Gå til innhold

Trenger hjelp til bygging av PC

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har kjøpt PC-deler på Komplett.no, og i dag fikk jeg dem. Alt har gått bra, bortsett fra to ting. For det første får jeg ikke koblet strømforsyningen til "power fan"-uttaket på hovedkortet, og for det andre er jeg ikke sikker på om jeg har gjort alt riktig med skjermkortet.

Skjermkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=660509#extra

Strømforsyning (PSU): http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=482848#extra

Så... Vi startet med skjermkortet. Det er to 6-pins utganger der. Det er også to 6-pins uttak på PSU'en. Hvorfor to? Det fulgte også med to 6-pins til 8-pins strømkabler med avtakbar 2-pins del, men jeg skal vel bare bruke én mellom skjermkortet og PSU'en? Hva er i så fall den andre utgangen og den andre kabelen til?

Men så er det vifta på PSU'en. Der kan det hende at Komplett ikke har fått med alt, fordi jeg tror den ledningen mangler. Alt jeg har til overs nå er en haug med kabler som fulgte med skjermkortet (tror det for det meste bare er adaptere, de passer i hvert fall ikke i verken power fan-utgangen eller PSU'en), de to strømkablene nevnt ovenfor, og en haug med skruer for folk som bruker 5 harddisker og CD-rom. Power fan-utgangen på hovedkortet er 3-pin. På PSU'en er det de to 6-pins utganger og 4 molex 5-pins. Og hvis jeg ikke har fått med alt i posten, hvordan ser en slik kabel ut? Antar at den må gå fra en av molex-utgangene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På hovedkortet er det 2 uttak merket med "power fan1" og "power fan2". Det er jo en vifte på strømforsyningen, så jeg antok at de to skulle kobles sammen, men kanskje jeg tar feil?

strømforsyninga tar hånd om sin egen vifte, "power_fan" er vel uttaket til vifter du skal bruke rundt om i kabinettet...

Lenke til kommentar

På hovedkortet er det 2 uttak merket med "power fan1" og "power fan2". Det er jo en vifte på strømforsyningen, så jeg antok at de to skulle kobles sammen, men kanskje jeg tar feil?

strømforsyninga tar hånd om sin egen vifte, "power_fan" er vel uttaket til vifter du skal bruke rundt om i kabinettet...

Oh, ok. Det høres vel egentlig greit ut. Men hva med skjermkortet og de to strømkablene?

Lenke til kommentar

Oh, ok. Det høres vel egentlig greit ut. Men hva med skjermkortet og de to strømkablene?

du trenger begge kablene fordi en kabel klarer ikke levere nok strøm

Lenke til kommentar

Ok, takk for hjelpen. Jeg får startet opp PC'en og kommer til den BIOS-skjermen. Men den lar meg ikke boote fordi prosessoren tydeligvis er for varm. Den kommer helt opp til 87 grader. Jeg prøvde å ta den ut, og den var dritvarm på den metallmynten på undersiden. Hva gjør jeg med det da?

Lenke til kommentar

Ok, takk for hjelpen. Jeg får startet opp PC'en og kommer til den BIOS-skjermen. Men den lar meg ikke boote fordi prosessoren tydeligvis er for varm. Den kommer helt opp til 87 grader. Jeg prøvde å ta den ut, og den var dritvarm på den metallmynten på undersiden. Hva gjør jeg med det da?

setter på prosessorkjølerer...

Lenke til kommentar

Utdyp svaret... Det er en vifte over, hvis det er det du mener =/

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619274#info

Lenke til kommentar

Utdyp svaret... Det er en vifte over, hvis det er det du mener =/

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619274#info

har du plugget CPU vifta i CPU_FAN porten på hovedkorte?

er den festet ordentlig?

spinner vifta rundt?

Lenke til kommentar

Yup. Har festet den, og den spinner rundt. Men temperaturen stiger veldig fort... Går til 85+ på under 1 min, så jeg tror ikke den vifta rekker å gjøre så mye fra eller til. Skal undersiden av kjøleren være i kontakt med selve prosessoren, eller holdes litt over? Begge er metaller som leder strøm godt og blir fort varme, så det er vel ikke meningen det? Huff.. =/

Lenke til kommentar

Stikker innom Lefdal i morgen og spør. Google sier at jeg bør ha kjølingspasta (heatsink), så kanskje det er problemet. Uansett, takk for hjelpen :)

har du ikke kobla den direkte på prosessoren!?! den skal liksom sitte rett på, og i tillegg så er det hvite under prosessorkjøleren kjølepasta

Lenke til kommentar

Stikker innom Lefdal i morgen og spør. Google sier at jeg bør ha kjølingspasta (heatsink), så kanskje det er problemet. Uansett, takk for hjelpen :)

har du ikke kobla den direkte på prosessoren!?! den skal liksom sitte rett på, og i tillegg så er det hvite under prosessorkjøleren kjølepasta

? Hva er den? Direkte på prosessoren? Hvis du mener kjøleren, så sitter den rett på ja.

Lenke til kommentar

? Hva er den? Direkte på prosessoren? Hvis du mener kjøleren, så sitter den rett på ja.

Skal undersiden av kjøleren være i kontakt med selve prosessoren, eller holdes litt over? Begge er metaller som leder strøm godt og blir fort varme, så det er vel ikke meningen det? Huff.. =/

uansett, så er hele meninger med prosessorkjøleren at den skal lede varme, ut i kjølefinnene, og deretter bli kjølt ned av luftstrømmen fra vifta

Lenke til kommentar

Hehe:D

alltid lurt å se på video, da vet du sånn nøyaktig hvor ting skal, så da trenger du ikke å tenke på " skal den hit, eller dit?"

Jaja, lykke til anyway! :)

btw, er det første gangen?

EDIT: også må du få i deg ordentlig søvn! :))

Endret av Peez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...