OF5 Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Hei! I fjor(9.klasse) så var jeg ikke fornøyd med Mat&Helse karakteren min. Jeg fikk så og si bare 5'ere både på den praktiske og den teoretiske delen. Men så var det i slutten av niende klasse at vi akulle ha teori-prøve. Jeg ble liggende hjemme denne dagen(det var en fredag) med spysyke mens de andre hadde prøven. Så, i en av de første timene mandagen etter kommer Mat&Helse læreren vår inn i klasserommet og forteller oss at de som ikke hadde prøven sist fredag skulle ha den nå. Jeg ble jo helt fra meg, jeg var jo syk omtrent hele helgen med spysyke og hadde derfor ikke fått øvd til denne prøven, og resultatet ble karakteren 2. Jeg prøvde å forklare læreren at jeg hadde ligget i sengen min med oppkast i store deler av helgen, og at jeg ikke hadde fått noe tid til å øve. Hun mente at hvis noen var syk eller fraværende den dagen alle andre hadde prøven, så skulle de som ikke hadde hatt den ha den neste skoledag. Hun sa at alle gjorde det. Men hvis noen hadde vært syke eller fraværende under en prøve, så har vi aldri noen gang pleid å ha en oppsamling for de som ikke hadde hatt den neste skoledag? Jeg visste at jeg måtte ta den opp igjen uansett, men det har aldri blitt gjort på denne måten? 1. Har ikke vi som har vært syke både dagene før og etter en prøve rett til hvertfall EN dag hvor man kan øve? I ettertid sa hun også at hun har opplevd at noen elever har blitt nedsatt i karakter fordi at de har klaget på den, og at det var en viss fare for at vi kunne det også. Derfor turte jeg ikke å klage, selv om jeg hadde lyst til det. 2. Har hun lov til å true med sånt? Har ikke alle elever lov til å klage på karakterer uten at det skal få konsekvenser? Nå som jeg har blitt litt mer "voksen", så sitter jeg av og til og tenker; "Hvorfor klagde jeg ikke?". Både jeg og hun VISSTE at jeg ville fått karakteren 5 om jeg hadde fått en dag på meg. Dette er ikke noe big deal, men det er fortsatt plagsomt å sitte å tenke tilbake på dette i ettertid. Jeg fikk karakteren 4 på arket. Vet at det ikke er dårlig, men det plager meg likevel. 3. Er det for sent å klage på en ett år gammel karakter? Angrer fælt på at jeg ikke gjorde det den gangen. Beklager for litt lang post, men sånn får det bare være. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Ja, det er altfor for sent å klage nå. Dessuten er det snakk om ungdomsskolen, så hvem bryr seg? Vitnemålet mitt fra ungdomsskolen har støvet ned siden dagen jeg fikk det, og jeg kan ikke i mine villeste drømmer se for meg at jeg kommer til å få bruk for det noen gang. Gode arbeidsvaner er det viktigste du kan ta med deg fra ungdomsskolen. Etter at du har kommet inn på videregående er det ingen som bryr seg om hva du fikk mat og helse i 9. klasse. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Aner ikke hvor "vitnemålet" mitt fra ungdomsskolen er engang. Får vel knapt brukt for vitnemålet fra VGS noen gang etter endt høyere studie. Konklusjon: Drit i det, ta allmenn på VGS, gjør det bra og få karakterer til å velge det studiet du vil. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Det er litt for sent å klage men du kan jo prøve. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Det er 9ende klasse, og teller ingenting for videre studier. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Var faget avsluttende det året? Vi hadde Mat og Helse kun i 9. klasse og da avsluttende. Lenke til kommentar
OF5 Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 Jepp, det var det. Vi hadde bare Mat&Helse i 9. klasse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå