Gå til innhold

Oljefondets avkastning


Anbefalte innlegg

Er det noen som sitter på informasjon om hvor mye meglerne som har behandlet oljefondet har fått i bonuser?

 

 

Kom nettopp over denne artiklen:

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2337519.ece

 

Sentralbanksjefen står fast på at Norge bør bruke en mindre andel av oljepengene.

 

...

 

Handlingsregelen legger til grunn at regjeringen hvert budsjettår kan bruke avkastningen av oljefondet, som i 2001 ble beregnet til fire prosent årlig i gjennomsnitt. Poenget med å kun bruke avkastningen er at fondet ikke skal minske. Men fondets avkastning har imidlertid ligget langt under fire prosent de siste årene: siden 1998 har den vært på 2,5 prosent i gjennomsnitt.

 

2,5% virker laterlig lavt for min del, er ikke det vi bruker som inlasjonsmål her i landet å?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den faktiske avkastningen har variert fra år til år. I 2008 var det en negativ avkastning, -23%, mens i 2009 var den 25% i pluss. Aksjedelen har variert ennå mer, mellom -40% og +34%. I snitt blir det altså bare drøyt 2%, og det kan høres lite ut. Samtidig er land som Hellas i ferd med å konkurs, og USA har en nasjonalgjeld på 5 norske oljefond, så i det perspektivet skal vi kanskje ikke være så misfornøyde.

 

Forvaltningskostnaden ligger rundt 0,1%. Mesteparten av jobben gjøres av statsansatte forvaltere.

 

10% av fondets portefølje forvaltes av eksterne, hvor aksjemeglerne er de dyreste. Deres honorar utgjør drøyt 25% av brutto avkastning over tid. Men det er altså bare en liten del av porteføljen som er satt ut her. Eksterne forvaltere i rentemarkedet har et marginalt honorar.

 

Kilde: Norges Bank Investment Management

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er det noen som sitter på informasjon om hvor mye meglerne som har behandlet oljefondet har fått i bonuser?

Det var et grelt eksempel under den forrige sentralbanksjefen på at en forvalter fikk 500 millioner i honorarer for å ha gjort gode investeringer:

 

http://www.dinnettavis.no/#deflasjon-finansformue

 

Les også postene ovenfor:

 

http://www.dinnettavis.no/#skill-ut-oljefondet

 

http://www.dinnettavis.no/#rapporteringsplikt-for-oljefondet

 

og den aller siste om mitt syn på det Øystein Olsen sier om at vi bruker for mye:

 

http://www.dinnettavis.no/#handlingsregel-munchmuseum-rentefradrag

 

Se også tabellen nederst nede i denne

 

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2334363.ece

 

artiklen for ytterligere opplsyninger.

Lenke til kommentar

Er det noen som sitter på informasjon om hvor mye meglerne som har behandlet oljefondet har fått i bonuser?

Fra kvartalsrapporten for 3Q 2011:

Year to date 30.09.2011:

Performance-based fees to external managers: 429 millioner NOK

 

2,5% virker laterlig lavt for min del, er ikke det vi bruker som inlasjonsmål her i landet å?

2,5% her refererer til realavkastning. At inflasjonsmålet også er 2,5% er helt tilfeldig.

 

I det lange løp er det ekstremt viktig å ha et realistisk avkastningskrav forutsatt at realverdien av "Oljefondet" skal bestå. Dog, jeg tviler sterkt på at verken politikere eller det norske folk er interessert i å bevare realverdien for fremtidige generasjoner.

Lenke til kommentar

Oljefondet er papir som burde investeres i infrastruktur og hardt gods før det er for sent.

Hvilken infrastruktur er det du mener vi trenger? Det er ingen investering som gir avkasting å bygge veier eller jernbane i Norge hvis det er hva du tenker på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Oljefondet er papir som burde investeres i infrastruktur og hardt gods før det er for sent.

Det er vel også Noblefondene som etter Nobels død har hatt realvekst til tross for utdeling av prisen (årlig tapping av fondet). Nobels økonomipris var ikke med fra begynnelsen, men kom til som en følge av fondets realvekst.

 

Forvalterne av Nobelfondene burde hatt Nobels økonomipris. :roll:

Lenke til kommentar

Oljefondet er papir som burde investeres i infrastruktur og hardt gods før det er for sent.

Hvilken infrastruktur er det du mener vi trenger? Det er ingen investering som gir avkasting å bygge veier eller jernbane i Norge hvis det er hva du tenker på.

Det gir avkastning i form av at varer og tjenester kan forflytte seg mere effektivt.

 

Det er ikke bare noe jeg "mener" at vi trenger. Vi er dønn avhengig av det.

Lenke til kommentar

Oljefondet er papir som burde investeres i infrastruktur og hardt gods før det er for sent.

Hvilken infrastruktur er det du mener vi trenger? Det er ingen investering som gir avkasting å bygge veier eller jernbane i Norge hvis det er hva du tenker på.

Det gir avkastning i form av at varer og tjenester kan forflytte seg mere effektivt.

 

Det er ikke bare noe jeg "mener" at vi trenger. Vi er dønn avhengig av det.

 

Og du tror ikke Finansdepartementet/Norges Bank er klar over den avkastningen? Ikke bare er de klar over den, de vet hvor stor den er og den er såpass lav at man heller investerer i utenlandske obligasjoner og aksjer..

Lenke til kommentar

Det gir avkastning i form av at varer og tjenester kan forflytte seg mere effektivt.

 

Det er ikke bare noe jeg "mener" at vi trenger. Vi er dønn avhengig av det.

Varer og tjenester får flyttet seg mer effektivt, men det er dessverre ikke nok til at det lønner seg, det må sees på som et gode å ha gode veier her. Det er også sånn at det er svindyrt å bygge veier i Norge, både pga dyr arbeidskraft og utfordrende terreng.

 

Nå er det jo også sånn at det bygges mye veier i Norge sånn som det er nå (vegvesen), men det går kanskje ikke så fort som du kunne ønske. Jeg poengterer bare at det er en dårlig økonomisk investering å bygge flotte motorveier over hele landet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Fakta er: Det har aldri vært satset tilnærmelsevis så mye på samferdselssektoren som nå.

 

Antagelig er det ikke et land i verden det er mer komplisert å bygge veier i Norge. Vi har fjell og daler. Det har mange andre land, men ikke så mange øyer og fjorder som Norge. Vi har en lengre kystlinje enn resten av Europa tilsammen.

 

Hele oljefondet hadde ikke strukket til å bygge gode nok veier i vårt langstrakte land.

 

Fakta er videre: Den forrige borgerlige regjeringen lot veiene forfalle. Det ble ikke satset spesielt på jernbaneutbygging.

Lenke til kommentar
Og du tror ikke Finansdepartementet/Norges Bank er klar over den avkastningen? Ikke bare er de klar over den, de vet hvor stor den er og den er såpass lav at man heller investerer i utenlandske obligasjoner og aksjer..

Veiutbyggingen i Norge kan ikke sies å være basert på rasjonelle vurderinger opp mot alternativ avkastning i Oljefondet. En jernbaneutbygging hvor hele investeringsbeløpet avskrives i sin helhet kunne i så fall ikke funnet sted. Sett utenfra virker det snarere som samferdselsutbygging styres av en blanding av inkompetanse, politiske innfall og ideologisk forfordeling. Uansett, mer oljepenger er det ikke et presserende behov for.

 

Norges Bank, i likhet med mange andre økonomer og foreløpig historisk avkastning, sier rett ut at handlingsregelen ikke ivaretar realverdien av Oljefondet. På veldig lang sikt vil i så fall petroleumsformuen fordufte. I mellomtiden får vi glede oss over fantastiske trygdeytelser.

 

Et tankekors vedrørende alternativ avkastning: Realavkastningen for olje var 13,7% per år fra 1998 til 2010 målt i USD.

Lenke til kommentar

Nåja, det er en god del samferdselsinvesteringer en kan gjøre som er samfunnsøkonomisk lønnsomme, f.eks. oppgradere veger hvor det ofte skjer alvorlige ulykker. Her er eksempel: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7985838

 

IC-triangelet (utbygging av nytt jernbanenett på Østlandet) er vurdert som ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt for de fleste alternativene, men er regnet som nødvendig for å ta i mot befolkningsveksten som kommer de neste 40 årene. Det er uansett kompliserte regnestykker, men justeringer av billettpriser/avganger/ol. kan få prosjektet samfunnsøkonomisk lønnsomt dersom det er et mål. Etter min mening kunne man godt benyttet oljefondet til slike investeringer.

Endret av karantene
Lenke til kommentar

Oljefondet er papir som burde investeres i infrastruktur og hardt gods før det er for sent.

Hvilken infrastruktur er det du mener vi trenger? Det er ingen investering som gir avkasting å bygge veier eller jernbane i Norge hvis det er hva du tenker på.

Det er ingen investering som den norske stat tjener på nei. Det norske folk og næringsliv vil derimot vere tjent med et fungerende kolektivtransport system og veier...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...