Gå til innhold

Er det norske førerkortet blant verdens dyreste?


norskgoy

Anbefalte innlegg

Mengdetrening er viktig. Problemet er vel helst at mange i foreldregenerasjonen har tatt førerkortet på ei tid då det var lite formelle krav til kjøyreopplæringa.

 

Kan godt være, men da antar du formelle krav == faktiske kunnskaper. Dvs at du faktisk mener at en nyutdannet lærer er bedre enn en lærer som ikke har eksakt de samme formelle krav men 40 års erfaring.

 

Beste måten å få til mengdetrening som held god faglig innhold og som samtidig er billig er å sende far på kjøyretimar for oppfriskning medan poden på 16 tar trafikalt grunnkurs.

 

Med det resultat at prisen går opp. Dessuten vil jeg nok anta at effekten er 0, mens effekten på økonomien til skolene er topp.

 

Alle som har tatt førerkortet før 1985 har aldri lært å kjøyre i rundkjøyringar med vikepliktskilt. Før den tid fantes det berre nokre få rundkjøyringar i norge, men då utan at nokon egne reglar for korleis dei skulle brukast.

 

Og du føler det er et stort problem at de før 1985 ikke kan kjøre i rundkjøringer?

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan godt være, men da antar du formelle krav == faktiske kunnskaper. Dvs at du faktisk mener at en nyutdannet lærer er bedre enn en lærer som ikke har eksakt de samme formelle krav men 40 års erfaring.

Med formelle krav så stiller du minimumskrav som det må dokumenterast at førarlæraren har. Dei faktiske kunnskapane kan være høgare enn formkravet, men dei kan ikkje være lavare då dette vil føre til at ein ikkje består testen.

 

Med det resultat at prisen går opp. Dessuten vil jeg nok anta at effekten er 0, mens effekten på økonomien til skolene er topp.

Effekten av at foresatte frisker opp kunnskapen sin før dei lærer sine feil videre til neste generasjon vil være alt annet enn null.

Mykje av problemet med lærekjøyring i privat regi er at du lærer at det er greit å kutte svingen, at du ikkje trenger å bruke blinklys dersom du meiner dei andre trafikkantane ikkje har nytte av den informasjonen og at speiljustering ikkje er så viktig sidan du ikkje egentlig treng å bruke cupé-speilet.

 

Økonomien til kjøyreskulen vil då være avhengig av kor flink den foresatte som skal stå for lærekjøringa er til å tilegne seg og lære bort ny kunnskap.

Dersom den foresatte er flink så vil prisen for sertifikatet bli 17 000 (minimumsprisen) pluss det det koster for kjøyretimane som den foresatte tar. Alternativet er at den som lærekjøyrer tar alt gjennom kjøyreskulen og ender opp rundt snittprisen på 30 000 kroner.

 

 

Og du føler det er et stort problem at de før 1985 ikke kan kjøre i rundkjøringer?

Ja, det er heilt klart uheldig at det finnes bilførere som regelrett gjetter på kva som gjelder av trafikkregler i ei rundkjøyring. Det er ikkje reint få trafikkuhell som skjer i rundkjøyringer der den eine parten får seg ein overraskelse når forsikringsselskapet informerer om kven som faktisk har brutt vikeplikta.

 

For ikkje å snakke at det er problematisk at personer født før 1985 får kjøyre moped i trafikken utan trafikkopplæring.

Lenke til kommentar

Ja, det er heilt klart uheldig at det finnes bilførere som regelrett gjetter på kva som gjelder av trafikkregler i ei rundkjøyring. Det er ikkje reint få trafikkuhell som skjer i rundkjøyringer der den eine parten får seg ein overraskelse når forsikringsselskapet informerer om kven som faktisk har brutt vikeplikta.

Blinde folk som ikke ser vikepliktskiltet burde ikke få kjøre uansett.
Lenke til kommentar

Ja, det er heilt klart uheldig at det finnes bilførere som regelrett gjetter på kva som gjelder av trafikkregler i ei rundkjøyring. Det er ikkje reint få trafikkuhell som skjer i rundkjøyringer der den eine parten får seg ein overraskelse når forsikringsselskapet informerer om kven som faktisk har brutt vikeplikta.

 

Og dette belegger du enkelt...

Lenke til kommentar

Problemet med hele oppkjøringsprosessen er at ting er obligatorisk. Man burde fjerne alt obligatorisk å lage en bedre teoretisk test, samt at den praktiske testen burde bli utvidet. Kanskje kunne man ordnet slik at man kunne kjøre opp på kveld i mørketiden (noe som gjør at det er snø) uten noen form for obligatorisk. Da vil man få vist at man kan kjøre på glatta, bruke lys og faktisk kjøring.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Er mye her jeg er helt enig i. Hvorfor i hel... Må noen som allerede har førstehjelpskurs eller utdannelse innen helsevesen trenge førstehjelpskurs? Hvorfor må noen som er etablert innen feks rallycross (som da tydelig kan å kontrollere en bil) ha ørtenhundre timer med tvunget grunnopplæring.

