LonelyMan Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Hei Har jeg som ansatt lov til å utlyse ledig praksisplass på min arbeidsplass gjennom NAV slik at jeg kan ta inn en person for å få prøve seg og få opplæring i min bedrift, at jeg lærer han opp personlig, eller er det kun bedriftens ledelse eller daglig leder som har lov til å utlyse slike ledige praksisplasser? Endret 21. februar 2012 av LonelyMan Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Hei Har jeg som ansatt lov til å utlyse ledig praksisplass på min arbeidsplass gjennom NAV slik at jeg kan ta inn en person for å få prøve seg og få opplæring i min bedrift, at jeg lærer han opp personlig, eller er det kun bedriftens ledelse eller daglig leder som har lov til å utlyse slike ledige praksisplasser? det er noe ledelse skal ta opp. Arbeidsgiver er ansvarlig for alle ansatte, så det må gå gjennom noen i ledelsen. Men du kan jo spørre ledelsen om det Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 Kan du henvise eller referere den spesifike loven som sier det? Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Kan du henvise eller referere den spesifike loven som sier det? Nei, men tenk deg om denne personen blir uføre på jobben. Og hvem skal betale han? Og han er i firma sitt navn og gjør en jobb for firma. Fant noe som underbygger det jeg har sagt: http://www.lovdata.no/all/hl-19690613-026.html#2-1 Arbeidsplassen må godkjennes for praksis: http://elev.no/wshow.aspx?ida=838 Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg fikk et tips fra en som driver firma at, om en utlyser ledig praksisplass på NAV, så kan en få gratis arbeidskraft, la lærligen gjøre jobben din og så får du selv betalt for det, men du ikke gjør en dritt selv. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg fikk et tips fra en som driver firma at, om en utlyser ledig praksisplass på NAV, så kan en få gratis arbeidskraft, la lærligen gjøre jobben din og så får du selv betalt for det, men du ikke gjør en dritt selv. Joda, NAV betaler kanskje. Men det er uansett han som driver firma og har ansvaret for lærlingen og som det står, bedriften må godkjennes. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Fantastisk morsom tråd, må jeg si! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 § 2-2. Arbeidsgivers plikter overfor andre enn egne arbeidstakere (1) Når andre enn arbeidsgivers egne arbeidstakere, herunder innleide arbeidstakere eller selvstendige, utfører arbeidsoppgaver i tilknytning til arbeidsgivers aktivitet eller innretning, skal arbeidsgiver: a) sørge for at egen virksomhet er innrettet og egne arbeidstakeres arbeid er ordnet og blir utført på en slik måte at også andre enn egne arbeidstakere er sikret et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, b) samarbeide med andre arbeidsgivere for å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Sidan du her vil ta inn ein person til å arbeide i bedrifta så vil din arbeidsgiver ha ansvaret for at arbeidsmiljøet er forsvarlig. Din arbeidsgiver skal også samarbeide med NAV då det er NAV som er arbeidsgiver med person og lønnsansvar i ein slik situasjon? Dersom du på eiget iniativ hyrer inn ein person som din arbeidsgiver ikkje har godkjent så vil dette være eit tilfelle av grov ilojalitet ovanfor arbeidsgiver sidan du utan arbeidsgivers tillatelse setter arbeidsgiver i ein situasjon der han/ho er ansvarlige for arbeidssikkerheita for lærlingen. Når ein då også veit at du gjer dette for å sleppe å gjere jobben sjølv så er dette ein klar oppsigelsesgrunn der du nok blir bedt om å gå på dagen (avskjed). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Altså, du kan ikke som vanlig ansatt ansette noen på vegne av firmaet ditt. Det er ingen spesifikk lov som sier det. Man kan som utgangspunkt ikke stifte forpliktelser for andre. Skal jeg helt uten videre drive og ta opp lån og kjøpe ting og bestille ting og ta jobb og styre og vase på dine vegne? Nei, selvfølgelig ikke. På samme måte kan ikke du lyse ut praksisplass på jobben din, det må sjefen (eller den han har delegert slik myndighet til) gjøre. Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 Herr Brun, det uformelle svaret ditt er jeg allerede klar over, eller logikk som vi kaller det, men det jeg spurte om var en referanse til det spesifike lovverket som sier noe klart rundt dette. Alle kan gjette fargen på en ost. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Herr Brun, det uformelle svaret ditt er jeg allerede klar over, eller logikk som vi kaller det, men det jeg spurte om var en referanse til det spesifike lovverket som sier noe klart rundt dette. Alle kan gjette fargen på en ost. Poenget er jo: nei du kan ikke lyse ut. Flere gode argumenter og har referert til et lovverk som i seg selv tilsier at du ikke kan gjøre det Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Juss er mer enn lovverket. Veldig mye rett er ulovfestet, av naturlige grunner. Du kommer ikke til å klare å finne en lovbestemmelse som sier at du ikke kan ansette folk for firmaet ditt. Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 23. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2012 (endret) Må man ha fullstendig utdannelse i faget for å ha rett til å gi lærlingen opplæring i det spesifike faget eller er det nok at en har mange år med praktisk erfaring selv? Er det kriminelt i så tilfelle? Et annet spørsmål, er det absolutt lovpålagt at en skriver en ny skriftlig avtale med lærlingen når den gamle kontrakten utløper? Hva kan skje om en ikke skriver ny kontrakt, og lærlingen fortsetter men bare den gamle kontrakten eksisterer og ingen ny og vi antar tidsløpet i den gamle kontrakten har utløpt på dato? Endret 23. februar 2012 av LonelyMan Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 No blei det veldig spesifikt her. Opplæring kan alle drive med så lenge den personen som bedriver opplæringa har kompetanse til å lovlig utføre arbeidet. Men du må være godkjent for å kunne skrive ut kvalifikasjonsbevis. Din bestemor kan lære deg å strikke til du blir riktig så god, men vil du ha fagbrev i design og håndverk så må du skaffe deg opplæringa på ein godkjent utdanningsinstutisjon. Dersom bedrifta skal ha lærlinger så skal bedrifta være godkjent som lærebedrift av fylkeskommunen. Då er kravet at bedrifta skal ha ein faglig kompetent person som har ansvaret for opplæringa, men det er ikkje eit krav at denne personen skal gi opplæringa personleg. Men det skal påpassast at lærlingen får den opplæringa som fagplanen legger opp til. Når det gjeld kontrakt så er dette avhengig av kva kontrakta omfatter. Når kontrakta utløper så er arbeidsforholdet i utganspunktet over. Skal lærlingen fortsette å arbeide i bedrifta så må ein lage ny kontrakt sidan alle skal ha skriftlig arbeidsavtale. Dersom arbeidet fortsetter utan ny kontrakt så er dette eit brudd på arbeidsmiljølova. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Skulle dette handle om praksisplass eller lærlingetid? Man må godkjennes uansett om man vil ha folk til praksis eller som lærling, henholdsvis av utdanningskontoret i fylket (tror jeg) og NAV. Det skal settes opp en plan, og planen skal følges. Planen sier sannsynligvis noe om hvem som kan gjøre hva mtp. opplæring. Jeg er ganske sikker på at tariffen sier at dersom lærlingen fortsetter i arbeid etter endt lærlingekontrakt skal han ha fagarbeiderlønn (dersom han har bestått fagbrevet), men her er jeg på litt dypt vann. Lærlingelønn beregnes jo i % av normal lønn, og jeg vil tro lærlingen etter endt lærlingetid skal ha 100%, også om dette ikke eksplisitt står i kontrakten. Det vil som The Avatar være et brudd på aml å fortsette uten skriftlig kontrakt, men jeg tror ikke det har så store rettsvirkninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå