TS drikker FEM-SEKS glass alkohol HVER DAG? Håper det i såfall er snakk om svak cider eller noe, for hvis du med "glass" mener "enhet" er det veldig mye og vil i alle fall ikke redusere sure oppstøt.

Når du tygger og smatter på ting tror magen den skal få mat og øker produksjonen av syre, så tyggis og slikt kan gjøre det mye verre. Personlig blir jeg fort sur i magen av tyggis og å ikke sove nok/riktig.

Det er kansje litt i overkant, men jeg ser det ikke som noe problem. Og jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal få halsbrann av alkohol? Vanligvis så blir det øl med 6 eller 7,5% alkohol og av og til hvitvin.

Men det er ikke HVER dag det blir disse mengdene, kan bli mindre også.

- Trådstarter

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...