 

Her er noen av mine forslag til Kjøreopplæring

 

1. Obligatorisk 1 time på bane for å kartlegge dine ferdigheter om kontroll av kjøretøy

- Kan man gire og slikt vil det kreves bare få timer i trafikk før videre opplæring

- Er man helt fersk settes det av så mange timer som trengs.

 

Da vil man slippe masse unødvendig opplæring av de som allerede kan og spare de for utgifter

 

2. Beholde glattkjøring og mørkekjøring, men da med kravet av eleven faktisk kjører selv ute i trafikken og ikke sitter på i et lukket område.

 

3. Lære om bil! Legge om dekk, skifte væsker av ymse slag og ha en liten peiling om vedlikehold skulle vært en del av opplæringa. Så kanskje vi slipper å se så mange tafatte folk langs veien med biler som dauer siden de ikke får omsorg

Lenke til kommentar

Førerkortet er helt usosialt dyrt. Min søster skulle begynne med en jobb hun trengte bil i, og uten noen å øvelseskjøre med ble det en kostbar affære. Hadde hun ikke hatt noen å låne pengene av ville det blitt dårlig med jobb.

 

Jeg synes glattkjøring og mørkekjøring er gode kurs man får mye ut av om man ikke stritter imot (selv om de burde vært billigere). Førstehjelpskurset på trafikalt grunnkurs er derimot bare tøys. Et kurs i regi av Røde Kors eller Luftambulansen eller noe sånt koster en brøkdel, lærer deg alt du trenger og burde holde i massevis.

 

At det skal være så dyrt å stryke henger heller ikke helt på greip. Hvis du er kommet så langt at kjørelæreren lar deg kjøre opp, er det ikke snakk om at du er uegnet til å ha lappen. Stryker du, er det stress og uflaks, og det kan fort koste mer enn den dyreste fartsboten loven har å by på. I verste fall sitter man der med tom lommebok og uten sertifikat.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

1. Obligatorisk 1 time på bane for å kartlegge dine ferdigheter om kontroll av kjøretøy

- Kan man gire og slikt vil det kreves bare få timer i trafikk før videre opplæring

- Er man helt fersk settes det av så mange timer som trengs.

 

Da vil man slippe masse unødvendig opplæring av de som allerede kan og spare de for utgifter

 

2. Beholde glattkjøring og mørkekjøring, men da med kravet av eleven faktisk kjører selv ute i trafikken og ikke sitter på i et lukket område.

 

3. Lære om bil! Legge om dekk, skifte væsker av ymse slag og ha en liten peiling om vedlikehold skulle vært en del av opplæringa. Så kanskje vi slipper å se så mange tafatte folk langs veien med biler som dauer siden de ikke får omsorg

 

1. Dessverre en umulighet. Fordi det legger all makt til kjøreskolen som vil være den første "naturlige" part som tar dette oppdraget. Eller hvis en uavhengig "instans" legger det til rette for korrupsjon ved direkte eller indirekte samarbeid med kjøreskolen.

 

Og det kommer aldri på tale at statens vegvesen tar på seg et slikt oppdrag. Men skulle de gjøre det, så er jeg straks mer positiv.

 

2. Ser ikke det helt store behovet for å gå vekk fra lukket bane. Problemet etter mitt skjønn er at det er altfor overfladisk, og varer altfor kort tid. Mørkekjøring er faktisk noe jeg ville sett på om man kunne tatt vekk. Eventuelt erstattet med trafikktolkning.

 

3. Behovet i opplæringen ligger ikke i det tekniske men beherskelsen av et kjøretøy og lese trafikkbilde. Så derfor er jeg uenig å ta inn dette momentet som er et fordyrende ledd, og har forsåvidt ingen verdi da de aller fleste ikke er intressert å fortsette å titte ned i en motor. Selv om moment med dekkskift, og væske er gode.

Lenke til kommentar

Uff ja, jeg blir atten om litt over en måned. Har lett lappen fra før av og skal begynne med kjøretimer snart, men skal øvelseskjøre så mye som mulig før jeg begynner med lappen. Gjorde det samme på lett noe som førte til at det ble litt billigere. Har ca 25k på kontoen nå som jeg håper holder til lappen, pluss at jeg får 15k i juni av ho mor. Skulle ønske jeg kunne brukt litt mindre penger på lappen og mer på en trygg bil. Satser på at pengene rekker til et rustvrak med airbag hvertfall....

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er rart ikke konkurransetilsynet griper inn, er det ikke prissamarbeid de gjerne kaller det når konkurrerende bedrifter samarbeider for å holde et kunstig høyt prisnivå?

 

En ting som nok bidrar til unødvendig høy pris er at de hele tiden skal ha nye biler, kunne fint klart seg uten å bytte bil hvert tredje år!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syntes det er rart ikke konkurransetilsynet griper inn, er det ikke prissamarbeid de gjerne kaller det når konkurrerende bedrifter samarbeider for å holde et kunstig høyt prisnivå?

 

En ting som nok bidrar til unødvendig høy pris er at de hele tiden skal ha nye biler, kunne fint klart seg uten å bytte bil hvert tredje år!

 

Blir fort litt vanskelig når 90% av opplæring altså arbeidsdagen til en kjøreskolelærer foregår i en bil.. Derfor går jo disse bilene ganske mange km i året.. I tillegg har man høyere slitasjenivå med så mange uerfarne sjåfører. Jeg hadde opplæring i en Ford Fiesa som var knapt 8mnd gammel, men som allerede var helt herja i clutch og gir pga mye bomgiring og sluring, felgkjørt på alle 4, bulk i bakfanger og en del hakk i sidespeil...

 

Dessuten har trafikkskolene avtaler og kontrakter med forskjellige firmaer så de får en del rabatt...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, det er heilt klart uheldig at det finnes bilførere som regelrett gjetter på kva som gjelder av trafikkregler i ei rundkjøyring. Det er ikkje reint få trafikkuhell som skjer i rundkjøyringer der den eine parten får seg ein overraskelse når forsikringsselskapet informerer om kven som faktisk har brutt vikeplikta.

 

Og dette belegger du enkelt...

 

En bilfører trakk i 2003 en sak til Høyesterett fordi han mente vikeplikt fra venstre i rundkjøringer var det eneste rette.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Ja, det er heilt klart uheldig at det finnes bilførere som regelrett gjetter på kva som gjelder av trafikkregler i ei rundkjøyring. Det er ikkje reint få trafikkuhell som skjer i rundkjøyringer der den eine parten får seg ein overraskelse når forsikringsselskapet informerer om kven som faktisk har brutt vikeplikta.

 

Og dette belegger du enkelt...

 

En bilfører trakk i 2003 en sak til Høyesterett fordi han mente vikeplikt fra venstre i rundkjøringer var det eneste rette.

 

Det er utrolig drøyt med tanke på hvor mye tid og penger som går i en rettsgang helt opp til høyesterett ...

 

Spørsmålet er om denne bilføreren innså at han kanskje tok feil på dette punktet eller om han selv etter behandlingen i høyesterett mente at vikeplikt fra venstre var det eneste rette...

 

Oddsen er vel høy at denne personen fortsatt sitter bak rattet og innbiller seg at han har forkjørsrett så lenge han kommer fra venstre facepalm.gif

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

TGK, mørke"kjøring" og glattkjøring er totalt bortkastet og kun noe staten har funnet på for å tjene penger.

 

Og det er ikke rart kjøretimer koster mye når kjøreskolene kjøper biler til mange hundre tusen kroner.

Lenke til kommentar

Det er utrolig drøyt med tanke på hvor mye tid og penger som går i en rettsgang helt opp til høyesterett ...

 

Spørsmålet er om denne bilføreren innså at han kanskje tok feil på dette punktet eller om han selv etter behandlingen i høyesterett mente at vikeplikt fra venstre var det eneste rette...

 

Oddsen er vel høy at denne personen fortsatt sitter bak rattet og innbiller seg at han har forkjørsrett så lenge han kommer fra venstre facepalm.gif

 

Argumentasjonen for Høyesterett var i hovedsak innrettet mot at selv om lagmannsretten hadde fastslått regelen riktig var hans regel en mye bedre en.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Og det er ikke rart kjøretimer koster mye når kjøreskolene kjøper biler til mange hundre tusen kroner.

 

Eh, de aller fleste personbilene med noenlunde plass koster i dette landet mange hundre tusen kroner.

 

Men ja, jeg er helt enig i at det er mye tull i kjøreopplæringen som med fordel kunne blitt revidert!

 

Argumentasjonen for Høyesterett var i hovedsak innrettet mot at selv om lagmannsretten hadde fastslått regelen riktig var hans regel en mye bedre en.

 

Hehe, ja det hadde tatt seg ut hvis høyesterett hadde gitt ham medhold i det argumentet. "Ja, altså lagmannsretten tolket loven riktig da jeg ble idømt straff for innbrudd, men mine regler er mye bedre så jeg burde slippe"

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

ingen vanlig ungdom har rå til å kjøpe seg en splitter ny bil, så hvorfor ha opplæring i nyere biler når bare vestkant sossen har rå?

Det er netopp dette jeg mener.

 

Man blir opplært til å kjøre en bil som har det nyeste av teknologi og sikkerhet, men de aller færreste har råd til en slik bil etter de har tatt lappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...