Gå til innhold

Bygge på bachelor i IT

discostu

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en bachelor i IT og 3,5 års jobberfaring, men begynner å lure litt på hvordan jeg skal ta karrieren min videre.

Selvfølgelig kan jeg ta master, men føler ikke det er helt relevant siden jeg ikke jobber med eller ønsker å jobbe med programmering. (Mesteparten av min bachelorgrad inneholdt programmering).

Finnes det noen oversikt over hva jeg kan bygge videre ut fra en bachelor i informatikk?

Er jo et hav av studieretninger der ute og føler det er umulig å få med seg alt...

Hvordan er det feks hvis man ønsker å prøve seg på ingenørutdannelse og allerede har IT. Var iallefall endel like fag når jeg gikk bachelor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke å ta programmering selv om du tar master.Hvis du allerede har bachelor, ser jeg ikke poenget å ta en ingeniør-bachelor i tillegg, i alle fall ikke innen IT.

Litt vanskelig å gi deg råd, når du ikke sier hva du jobber innen eller hva du ønsker. Et alternativ er jo å bygge på innen økonomi og eller ledelse. Eksempelvis:

Master i IT Ledelse

Master IS Management and Innovation

Mastergrad Prosjektledelse

Jeg gjorde det selv etter en bachelor i informatikk og har hatt stor nytte av det.

Alternativt så kan du bygge på med rene økonomifag, enten gjennom årsstudium (eks høyskolen i Oslo), eller MBA (noe som dessverre ofte er dyrt hvis du ikke drar til Bodø).

Fortell litt mer om hva du vil, så kanskje du får noen bedre tips også.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å ta programmering selv om du tar master.Hvis du allerede har bachelor, ser jeg ikke poenget å ta en ingeniør-bachelor i tillegg, i alle fall ikke innen IT.

Litt vanskelig å gi deg råd, når du ikke sier hva du jobber innen eller hva du ønsker. Et alternativ er jo å bygge på innen økonomi og eller ledelse. Eksempelvis:

Master i IT Ledelse

Master IS Management and Innovation

Mastergrad Prosjektledelse

Jeg gjorde det selv etter en bachelor i informatikk og har hatt stor nytte av det.

Alternativt så kan du bygge på med rene økonomifag, enten gjennom årsstudium (eks høyskolen i Oslo), eller MBA (noe som dessverre ofte er dyrt hvis du ikke drar til Bodø).

Fortell litt mer om hva du vil, så kanskje du får noen bedre tips også.

Takk for tips. Beklager litt dårlig utfylling. Litt av problemet er at jeg ikke helt vet hva jeg ønsker å jobbe med videre.

Jobber med support og litt drift nå. Driftdelen er ok, men rimelig lei support.

Økonomi og ledelse er en spennende vei, har snust litt på det tidligere. Hvilke typer jobber kan man forvente når man går en slik retning? Hvordan har din karriere utviklet seg?

Lenke til kommentar

Økonomi og ledelse kan åpne veier innenfor ledelse/administrative jobber.

Eks prosjektleder, avdelingsleder etc. Men dette er stillinger som krever like mye av deg som person, som utdannelse, så ingen automatikk å komme inn i slike stillinger selv med utdannelse.

Jeg startet som konsulent hos en av Big4, fikk så en prosjektlederstilling i et internasjonalt softwarehus, og jobber nå som leder av konsulentavdelingen i Norge. Når det er sagt, så har ikke valget av utdanning hatt så mye å si for karrieren min. Det var helt essensielt at jeg hadde en mastergrad, men om den hadde vært i informatikk i stedet, så tror jeg ikke det hadde påvirket karrieren min så mye. Foreslår at du ser deg rundt på finn, prøv å se jobber du synes ser spennende ut, og se hva disse krever.

Ellers, kan du jo også se på studier som gir deg en fordypning innen området du jobber i dag, eks: http://www.hioa.no/Studier/TKD/Master/Network-and-System-Administration/%28language%29/nor-NO

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg tar for øyeblikket masteren stadskle linker til over her, Network and System Administration ved HiOA/UiO.

Har en bachelor i informasjonsteknologi fra før, der det var mye programmeringsfag, men siste året valgte jeg studieretning drift av datasystemer, og merket fort at det var noe jeg ønsker å jobbe innen.

Kan anbefale denne masteren - ikke mye programmering, og mye interessant å lære innen drift.

Bare spør om du lurer på noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...