norskgoy Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Saken bunner i dagbladets/vimenn artikkel om føreropplæring. Det kan altså hevdes at prisen på opplæringen er dyr, og ikke gir ønsket effekt. Dermed er altså prisen en ung betaler egentlig en sponsing av en industri som kan sies å ha vært dyktige med sin lobbyisme. Ellers er TØI sin representant Torkel Bjørnskau ganske så artig. - Det er alltid vanskelig å sammenligne skadetall. Det kan for eksempel være forskjeller i innrapporteringsprosedyrer og definisjoner. Og i Sverige er det ikke like vanlig som i Norge at de unge har biler, og de har heller ikke den samme rånekulturen som vi har. Men tallene her er likevel merkelige. Noen bør sende -dvd sporentreks med "posten over natten" til kontoret hans. Og merke konvolutten "vi vet det er tv". Endret 21. februar 2012 av norskgoy 1 Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Shit som prisen har hoppet på noen år.. Er snart 5 år siden jeg fikk lappen og da betalte jeg 17000. Da hadde jeg minimum av alt man trenger for å kunne ta oppkjøring og bestod alt på første forsøk Men når man ser hva opplæringa består av da.. - Trafikalt grunnkurs er mer eller mindre bare skremselspropaganda uten effekt.. - Glattkjøring er en vits.. Du lærer mer om det å gi bilen sleng en det å kontrollere den i en oppstått situasjon - Mørkekjøring sitter man bare å ser på mens den gamle trøtte kjørelæreren sier "sånn ca her bør dere dimme ned" Masse teite ekstrakurs som feks "kartkjøring" Hvem i He... i 2012 bruker papirkart i bil? en skandinavisk GPS koster skarve 500kr.. Oppkjøring er en 30-40min rolig kjøretur som koster 4-5000kr fordi en kar sitter på og krysser av et skjema.. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Veldig enig. Man har økt timene, ved at man mener at kvantitet i seg selv er en kvalitet. Selv da jeg tok lappen på 90-tallet var det jeg lærte på mørkekjøring og glattkjøring veldig spesielt, fordi jeg følte at den egenkjøring jeg gjorde med mine egne foreldre ga meg så mye mer av verdi. Spesielt mørkekjøringen, den var direkte latterlig, måtte også ta den halvt år etter siden jeg kjørte opp på sommeren. Glattkjøring kan jeg forstå behovet for hvis den er lagt opp langt mer angående "kjøretøyskontroll i situasjoner man ikke skulle vært i", men opplegget jeg var igjennom var dårlig. Finnes det noe som heter kartkjøring? hehehe...humor på høy plan. Endret 21. februar 2012 av norskgoy Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Vi har nok mye av de samme opplevelsene selv om det er mange år imellom.. Kartkjøring av med i "pakkeprisen" da jeg tok.. Jeg tok det da det var med.. Gjorde ikke annet en å stirre på kartet i 10min før avreise for så å finne frem til destinasjon.. Mye vits når destinasjonen er et område man er godt lokalkjent i.. Lenke til kommentar
AccessV Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Nå har ikke jeg hatt oppkjøring enda (neste uke) men jeg er ganske enig med dere. Når jeg var ferdig med alt det obligatoriske så satt jeg igjen med følelsen av at jeg hadde lært svært lite, for å være ærlig. Jeg lærte nok mest på risikokurset (sikkerhetskurs landeveg). Når man tar kjøretimer så betaler man faktisk for et produkt. Man har krav på å få noe "igjen" for det. Altså man er jo der for å lære noe. Mitt inntrykk er at mange kjørelærere er sure gamle gubber som bare rakker ned på deg og får deg til å prestere dårlig. De siste 2 timene byttet jeg kjørekærer til en fyr i 30 åra, det var andre saker det. Sorry OT men måtte få det ut 30.000,- er normalt for lappen nå til dags, er mange som runder 40 også. Er jo ikke alle som kan øvelsekjøre privat desverre. