Gå til innhold

Presentasjon av testbenk til kjølerguiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette ser meget lovende ut.

 

For meg som bor oppå pcen (hybel på 12 kvm) er støynivå veldig viktig, så når dere får igang støymåling blir dette kanon.

 

En annen ide, er å koble en mikrofon opp på dette oppsettet, og lage ei lydfil for hvordan vifta høres ut, selv om ei vifta har lavt desibeltall kan det være noe ekkel hvining og susing i den. Det beste kunne "høre" den før man kjøper den, noe som microplex allerede har, bare fra en uavhengig og pålitelig kilde ;)

 

-magnus

Lenke til kommentar
Bra initiativ! Tør jeg spørre hva den kostet? Har hørt at slike testbenker er relativt dyre..

 

Den var dyyyyr. Men skal du ha noe som du kan stole på og som er nøyaktig nok, er du nødt til å gå opp i pris. Vi vurderte litt fram og tilbake når vi fikk tilbud om å kjøpe den, men fant ut at investeringen ville lønne seg på sikt.

 

Men la meg minne dere på en ting: Testbenken sier ikke det grann om hvordan kjøler A oppfører seg på prosessor B. Vi kan gi en indikasjon ved å se på whitepapers fra Intel og AMD, som oppgir hvor mange watt en bestemt prosessor yter (du finner gjerne to tall: normal og "worst case" i whitepapers). Sammenlikner du det med testresultatene, vil du se sånn noenlunde hvilket resultat du vil få. Det vi kan si noe om, er hvordan en kjøler yter i forhold til andre.

Lenke til kommentar
Dette ser meget lovende ut.

 

For meg som bor oppå pcen (hybel på 12 kvm) er støynivå veldig viktig, så når dere får igang støymåling blir dette kanon.  

 

En annen ide, er å koble en mikrofon opp på dette oppsettet, og lage ei lydfil for hvordan vifta høres ut, selv om ei vifta har lavt desibeltall kan det være noe ekkel hvining og susing i den. Det beste kunne "høre" den før man kjøper den, noe som microplex allerede har, bare fra en uavhengig og pålitelig kilde ;)

 

-magnus

 

Det vil bli vurdert, ja.

Lenke til kommentar

Dyr? Jeg tviler ikke, kunne godt tenkt meg en slik selv jeg :yes:

 

Jeg kan jo bruke den til aa lage speilegg naar jeg ikke skal teste kjolere :lol:

Jeg tipper den koster 10-15 store lapper? :roll:

 

Frankie

Singapore

 

BTW: Jeg maa jo bare gratulere dere med innkjopet det er noe dere ikke skal angre paa og de tror jeg dere vet allerede. Jeg gleder meg virkelig til aa se testresultater i fremtiden. Spessielt vannblokker og vannkjoling, da jeg gaar med tanke paa aa kjope meg vannkjoling til min Shuttle XPC

Lenke til kommentar
En annen ide, er å koble en mikrofon opp på dette oppsettet, og lage ei lydfil for hvordan vifta høres ut, selv om ei vifta har lavt desibeltall kan det være noe ekkel hvining og susing i den. Det beste kunne "høre" den før man kjøper den, noe som microplex allerede har, bare fra en uavhengig og pålitelig kilde ;)

 

-magnus

 

Det vil bli vurdert, ja.

 

Det derre var bare en fabelaktig ide og det haaper jeg virkelig dere skal svare positivt paa. JEg er ikke sikker paa hvor lenge jeg har grubbla paa om jeg skal kjope meg en vifte til min Shuttle, men det maa da vere snart 10mnd, jeg har fremdeles ikke kjopt noe enda. I need the facts. En ting er aa lese at en vifte produserer 32dB, men det er ikke noe som er bedre enn aa hoere det fra en lydfil. Dette begynner jeg aa glede meg til :)

 

Frankie

Singapore

 

********** : kan jeg virkelig ikke skrive h-o-r-e altsaa ikke slik h0re men det aa h0re...nevermind jeg mener egentlig....høre, men stress aa bruke ascii paa engelsk tastatur, lol. :lol:

 

yummyedit:

æ = ae

ø = oe

å = aa

Nå funker det. :)

Lenke til kommentar

frank_jarle: skriv ø som oe. Sensuren erstattet høre (med o i stedet for ø) med masse stjerner. :lol: Du kan jo også legge inn norsk tastaturoppsett på maskina di (dersom du ikke bruker internett-café, da).

 

Nå må vi bare finne en dB -måler som virker fornuftig. Så langt har jeg fått tilbud på målere som koster over 30.000 - og det er _litt_ mer enn vi er villige til å bruke.

 

BTW: KT-3 har en veiledende pris på rundt 20 laken. Vi betalte ikke fullt så mye, men dyr var'n.

Lenke til kommentar
Nokia 6210 kan moddes til å måle dB hvis budsjettet er begrenset :lol:

 

He he... må nok ha noe som er _litt_ mer pålitelig enn som så. :) Skal det være, så skal det være. Helst ingen kvasi-semi-hjemmesnekra løsninger som i beste fall er VELDIG upålitelige. ;)

Lenke til kommentar
frank_jarle: skriv ø som oe. Sensuren erstattet høre (med o i stedet for ø) med masse stjerner. :lol: Du kan jo også legge inn norsk tastaturoppsett på maskina di (dersom du ikke bruker internett-café, da).

 

Nå må vi bare finne en dB -måler som virker fornuftig. Så langt har jeg fått tilbud på målere som koster over 30.000 - og det er _litt_ mer enn vi er villige til å bruke.

 

BTW: KT-3 har en veiledende pris på rundt 20 laken. Vi betalte ikke fullt så mye, men dyr var'n.

 

Hehe, vel inne paa HW.nos sitt forum saa er jeg saa vant med aa skrive h0re heletiden, saa jeg ble litt forbauset naar det ble sensurert, jeg tenkte egentlig ikke paa det kvinnelige yrke, anyway this is off topic.

 

Tja 20 laken er ikke saa galt, jeg mener dere faar jo bare det bra verktoyet aa jobbe med, pluss at dere ikke trenger aa demontere maskinparken deres lenger, tenker spessielt da paa kjolere alla AlphaPal8045 himla stress, greit nok hvis man skal bruke den hele tiden, men hvis man skal bruke maskinen som en test benk saa er deres nye vidunder helt fantastisk :smile:

 

Naar det gjelder db-maaler, hva med aa starte en kronerulling. Har vi ikke hatt slikt tidligere da? Naa skal jeg ikke prove aa starte noe nytt, men jeg syntes det hadde vert litt goy. Jeg burde jo gaa frem som et godt eksempel, men litt vanskelig aa faa sendt dere penger fra Singapore, hvis du skjonner.

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Kronerullering? Tja - det _er_ en mulighet, men jeg skal se om vi ikke kan skaffe noe som er litt snillere prissatt først. Dessuten trenger vi utstyret temmelig kjapt, og en kronerullering vil ta for lang tid. Men jeg synes forslaget er kanonbra! Tross alt ville de som deltar i en kronerullering for å kjøpe inn utstyr få veldig mye igjen for det - alle sammen.

Lenke til kommentar
@ Yummy

 

Vil denne fungere på kjølere som bruker de fire hullene rundt sokkelen til å feste ribben på? Og i tillfelle, da tester dere vel også vannblokker på disse, eller?

 

-P-

 

Ja. Og vi skal teste vannblokker.

Oppfattet ikke at du hadde utstyr for å måle vann-temperatur og -gjennomstrømming også :o

Lenke til kommentar

Ja. Og vi skal teste vannblokker.

Oppfattet ikke at du hadde utstyr for å måle vann-temperatur og -gjennomstrømming også :o

 

Vanngjennomstrømning har vi ikke skikkelig utstyr til ennå (det vi har er for dårlig dimensjonert) - men vanntemperaturer skal vi nok finne en løsning på. :) Det kommer nok flere presentasjoner av testutstyr etterhvert... :)

Lenke til kommentar

Det er litt forskjellig - for Overklokking.no sin del er det meste av utstyret plassert her i Narvik hos meg. Noe av det vil bli sendt til Trondhjem, ettersom vi har et par medarbeidere der nå. De testene som ikke krever testutstyr tas hjemme hos hver enkelt medarbeider. Vi i Overklokking.no har ikke egne lokaler, så leiligheten min ser litt bomba ut til tider. :( 8-9 datamaskiner, bokstavelig talt en haug med utstyr... Det blir fort fullt på en liten leilighet. :(

 

Når det gjelder testutstyret til de andre websitene, vet jeg ikke hvem som har det og hvor det er plassert.

Lenke til kommentar

Man hører og man ser...*host*

-At livetesting ikke er bra. Men det er vi alle enig om. Det er derfor vi sitter her. Men så var det vel noen ytringer på hvor mye BIOS-versjon på et HK påvirket temperaturen(egentlig gammelt nytt), og dermed gjorde hele opplegget helt ubrukelig.

 

Joda, men derfor så lurte jeg på om noen fra ledelsen kunne komme hit å bekrefte, eller avkrefte en gang for alle om dere driver å bytter bios mitt i en kjøler roundup?

 

Personlig antar jeg det er ganske tvilsomt! ;)

 

En annen aktuell ting er vel også om det har blitt utført test av samme produkt flere ganger for og avdekke eventuelle forskjeller?

 

Takk for oppmerksomheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...