Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

2grads brannskade

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så jeg burde la bandasjen sitte på, bare bytte to ganger om dagen? Med bandasje mener jeg ett sterilt kompress som jeg fester ''løst'' (så det ikke ligger direkte på brannsåret) med masse teip som holder det på plass. Er det noe annet jeg burde tilføre eller gjøre annerledes?

Postet av anonym: 462fc65bbfa1c68b1060bddd26ea80cd

3 ting som er viktig, hold det tørt, rent og så helt som mulig.

Hvordan du gjør det er ikke så alt for nøye.

Har det blitt bedre forresten?

Om det blir værre dra til legevakten, for da har du antagelig fått en infeksjon. Da vil det bare bli værre og værre.

Lenke til kommentar

Ingen misfarging, ingen ''puss'' eller noe slikt. Renser med pyrisept og setter på kompress så ting ikke komme borti, uten å dekke til såret.

Jelonet er det ingen vits å bruke da jeg ikke har en infeksjon, og ønsker å holde det tørt så det blir fort leget, ingen på apoteket har peiling på hva jeg prater om uansett når jeg forklarer at jeg skal ha en vaselininnsmurt ''netting'' til å ha på såret.

Bacimycin bruker jeg ikke av samme måte som jeg ikke bruker jelonet. Fikk også råd fra boots at hvis jeg tar på bacimycin så legger jeg på rundt såret, ikke oppi, fordi det skal være tørt.

Lenke til kommentar

Må nok til legen tror jeg.. Hvor huden har gått av så var det først blodrødt, og det var OK, for det er jo huden som har forsvunnet, men nå er det blitt mørkerødt, nesten svart, og området rundt er rødt, hovent og varmt. Faen.

Det var slikt med meg også :( Det gjør fryktelig vondt men det gikk bra med meg :)

Jeg tror ikka at du trenger å gå til en lege, men hvis du føler ett behov for det så kan ikke jeg hindre deg i å gå til en lege.

-BirgerCaC

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten update:

Har vært hos legen nå tre ganger, ser verre ut enn antatt. Venter på tlf fra legen agående å bli henvist til en kirurg eller noe sånt. Det ''går ikke ann å bli verre'', forresten, stygt 3grads forbrenning. Er visst noe vev som sitter i såret som er dødt, og som ikke vil bort med skraping og skalpell.

Skulle forresten egentlig holdt det VÅTT, ikke tørt.. Så nå pakker jeg det inn med en kompressor eller plaster som holder på fukten, samt har på sånn brannskade væske som er for at det skal holde seg vått.

Lenke til kommentar

Difor skal ein gå til kompetent personell i tilfelle som dette, ikkje basere seg på tilfeldige personar på internett. I det minste bruk informasjon frå NHI.no eller liknande. Gå heller til legen ein gong for mykje enn for lite i tvilstilfelle som dette.

Håpar det går bra til slutt.

Lenke til kommentar

Da har jeg vært hos ullevål. Fikk vite at det faktisk er en infeksjon i hele tåen, så nå skal vi prøve desperat å få fjernet infeksjonen. Er blitt satt på 500mg penecillin, 2 tabletter, fire ganger om dagen, men mest sannsynlig må jeg forberede meg på en amputasjon.. FUCK!

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Jeg fått en 2x2 cm annengrads forbrenning med blemme på forsiden av leggen. (Sølte kokende vann på) jeg kjølte ned i lunkent vann fort, la så på en jelonet (steril vaselin serviett) jeg tapet fast med løst kompress over. Brukte også branngele- spray. (Burnaid) det svir ikke lenger, men redd for infeksjon. Når kan jeg dusje trygt? Bør jeg ta på vanntett kompress med vaselin på selve såret først?

Endret av IngridBE
Skrivefeil
Lenke til kommentar
IngridBE skrev (1 time siden):

Når kan jeg dusje trygt?

Siden ingen andre svarer, det er nok som det står her

http://www3.hf.uio.no/iln/studier/evu/norskkurs/helsenorsk/leksjoner/fire/leksjon_fire4.html

Sitat

– det du må hvis du dusjer, så kan du jo passe på å sette på plastikk over, ta en pose oppover på benet og teipe for eksempel og kanskje holde benet sånn litt ute av dusjen. Og at du kanskje dusjer sånn rett før vi kommer og skifter på det sånn at vi kan avtale det.

Også mulig å vaske seg med vaskeklut inntil blemmene forsvinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...