johpp Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Jeg holder på med å lage en dynamisk nettside. Men problemet er denne databasen. Hva og hvor mange tabbeller må den ha. Siden jeg prøver å lage skal kunne holde orden på forskjellige date. Man skal kunne bestille/reservere ting. Siden krever også registrering og innlogging. Jeg vet hvorda man lager en database, men problemet er at jeg ikke har peiling på hva en nettside database bør inneholde. m.v.h. johpp Endret 21. februar 2012 av johpp Lenke til kommentar
phenalor Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg holder på med å lage en dynamisk nettside. Men problemet er denne databasen. Hva og hvor mange tabbeller må den ha. Siden jeg prøver å lage skal kunne holde orden på forskjellige date. Man skal kunne bestille/reservere ting. Siden krever også registrering og innlogging. Jeg vet hvorda man lager en database, men problemet er at jeg ikke har peiling på hva en nettside database bør inneholde. m.v.h. johpp Det er vel langt ifra noe fast svar pa dette men noen bruker det nesten ikke (kun der det er burkeropprettet innhold) og andre omtrent hele tiden (holde styr pa menyer etc.) Om du er uskker, sett opp et ER diagram. Antar du vet hvilken funksjonalitet du vil haa. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg vet hvorda man lager en database, men problemet er at jeg ikke har peiling på hva en nettside database bør inneholde. Da er det bare å gå i gang. Det er ingen forskjell på å lage en vanlig database og en "nettside database". Stegene er som følger: 1. designing (modellering) 2. implementering (opprette databasen) 3. installering (sette opp, koble til) 4. programmere mot databasen med et serversidespråk (php, ruby e.l.) Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Det finnes ganske enkelt ikke noe fasitsvar på hvor mange tabeller du trenger for å bygge opp ett nettsted. Personlig opplever jeg stadig at jeg ender opp med flere tabeller enn først anntatt. Etterhvert som man "graver" seg dypere ser man fort at ting kan, bør eller må deles opp i sepparate tabeller. Min metode er å sette opp ett brainstorming tankekart (FreeMind er et greit gratis alternativ) hvor jeg lister opp hele nettstedet. Dette gir meg en visuell oversikt over alle sider og funksjoner på nettstedet, helt ned til den minste detalj. Oversikten gir meg også bedre forståelse for hvordan nettstedet skal kobles sammen samt hva som kan, bør eller må plasseres i en database. Men for å liste opp et par tabeller jeg vil se på som nødvendig for deg: > nettstedets sider > innloggingsdata > brukere / profiler > produkter > kategorier > ordre håntering (her vil du nok oppleve at du vil komme til å trenge endel tabeller som må sammenkjøres). Lykke til ... Lenke til kommentar
johpp Skrevet 25. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2012 Hei, jeg takker for responsen jeg har fått. Nå skal jeg prøve å sette igang med jobben med å sette sammen databasen til nettsiden min. M.v.h. johpp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå