Gå til innhold

Presentasjon av testbenk til kjølerguiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tolker dette som et tegn på at overklokking.no kommer til å satse skikkelig utover mot høsten. :)

 

Testbenken så meget bra ut, og større krav til nøyaktighet enn det den kan prestere er helt unødvendig. Det skal bli spennende å lese noen tester. Gleder meg.

 

Håper dere setter alle deres medarbeidere i sving også, så vi kan få masse nye artikler om alt fra A til Å innen overklokking og modding.

Lenke til kommentar

Gode greier! Det er fint å se at dere satser skikkelig nå. Jeg håper at dere tar dere tid til å lage noe lignende som dette. Har aldri vært særlig begeistra for OCshoot, og har lenge venta på noe som kan konkurrere med denne databasen. Jeg håper at dere kan ta dere tiden til å teste enkelte "gamle" kjølere på nytt igjen, for å ha et sammenligningsgrunnlag. På ønskelisten er Taisol's gode gamle CKG 760, Alpha PAL 8045, Swiftech MCX462+, alle kjølerne fra Thermalright (med samme vifte der mulig) +++

Lenke til kommentar

Ikke for å disse Ocshoot sin "database" ** på noen måte - but we are going to ACE that one! :D

 

Vi driver for tiden med å utvikle en skikkelig databaseløsning for å presentere dataene på best mulig måte. Hvorvidt det blir aktuelt å teste gamle kjølere vet jeg ikke - det kommer an på hva vi har. I første omgang har vi mer enn nok med å teste det som er på markedet - og det som kommer på markedet. Tror jeg har godt over 50 stykker liggende klare. Dersom vi skal benytte den prosedyren vi har kommet fram til nå foreløpig, tar det i overkant av 4 timer per kjøler bare i testing. Man frykter det vil ta lengre tid... :o

 

** Jeg setter "database" i gåsøyne fordi det pr. definisjon ikke er noen database de har - det er en flat fil. Funker greit nok, men det kan gjøres bedre.

Lenke til kommentar

Aaaaah vakkert! Dette har vi ventet på :yes:

 

Men du/dere, et tips fra meg ang. goop og påsmøring av denne med potensielle avvik og den kjedelige leksa.... Vel, dropp hele goop opplegget, og kjøp inn en bunke med thermal pads! Aldri mer tvil om påsmøringen var vellykket. Likt resultat hver gang. Finn en type som "ligner" AS3, slik at eventuelle forskjeller i overflaten på kjølerene kommer fram på mest mulig riktig måte.

Forøvrig er det masse produsenter i statene som kan hjelpe dere med riktig produkt og en god pris.

Lenke til kommentar

@ Yummy: Hadde egentlig også tenkt å kalle det en "database", men regna med å få flabb for det av div. fanboys. Ser uansett ikke ut til å være noe problem lenger :D

 

@ Artic: Består ikke de thermal padene av voks? Voksen kan nemlig være plagsom å få bort fra kontaktflatene etterpå, og kan dermed forverre resultatet for de neste testene av kjølere.

Lenke til kommentar

Pads betsår av forskjellige ting. Spørs hva man er ute etter. Som sagt er utvalget enormt. Alt fra papirtynne kjeramisk baserte utgaver, til den mer kjente "tyggegummi" utgaven som ofte sitter på kjølere.

Rengjøring skulle neppe bli et problem. Det finnes mange kraftige stoffer som burde gjøre jobben lett.

 

Uansett bør/må også kjølere testes flere ganger, så eventuelle forskjeller vil jo dukke opp.

Lenke til kommentar

Jeg vet at dere er mest interessert i overklokking, men jeg kunne ønske meg litt fokus på lydsvake løsninger. Jeg har selv en PAL8045 med en 12dB Pabst vifte, og lurer på om det fins noen bedre til denne vifta. Jeg kunne ønske meg en sammenlikning mellom Swiftec, Alpha PAL og SLK-900 for eksempel... (pretty please... with sugar on top... :wink: )

 

Overklokking.no er jo ikke bare om overklokking, men også om kjølesystemer av høyeste kvalitet, og det er det hardcore støydempere som meg må ha. Er det rom for oss, også?

 

Forresten kongesatsing dere gjør. Kudos til overklokking.no-teamet!!! :woot:

Lenke til kommentar
Jeg vet at dere er mest interessert i overklokking, men jeg kunne ønske meg litt fokus på lydsvake løsninger. Jeg har selv en PAL8045 med en 12dB Pabst vifte, og lurer på om det fins noen bedre til denne vifta. Jeg kunne ønske meg en sammenlikning mellom Swiftec, Alpha PAL og SLK-900 for eksempel... (pretty please... with sugar on top... :wink: )

 

Hva om du i stedet ser etter hvilken kjøleribbe som viser seg å være best, og så kjøpe den og bruke i lag med vifta di? Den testen Ok.no gjør vil jo overhodet ikke si noe om temperaturen en vil oppnå med en ekte prosessor, så jeg ser ikke helt vitsen. De kommer nok helt sikkert til å bruke et sett med samme vifter i tre (eller flere) forskjellige klasser med forskjellige støynivå og kjøleevne. Resultatene vil kunne sammenlignes med andre kjølere som har vært testet med akkurat de samme viftene, og dermed vil du jo se hvilken kjøleribbe som yter best.

Lenke til kommentar

Jeg kan bare huske at i sin tid så var SK6 fra Thermalright hakket bedre enn PAL8045 med f.eks. "hårføner'n" fra delta, men den gjorde seg dårlig med en slo-mo 12dB Pabst. Man kan ikke bare si at kjøling er kjøling uansett luftmengde.

 

Dessuten vil disse testene kunne gi en viss indikasjon på hvordan temperaturen blir i praksis, og man kan for eksempel si at den og den kombinasjonen ikke vil gi tilstrekkelig kjøling på en prosessor som avgir så og så mye varme.

 

Min bønn er kort og godt: Ta med Pabst's 8412N2GL (12dB) vifte i "testviftesortimentet".

Lenke til kommentar
Jeg vet at dere er mest interessert i overklokking, men jeg kunne ønske meg litt fokus på lydsvake løsninger. Jeg har selv en PAL8045 med en 12dB Pabst vifte, og lurer på om det fins noen bedre til denne vifta. Jeg kunne ønske meg en sammenlikning mellom Swiftec, Alpha PAL og SLK-900 for eksempel... (pretty please... with sugar on top... :wink: )

 

Overklokking.no er jo ikke bare om overklokking, men også om kjølesystemer av høyeste kvalitet, og det er det hardcore støydempere som meg må ha. Er det rom for oss, også?

 

Forresten kongesatsing dere gjør. Kudos til overklokking.no-teamet!!!  :woot:

 

 

Den støtter jeg 100%! Er det noe jeg ikke takkler er det en pc som bråker like mye som ett jetfly.

 

Ellers er det et veldig bra initiativ dere har satt igang. Stå på videre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...