Gå til innhold

Nytt minne til IBM thinkpad "t42p" Hjelp?

JohnFrusciante

Anbefalte innlegg

Jeg har en god fin IBM thinkpad med navn "t42p" og jeg skulle gjerne ha hatt gærningen til å kjøre litt bedre, kanskje prøve å installere windows sju? Men jeg er fulstendig grønn på området... Jeg har skrudd opp maskina og veit sånn någenlunde hvor brikka skal sitte, men jeg vet altså ikke hvilke jeg burde kjøpe, hvilke som passer(?) og om jeg burde sette inn noe mer i traver'n... Noen tips? Litt hjelp?

Igjen, jeg er rimelig grønn og beklager om jeg har posta noe feil.. Haha :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

f.eks komplett.no har en minnevelger som finner aktuelle produkter til deg. http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11209

mulig brikke http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=123476

Før du setter noe inn bør du da sjekke hva du har. Står på brikken(e) eller i systeminfo.

Enten så vet du hvor brikken(e) skal sitte ellers så vet du det ikke, om du ikke vet så får du sjekke.

Du har plass til to brikker å 1 GB, om du har en 1 GB brikke montert kjøper du en til. Om du har en 512 MB brikke så bør du kjøpe to 1 GB brikker.

Det er snakk om ganske dramatisk ytelsesforskjell mellom f.eks 512MB og 1,5-2 GB

Hvor fornuftig det er å oppgradere en såpass gammel maskin er litt bob bob, men om den i dag stort sett tilfredsstiller dine behov og ikke har noen kjente feil kan dette være en god idé.

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar

Det du er på jakt etter er mest sannsynlig brikker av type SO-DIMM (i hovedsak beregnet på bærbare maskiner).

Du må imidlertid finne ut hva slags minneteknologi maskinen bruker, sannsynligvis DDR, DDR2 eller DDR3. Etter hva jeg ser på Google tror jeg denne modellen tar DDR som standard.

Du kan finne dette ut ved å se på klistremerkene som pleier å stå på slike brikker, eller installere et program som CPU-z som kan fortelle deg dette (under fanen "SPD").

Det er også viktig å huske på at dersom du har 32 bit operativsystem vil dette bare støtte opptil ca. 3,25 GB minne. Du kan sette inn mer (eksempelvis 4 GB), men systemet vil ikke klare å utnytte mer enn ca 3,25 GB. Derfor kan det også være relevant å finne ut hvor mye minne du har fra før.

Det kan forresten være greit å finne resten av maskinens speccs også. Det er ikke sikkert den er særlig godt egnet for Windows 7 selv om du skulle oppgradere minnet, dersom prosessoren er i underkant svak. Om du satser på å installere Windows 7, velg 64-bit-versjonen.

Prosessortype, minnemengde og 32/64-bit OS-versjon finner du i WIndows ved å høyreklikke Min datamaskin og velge Egenskaper.

Lenke til kommentar

Thinkpad T42 bruker DDR SO-DIMM, her er aktuelt minne. Spesifikasjonene sier at man skal bruke PC2700 minne.

Gode bruksanvisninger finnes i mengder på nettet, f.eks. her.

Harddisk er IDE på T42 om jeg ikke husker feil, så der er det ikke mye å hente. Det finnes noen får SSD-er med IDE (ATA-100, ATA-133), men de gir ikke akkurat så mye ekstra på en så treg "standard" som ATA.

Lenke til kommentar

Japp, jeg sjekket ut og nå sitter det 1024 mb brikke inni. Den er DDR SO-DIMM, som Bolson sa, og den er riktignok PC2700. Jeg vet hvor brikken skal sitte og har tittet på noen bruksanvisninger for dataen. Hvis en slik brikke ikke koster mer en 300 plus minus tror jeg jeg går for en, og ser hvordan det fungerer..

Nå er jeg rimelig dårlig på hva som befinner seg under tastaturet, men når det gjelder hardisken tror jeg det er en slik : http://www.impactcomputers.com/hts726060m9at00.html

Det står iallefall : HTS726060M9AT00, under egenskaper til harddisken.

Edit : Hehe, skriveleif

Edit :

Prosessoren er forøvrig en Intel Pendium M 745 på 1.8 gHz og jeg lurer på om jeg vil tjene noe på å bytte ut denne, eventuelt om det går ann.

Endret av JohnFrusciante
Lenke til kommentar

CPU kan ikke byttes så vidt jeg husker. Harddisken er noe av det bedre som fantes på disse når det gjaldt hastighet.

Og i realiteten skal man ikke forvente så mye av en ca 8 år gammel maskin. Når det gjelder OS så skal det gå å kjøre Windows 7 på denne, men det tar mye plass. Personlig ville jeg heller ha lagt inn en Linux distro - i og med at surfing etc er omtrent det man kan gjøre med denne.

Lenke til kommentar

Hmm, så da vil det være best å gå for en 1024 Mb Ram brikke, og bare la det andre være i fred?

Jeg kjører heller Windows XP enn noe linux-distro.. Ikke det at jeg har noe imot en linux-distro, jeg bare vil ha windows.

EDIT: Men å stappe inn en slik en : http://www.advance.no/Item.aspx?id=306954&utm_campaign=comp&utm_medium=cpc&utm_source=kelkoo&tduid=9819eb7a064085acd170e2443f6affdd

Ville det vært en ulempe? Ville den fungert?

Poenget er at jeg har tjent litt lommepenger og jeg digger den pcen..

Endret av JohnFrusciante
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...