eirikol1 Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Heisan! prøver å få pakka ut ein .rar fil som eg lasta ned. Har prøvd å installere unrar, men dette har eg ikkje fått til, sitt rundt på div. forum, og google som ein gal hest, men har endåg ikkje fått dette til. Lasta ned eit program som heiter Ark, men det trente vist unrar til å kjøre... Noken som kan forklare korleis ein får installert dette? Bruker som sagt Debian. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Heisan! prøver å få pakka ut ein .rar fil som eg lasta ned. Har prøvd å installere unrar, men dette har eg ikkje fått til, sitt rundt på div. forum, og google som ein gal hest, men har endåg ikkje fått dette til. Lasta ned eit program som heiter Ark, men det trente vist unrar til å kjøre... Noken som kan forklare korleis ein får installert dette? Bruker som sagt Debian. Som root: apt-get install unrar Du har "unrar" og "unrar-free". Free-versjonen takler ikke nyere formater. For å pakke ut: unrar e <fil> Endret 20. februar 2012 av oj88 Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 Har som sagt prøvd å installere unrar uten hell... root@debian:/home/eirik# apt-get install unrar Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done Package unrar is not available, but is referred to by another package. This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or is only available from another source N: Ignoring file 'dropbox.list.save' in directory '/etc/apt/sources.list.d/' as it has an invalid filename extension N: Ignoring file 'google-chrome.list.save' in directory '/etc/apt/sources.list.d/' as it has an invalid filename extension E: Package 'unrar' has no installation candidate root@debian:/home/eirik# Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) unrar ligger i non-free-repoet. Ved ny-installasjon av Debian er det kun main-repoet som er lagt inn, så da må du legge inn non-free selv. Les forøvrig mer om Debians distribusjons-policy og veiledning for fri programvare. Debian er, sånn jeg har forstått, den eneste seriøse distroen som pr. dags dato er 100% fri ved distribusjon. Både kernel, pakker og repos. All non-free må legges til selv. Endret 21. februar 2012 av endrebjo Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Gjør som endrebjo sier, deretter apt-get. Husk til neste gang at "har prøvd å installere unrar, men dette har eg ikkje fått til" er mangelfullt. Bekskriv hva du har prøvd, og hva som gikk galt. Endret 21. februar 2012 av oj88 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Har som sagt prøvd å installere unrar uten hell... root@debian:/home/eirik# apt-get install unrar Er ikke lurt å logge inn som root, bruk heller sudo. Plutselig glemmer du å logge ut og vips har du ødelagt filrettighetene til noen filer/mapper eller annet krøll. Endret 21. februar 2012 av Occi Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Har som sagt prøvd å installere unrar uten hell... root@debian:/home/eirik# apt-get install unrar Er ikke lurt å logge inn som root, bruk heller sudo. Plutselig glemmer du å logge ut og vips har du ødelagt filrettighetene til noen filer/mapper eller annet krøll. sudo funker ikke helt rett ut av boksen på Debian, og trådstarter strever tilsynelatende med langt enklere setup enn sudo og filrettigheter. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Har som sagt prøvd å installere unrar uten hell... root@debian:/home/eirik# apt-get install unrar Er ikke lurt å logge inn som root, bruk heller sudo. Plutselig glemmer du å logge ut og vips har du ødelagt filrettighetene til noen filer/mapper eller annet krøll. sudo funker ikke helt rett ut av boksen på Debian, og trådstarter strever tilsynelatende med langt enklere setup enn sudo og filrettigheter. Du gjør deg selv uansett en bjørnetjeneste ved å bruke root fordi man ikke klarer å bruke sudo. Her f. eks er en veldig enkel guide for hvordan man adder seg selv til sudo-listen. Det brukes også nano så det er lett å forstå Lenke til kommentar
wil Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Hei. Jeg vet ikke hvordan det er i Debian, men regner med at det er noe av det samme som man gjør i Arch. Altså å legge til brukernavnet ditt i /etc/sudoers også legger du til (ALL) ALL bak brukernavnet ditt, så skal den saken være biff. Er ikke noe særlig lurt å være logga inn som root nei. Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 23. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2012 Eh, Debian har ein eigen Root Terminal. Den ligger på standard bruker, og du opner denne terminalen og skriver inn root passordet. Nå hadde eg ein liten kresj på maskina som førte til at eg måtte formatere. Kjørte Debian i ein VM. (Fekk kresj når eg prøvde å dualboote win7 og debain). Var på rarlab for å laste ned winrar på windows maskina, såg der at dei hadde ein linux versjon. Så når eg har fått Debian oppe å gå igjen så kan eg evt. prøve denne. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Var på rarlab for å laste ned winrar på windows maskina, såg der at dei hadde ein linux versjon. Så når eg har fått Debian oppe å gå igjen så kan eg evt. prøve denne. Legg heller inn unrar fra pakkebrønnen non-free, som nevnt over. Det er den beste løsningen, og vil virke helt fint. Grafiske programmer, som Ark, bruker unrar. Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 23. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2012 Var på rarlab for å laste ned winrar på windows maskina, såg der at dei hadde ein linux versjon. Så når eg har fått Debian oppe å gå igjen så kan eg evt. prøve denne. Legg heller inn unrar fra pakkebrønnen non-free, som nevnt over. Det er den beste løsningen, og vil virke helt fint. Grafiske programmer, som Ark, bruker unrar. Okay, må berre få installert Debian. Foresten, er det mulighet får å boote ifrå virtuelle disker? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 En fysisk datamaskin kan ikke boote fra en virtuell disk (f.eks .vdi). Virtuelle disker kan kun bootes i virtuelle maskiner (f.eks VirtualBox). Lenke til kommentar
Occi Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Eh, Debian har ein eigen Root Terminal. Den ligger på standard bruker, og du opner denne terminalen og skriver inn root passordet. Nå hadde eg ein liten kresj på maskina som førte til at eg måtte formatere. Kjørte Debian i ein VM. (Fekk kresj når eg prøvde å dualboote win7 og debain). Var på rarlab for å laste ned winrar på windows maskina, såg der at dei hadde ein linux versjon. Så når eg har fått Debian oppe å gå igjen så kan eg evt. prøve denne. At den har en root terminal betyr ikke at du bør bruke den. Det i praksis ingen forskjell om du kjører noe som kalles "Root Terminal" eller om du kjører en vanlig terminal og tar f. eks "sudo su" og logger inn som root. Ingen av delene er å anbefale, og det gir samme resultat. Høres kanskje ut som pirk, men jeg dreit meg ut på dette selv når jeg brukte linux for første gangen for lenge siden, og brukte i tillegg chmod 777 på filer av frustrasjon til tider. Resultatet ble kaos i enkelte mapper og filer. Blant annet hadde jeg en hel nettside med chmod 777 recursivly, men det var bare .html-filer så var ikke så farlig uansett heldigvis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå