Gå til innhold

Canon G1x vs andre tilsvarende modeller

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har ikke fotografering som noen kjempestor lidenskap, men syntes det er more å knipse bilder av familien da jeg har en liten datter samtidig som en til er på vei, så det sier seg selv at det blir tatt en del bilder for tiden (og de neste årene).

Per dags dato har jeg et EOS400D kamera (med litt forskjellige objektiver) som i utgangspunktet er mer enn nok i forhold til hva jeg bruker kameraet til, men jeg er på utkikk etter noe mindre (ikke speilrefleks) slik at det er enklere å ta det med seg på ferier og andre turer.

Dette er hva som er viktigst med et nytt kamera

• Mindre enn speilreflekskamera (slippe å ta med seg flere objektiver)
  • Har grei kvalitet på videofilming (slik at jeg kan legge igjen videokamera til enkel filming på feriene o.s.v)
  • Continous shooting (mer enn 2/3 bilder per sekund)

Andre ting som batterikapasitet og pris er også viktig, men kommer ikke så langt opp på listen da jeg har planer om å kjøpe det i USA (kjøper ikke kamera som er dyrere enn G1x).

Er Canon G1x er greit kamera å kjøpe utifra mine kriterier, eller er jeg helt på tur? Jeg liker Canon kameraene og har sett på powershot G12 og S100, men er svak for G1x siden den kommer best ut i forhold til mine kriterier (mulig det er feil å sammenlikne S100 med G1x, men jeg gjorde det alikevel.)

Hva er deres pros/cons ved å kjøpe dette kameraet og/eller anbefaler dere evt kamera fra en annen produsent?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå befinner G1X seg i en egen klasse med nøyaktig et valg; seg selv. Det er det eneste kompaktkamera med zoom-objektiv og en såpass stor sensor. Det nærmeste du vil finne er vel Ricoh GXR med A16 24-85mm modulen.

Jeg er usikker på om jeg ville kjøpt G1X i USA, pga. mye dårligere forbrukerrettigheter. Er usikker på om du får noe internasjonal garanti i det hele tatt; det er ikke alt som har 1 år. Og skal du sende det til USA for reparasjon, så går vinninga fort opp i spinninga. Har ikke sjekket prisen, så jeg vet ikke om du faktisk sparer så mange penger heller.

Når det gjelder G1X til ditt bruk, så ser det greit ut. Med et forbehold - continuous shooting. Det er det vel ingen kompaktkameraer som egentlig er så veldig god på? Hva har du tenkt å bruke det til.

Lenke til kommentar

Nå befinner G1X seg i en egen klasse med nøyaktig et valg; seg selv.

Enig med Tomsi42 her, G1 X har en unik kombinasjon av egenskaper så det er ikke lett å finne noe som matcher eksakt.

Du kan gå til G12/P7100 og få mer zoom i et litt mindre husog litt bedre lysstyrke på tele. Ingen av disse er på høyde med G1 X i dårlig lys, sensoren til G1 X er såpass mye bedre at det kompanserer for forksjeller i lyssstykre, og på vidvinkel har alle disse F2.8. Videofunksjonen er også bedre på G1 X. S100 er nærmere G1 X på video igjen, men du mister da mulighet for søker, ekstern blits og vridbar skjerm. Panasonic LX5, Olympus XZ-1 og Fuji X10 er andre modeller i denne klassen, men alle har litt forskjelige styrker og svakher er så det er ikke lett å kåre en klar vinner.

De kameraene som jeg synes ligger nærmest G1 X i øyeblikket er modeller som Olympus E-PL3/E-PM1 og Panasonic GX1 og GF3. Alle har litt forskjellige styrker og svakheter. Kjøper du et av Panasonic-kameraene med 14-42 X objektiv får du en mindre enhet enn G1 X. Kjøper du med Panasonics eldre 14-42 standaredzoom eller en av Olympusene med tilhørende 14-42 får du en total sett en omtrent like stor kombiansjonsom G1 X, men uten innebygd søker. Disse zoomene er alle 3x mens Canons er 4x og har en halv blender bedre lysstyrke på vidvinkel.

Edit: Seriebildefunksjonen er ikke spesielt rask på G1 X. Autofokusen er omternt på høyde med mange av kompaktkameraene, men dårligere enn mFT-modellene fra Panasonic og Olympus.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Nå befinner G1X seg i en egen klasse med nøyaktig et valg; seg selv. Det er det eneste kompaktkamera med zoom-objektiv og en såpass stor sensor. Det nærmeste du vil finne er vel Ricoh GXR med A16 24-85mm modulen.

Jeg er usikker på om jeg ville kjøpt G1X i USA, pga. mye dårligere forbrukerrettigheter. Er usikker på om du får noe internasjonal garanti i det hele tatt; det er ikke alt som har 1 år. Og skal du sende det til USA for reparasjon, så går vinninga fort opp i spinninga. Har ikke sjekket prisen, så jeg vet ikke om du faktisk sparer så mange penger heller.

Når det gjelder G1X til ditt bruk, så ser det greit ut. Med et forbehold - continuous shooting. Det er det vel ingen kompaktkameraer som egentlig er så veldig god på? Hva har du tenkt å bruke det til.

Takk for svar...

Er ikke et "must" med continous shooting, men en grei funksjon som jeg har brukt en del på speilrefleks når man f.eks tar bilder på lekeplassen (sklier/husker) eller andre steder hvor man ikke alltid klarer å få et bra bilde på første forsøk. Er klar over at det kan være en risiko vedrørende kjøp i USA, men sjekker opp garantien siden man kan få kjøpt f.eks worlwide garanti for en ekstra kostnad samt at jeg har god erfaring med dette fra tidligere (bank i bordet).

Lenke til kommentar

Hentet mitt G1X i går. Testet det litt inne mot et stillben jeg har brukt før med andre kameraer. Har fra før S90 og 50D. Dette fyller gapet mellom disse. Har tenkt å bruke det til ferier hvor jeg ikke trenger fler objektiver i utganngspunktet. Bruker i dag da 15-85 objektivet. G1X er mye mindre enn 50D med 15-85. Har testet litt på lystyrken og funnet at det ikke er stor forskjell mellom G1X og 50D.

Blir fint å ha med på rundtur i USA i april. Litt sol i dagene som kommer så får jeg teste det ute også. Valgte å kjøpe dette da jeg ikken ønsker et kamera med andre objektiver som 4/3. Droppet Fujifilm (X10/x100) på grunn av all dårlig kritikk fra Fujifilm eiere. Nå har de fått ny FW som vistnok ikke virker.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hentet mitt G1X i går. Testet det litt inne mot et stillben jeg har brukt før med andre kameraer. Har fra før S90 og 50D. Dette fyller gapet mellom disse. Har tenkt å bruke det til ferier hvor jeg ikke trenger fler objektiver i utganngspunktet. Bruker i dag da 15-85 objektivet. G1X er mye mindre enn 50D med 15-85. Har testet litt på lystyrken og funnet at det ikke er stor forskjell mellom G1X og 50D.

Blir fint å ha med på rundtur i USA i april. Litt sol i dagene som kommer så får jeg teste det ute også. Valgte å kjøpe dette da jeg ikken ønsker et kamera med andre objektiver som 4/3. Droppet Fujifilm (X10/x100) på grunn av all dårlig kritikk fra Fujifilm eiere. Nå har de fått ny FW som vistnok ikke virker.

Har du testet å filme med kameraet også,er spent på kvaliteten på filmklippene. Det kan jo ikke erstatte et videokamera, men til litt småfilming på ferier o.l i dagslys så vil jeg tro det fungerer helt greit så man slipper å ta med videokamera også.

Si gjerne ifra når du har fått teste lit tmer i.l.a de nærmeste dagene, er spent på hva slags tilbakemeldinger du kommer med.

Lenke til kommentar

Teste litt filming. Ser meget bra ut. Bra lyd også. Men jeg ville helst hatt et kamera uten filmulighet :D .Er jo 1920 oppløsning og hurtigknapp for å starte. Behøver ikke å gå gjennom noen menyer for å starte. Eneste jeg til nå ser kunne vært bedre er bruken av fronthjul og "bakhjul". Kunne vært fler muligheter her. savner de innstillingene jeg har på 50D

Lenke til kommentar

Teste litt filming. Ser meget bra ut. Bra lyd også. Men jeg ville helst hatt et kamera uten filmulighet :D .Er jo 1920 oppløsning og hurtigknapp for å starte. Behøver ikke å gå gjennom noen menyer for å starte. Eneste jeg til nå ser kunne vært bedre er bruken av fronthjul og "bakhjul". Kunne vært fler muligheter her. savner de innstillingene jeg har på 50D

Supert, takk for svar....

Du gjør det vanskelig for meg å kjøpe noe annet enn dette kameraet nå ;) Ideelt sett hadde jeg ønsket et litt mindre kamera, men da blir det selvsagt at man må gi avkall på et eller annet. Syntes G12 er en perfekt størrelse, men der har du ikke samme kvalitet på video og slikt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...