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 Nå har ikke jeg hatt oppkjøring enda (neste uke) men jeg er ganske enig med dere. Når jeg var ferdig med alt det obligatoriske så satt jeg igjen med følelsen av at jeg hadde lært svært lite, for å være ærlig. Jeg lærte nok mest på risikokurset (sikkerhetskurs landeveg). Når man tar kjøretimer så betaler man faktisk for et produkt. Man har krav på å få noe "igjen" for det. Altså man er jo der for å lære noe. Mitt inntrykk er at mange kjørelærere er sure gamle gubber som bare rakker ned på deg og får deg til å prestere dårlig. De siste 2 timene byttet jeg kjørekærer til en fyr i 30 åra, det var andre saker det. Sorry OT men måtte få det ut Da har det ikke forandret seg noe spesielt siden jeg tok lappen:). Min kjørelærer prøvde å prakke på meg flere timer, og kom med følgende melding når jeg gikk til oppkjøringa; "du vil stryke, og trenger flere timer". Dog var alderen her ganske så lav. Resultatet var en 1 på oppkjøringen. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Betalte vel runtd 12000 for tre år siden O.o Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Det er klart førerkortet i norge er dyrt, dette skyldes vell i stor grad timelønna til førerlæraren? Eg stusser forresten mest på at snittkostnaden i norge er ca 30 000 kroner, medan minimumsprisen er ca 17 000 kroner. Ein ting er at vi i norge har krav om fleire kjøyretimar, men er det ikkje rart at til tross for dette så bruker dei fleste endå fleire kjøyretimar enn det som er satt som minimumskrav? Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Aj, glad jeg selv kjørte opp for lenge siden. 8002,- totalt. Greit nok at å få kjøre bil er et privilegium, men flere steder i Norge har du ikke noe valg. 1 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 Det er klart førerkortet i norge er dyrt, dette skyldes vell i stor grad timelønna til førerlæraren? Problemet oppstår når prisen ikke tilsier at tallene for skader går ned. For det er nettopp skadestatistikken som brukes som argument for å øke antall obligatoriske timer. Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 (endret) Kjøreskoler og kjærelærere bader i penger, de overdriver prisene bare for egen vinning og godtgjørelse. Kostnadsnivået er helt latterlig høyt. Jeg mener staten burde gripe inn og rydde opp i hele kjøreskolemiljøet Endret 22. februar 2012 av Lumpness 3 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Det er klart førerkortet i norge er dyrt, dette skyldes vell i stor grad timelønna til førerlæraren? Eg stusser forresten mest på at snittkostnaden i norge er ca 30 000 kroner, medan minimumsprisen er ca 17 000 kroner. Ein ting er at vi i norge har krav om fleire kjøyretimar, men er det ikkje rart at til tross for dette så bruker dei fleste endå fleire kjøyretimar enn det som er satt som minimumskrav? Det skyldes vel mest de latterlige krava vi har til obligatoriske kjøretimer. Nå har jeg endelig begynt å ta kjøretimer selv. Kjørelæreren ville ha meg videre på neste trinn med en gang. (Jeg har synda en del tidligere så jeg kan kjøre ganske greit, men tenkte at nå er det faen meg på tide å faktisk få tatt lappen.)Men det kunne han ikke. Han var i følge loven forplikta til å ha en såkalt "veiledningstime" på det første trinnet først. Kjøretimen jeg hadde i dag tok jeg mest for å se hvordan jeg lå an. Og alt dette obligatoriske ditten og datten ikke en gang viser seg å gjøre noen forskjell i ulykkestatiskikken synes jeg noe er galt. 17K er minimum. MINIMUM. Man kommer ikke under dette uansett. Så en som har kjørt bil i 25-30 år og virkelig kan dette, eller et geni som klarer alt han prøver på på første forsøk osv., kan komme ned i denne prisen. Folk flest trenger litt flere timer. Da sier det seg selv at snittprisen øker. Nå er jeg så gammel at jeg slipper trafikkalt grunnkurs heldigvis (og jeg har mopedlappen fra jeg tok den som valgfag på ungdomskolen, da trenger jeg heller ikke TGK), men jeg må gjennom mørkedemoen. Og den innebærer at man skal sitte på med en kjørelærer som forteller at det er skummelt å kjøre i mørket og at man bør bruke refleks osv. Det er 1600kr bare der. (Vet ikke om dette er typiske priser, bare fant på en random kjøreskole på nettet nå). Og førstehjelpskurs må selv leger ta. For en svindel! De hadde hatt en akuttlege som akkurat tok lappen der borte nå. Han måtte ta førsthjelpskurs sammen med 16-åringer. Og hva slags førstehjelpskurs? Joda, det er ferdig på tre timer. Du lærer vel typisk å legge folk i stabilt sideleie osv. Det sier seg selv at du ikke får lært noe særlig på de få timene. Skulle det først vært obligatorisk med et sånt kurs kunne det blitt gjort ordentlig. Et førsthjelpskurs jeg ser for meg er noen vits går på minst 5 kvelder av minst 2 timer hver. Slik det er nå er det bare bortkasta penger rett i dass. Ikke hjelper det særlig og det fordyrer kjørelæringa. Hele greia stinker. Jeg skal ikke si at det er næringa selv som står bak eller at noen er korrupte eller noe slikt. Det blir bare spekulasjoner. Det jeg derimot sier er at slik det er nå virker faenskapet mot sin hensikt. Vi får masse utgifter som ikke gjør oss noe bedre sjåfører. Resultatet er jeg 99% sikker på at blir at folk enten fortsetter å kjøre uloblig uten lappen eller kutter ned så mye de kan. Da lærer de ikke så godt som de kunne ha gjort om de kunne fokusert på det å faktisk lære å kjøre bil. Husker ikke hvem som sa det, men en av våre patetiske rikspolitikere presterte å si at de regnet med at de fleste hadde kjørt mellom 10 og 20 000 KM eller noe sånt med privat øvelseskjøring før de tok lappen. Men faen heller, det er faktisk ikke alle som har den muligheten. Det er faktisk ikke alle som har et stort nettverk til å hjelpe seg med det. Og når vi først er inne på ting med lappen som er høl i huet så var det jo en av disse riksidiotene som ville gi flyktninger lappen gratis. Jeg mener, HVA FAEN?! VIL de legge opp til rasisme eller hva? ARGH! Sorry for lang rant, men jeg blir litt provosert av hvordan opplegget er her til lands. Slik det er nå sier kjørelæreren min at jeg egentlig kan ta lappen ganske raskt, men pga. alt obligatorisk og min økonomi kommer jeg til å bruke mye lengre tid på det. Hvis jeg får skrapa sammen pengene. Hilsen en irritert kjøreskoleelev med anstrengt økonomi 9 Lenke til kommentar
Untitled Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 ... Amen! Føler jeg blir ranet selv når jeg driver å tar timer. Vanskelig å motivere seg til å ta lappen da :/ Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Betalte vell selv noe mellom 1000-1500 for mørkekjøringen når jeg tok lappen tilbake i 2008. Hva som var poenget med den timen vet jeg ei, for det eneste jeg fikk ut av den var at folk uten refleks synes dårlig. Som om det skulle være noe overraskelse, jeg bodde i Bodø. Jeg har da vært vant med mørketid gjennom deler av vinteren siden før jeg kunne gå. Og når det gjelder førstehjelpskurset, joda jeg ser poenget med at man kan ha det. Men da burde man faktisk lære noe utover HLR. Men det er noe jeg heller vil ha inn som obligatorisk kurs på VGS (men det for bli en annen sak). Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Min påstand er at ingen lærer HLR på et så kort kurs. De får en kjapp gjennomgang som de glemmer like raskt som politikere bryter løfter. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 De fleste burde kunne huske hva det går ut på, men i forhold til det jeg lærte av førstehjelp i førstegangstjenesten så er det ikke verd ei krone. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 (endret) Min påstand er at ingen lærer HLR på et så kort kurs. De får en kjapp gjennomgang som de glemmer like raskt som politikere bryter løfter. Påstanden er faktisk gal. Man lærer. Men effekten er kortvarig, for vi kan anta at du ikke vil ta HLR-kurs igjen på mange år. Men prisen var stiv. Om en virkelig ønsket HLR-kunnskap skulle økt betraktelig ville et lite kurs hvert eneste år gjort nytten. Samme om det går igjennom skole,jobb,organisasjoner etc. Endret 22. februar 2012 av norskgoy Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Og alt dette obligatoriske ditten og datten ikke en gang viser seg å gjøre noen forskjell i ulykkestatiskikken synes jeg noe er galt. 17K er minimum. MINIMUM. Man kommer ikke under dette uansett. Så en som har kjørt bil i 25-30 år og virkelig kan dette, eller et geni som klarer alt han prøver på på første forsøk osv., kan komme ned i denne prisen. Folk flest trenger litt flere timer. Da sier det seg selv at snittprisen øker. Det eg tenker på er jo at sidan vi i norge har krav om så mange obligatoriske kjøyretimar så er det rart at folk flest trenger endå meir kjøyretrening enn dette før dei består oppkjøyringa. Har dei ikkje fått mengdetrening nok gjennom dei obligatoriske timane? Når det gjeld dei som har kjøyrt bil lenge så sitter i alle fall eg igjen med det inntrykket at mange av dei som brukte mange kjøyretimar var dei som hadde lærekjøyrt sidan dei var 16 med foreldre som fører og derfor lært seg mange uvaner som det tar tid å få fjerna. Dei som hadde lite kjøyreerfaring frå før lærte rett frå fyrste kjøyretime. Men dette var før det var krav om trafikalt grunnkurs, så nå er nok kunnskapen blandt dei som lærekjøyrer ein del større enn den var før. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 Når det gjeld dei som har kjøyrt bil lenge så sitter i alle fall eg igjen med det inntrykket at mange av dei som brukte mange kjøyretimar var dei som hadde lærekjøyrt sidan dei var 16 med foreldre som fører og derfor lært seg mange uvaner som det tar tid å få fjerna. Dei som hadde lite kjøyreerfaring frå før lærte rett frå fyrste kjøyretime. Dette er en myte som aldri blir konktretisert noe i særlig grad heller, og forsåvidt en motsigelse. På den ene siden hevder man at mengdetrening er viktig. Alle enes om dette. Hvis man da mener at man lærer uvaner av foreldre, så bør altså ikke mengdetreningen foregå hos foreldre, men hos kjørelærere. Hvordan en da videre mener at prisen vil bli lav er meg en gåte. Det er dog en gavepa kke til kjøreopplæringsskolen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Dette er en myte som aldri blir konktretisert noe i særlig grad heller, og forsåvidt en motsigelse. På den ene siden hevder man at mengdetrening er viktig. Alle enes om dette. Hvis man da mener at man lærer uvaner av foreldre, så bør altså ikke mengdetreningen foregå hos foreldre, men hos kjørelærere. Hvordan en da videre mener at prisen vil bli lav er meg en gåte. Det er dog en gavepa kke til kjøreopplæringsskolen. Mengdetrening er viktig. Problemet er vel helst at mange i foreldregenerasjonen har tatt førerkortet på ei tid då det var lite formelle krav til kjøyreopplæringa. Beste måten å få til mengdetrening som held god faglig innhold og som samtidig er billig er å sende far på kjøyretimar for oppfriskning medan poden på 16 tar trafikalt grunnkurs. Alle som har tatt førerkortet før 1985 har aldri lært å kjøyre i rundkjøyringar med vikepliktskilt. Før den tid fantes det berre nokre få rundkjøyringar i norge, men då utan at nokon egne reglar for korleis dei skulle brukast. Eigentleg burde det være påbudt med ein kjøyretime kvart 5 år for alle som har sertifikat slik at ein på den måten får luka ut dei bilførerane som har gløymt alt om forsvalig bilkjøyring. Det er mykje synding med bruk av lys, blinklys, plassering i vegbana og liknande. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå