Gå til innhold

Presentasjon av testbenk til kjølerguiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er bra, men stusser på to ting.

 

Kan ikke se noen festemuligheter til AMD OpticonAtlhon64. Syns man burde få med det til den prisen.

 

80W virker lite. Å skille CPU kjølere er 80W sansynligvis nok, men hva med vannblokker? Ser man på ide temperaturene (Som egentlig er uinteressange) så er det ikke store forskjeller mellom kjølere. Temperaturenen mellom de beste og dårligste blokkene er ikke mange gradene. Hadde man hatt mer varme som skulle fjernens hadde det kanskje blitt større forsjeller og overklokkede prosessorer utvilker ofte mye mer en 80W.

Lenke til kommentar
Dette er bra, men stusser på to ting.

 

Kan ikke se noen festemuligheter til AMD OpticonAtlhon64. Syns man burde få med det til den prisen.

Det har vi ikke foreløpig, men det får vi nok tak i. I verste fall lager vi det selv.

80W virker lite. Å skille CPU kjølere er 80W sansynligvis nok, men hva med vannblokker? Ser man på ide temperaturene (Som egentlig er uinteressange) så er det ikke store forskjeller mellom kjølere. Temperaturenen mellom de beste og dårligste blokkene er ikke mange gradene. Hadde man hatt mer varme som skulle fjernens hadde det kanskje blitt større forsjeller og overklokkede prosessorer utvilker ofte mye mer en 80W.

En P4 på 3 GHz utvikler ca. 81 watt i worst-case scenario. Typisk utvikler den ca. 60 W. Uansett tror jeg nok testbenken vår kan fortelle veldig mye om forskjellige kjøleblokker med sine 80W.

Det som har litt mer å si i et vannkjølingssystem, er radiatoren. Og der har vi laget en testbenk som leverer 300W... :D

 

Arctic: Dersom vi skulle bytte BIOS mellom to tester, ville vi selvfølgelig sjekke at temperaturavlesningen ville være den samme før og etter. For min del har jeg ikke byttet BIOS siden første test av vannblokk på mitt P4G8X. Så jeg er veldig glad for at vi har denne testbenken nå - jeg er dritt lei enkelte ustabiliteter som det kortet produserer...

Vi har også montert kjølere på nytt for å se på resultatene. Så langt har de vært de samme. Husk: Live-testing VIL avsløre forskjellen mellom to kjølere. Forutsetningen er at omgivelsestemperaturen er den samme, evt. BIOS-oppdatering ikke endrer temp.avlesningene og at testene for øvrig utføres under like forhold. Problemet med dette er at testutstyret vil bli veldig slitt på kort tid og vi er avhengige av å ha en maskin stående til akkurat det bruket. Testbenken vår tar MYE mindre plass, er mer nøyaktig og er automatisert. Det siste er veldig viktig for oss latsabber. :)

Lenke til kommentar

En P4 på 3 GHz utvikler ca. 81 watt i worst-case scenario. Typisk utvikler den ca. 60 W. Uansett tror jeg nok testbenken vår kan fortelle veldig mye om forskjellige kjøleblokker med sine 80W.

 

Gratulerer med KT'n. I den anledning vil jeg gjerne sitere Mr. Bjerke og deg.

 

Novec 15 april 2002:

 

"Vi har nå planer om å kjøpe en profesjonell testbenk fra Innovatek, forøvrig den samme som Tom's Hardware bruker, og om de planene går i boks vil vi ha en skikkelig vifteguide klar i løpet av mai måned."

 

Så da beregner vi at han snakka om mai 2004 ;)

 

Så har vi din uttalelse da. Det var et svar til ThUnD3rM0rPh som linka til KT2 for å hinte om at dere burde kjøpe en. Da svarte du (07.11.02):

 

"Vet du hva den der koster? I tillegg er de visstnok temmelig strikse på hvem som får lov å kjøpe den!

Nei, i god Overklokking.no-ånd bygger vi selv!"

 

Det er alltid morro å rote opp gamle sitater :)

 

Men dette med hvor mye en CPU utvikler av varme osv. Det er nå testbenkens svakhet spør du meg. Når du snakker om 81W så er det slik du får den fra Elkjøp. Når du har fyrt opp spenninga til 2.1v og frekvensen med noen millioner svingninger per sekund da utvikler den vesentlig mer enn 81watt! Så her er det en liten begrensning på testbenken, men man bør vel neppe gjøre for stort poeng ut av det :)

 

Skal bli godt å kunne stole skikkelig på HSF testene til Ok.no!

Lenke til kommentar

Vel, Anders... Hva kan man si? Ting endrer seg. :) Når det gjelder sitatene:

Novec uttalte at "...om de planene går i boks..." - De gjorde ikke det den gangen.

 

Du siterer meg også, og det sitatet ble skrevet før vi fikk tilbudet om å kjøpe KT-3 til en fordelaktig pris. Og som du ser av artikkelen jeg skrev, _vurderte_ vi å bygge selv. Men vi fant ut at det ville være både vanskelig og dyrt å bygge noe selv. Ikke umulig - men vanskelig. I alle fall om testbenken skulle være til å stole på.

 

Du skal også være klar over at KT-3 ikke er en CPU-simulator. Det er en kjølertester. Og med 80W klarer vi nok å skille "clinton fra monica" (eller: presidenten fra "the sucker" :D ) - noe vi allerede har opplevd. En kjøler jeg nettopp hadde på benken gikk totalt i kne med belastning over 50W.

 

For øvrig - dersom du leser den delen om hvor mye varme en prosessor utvikler, ser du at en P4 3.2 ikke yter over 80W - det er den effekten kjølerprodusenter må ta høyde for å fjerne.

Lenke til kommentar
For øvrig - dersom du leser den delen om hvor mye varme en prosessor utvikler, ser du at en P4 3.2 ikke yter over 80W - det er den effekten kjølerprodusenter må ta høyde for å fjerne.

 

Coolermaster ja, men det er vel ikke de viftene folk felst er ute etter når man skal klokke. høy CPU spenning og hasdighet så blir varmen ganske mye mer en 80W.

Lenke til kommentar
For øvrig - dersom du leser den delen om hvor mye varme en prosessor utvikler, ser du at en P4 3.2 ikke yter over 80W - det er den effekten kjølerprodusenter må ta høyde for å fjerne.

 

Coolermaster ja, men det er vel ikke de viftene folk felst er ute etter når man skal klokke. høy CPU spenning og hasdighet så blir varmen ganske mye mer en 80W.

 

Løsningen her er å finne fram til C/W -tallet. Har folk da en cpu som de vet yter 60 watt så kan de gange 60 med C/W verdien og få omtrentlig temperatur.

 

For øvrig snakket jeg ikke om noen konkrete produsenter:

 

The numbers in this column reflect Intel?s recommended design point and are not indicative of the maximum power the processor can dissipate under worst case conditions. For more details refer to the Intel® Pentium® 4 Processor in the 478-Pin Package Thermal Design Guidelines.

Hentet fra side 63 i Intels datablad "Intel® Pentium® 4 Processor with 512-KB L2 Cache on 0.13 Micron Process".

 

Vi vil ikke gi svar på spørsmål som "hvor mange grader vil min prosessor få med denne kjøleren" (det må man finne ut på egen hånd ved å benytte C/W -tallet) - vi vil forsøke å gi dere svar på hvilken kjøler som har den beste kjøleevnen.

Lenke til kommentar
Løsningen her er å finne fram til C/W -tallet. Har folk da en cpu som de vet yter 60 watt så kan de gange 60 med C/W verdien og få omtrentlig temperatur.

 

Vi vil ikke gi svar på spørsmål som "hvor mange grader vil min prosessor få med denne kjøleren" (det må man finne ut på egen hånd ved å benytte C/W -tallet) - vi vil forsøke å gi dere svar på hvilken kjøler som har den beste kjøleevnen.

 

Egentlig uinteressangt. Det er mange andre ting som spiller inn på hva som blir CPU temperatur. Det er stor forskjell mellom om en testbenk og en vanlig PC. I en vanlig PC har jo man andre ting som lager varme og påvirker CPU kjølingen.

 

Vis man ser på tester av Vannblokker så er små forskjeller mellom Vannblokkene. Det jeg vil fram til er at folk flest (de som r på denne siden) overklokker prosessoren og da siger varmeutvklingen mye. Hadde man hatt mere en 80W så hadde man kanskje sett større forskjeller mellom de beste blokkene. Blir litt av de samme med idle temperaturer. Selv en dårlig kjøler ligger ikke langt bak de beste pga at det er lite varme som skal overføres.

Lenke til kommentar

Nettopp fordi det er så små forskjeller så har vel romtemperaturen en del og si også? På jobben har jeg tilgang til et standardrom hvor temperaturen er helt konstant hele tiden. Dette bruker jeg til testing av kjølere, og skjønner ikke at det vil bli nøyaktig nok ved testing i en vanlig leilighet. :shrug:

Til vanlige luftkjølere er det jo ganske stor forskjell på de, men i toppen av vannkjølingssystemene ligger det jo ganske tight...

Lenke til kommentar
"]yummy: Kan denne måle negative grader?

Og evt hvor langt går den ned?

 

Njaal

 

Det har jeg ikke testa - ennå. :) Men jeg har jo en Vapochill stående, og den skal nok kjøres en runde, den også. Men det blir ikke med det første.

Håper den tar det da.. Kjedelig å ikke få testet Peltier-løsninger...

 

Njaal

Lenke til kommentar
"]
"]yummy: Kan denne måle negative grader?

Og evt hvor langt går den ned?

 

Njaal

 

Det har jeg ikke testa - ennå. :) Men jeg har jo en Vapochill stående, og den skal nok kjøres en runde, den også. Men det blir ikke med det første.

Håper den tar det da.. Kjedelig å ikke få testet Peltier-løsninger...

 

Njaal

 

Jeg mener bestemt at den skal takle minusgrader helt fint. Hvis ikke, finner vi nok en løsning. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...