Bjonski Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Melkeveiens galaktiske sentrum, som er meget spektakulert, skal være mulig å se sør for ekvator. Kilde: http://illvit.no/spor-oss/kan-man-se-melkeveiens-sentrum Lenke til kommentar
egilh Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Har ikke iphone, men den andre typen smarttelefon (htc) fant ikke ut at det prog var tilgjengelig til den. Men når jeg slo av kalibreringen på skjermen så alt ble litt lysere så kom den tåken godt frem i stellarium. Har jeg bare ca retningen så ser jeg jo på bildene hvor den ligger, forhåpentligvis. Prøvd Google Sky Map? Fin Android app som bruker GPS'en på telefonen. Rett telefonen mot himmelen og du ser hva du kan forvente å se på himmelen. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) Ja, eller nei. Har lastet den ned men ikke prøvd den ute. Har gjort ett foto-forsøk på melkeveien, men det ble ikke synlig. Det var den kveldn stativet ble ødelagt så jeg venter på deler til det før jeg tester igjen. Endret 5. mars 2012 av pybalto Lenke til kommentar
sskog Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 (endret) Kan anbefale "star chart" på android enheter. Har brukt det selv for å finne melkeveien og stjerner. Har kun testet det på nettbrett, men regner med det fungerer bra på mobiler også Endret 9. mars 2012 av sskog Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Så synd vi bor så langt nord for å se melkeveien så godt som midten/sør på kloden vår. Men jeg ser på flickr det er mange "milkyway" bilder som er fra Norge, så er vell bare været og årstiden som skal klaffe. Er nesten som man skulle tatt seg en ferietur til "Atacama Plateau" i Sør Amerika ved det store observatoriet der - å tatt uttalige bilder. Det hadde vært noe det! Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Kan anbefale "star chart" på android enheter. Har brukt det selv for å finne melkeveien og stjerner. Har kun testet det på nettbrett, men regner med det fungerer bra på mobiler også Prøvde finne den. Jeg ble litt skeptisk nå siden jeg må lage en konto hos google og legge inn Visakortet der. Står over den, så nøye er det ikke. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Prøvde finne den. Jeg ble litt skeptisk nå siden jeg må lage en konto hos google og legge inn Visakortet der. Står over den, så nøye er det ikke. Hvorfor gjør det deg skeptisk? Skal du bruke Market eller Google Play som det heter nå, krever det en google konto. Skal du kjøpe en app krever det Visa eller Master, ingenting uvanlig med det. Appen koster liksom 17,-, om du ikke ønsker å betale for en app, greit nok, men ingen grunn til å være skeptisk her Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Skeptisk fordi jeg må legge inn visakortet i den kontoen, og om jeg forsto det riktig så skulle de lagre de opplysningene. Prisen er ikke problemet, og heller ikke motvilje mot å måtte betale for noe. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Vel, millioner har gjort det før deg, og ingen har blitt svindlet av Google på Google Market såvidt jeg vet. Det er samme greia med Apple Store forøvrig, og jeg vil anse dette som trygt. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Skeptisk fordi jeg må legge inn visakortet i den kontoen, og om jeg forsto det riktig så skulle de lagre de opplysningene. Prisen er ikke problemet, og heller ikke motvilje mot å måtte betale for noe. Du trenger så langt jeg vet ikke lagre visakort-informasjon på kontoen din. Det er mulig å trykke inn visa-kort info hver gang man skal kjøpe. Det fungerer også på Apple store. Jeg er også på generelt grunnlag skeptisk til å ha visa-kort-informasjon lagret på eksterne system jeg ikke har kontroll over (utenom banken, som naturligvis må ha denne informasjonen lagret). Lenke til kommentar
ikkeibruk1234 Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Heisann. Utrolig mye bra tips her! Prøvde meg for aller første gang i går, og fikk et bilder med stjerner på, ikke dårlig bare det, høhø. Men bildene blei veldig kornete, noen som vet hvorfor? Har en mistanke om at kamera mitt ikke egner seg til sånt, har nesten aldri vært borti noen som bruker det (Mye ligger jo i den som tar bilde såklart, og jeg har ikke stor erfaring) Har et Sony A300 DSLR, vanlig standard kit. Prøvde å bruke innstillingene ovenfor, men kamera mitt ville ikke ta alle. Brukte Iso: 1600 f/5.6 (gikk ikke lavere) og en lukkertid på 20 sek. I tillegg til kornåker på bildet så fikk jeg to lyse flekker i hjørnet :S Må jeg ha nytt utstyr? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Hei og velkommen til forumet. Det at bildene blir kornete er nok pga. av at du bruker for høy ISO, du behøver ikke nytt kamera, men et mer lyssterkt objektiv ville nok ha en fordel. I denne kamerasimulatoren ser du hva som skjer utifra hvilken innstillinger du bruker. Lenke til kommentar
ikkeibruk1234 Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Tusen takk, den var utrolig kjekk Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Har hatt lyst til å komme meg et sted å ta bilde av Melkeveien i flere år, men har aldri kommet meg avgårde. Men i år blir det! Må bare få gjort det i år. Kjenner det kribler i utløserfingeren når jeg ser bildene. Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Morsomt å se at andre også intresserer seg for denne form for fotografering. Har i mange år vært intressert i astronomi og når jeg fikk mitt første kamera, var jeg snar om å ta bilder av natthimmelen. Jeg har også lurt på hvordan jeg kan fremskape de flotte fargene igjennom fotografering. Bilde under viser Cassiopeia, belta av Melkeveien går rett igjennom stjernebilde (vertikalt). Bildet dekker omtrent et areal som tilsvarer tommelfingeren. Ingen flotte farger, men et høyt konsentrasjon av stjerner kommer til syne. 1 Lenke til kommentar
ikkeibruk1234 Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) 0 Endret 24. juni 2015 av Karina_Camaro Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Manuell fokus, fokuser til uendelig og så litt tilbake igjen. 1 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Jeg får ikke til å folusere på stjernene engang, og kamera vil ikke ta bilde når jeg bare peker det mot himmelen. Tips? Det er fordi kameraet ikke klarer å se stjernene ordentlig på så kort tid som det prøver å autofokusere. Gjør som meg, sett alt på manuelt. Kjør på med 1/5 lukkertid, helt åpen blender, iso 3200-12800 (avhengig av hvor lyssterkt objektiv. Zoom inn digital dersom ditt kamera har den funksjonen, sikt deg inn på en tydelig stjerne i midten av bildet og fokuser manuelt til prikken blir så liten som mulig. Når det er gjort stiller du ISO ned til typisk 320-800 avhengig av hvor stor sensor du har. Bruk alt fra 4-30 sekunder lukkertid, eksperimenter og se hva du liker best. Ta bilde i RAW, for da kan du guffe lysstyrken et par hakk opp uten ekstra støy i tillegg. Videre kan du da redigere farger osv osv og få veldig pene resultater Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Btw, noen som vet om PanaLeica 25mm 1.4 vil egne seg til astrobilder? Det er litt trang vinkel så vet jo ikke helt hvordan det kommer til å bli mtp stjerne-motion-blur. Fordelen er jo lysstyrken så jeg kan bruke laveste ISO. ISO320 er for øvrig høyeste ISO jeg kan bruke med flere minutters lukkertid når jeg bruker mitt 7-14 objektiv på F4. Men blender på 1.4 håper jeg jo kan gjøre bildene litt tydeligere og lysere. Mulig jeg kan bruke høyere iso også siden jeg kan bruke kortere lukkertider pga lysstyrken. Hvis ikke skal jeg jo uansett handle Oly 12-60 F2.8-4. 2.8 vil hverfall hjelpe en hel del og er nokså vidt det også Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Maksimal lukkertid blir vel ca. 4 sek før du før bevegelse i stjernene, men ellers er det vel glimrende med tanke på lysstyrke og skarpet. Her er forressten en god artikkel (1, 2 & 3) som går gjennom astrofoto i ganske detaljert grad. (fra utstyr, metode og bilderedigering): http://www.astroweb.no/artikler-astroweb/astrofoto-del-2.html Endret 21. september 2012 av Itspersonal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå