Gå til innhold

MONSTER PC - trenger hjelp med kalkulering av watt


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holder på med å bygge en EXTREME GAMING PC... jeg har bestilt og satt alle komponentene klare på lista. Jeg bare mangler PSU og GPU + noen kabler/sleeve før jeg kan begynne med byggingen.

 

Det jeg trenger hjelp fra dere er å beregne ut hvor mye jeg kommer til å bruke på en slik EXTREME PC som skal kjøre alle dagens spill på ULTRA HIGH. Jeg har allerede brukt mye penger og vil gjerne spare littpå PSU, så om dere kunne kommet med sånn ca. forbruket slik at jeg kan forberede meg til hva jeg skal kjøpe av PSU. Jeg har prøvd de forskjellige WATT-kalkulatorene og de gir meg forskjellige forbruk!

 

 

Komponent-oversikt:

 

Kabinett - SilverStone Fortress FT02B-W

3 x 180mm intake fan 700/1000rpm, + 1x 120mm outtake fan from CPU-cooler

 

Hovedkort - ASUS Crosshair V Formula 990FX

GPU - ASUS Radeon HD 7970 3GB GDDR5 (DirectCU II)

CPU - AMD FX 8120

SSD - OCZ SSD Agility 3 120 GB

HDD - Seagate Barracuda 7200 RPM. 14 2TB

RAM - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

CD/DVD - Lite-On DVD±RW Writer IHAS124-19

PSU - Cooler Master Silent Pro Hybrid 1300W ????

 

CPU kjøler - Antec KÜHLER H2O 920

GPU kjøler - Lian Li BS-08B

RAM kjøler - Corsair DOMINATOR Airflow Fan

LED lys - NZXT Sleeved LED blue

Endret av ibrahimibo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke se at jeg klarer å komme til over 550w i forbruk, og dette er kun i oppstart, evt full belastning av alle komponenter, men at dette skjer er lite sannsynlig. Vil allikevel anbefale Corsair HX 750, da denne ikke vil jobbe opp mot max av hva den kan levere og vil holde seg kjølig og stillegående. Modulærkabler vil hjelpe deg å holde kabinettet ryddig.

 

Edit: Som Gurre sier, prøv heller å gå for et inteloppsett. Hvis du skal kalle dette extremgamer, kan jeg ikke med hånden på hjertet anbefale deg AMD i det hele tatt på hovedkort/cpu fronten. Den tida hvor intel virket best med nvidia og amd med ati (som nå er et firma) er over, så amd skjermkort vil funke meget bra på en intelplattform.

Endret av traskas waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg jeg vil anbefale en 750 Watt eller høyere.. (da slipper du problemer med og oppgradere PSU ved eventuelt overklokking etterhvert)

 

(jeg lærte for noen år siden at en PSU skal helst ikke belastes mer en 40-60% ved maks effekt, for at den skal vare lengst mulig.. og den er mest effektiv ved 25-45 % av oppgitt effekt)

(noen få psuer har litt høyere virkningsgrad.

 

Selv har jeg Intel I7 prosessor.. og det stemmer at intel sine skårer bedre på tester.. men blindtest, hvor eneste forskjellen var amd eller intel.. så var AMD anbefalt ( Blindtest ) så jeg vet ikke. skulle jeg kjøpt nå, ville jeg kanskje gått for amd istede, ettersom da hadde jeg spart 2000,-

Lenke til kommentar

Bare tull, en 550W vil drive dette systemet veldig bra og under vanlig spilling vil load ligge på 60-70% som er helt uproblematisk.

 

Den "strategien" med å overdimensjonere PSU med 30-40% over hva maskinen vil dra ved maksimal last i tillegg til å arbeide ut fra urealistisk høye TDPer leder til at du sitter med en PSU som sjelden vil bevege seg over 40% last. PSUer er heller ikke biler, er en PSU merket 750W og har 7 år garanti/100 000 driftstimer skal den kunne levere 750W i 50 000 timer i strekk.

Dette bygget vil gi en PC som idler på ~100W og loader på 350-400W i spill, og det er fra veggen (før tapet fra PSUen regnes inn.) Å legge opp til en 750W blir ikke bare overkill, men helt latterlig.

 

Derimot om du tenker å overklokke prosessoren, så bør du absolutt ha en 750+ Watt strømforsyning, Bulldozer-prosessorene fra AMD er kjent for å trekke over 400W når de er overklokket (til tross for at spillytelsen i beste fall da kommer på paritet med en i3-2100).

 

Angående blindtesten, så var dette et scenario der skjermkortet klart var flaskehalsen. Et HD 7970 over tre skjermer kan bli noe tynt. Kjører man 1x 7970 på 1920x1080 eller 2x 7970 på 5760x1080 vil man derimot se en merkbar forskjell.

Lenke til kommentar

Bare tull, en 550W vil drive dette systemet veldig bra og under vanlig spilling vil load ligge på 60-70% som er helt uproblematisk.

 

Den "strategien" med å overdimensjonere PSU med 30-40% over hva maskinen vil dra ved maksimal last i tillegg til å arbeide ut fra urealistisk høye TDPer leder til at du sitter med en PSU som sjelden vil bevege seg over 40% last. PSUer er heller ikke biler, er en PSU merket 750W og har 7 år garanti/100 000 driftstimer skal den kunne levere 750W i 50 000 timer i strekk.

Dette bygget vil gi en PC som idler på ~100W og loader på 350-400W i spill, og det er fra veggen (før tapet fra PSUen regnes inn.) Å legge opp til en 750W blir ikke bare overkill, men helt latterlig.

 

Derimot om du tenker å overklokke prosessoren, så bør du absolutt ha en 750+ Watt strømforsyning, Bulldozer-prosessorene fra AMD er kjent for å trekke over 400W når de er overklokket (til tross for at spillytelsen i beste fall da kommer på paritet med en i3-2100).

 

Angående blindtesten, så var dette et scenario der skjermkortet klart var flaskehalsen. Et HD 7970 over tre skjermer kan bli noe tynt. Kjører man 1x 7970 på 1920x1080 eller 2x 7970 på 5760x1080 vil man derimot se en merkbar forskjell.

 

 

Hva ville du valgt av Corsair AX -serien, Cooler Master Silent Pro Hybrid -serien eller Cooler Master Silent Pro Gold.

 

var fint forklart og lett å skjønne det du skrev :) så vil jeg derfor spørre deg hva du ville anbefalt av disse modellene

Lenke til kommentar

Må nok si meg enig med andre her og skippet AMD til spilling og heller gått for en Intell prosessor her

Nå har han da sagt at han vil ha AMD, så da kan dere heller hjelpe han med det andre han trenger fremfor å bare kommentere om hvor mye bedre Intel er.

 

Har selv 2 maskiner bygget på Bulldozer, en FX-4100 og en FX-8120, begge klokket til 4,5Ghz. Jeg kan ikke si at disse er direkte dårlig, og med bare et skjermkort vil aldri for lite CPU kraft bli et problem. Dessuten er AM3+ klar for Pildedriver når den kommer, som kan være positivt med tanke på oppgradering senere.

Lenke til kommentar

Må nok si meg enig med andre her og skippet AMD til spilling og heller gått for en Intell prosessor her

Nå har han da sagt at han vil ha AMD, så da kan dere heller hjelpe han med det andre han trenger fremfor å bare kommentere om hvor mye bedre Intel er.

 

Har selv 2 maskiner bygget på Bulldozer, en FX-4100 og en FX-8120, begge klokket til 4,5Ghz. Jeg kan ikke si at disse er direkte dårlig, og med bare et skjermkort vil aldri for lite CPU kraft bli et problem. Dessuten er AM3+ klar for Pildedriver når den kommer, som kan være positivt med tanke på oppgradering senere.

Obligatorisk:

Best gaming CPU tested

 

 

Ellers helt enig, greit å si ifra. Det viktige er at han får det riktige svaret.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...