renovatio09 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Hei. På arbeidsplassen min har vi en ordning hvor det står på arbeidskontrakten at vi ikke har betalt lunsj, men at vi kan skrive opp hvor mange minutter lunsj vi benytter på en dag. Si vi har kun 15 min en dag, blir trukket for det. Men, da kommer spørsmålet mitt som jeg ikke har fått noe konkret svar på. Jeg lider av en kronisk sykdom som har medført at min arbeidsgiver får dekket alt av sykepenger av NAV. Jeg lurer da på, har min arbeidsgiver lov til og trekke meg for lunsj de dagene jeg er sykemeldt? Jeg mener og ha lest at sykepengene kan tilsvare vanlig lønn. Men det står ikke noe konkret om lunsj. For jeg mener når vi har et valg om vi vil ha lunsj eller ikke og kan notere dette kan ikke jeg bli trukket en dag jeg er sykemeldt. Fint om noen kunne gitt meg et svar, evt link til loven hvor dette står på papir. Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Enkleste er nok å forklare situasjonen for NAV og spørre hvordan du skal forholde deg... Arbeidsgiver skal ihvertfall ikke skrive av lunsj når du ikke spiser lunsj i arbeidstiden.... du er jo ikke på arbeid når du er sykemeldt.... og gjør han det, så snyter han vel NAV for sykepenger??? Han skal jo i utgangspunktet få tilbake det han gir deg i lønn.... så hvis han da melder inn 8 timer om dagen for deg, mens du kun får for 7,5 timer.... da snyter han jo NAV for en halv time hver arbeidsdag... Men, som sagt... jeg anbefaler deg å gå til NAV med dette, for du er faktisk pliktig å melde fra om du tror det gjøres feil... NAV vil vurdere om det er feil i det din A.G. gjør eller ikke.... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Sykepenger skal tilsvare inntektstapet du har som følge av sykdom. Du skal ikke tjene penger på å være syk. Hvis du tok lunch mens du var frisk og ikke blir trukket for det når du er syk har du de facto tjent penger på å være syk. Det er ikke intensjonen med sykepengeordningen. Folketrygdloven §§ 8-28 og 8-29 fastslår hvordan arbeidsgiveren skal regne ut sykepengegrunnlaget. Som du ser opererer folketrygdloven med begrepene ukeinntekt, en inntekt per uke som skal fastsettes basert på hva du rent faktisk fikk utbetalt før du ble syk. Fordi dette grunnlaget er basert på hva du faktisk tjente er også ditt gjennomsnittlige lunchtrekk allerede inkludert i sykepengegrunnlaget. Hvis din arbeidsgiver benytter denne måten å beregne på skal du ikke ha trekk for lunch to ganger, det vil føre til dobbelttrekk. Enkelte arbeidsgivere benytter en annen måte å beregne sykepengegrunnlaget på -- de beregner lønn som om du hadde arbeidet den aktuelle dagen. Så lenge dette ikke fører til et dårligere resultat enn metoden folketrygdloven gir anvisning på er dette lovlig, jfr. folketrygdloven § 1-2. Dette innebærer imidlertid at lunchtrekket ikke er inkludert i beregningsgrunnlaget. I dette tilfellet vil arbeidsgiver ha rett (men ikke plikt) til å trekke deg i lønn for lunch, fordi kompensasjonsgraden ved sykepenger er ikke høyere enn 100 %. Hvis du får betalt full dag nå mens du er syk mens du tidligere fikk betalt full dag minus lunch får du en kompensasjonsgrad på over 100 % (faktisk opp til 107 % ved 7,5 timer arbeid + inntil 0,5 timer lunch). Den nedre begrensningen ved måte nummer 2 å beregne sykepenger på er at den kronemessig ikke kan være lavere enn måte nummer 1 uten å komme i strid med folketrygdloven § 1-2. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå